Autor Wątek: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej  (Przeczytany 71036 razy)

Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 535
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #90 dnia: Marca 14, 2015, 01:35:50 am »
...  Zakładając, że łańcuch wytrzyma 10000N, daje na to trochę zapasu, znaczy współczynnik bezpieczeństwa 1.2.
Nie jest to jakiś rewelacyjny współczynnik bezpieczeństwa, ale z drugiej strony jest też mała szansa, że dam radę tak mocno nacisnąć...

Qrde ja pamiętam zalecany przez wykładowców współczynnik 1,47 aby "wsjo" było OK. Myślę że chwilowy moment + wytrzymałość + starzenie materiału będzie w sam raz równy (=) użytkowość.
« Ostatnia zmiana: Marca 14, 2015, 01:42:07 am wysłana przez Tef »
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #91 dnia: Marca 14, 2015, 10:23:24 am »
Tef: wiem, że 1.2 to mały zapas, ale też w założeniach jest bardzo duża siła. Wydaje mi się, że raczej jej nie osiągnę, a nawet to nie na najmniejszych biegach, które mają być przeznaczone na podjazdy, czyli długotrwałe kręcenie (pewnie z siłą na poziomie 1000~1200N) a wielkie siły (kopnięcia) są na szybkim, płaskim starcie (bieg ~3).
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

bzaborow

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 151
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #92 dnia: Marca 14, 2015, 11:19:13 am »
Z tymi szacunkami mozna w sumie wyjsc tez od drugiej strony. Skoro to ma byc przednionapedowiec, to kolo napedowe moze liczyc pewnie na <=50% obciazenia. Czyli pewnie maks jakies 40kg. Razy wspolczynnik tarcia na idealnym asfalcie i mamy 400N na kole, czyli 100Nm przy 20" kole. Przy blacie 40t i zebatce na kole 14t przeklada sie to na 286Nm na "tylnej kasecie". A potem musisz sobie to przeliczyc wg tego ktora zebatke lubisz na kopac na starcie albo katowac na podjezdzie. Jak 28t, to wyjdzie duzo fajniejsze rzeczywiste obciazenie lancucha, ok 5kN na lancuchu w momencie zerwania przyczepnosci kola. Oczywiscie moze sie zdarzyc sytuacja nietypowa, w ktorej bieznik kola zahaczy o cos wystajacego z asfaltu i dostanie megaprzyczepnosci. Ale nie wiem na ile to jest realny problem, nie wiem jakie opony planujesz itp.
bartek maupa bzaborow.org

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #93 dnia: Kwietnia 20, 2015, 09:41:48 pm »
BartekZ: rozsyłam do wyceny bębenek 12s - znaczy standardowy bębenek 8-9-10s wydłużony o 4.9mm w celu dołożenia do kasety 10s, dwóch dodatkowych koronek. Wnętrze będzie gwintowane M20x1.
A ty co knujesz? Podziel się na Forum.....
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

bzaborow

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 151
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #94 dnia: Kwietnia 20, 2015, 10:17:56 pm »
BartekZ: rozsyłam do wyceny bębenek 12s - znaczy standardowy bębenek 8-9-10s wydłużony o 4.9mm w celu dołożenia do kasety 10s, dwóch dodatkowych koronek. Wnętrze będzie gwintowane M20x1.
A ty co knujesz? Podziel się na Forum.....

Moje knucie ugrzezlo na razie na etapie drewienkowo-termoglutowego modelu 1:1 ;)  Moze nie do konca drewienkowego, bo kasety mam prawdziwe, bebenki tez, nawet walki, lozyska czy czesciowo zaadaptowana przerzuta tez jest. Ogolny zamysl jest taki, ze bedzie to przekladnia posrednia (we flythonie sie przyda tak czy siak) i robiona minimalnym nakladem pracy na elementy dorabiane (dlatego adaptuje przerzutke). Wersja minimum to 1x9rz, a wiec troche za duze skoki, ale moj Sram S7 tez ma duze i jakos z tym zyje. Wersja optimum: zamierzam sprobowac zatrudnic druga linke i manetke do przerzucania lancucha napietego w zakresie 0..+1 wzgledem zebatki na kasecie odbiorczej, tak jak pisalem pare postow wczesniej. Ale na razie nawet nie mam czasu, zeby zrobic sztywna blache przekladajaca napiety lancuch rowno z luznym...

