Nooooooo! Wreszcie! Zbigniew Kopeć - specjalista od elektryfikacji samochodów podaje ceny:
http://www.samochodyelektryczne.az.pl/i tak np.:
[...] Akumulatory litowe (każda pojemność nadająca się do pojazdu EV) - przykładowa cena za ogniwo
100Ah napięcie znamionowe po 3,2V LiFePO4 lub 100Ah Litowo-Polimerowe po 3,7V - od ok. 450,-zł do 720,-zł netto + VAT / za 1 sztukę[...]
Z tego co pamiętam to Pan Zbigniew używa baterii firmy GBP:
http://www.gbp-battery.com/Są podane ceny za różne usługi które można zamówić u tego doświadczonego człowieka. Szkoda że pan Zbigniew nie elektryfikuje głównie rowerów!!
I tak np. garść uwag odnośnie elektryfikacji samochodu:
[...] uwagi należy dokładnie przestrzegać przy samodzielnej realizacji konwersji pojazdu na elektryczny EV, żeby już nie wyrzucać kasy, jaką ja musiałem wydać ("ja" - to Pan Zbyszek, bo to co poniżej napisane to słowa pana Zbigniewa cytowane z jego strony www), żeby to wszystko wiedzieć.
1. Przekrój przewodu musi być zgodny z przepisami ogłoszonymi przez SEP.
2. Przewody w pojeździe (szczególnie układu napędowego) muszą być z miedzi i do tego koniecznie elastyczna linka (także mostki między akumulatorami). Ogniwa akumulatorów mają w swojej obudowie od góry przerwę kilku cm między pokrywą-wieczkiem a płytami roboczymi.
3. Przewody spawalnicze nie nadają się do układów napędowych dla EV. Jedynie można je wykorzystać do ogrzewania pojazdu. Układamy je w pojeździe szeregowo z przewodami zasilającymi i końce tych przewodów spawalniczych podłączamy do dodatkowego stycznika (wykorzystywanego zimą) zwierającego te przewody w przypadku szybszej jazdy.
4. Wszelkie przewody zasilające układ napędowy i mostki akumulatorów muszą być ułożone nad akumulatorami, nigdy obok akumulatorów, ani zaraz pod akumulatorami (zgodnie z wpisem o oddziaływaniu pola magnetycznego na akumulator na stronie:
www.samochodyelektryczne.pl).
5. Do ewentualnego pdgrzewania akumulatorów można wykorzystać elektryczne maty grzejne, przewody oporowe grzejne, ale to wszysko musi być w dość dużej odległości od akumulatorów (pod nimi, zgodnie z uwagami w p-kcie "4") i zakryte stalową blachą gr. 2 mm (między tymi grzałkami a pod akumulatorem, blacha może być z gęstymi małymi otworami) oraz musi być zapewniona odległość kilku centymatrów: grzałki od akumulatora.
6. Długie przewody najlepiej układać w rurze (może być plastykowa) pod autem, ze względu na pole magnetyczne przewodu.
7. Parametry silnika, akumulatorów i regulatora muszą być optymalnie dobrane do danego auta. Wagi - najlepsze sumaryczne efekty uzyskuje się, jeśli waga auta przygotowanego do przeróbki (po demontażach) ma się do wagi wkładanego całego napędu EV z akumulatorami w/g reguły: "złoty środek" (opisany na innej mojej stronie).
8. W każdym z nas siedzi coś takiego, że jak coś jest nieograniczone, to sprawdzamy (może się uda) lub startuje z wyższych biegów niż jedynka albo daje kitę ponad dane producenta, a potem leci kasa na usuwanie uszkodzeń z własnej głupoty (najczęściej pierwszy pada silnik).
9. Styczniki załączające akumulatory muszą być typu "DC" (prądu stałego z komorą gaszenia łuku) na odpowiednie prądy i odpowiednie napięcia styków roboczych.
10. Każde przerabiane auto mające wspomagania w oryginale, muszą mieć dalej czynne te wspomagania (pompy wspomagania - najlepiej jak są napędzane elektrycznie z 12V).
11. Podstawowa ilość energii w akumulatorach do jazdy musi wynosić ok. 4 kWh i taką ilość powinien uwzględnić rzeczoznawca. Wszelkie dodatkowe akumulatory stanowią jednocześnie wagowe obciążenie pojazdu, więc kierowca musi pamiętać o dopuszczalnym ciężarze całkowitym pojazdu, czyli jeśli dołoży akumulatorów, to wpuszcza mniej osób do auta EV. Trzeba pamiętać, że zestaw akumulatorów można zawsze zmienić - samemu (jeśli jest się obeznanym w temacie) lub w zaprzyjaźnionym warsztacie usługowym (mającym trochę pojęcia o eksploatacji akumulatorów) - zawsze pamiętając o bezpieczeństwie: np.: w przypadku dachowania oraz o prawidłowych połączeniach elektrycznych.
12. Akumulatory mogą być zimą podgrzewane (to dużo zwiększa zasięg), ale podgrzewanie powinno odbywać się w czasie ładowania akumulatorów przed odjazdem, także ewentualnie w czasie jazdy i koniecznie trzeba kontrolować temperaturę.
13. W upale powinno być zapewniona możliwość chłodzenia akumulatorów, szczególnie w trakcie bardzo szybkiego ładowania.
14.Każdy elektryczny samochód musi mieć koniecznie sprawne ogrzewanie, szczególnie ogrzewanie przedniej szyby, które bywa potrzebne nawet w lipcu w czasie ulewy (parowanie szyb). Na przednią szybę musi być możliwość dmuchnięcia minimum 800W (przy nominalnym napięciu akumulatorów). Przypominam, że moc grzejnika zależy od napięcia zasilającego grzałkę w danym momencie (co innego 230V, a co innego 80V).
15. W samochodach elektrycznych najbardziej optymalne napięcie i do tego dość bezpieczne powinno wynosić poniżej 84V (nominalne z akumulatorów).