Autor Wątek: Dziś pytanie - dziś odpowiedź  (Przeczytany 37084 razy)

fdx

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 654
Odp: Dziś pytanie - dziś odpowiedź
« Odpowiedź #135 dnia: Czerwiec 18, 2018, 12:30:51 pm »

Poziomka... bo ostre koło jest zbyt mainstreamowe...

fdx

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 654
Odp: Dziś pytanie - dziś odpowiedź
« Odpowiedź #136 dnia: Lipiec 03, 2018, 09:35:09 am »
Mam takie pytanie bo szukam i szukam i nie mogę znaleźć.

Jaka jest wewnętrzna średnica (czy dokładniej średnica oparcia się łebka nypla) przykładowej felgi 26 cali - chodzi o zwykłą "płaską" felgę nie żadne stożki czy inne cuda. ot tak przykładowa średnica.

będę składał koło i mam do wyboru sporo felg i szprych i chciałbym przeliczyć w jakimś kalkulatorze mniej więcej czy coś z tego co mam się nada. chodzi o przednie koło więc mogę dopasować zaplot do szprych które mam czy to jeden krzyż czy dwa czy jakiś jeszcze inny zaplot fantazyjny. Wiadomo że o milimetr nie chodzi...

(nuda w pracy i tak mnie natchnęło mam spis długości posiadanych szprych ale felgi w domu więc nie pomierzę...)
Poziomka... bo ostre koło jest zbyt mainstreamowe...

live_evil

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1015
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Dziś pytanie - dziś odpowiedź
« Odpowiedź #137 dnia: Lipiec 03, 2018, 10:03:03 am »
Około 550mm. Ale na wszelki wypadek bym zmierzył.
A średnica oparcia nypla to ERD - effective rim diameter.

fdx

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 654
Odp: Dziś pytanie - dziś odpowiedź
« Odpowiedź #138 dnia: Lipiec 03, 2018, 10:16:53 am »
dzieki. o to chodziło. mam trochę szprych które mieszczą się w zakresie 1-3 krzyży biorąc pod uwagę felgi 548-552mm więc obejdzie się bez zamawiania i czekania na szprychy.
Poziomka... bo ostre koło jest zbyt mainstreamowe...

fdx

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 654
Odp: Dziś pytanie - dziś odpowiedź
« Odpowiedź #139 dnia: Lipiec 07, 2018, 07:57:57 pm »
Wracając do tematu szpych.

czasem przerabiam koło zaplatając inny hub. wtedy mam problem ze szprychami. zazwyczaj potrzebne są krótsze.
szukalem więc mozliwosci gwintowania szprych - masznka jest strasznie droga... pomyslalem wiec ze moze od drugiej strony do tematu podejsc. moze łatwiej byloby zrobić wygięcie i spłaszczyć końcówkę...

jak to w moim zwyczaju zanim coś zrobię często sprawdzam w googlach czy ktoś już tego wcześniej nie zrobił i jak mu wyszło.
Tak oto trafiłem na szprychy tzw. z-bend. na końcu wygięte w literę Z (czy też prawo -lewo). szprychy takie były i są z powodzeniem używane do dzisiaj (choć nie tak popularne jak zwykłe).

Różni podróżnicy rowerowi często mają takie szprychy z sobą podczas wypraw - zaleta jest taka że można ją wmontować w kolo bez potrzeby zdejmowania kasety - idealna gdy np. spotka nas awaria i trzeba wymienić jedną ze szprych w kole.

Czytałem też opinię zaplataczy kół którzy kupują po prostu długie szprychy i zamiast trzymać kilkadziesiąt różnych długości na bieżąco przycinają na odpowiednią długość używając odpowiedniego narzędzia do wygięcia końcówki szprychy.
Może komuś się taka informacja przyda. Mi się przyda jak najbardziej.

najbardziej polecane narzędzie:
« Ostatnia zmiana: Lipiec 07, 2018, 07:59:28 pm wysłana przez fdx »
Poziomka... bo ostre koło jest zbyt mainstreamowe...

klubowy

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 272
Odp: Dziś pytanie - dziś odpowiedź
« Odpowiedź #140 dnia: Lipiec 07, 2018, 08:51:48 pm »
Ooo, mnie by to bardzo ciekawiło - mam masę szprych i chętnie bym ich skrócił. Kombinowałem nawet z rozpłaszczaniem nowego łebka - na kombinacjach się skończyło. Ma to normalną wytrzymałość?
Ja, nie wiem, co to sen.
Objeżdżam nocą, to co spawałem w dzień...

fdx

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 654
Odp: Dziś pytanie - dziś odpowiedź
« Odpowiedź #141 dnia: Lipiec 08, 2018, 09:50:12 am »
wlasnie ma normalną bo w zasadzie nic sie nie zmienia (pod warunkiem że to  nie te szprychy z pogrubionym końcem.
Poziomka... bo ostre koło jest zbyt mainstreamowe...

tomo

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 770
  • SWB DIY
Odp: Dziś pytanie - dziś odpowiedź
« Odpowiedź #142 dnia: Lipiec 12, 2018, 04:41:43 pm »
Stalowy blacik poszukiwany. BCD 110, zębów max 50, ale nie mniej niż 45. Ktoś, coś?