Fotki tego co mam:



Bebenki sa wypatroszone i przyklejone epoksydem do rurki alu fi 25 (akurat ciasno wchodzily). Rurka wchodzi za to na walki 20mm, rowniez alu, z jednej strony bedzie zacisnieta. Zadnych niestandardowych gwintow;)


Aktualizacja:
Zmontowalem blachy do przekladania lancucha "napietego" i chyba sie nie uda tego zrobic tak, jak probuje. O ile zrzucanie na nizszy bieg (tzn wieksza zebatka odbiorcza, mniejsza napedowa) chodzi znosnie w porywach do dobrze, to wrzucanie wyzszego biegu dziala akceptowalnie tylko przy najmniejszych zebatkach napedowych. Przy srodkowych kultura pracy jest marna, a 2-3 najwieksze w ogole nie chca wskoczyc bez pomocy z zewnatrz. W dodatku to jest zachowanie bez obciazenia, pod obciazeniem bedzie pewnie gorzej. Na oko problemy sa dwa. Po pierwsze za slaba sprezyna w przerzutce (w porownaniu z przerzutka przednia kilka razy slabsza i to zdaje sie miec znaczenie). Po drugie za mala sztywnosc samej przerzutki - nie wiem, czy ugina sie pantograf czy mocowanie przy haku, ale na koncu blach przekladajacych lancuch napiety widac nawet 0.5-1mm bujania sie na boki pod wplywem szarpania lancucha. Przy czym nie jest to problem ze sztywnoscia drewnianej konstrukcji - do testow usztywnilem wszystko profilami alu.

Sprezyne niby mozna probowac zmienic (choc manetka moze zaczac wylamywac kciuki :( ), ale sztywnosci przerzutki nie poprawie, takze zawieszam swoje eksperymenty do czasu, gdy Franc pokaze co mu wyszlo przy jego suwanym mechanizmie przerzucania.
« Ostatnia zmiana: Maja 04, 2015, 04:06:29 pm wysłana przez bzaborow »
bartek maupa bzaborow.org

kaczor1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1076
  • www.kaczor2.blogspot.com
    • HPV Poland & Recumbent Bike
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #95 dnia: Lipca 21, 2015, 07:59:00 am »
http://wimschermer.blogspot.nl/2015/07/velotilt-derailleur.html
Podrzucam. Może się przyda w dalszych rozważaniach.

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #96 dnia: Lipca 21, 2015, 09:41:39 am »
Przepraszam że tak się wtrącę z pietruchy - nie wygodniej byłoby zrobić przekładnie zintegrowana w oparciu o dwie tanie planetarki na jeden łańcuch bez konieczności suwania całego mechanizmu z zębatkami na ośce - coś jak sramowy dual ale w skrzynce na dwie planetarki i dwa przewody (niemal jak Rohlof) - docelowo trza byłoby zapewne poprzeliczać moment na końcu względem początkowego "depa" no ale teoretyczne 2/1 jak nakazuje Shimano dałoby się chyba zachować (przykładowo na N8 dla zębatki 16 na tyle, "wirtualna" zębatka wychodzi ok 30, więc z przodem 31 i tyłem 30 mamy prawie 1 do 1 co oznacza b. miękkie przełożenie.
Idąc tym tropem trzeba byłoby tak wyliczyć zębatkę blatu aby "pierwsza planetarka" na najniższym przełożeniu była "wirtualną zębatką o wielkości ok. 32"
Mocowanie dwóch planetarek w małym pudełku ośkami na ściankach i zębatkami po jednej stronie i jednym łańcuchem między nimi to prosta konstrukcja w sumie jest - nie wchodzę w sprawność takiej konstrukcji na planetarkach bo te zapewne wniosą swoje straty ale myślę, że dla dwóch Nexusów 3 i jeździe rekreacyjnej nie powinny na czuja wynosić mniej jak 80-85% a zakładając docelowo N3 z N8 powinno wyjśc i ekonomicznie i w miare sprawnie a zakres przełożeń w okolicach 560%
Oczywiście powyższe rozważania i liczby zębów są przykładowe, jeśli będzie potrzeba to rozwinę ideę podając konkretne dane ...
« Ostatnia zmiana: Lipca 21, 2015, 10:01:06 am wysłana przez Mociumpel »

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #97 dnia: Lipca 21, 2015, 11:34:54 am »
Mociunpel: Na początku zostało wyjaśnione dlaczego nie mogą być planetarki: są za szerokie - szerokość układu ~135mm+10mm mocowania+clicbox, szerokość ZPW-1 max 80mm po zewnętrznej.

