Autor Wątek: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej  (Przeczytany 33205 razy)

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2133
  • 25 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« dnia: Sierpień 06, 2014, 12:41:17 pm »
Tak sobie siedzę i myślę - zdarza mi się czasami (tak, wiem, to mi może szkodzić a co najmniej męczyć) i wymyśliłem, że do projektowanego w innym wątku IMK-PX zamiast dużego blatu z przodu i przerzutki o którą będę zahaczał piętą (ZOX-FWD) zrobić Zintegrowaną Przekładnię Wewnętrzną ukrytą w bomie będącą wyjściem na przekładnie pośrednią.
Zalety:
* Przy pedałach mam mniejszy blat (pewnie jakieś 32T, zamiast 65T) co pozwoli obniżyć suport, bez przesuwania go do przodu i bez kolizji blat-koło.
* Wywalam kasetę z przedniego koła, zostaje pojedyncza zębatka na nakręcanym wolnobiegu - mogę w rurkach zamocowanych do osi koła doprowadzić łańcuch - nie będzie spadał, nie będę się brudził.
* Nie mam przerzutki z długim wózkiem o który mogę zaczepiać piętą.
* Napinacz łańcucha mogę dać za rolką pośrednią przy główce ramy - nie będę o niego zawadzał.
* Większa trwałość układu napędowego bo nie będzie narażony na wpływ syfu z drogi.
* monosztucieć ?!
Wady:
* skomplikowane w ch.. ale co tam, ja nie dam rady? Ja?
* mnóstwo dorabianych części.
* cięższe.

Na podstawie eksploatacji P8, wiem, że standardowe 9biegów w układzie 11-34T + jeden blat z przodu (53T) nie wystarcza mi. Potrzebuję paru biegów wolniejszych na duże podjazdy - wtedy zapinam mały blat z przodu (42t) i jeszcze ze 2 biegi szybkie. Teraz start i małe podjazdy mam na 1biegu (34T) a główna jazda odbywa się na 7(15t) ~8(13t) biegu. To wszystko powoduje, ze muszę mieć większy zakres przełożeń niż 9biegów, bo zestopniowanie musi pozostać niezmienione.

Rysuje układ i mam parę spostrzeżeń - o ile zrobienie "tylnej" przerzutki czyli obsługującej kasetę na wałku wyjściowym nie jest w takim układzie dużym problemem to "przednia" a więc ta bezpośrednio na suporcie jest dużym wyzwaniem. Chodzi o szerokość układu - już teraz mam ~70mm i oś suportu ~125mm zamiast 115mm jaką mam teraz w P8 a ciągle nie jestem pewien czy się z napędem wodzika. Dla ułatwienia: drugi łańcuch idzie z pośredniej 34T na koło 14T.

I jak tu robić - 3 blaty z przodu 16-24-32 co da mi 9biegów na normalną jazdę na blacie środkowym 24t (porównywalne z 11-34 na 53T stosowanym obecnie) + 3 podbiegi obsługiwane z 16T na podjazdy oraz 3 nadbiegi obsługiwane przez 32t na zjazdy - razem 15biegów. Reszta biegów uzyskiwanych z blatów zewnętrznych się pokrywa oraz nie jest możliwa do osiągnięcia z powodów geometrycznych - zakres przesuwu blatów po osi suportu względem kasety. Czy może zastosować jakąś inną taktykę?

Wstępne szkice przekładni wkrótce.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14 (SWB ASS) Under construction
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

live_evil

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1045
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 06, 2014, 01:04:51 pm »
Można też inaczej.
Np. zmieniając stopniowanie kasety z 11-34 na 11-36, 11-38 a nawet 11-40.

Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 503
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 06, 2014, 02:55:48 pm »
@Franc jak już dojdzie do realizacji materialnej tego projektu, to możesz śmiało pod uwagę, że chciałbym coś takiego i pomyśl od razu o jakiejś małej serii produkcyjnej  :).
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'

Mociumpel

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 446
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 06, 2014, 04:33:40 pm »
A nie wystarczy że tak powiem układ klasyczny z 53 na przodzie i ręcznie zapinaną 34? wystarczy jedynie długi wózek aby napinał odpowiednio łańcuch ii pod górkę 34/34 spokojnie można podjechać uprzednio "zsadziwszy" z 53 na 34 z przodu ręcznie?

tatar

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 170
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 06, 2014, 07:17:12 pm »
A w czym to lepsze niż jeden blat i planetarka normalnie z tyłu?