live_evil

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1015
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Dziś pytanie - dziś odpowiedź
« Odpowiedź #143 dnia: Lipiec 12, 2018, 04:53:14 pm »
Stalowy blacik poszukiwany. BCD 110, zębów max 50, ale nie mniej niż 45. Ktoś, coś?
Mam 3x 50t i 3x 36t 110BCD stalowe. Oddam za browara, ale wysłać mogę najwcześniej za tydzień.

live_evil

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1015
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana

tomo

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 770
  • SWB DIY
Odp: Dziś pytanie - dziś odpowiedź
« Odpowiedź #145 dnia: Lipiec 12, 2018, 07:27:18 pm »
Mam 3x 50t i 3x 36t 110BCD stalowe. Oddam za browara, ale wysłać mogę najwcześniej za tydzień.
Poszła PW

kuń

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 15
Odp: Dziś pytanie - dziś odpowiedź
« Odpowiedź #146 dnia: Lipiec 20, 2018, 02:51:09 pm »
Witajcie. Kombinuje z napędem rowerowym do mobilnej kawiarni - są w kilkunastu miastach w Polsce.
Cala zabawa polega na tym że nie jeżdżę tylko ulicami czy deptakami , oraz brakuje mi pary na podjeździe:)  a kilka mamna trasie.
 Nie brak pary w nogach i nie w płucach ale przełożenie nie pozwala na jazde takim klocem bo ze mną na pokładzie kawiarnia waży pod 4stówy.
Obecnie mam korbę z przodu -jakaś którą kupiłem z rowerem- ma 24T mogę zmienić bez problemu na 22T
Z tyłu piasta archer z hamulcem bębnowym - robi za postojowy- tyle że ta piasta jest pod wolnobieg.
Obecnie mam wolnobieg z największą zębatką 34.
Mogę zmienić cały układ pod kasete  z największym zakresem 46T -10 rzędowa -  ale to kosztuje ponad 1000zł więc chciałbym najpierw wiedzieć , policzyć  co mi to da.
Przełożenie obecne- przód 24 tył 34  wychodzi 1 obrót korby daje 0,7 obrotu koła tylnego
przełożenie jaki mogę uzyskać : przód 22 tył 46  , 1 obrót korby to 0,47 obroty koła tylnego.

jak to policzyć?jak policyć...nie wiem jak to określić? siłę? moc? moment siły?

potrzebuje informacji tego typu : przy obecnym przełożeniu masz np. 1000 czegoś,,,np niutonów,  dżuli czy watów , a przy przełożeniu planowanym będziesz miał np. 1700  bo to pokaże czy gra warta świeczki bo jeśli wymiana układu korba łańcuch,kaseta,przeżutka  da mi 10% to mało,  ale już 40% to sporawo.


jak to policzyć?
nie zmienia się moja waga,zakładamy ze stoje na pedałach i generuje nacisk swoim ciężarem, nie zmienia się przyśpieszenie ziemskie ,nie zmienia się opór dla kól, nie zmienia się waga całego ustrojstwa itp. jedyna zmienna to przełożenie-ilość obrotów koła przy np. 10 obrotach korby

pomożcie,jak to liczyć?
« Ostatnia zmiana: Lipiec 20, 2018, 03:05:58 pm wysłana przez kuń »

mototramp

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 23
Odp: Dziś pytanie - dziś odpowiedź
« Odpowiedź #147 dnia: Lipiec 20, 2018, 03:28:39 pm »
Osobiście (jeszcze?) nie liczyłem, ale mam zainstalowaną fajną aplikację na androidzie:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gearcalculator
Może pomoże?
Pozdrower!

klubowy

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 272
Odp: Dziś pytanie - dziś odpowiedź
« Odpowiedź #148 dnia: Lipiec 20, 2018, 03:28:53 pm »
Hej, wejdź na www.gear-calculator.com całkiem pożyteczne narzędzie. Nie myślałeś o piaście z biegami? Taki nexus 7 daje Ci 240% rozpiętości przełożenia, standardowe przerzutki raz tyle, z tym że planrtarka nie skomplikuje Ci zbytnio konstrukcji.
Ja, nie wiem, co to sen.
Objeżdżam nocą, to co spawałem w dzień...

Mociumpel

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 427
Odp: Dziś pytanie - dziś odpowiedź
« Odpowiedź #149 dnia: Lipiec 20, 2018, 03:38:24 pm »
Jaki typ tego archera masz? może wystarczy zmienić tylna zebatkę ze standardowej (zakładam że masz 16-17T) na większą np. 20-23T - wtedy "ilość niutonometrów" zwiększy Ci się o 30% - twoja moc na tylnym kole wzrośnie o 30% kosztem nieco szybszego kręcenia.
Koszt zębatki 20+ do Archera to kilkanaście złotych...
np. https://www.narowery.pl/pl/p/Zebatka-Sturmey-Archer-22T-12x18/1029 - dopasowanie zebatki to kwestia wiedzy jaki typ archera masz na kole - ta wyżej pasuje do 3 biegowego
« Ostatnia zmiana: Lipiec 20, 2018, 03:45:12 pm wysłana przez Mociumpel »