Autor Wątek: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej  (Przeczytany 42255 razy)

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2159
  • 26 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« dnia: Sierpień 06, 2014, 12:41:17 pm »
Tak sobie siedzę i myślę - zdarza mi się czasami (tak, wiem, to mi może szkodzić a co najmniej męczyć) i wymyśliłem, że do projektowanego w innym wątku IMK-PX zamiast dużego blatu z przodu i przerzutki o którą będę zahaczał piętą (ZOX-FWD) zrobić Zintegrowaną Przekładnię Wewnętrzną ukrytą w bomie będącą wyjściem na przekładnie pośrednią.
Zalety:
* Przy pedałach mam mniejszy blat (pewnie jakieś 32T, zamiast 65T) co pozwoli obniżyć suport, bez przesuwania go do przodu i bez kolizji blat-koło.
* Wywalam kasetę z przedniego koła, zostaje pojedyncza zębatka na nakręcanym wolnobiegu - mogę w rurkach zamocowanych do osi koła doprowadzić łańcuch - nie będzie spadał, nie będę się brudził.
* Nie mam przerzutki z długim wózkiem o który mogę zaczepiać piętą.
* Napinacz łańcucha mogę dać za rolką pośrednią przy główce ramy - nie będę o niego zawadzał.
* Większa trwałość układu napędowego bo nie będzie narażony na wpływ syfu z drogi.
* monosztucieć ?!
Wady:
* skomplikowane w ch.. ale co tam, ja nie dam rady? Ja?
* mnóstwo dorabianych części.
* cięższe.

Na podstawie eksploatacji P8, wiem, że standardowe 9biegów w układzie 11-34T + jeden blat z przodu (53T) nie wystarcza mi. Potrzebuję paru biegów wolniejszych na duże podjazdy - wtedy zapinam mały blat z przodu (42t) i jeszcze ze 2 biegi szybkie. Teraz start i małe podjazdy mam na 1biegu (34T) a główna jazda odbywa się na 7(15t) ~8(13t) biegu. To wszystko powoduje, ze muszę mieć większy zakres przełożeń niż 9biegów, bo zestopniowanie musi pozostać niezmienione.

Rysuje układ i mam parę spostrzeżeń - o ile zrobienie "tylnej" przerzutki czyli obsługującej kasetę na wałku wyjściowym nie jest w takim układzie dużym problemem to "przednia" a więc ta bezpośrednio na suporcie jest dużym wyzwaniem. Chodzi o szerokość układu - już teraz mam ~70mm i oś suportu ~125mm zamiast 115mm jaką mam teraz w P8 a ciągle nie jestem pewien czy się z napędem wodzika. Dla ułatwienia: drugi łańcuch idzie z pośredniej 34T na koło 14T.

I jak tu robić - 3 blaty z przodu 16-24-32 co da mi 9biegów na normalną jazdę na blacie środkowym 24t (porównywalne z 11-34 na 53T stosowanym obecnie) + 3 podbiegi obsługiwane z 16T na podjazdy oraz 3 nadbiegi obsługiwane przez 32t na zjazdy - razem 15biegów. Reszta biegów uzyskiwanych z blatów zewnętrznych się pokrywa oraz nie jest możliwa do osiągnięcia z powodów geometrycznych - zakres przesuwu blatów po osi suportu względem kasety. Czy może zastosować jakąś inną taktykę?

Wstępne szkice przekładni wkrótce.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

live_evil

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1105
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 06, 2014, 01:04:51 pm »
Można też inaczej.
Np. zmieniając stopniowanie kasety z 11-34 na 11-36, 11-38 a nawet 11-40.

Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 509
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 06, 2014, 02:55:48 pm »
@Franc jak już dojdzie do realizacji materialnej tego projektu, to możesz śmiało pod uwagę, że chciałbym coś takiego i pomyśl od razu o jakiejś małej serii produkcyjnej  :).
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'

Mociumpel

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 460
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 06, 2014, 04:33:40 pm »
A nie wystarczy że tak powiem układ klasyczny z 53 na przodzie i ręcznie zapinaną 34? wystarczy jedynie długi wózek aby napinał odpowiednio łańcuch ii pod górkę 34/34 spokojnie można podjechać uprzednio "zsadziwszy" z 53 na 34 z przodu ręcznie?

tatar

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 170
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 06, 2014, 07:17:12 pm »
A w czym to lepsze niż jeden blat i planetarka normalnie z tyłu?