Kaczor: bardzo ciekawy wynalazek, odwrotność suwania dużej zębatki....
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #98 dnia: Lipca 21, 2015, 12:54:58 pm »
Hm, no to wyskocze drugi raz uzbrojony w pierwsza stronę:
- napęd przód z bezpośrednim prowadzeniem łańcucha do koła - zaleta to krótki łańcuch
- N8 w widelcu zębatką 16 (kaseta 9,90 -30,5) i napinaczem
- kompakt szosowy "dorabiany" - zębatka np. 38 i 54 na BCD130 (dla prostoty ręcznie zrzucany)
- i zamiast zoxa powstaje cruzbike z piastą planetarną i jest cacy ;)
o take coś http://cruzbike.com/forum/threads/ultra-mod-softrider-progressing.7753/
lub w ostateczności wracając do pierwotnej idei:
http://mccraw.co.uk/raptobike-midracer-26-alfineoc/
« Ostatnia zmiana: Lipca 21, 2015, 01:17:28 pm wysłana przez Mociumpel »

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #99 dnia: Lipca 21, 2015, 01:40:51 pm »
1) Rower nie może być MBB, nie i już, bo tak (nie umiem pedałować na okrągło). MBB nie jest fajny, żaden. ;D Musi być ZOX, /Toxy /Raptobike.
2) 20" przednie koło i nie chcę mieć przerzutki /clicboxa przy pięcie.
3) Planetarka ma za mały zakres, chyba, że to rohloff (nie stać mnie) albo złe stopniowanie.
4) Będzie monosztuciec z przodu bo tak.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #100 dnia: Lipca 21, 2015, 01:57:21 pm »
No to odpuszczam bo za dużo NIE na które brak mi argumentów ;) - prawa ręką za lewe ucho tez idzie się podrapać ...
ale jeszcze powalczę - http://www.bentrideronline.com/messageboard/showthread.php?t=94523&page=3 ...
wszystko wszędzie się zmieści, na 20 calach jest nisko i w miarę krótko i ...jest cool ;)
« Ostatnia zmiana: Lipca 21, 2015, 02:35:01 pm wysłana przez Mociumpel »

bzaborow

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 151
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #101 dnia: Lipca 21, 2015, 02:09:24 pm »
Mociunpel: Na początku zostało wyjaśnione dlaczego nie mogą być planetarki: są za szerokie - szerokość układu ~135mm+10mm mocowania+clicbox, szerokość ZPW-1 max 80mm po zewnętrznej.

Kaczor: bardzo ciekawy wynalazek, odwrotność suwania dużej zębatki....

Jak dla mnie suwanie kasety jest o tyle slabe, ze jest rownie szerokie jak planetarka (co zreszta widac na tych gornych zdjeciach na podlinkowanej stronicy). Poza tym przekombinowane (w tym ukladzie z linka, bo w zintegrowanej mialoby wiecej sensu).

1) Rower nie może być MBB, nie i już, bo tak (nie umiem pedałować na okrągło). MBB nie jest fajny, żaden. ;D Musi być ZOX, /Toxy /Raptobike.

Moj jest, nie znasz sie :P Choc z cruzami to sie zgodze, niefajne.
bartek maupa bzaborow.org

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #102 dnia: Lipca 21, 2015, 02:36:32 pm »
Wojna o wyższości klonów ZOX nad MBB ROZPOCZĘTA!!!!! YEAAA ;d


W rozwiązaniu Kaczora pozostawiono starą szerokość obudowy (po planetarce) bo między innymi zastosowano "szeroki" mechanizm przerzucania bazujący na pociętej przerzutce. Zredukowano szerokość całkowitą bo nie wystają śruby.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Antonowitch

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 768
    • Sklep na odpowiednim poziomie.
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #103 dnia: Sierpnia 06, 2015, 08:46:17 am »
Zintegrowana przekładnia to świetny choć wagowy temat. Z uwagi na to drugie rozważał bym montaż pod fotelem miast bomu. Poziomka to nie samolot i się jej nie wyważa ale rozkład ciężaru też wpływa na zachowanie całej konstrukcji w naturalnym środowisku poziomki ;)
Poziomo pozdrawiam,
Anton
Głównie fotele do rowerów poziomych: http://www.czescidopozioma.pl

kaczor1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1076
  • www.kaczor2.blogspot.com
    • HPV Poland & Recumbent Bike
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #104 dnia: Sierpnia 06, 2015, 09:10:35 am »
...Z uwagi na to drugie rozważał bym montaż pod fotelem miast bomu. ...
Tylko, że to ma być przedni napęd  ;)