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2133
  • 25 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 06, 2014, 07:39:35 pm »
Mociumpel: blat 53t jest za mały przy 26" kole napędowym, przy 20" bez co najmniej 65T nie ma co zaczynać się ścigać. Można mieć 3biegową szosową - są takie np. w układzie 52-42-32 albo w korzystnym układzie 65-53-42 (do zrobienia) - przednia przerzutka to obsłuży. Tylna również. Pozostaje problem długiego wózka przerzutki niebezpiecznie blisko pięty oraz konieczność podniesienia suportu, żeby nie mieć konfliktu blat-koło.

Tatar: bo planetarka ma za mały zakres biegów? Pamiętaj, że mimo, że w P8 jeżdżę głownie na blacie 53T (choć muszę założyć większy) współpracującym z kasetą 34-11 (9s) to mam w odwodzie i wielokrotnie korzystałem z małego blatu 42T (choć przydałby się mniejszy) oraz brakuje mi ze 2 biegów szybkich. Żadna planetarka nie ma takiego zakresu. Dodatkowo wystaje jeszcze clikbox o którego mogę zaczepiać nogą.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14 (SWB ASS) Under construction
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

live_evil

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1045
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 06, 2014, 07:49:43 pm »
Żadna planetarka nie ma takiego zakresu.
Byłbym nie co bardziej powściągliwy w takich opiniach :-)

Dodatkowo wystaje jeszcze clikbox o którego mogę zaczepiać nogą.
Clickbox to przeżytek, teraz na topie są inne rozwiązania bez w/w wady, za to z innymi.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2133
  • 25 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 06, 2014, 08:42:57 pm »
Live': tak, wiem Rohloff ale cenowo to on jest nieprzyzwoity a i tak duży blat musiałbym jakiś montować.
Wiem, jest jeszcze Alfine11, ale mimo, że w P8 mam rozpiętość 390% (Alfine ponoć 409%) to będę zmieniał przód i wyjdzie mi 427%. A jak zrobię dużą modyfikację "wersja idealna" 39-58T x 34-11T to będę miał 460%. I ciągle potrzeba dużego blatu.
Projektowana Zintegrowana Przekładnia Wewnętrzna w obecnym kształcie będzie miała 618% :)
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14 (SWB ASS) Under construction
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1414
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 06, 2014, 09:54:29 pm »
Czy ta przekładnia to jest to co kolega miał w tym fajnym rowerku na zlocie?
Nie do końca znam jego imię/ksywę
Wiosła sprzedaje! Wiosła kajakowe całkiem nowe!  Wiosła sprzedaję! www.kajak.pro

Mociumpel

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 446
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 06, 2014, 10:23:20 pm »
Nie tyle co bym odżegnywał od rozwiązań "dziwnych" bo pomysł ciekawy, ale wskazuję na prostotę rozwiązania - planetarka z odpowiednio małą zębatka daje radę do jazdy szosowo-miejskiej a dla typowo górzystych terenów problem tkwi w blacie nr 2 - stąd blat 53/34 uważam że dałby radę mimo wszystko.
Obecnie mam Nexusa 8 na kole 20" i zębatkę 16 a przód 53/39 - wprawdzie nie zdarzył się podjazd we Wrocławiu z którym nie dałbym rady ale gdybym uparł się na 34 z przodu to wspinałbym się chyba bez problemu po górkach ...
Standardowo używam małej zębatki do mniej więcej 30-32 km (bo tak jakoś mi się wygodniej "pedali" po mieście) a powyżej zapinam 53 i raczej nie potrzebowałem więcej (zazwyczaj nie udaje mi się utrzymać powyżej 45 dłużej jak pół minuty po płaskim).
Z wyliczeń wychodzi mi że dla dwublatowej przedniej 53/39 wychodzi mi zakres przełożeń ok 416% a dla teoretycznego 53/34 - 478%.
Przód mam wprawdzie "zrucany z palca" ale dla oszczędności można pokusić o "ręczną robotę" i choć to mniej wygodne zadanie swoje spełniałoby ...
I na koniec sprawa dla mnie niejasna i niezrozumiała - jak dla 26 calowego koła blat 53 to za mało??? - dla kadencji 90-100 uzyskiwane prędkości chwilowe oscylują w okolicach 57-63 km/h - to mało???
« Ostatnia zmiana: Sierpień 06, 2014, 10:27:18 pm wysłana przez Mociumpel »