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2159
  • 26 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 06, 2014, 07:39:35 pm »
Mociumpel: blat 53t jest za mały przy 26" kole napędowym, przy 20" bez co najmniej 65T nie ma co zaczynać się ścigać. Można mieć 3biegową szosową - są takie np. w układzie 52-42-32 albo w korzystnym układzie 65-53-42 (do zrobienia) - przednia przerzutka to obsłuży. Tylna również. Pozostaje problem długiego wózka przerzutki niebezpiecznie blisko pięty oraz konieczność podniesienia suportu, żeby nie mieć konfliktu blat-koło.

Tatar: bo planetarka ma za mały zakres biegów? Pamiętaj, że mimo, że w P8 jeżdżę głownie na blacie 53T (choć muszę założyć większy) współpracującym z kasetą 34-11 (9s) to mam w odwodzie i wielokrotnie korzystałem z małego blatu 42T (choć przydałby się mniejszy) oraz brakuje mi ze 2 biegów szybkich. Żadna planetarka nie ma takiego zakresu. Dodatkowo wystaje jeszcze clikbox o którego mogę zaczepiać nogą.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

live_evil

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1105
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 06, 2014, 07:49:43 pm »
Żadna planetarka nie ma takiego zakresu.
Byłbym nie co bardziej powściągliwy w takich opiniach :-)

Dodatkowo wystaje jeszcze clikbox o którego mogę zaczepiać nogą.
Clickbox to przeżytek, teraz na topie są inne rozwiązania bez w/w wady, za to z innymi.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2159
  • 26 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 06, 2014, 08:42:57 pm »
Live': tak, wiem Rohloff ale cenowo to on jest nieprzyzwoity a i tak duży blat musiałbym jakiś montować.
Wiem, jest jeszcze Alfine11, ale mimo, że w P8 mam rozpiętość 390% (Alfine ponoć 409%) to będę zmieniał przód i wyjdzie mi 427%. A jak zrobię dużą modyfikację "wersja idealna" 39-58T x 34-11T to będę miał 460%. I ciągle potrzeba dużego blatu.
Projektowana Zintegrowana Przekładnia Wewnętrzna w obecnym kształcie będzie miała 618% :)
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1436
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 06, 2014, 09:54:29 pm »
Czy ta przekładnia to jest to co kolega miał w tym fajnym rowerku na zlocie?
Nie do końca znam jego imię/ksywę
Wiosła sprzedaje! Wiosła kajakowe całkiem nowe!  Wiosła sprzedaję! www.kajak.pro

Mociumpel

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 460
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 06, 2014, 10:23:20 pm »
Nie tyle co bym odżegnywał od rozwiązań "dziwnych" bo pomysł ciekawy, ale wskazuję na prostotę rozwiązania - planetarka z odpowiednio małą zębatka daje radę do jazdy szosowo-miejskiej a dla typowo górzystych terenów problem tkwi w blacie nr 2 - stąd blat 53/34 uważam że dałby radę mimo wszystko.
Obecnie mam Nexusa 8 na kole 20" i zębatkę 16 a przód 53/39 - wprawdzie nie zdarzył się podjazd we Wrocławiu z którym nie dałbym rady ale gdybym uparł się na 34 z przodu to wspinałbym się chyba bez problemu po górkach ...
Standardowo używam małej zębatki do mniej więcej 30-32 km (bo tak jakoś mi się wygodniej "pedali" po mieście) a powyżej zapinam 53 i raczej nie potrzebowałem więcej (zazwyczaj nie udaje mi się utrzymać powyżej 45 dłużej jak pół minuty po płaskim).
Z wyliczeń wychodzi mi że dla dwublatowej przedniej 53/39 wychodzi mi zakres przełożeń ok 416% a dla teoretycznego 53/34 - 478%.
Przód mam wprawdzie "zrucany z palca" ale dla oszczędności można pokusić o "ręczną robotę" i choć to mniej wygodne zadanie swoje spełniałoby ...
I na koniec sprawa dla mnie niejasna i niezrozumiała - jak dla 26 calowego koła blat 53 to za mało??? - dla kadencji 90-100 uzyskiwane prędkości chwilowe oscylują w okolicach 57-63 km/h - to mało???
« Ostatnia zmiana: Sierpień 06, 2014, 10:27:18 pm wysłana przez Mociumpel »

Mikrobi

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 123
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 06, 2014, 10:36:09 pm »
"Za malo" to subiektywne okreslenie. Flevo z 26 calowymi kolkami prowadzi sie dobrze na blacie 70.
Dla mnie wygodnie jedzie sie z nizsza kadencja ale majac panowanie nad rowerem.
Dodatkow przy zjezdzie z gory i predkosci chwilowej 50km/h taki blat daje panowanie nad rowerem a w sobote na trasie ponad 70km zdarzyly mi sie cztery takie zjazdy (pomijam ze trzeba bylo potem pieluche zmienic 8) )

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2159
  • 26 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 07, 2014, 09:36:42 am »
Mociumpel: 53T to mało bo teraz jeżdżę używając głównie 7 (15T) i 8 (13T) biegu (z 9) i zostaje mi tylko 1 bieg zapasu na zjazdy.
Konfiguracja 53-42T i 11-34T, przy 26" kole napędowym i kadencji ~90rpm +/-10rpm.

Dzisiaj się dowiedziałem, że można jechać chwilowo po płaskim 49km/h przy marszowej prędkości 45~46km/h na odcinku 4km :) Grunt to motywacja.

ZPW ma być zamocowana do projektowanego LowRacera IMK-PX czyli 2x20"FWD, 18cm wysokości fotela, 28O kąt oparcia. To ma być szybki rower, szybszy niż IMK-P8, używany do maratonów takich z dużą ilością stromych podjazdów i szybkich zjazdów, czyli musi mieć trochę szerszy zakres przełożeń (których mi brakuje w P8)
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

tatar

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 170
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpień 07, 2014, 11:28:19 am »
Kurcze, Franz. Do do jakich prędkości Ty się rozpędzasz? Wiem, że masz szybkie rowery ale bez przesady.
Jak może pamiętasz mam pojedynczy blat z przodu oraz kombinację planetarki i kasety z tyłu (takie rozwiązanie miałem oczywiście na myśli a nie samą planetarkę).
Daje mi to możliwość jazdy pod bardzo strome górki (granicą jest raczej przyczepność) oraz jazdę bez problemu przy sensownej kadencji z prędkością 50 km/h a nawet (wprawdzie młynkując już mocno i z górki rzecz jasna) osiągałem 65-67 km/h.

Rozwiązanie prócz tego, że eliminuje przerzutkę przednią ma też taką zaletę, że szybka zmiana biegów pod obciążeniem (np. na podjeździe) jest możliwa na zewnętrzej przerzutce a z kolei po zatrzymaniu się na światłach można stojąc zmienić w dół bieg na planetarce przed ruszeniem. Bardzo wygodne.
Jedyna wada to fakt, że duże odstępy pomiędzy biegami na planetarce (3 biegowej) wymuszają konieczność zmiany biegów w sposób kombinowany - np. wrzucam bieg na planetarce do góry a na zewnętrznej do dołu i tym sposobem mniej więcej osiągam przełożenie zbliżone do tego jakie miałbym na kolejnym biegu na samej zewnętrznej przerzutce.
Wydaje się idiotyczne ale człowiek się przyzwyczaja i robię to całkowicie odruchowo.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2159
  • 26 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 07, 2014, 12:29:39 pm »
Tatar: normalnie marszowa na Puławskiej to 40~41km/h a to jest między 7 a 8 biegiem w zależności czy chcę młynkować czy nie. A skoro mam tylko 9 biegów z tyłu i do normalnej jazdy używam 7 lub 8 to znaczy, że brakuje mi jeszcze jednego biegu na zjazdy, co prowadzi do prostego wniosku, że muszę zmienić w IMK-P8 duży blat na większy (znaczy 53T na 58T) - wtedy marszową prędkość będę miał na 6 lub 7 biegu i będzie zapas 2 biegów szybkich.
Pod wszystkie znane mi duże podjazdy, podjeżdżałem na 42-34 lub 42-30 ale jakbym miał blat 39T to byłoby miodzio ale to już inna historia.
Dlatego też na podstawie wniosków z eksploatacji P8 mniej-więcej wiem jakie przełożenia powinna mieć ZPW.
Przy budowie IMK-PX nie jest problemem przednia przerzutka, tylko duży blat z przodu i przede wszystkim tylna przerzutka.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

Mociumpel

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 460
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpień 07, 2014, 04:24:28 pm »
Chylę czoła ;) 1000 km to mało aby mówić że już daje rade - 32-34/30 min lub 36-37/4 min - spoko ... 40 ciągłej ... to ja jeszcze pojeżdżę ;) zanim się pochwalę ...