Mikrobi

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 117
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 06, 2014, 10:36:09 pm »
"Za malo" to subiektywne okreslenie. Flevo z 26 calowymi kolkami prowadzi sie dobrze na blacie 70.
Dla mnie wygodnie jedzie sie z nizsza kadencja ale majac panowanie nad rowerem.
Dodatkow przy zjezdzie z gory i predkosci chwilowej 50km/h taki blat daje panowanie nad rowerem a w sobote na trasie ponad 70km zdarzyly mi sie cztery takie zjazdy (pomijam ze trzeba bylo potem pieluche zmienic 8) )

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2133
  • 25 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 07, 2014, 09:36:42 am »
Mociumpel: 53T to mało bo teraz jeżdżę używając głównie 7 (15T) i 8 (13T) biegu (z 9) i zostaje mi tylko 1 bieg zapasu na zjazdy.
Konfiguracja 53-42T i 11-34T, przy 26" kole napędowym i kadencji ~90rpm +/-10rpm.

Dzisiaj się dowiedziałem, że można jechać chwilowo po płaskim 49km/h przy marszowej prędkości 45~46km/h na odcinku 4km :) Grunt to motywacja.

ZPW ma być zamocowana do projektowanego LowRacera IMK-PX czyli 2x20"FWD, 18cm wysokości fotela, 28O kąt oparcia. To ma być szybki rower, szybszy niż IMK-P8, używany do maratonów takich z dużą ilością stromych podjazdów i szybkich zjazdów, czyli musi mieć trochę szerszy zakres przełożeń (których mi brakuje w P8)
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14 (SWB ASS) Under construction
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

tatar

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 170
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpień 07, 2014, 11:28:19 am »
Kurcze, Franz. Do do jakich prędkości Ty się rozpędzasz? Wiem, że masz szybkie rowery ale bez przesady.
Jak może pamiętasz mam pojedynczy blat z przodu oraz kombinację planetarki i kasety z tyłu (takie rozwiązanie miałem oczywiście na myśli a nie samą planetarkę).
Daje mi to możliwość jazdy pod bardzo strome górki (granicą jest raczej przyczepność) oraz jazdę bez problemu przy sensownej kadencji z prędkością 50 km/h a nawet (wprawdzie młynkując już mocno i z górki rzecz jasna) osiągałem 65-67 km/h.

Rozwiązanie prócz tego, że eliminuje przerzutkę przednią ma też taką zaletę, że szybka zmiana biegów pod obciążeniem (np. na podjeździe) jest możliwa na zewnętrzej przerzutce a z kolei po zatrzymaniu się na światłach można stojąc zmienić w dół bieg na planetarce przed ruszeniem. Bardzo wygodne.
Jedyna wada to fakt, że duże odstępy pomiędzy biegami na planetarce (3 biegowej) wymuszają konieczność zmiany biegów w sposób kombinowany - np. wrzucam bieg na planetarce do góry a na zewnętrznej do dołu i tym sposobem mniej więcej osiągam przełożenie zbliżone do tego jakie miałbym na kolejnym biegu na samej zewnętrznej przerzutce.
Wydaje się idiotyczne ale człowiek się przyzwyczaja i robię to całkowicie odruchowo.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2133
  • 25 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 07, 2014, 12:29:39 pm »
Tatar: normalnie marszowa na Puławskiej to 40~41km/h a to jest między 7 a 8 biegiem w zależności czy chcę młynkować czy nie. A skoro mam tylko 9 biegów z tyłu i do normalnej jazdy używam 7 lub 8 to znaczy, że brakuje mi jeszcze jednego biegu na zjazdy, co prowadzi do prostego wniosku, że muszę zmienić w IMK-P8 duży blat na większy (znaczy 53T na 58T) - wtedy marszową prędkość będę miał na 6 lub 7 biegu i będzie zapas 2 biegów szybkich.
Pod wszystkie znane mi duże podjazdy, podjeżdżałem na 42-34 lub 42-30 ale jakbym miał blat 39T to byłoby miodzio ale to już inna historia.
Dlatego też na podstawie wniosków z eksploatacji P8 mniej-więcej wiem jakie przełożenia powinna mieć ZPW.
Przy budowie IMK-PX nie jest problemem przednia przerzutka, tylko duży blat z przodu i przede wszystkim tylna przerzutka.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14 (SWB ASS) Under construction
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

Mociumpel

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 446
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpień 07, 2014, 04:24:28 pm »
Chylę czoła ;) 1000 km to mało aby mówić że już daje rade - 32-34/30 min lub 36-37/4 min - spoko ... 40 ciągłej ... to ja jeszcze pojeżdżę ;) zanim się pochwalę ...