Autor Wątek: Modyfikacje Speedlinera Blue Glide - m5 (...wheel flop)  (Przeczytany 8250 razy)

Jacekddd

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 786
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #60 dnia: Lipca 02, 2025, 03:23:27 pm »
Ale o co z tą kierownicą chodzi ?
Pytam bo może jakąś otwartą 2o poziomkę bym kupił.
Tylko proste wyjaśnienie poproszę a nie jakieś konstruktorskie czary mary.

Quest XS 20kkm; 11 Podróży 6379Km; Bieganie;
http://www.sports-tracker.com/view_profile/jacekddd

Mariusz.Sz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 98
    • rowerowe foty na insta
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #61 dnia: Lipca 02, 2025, 03:42:15 pm »
Proste wyjaśnienie jest takie, że ta kiera jest do dupy.

Kiera w m5 jest "na chomika" z długim, mocno giętym w tył masztem. Efekt taki, że steruje się szerokimi ruchami na boki - jak rumplem w żaglówce, a nie jak na rower przystało.

astroman

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 80
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #62 dnia: Lipca 02, 2025, 04:08:17 pm »
Ale o co z tą kierownicą chodzi ?
Pytam bo może jakąś otwartą 2o poziomkę bym kupił.
Tylko proste wyjaśnienie poproszę a nie jakieś konstruktorskie czary mary.

Jacku, w Polsce dziesiątki ludzi z takimi kierownicami jeździ a w Europie sam nie wiem ile.
Takie kierownice były stosowane m.in.  poziomkach Optimy, Nazca, Challenge... I nikomu nie przeszkadzały, tylko jednej osobie.
Wnioski wyciągnij sam i najlepiej wypróbuj gdzieś na zlocie , zanim wykluczysz ją całkowicie.
No chyba , że Wojtek oprócz widelca również kierownicę zmienił na sam nie wiem co, bo nie widziałem roweru.

Mariusz.Sz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 98
    • rowerowe foty na insta
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #63 dnia: Lipca 02, 2025, 06:44:34 pm »
astroman - kiera wygląda na oryginalną. Wiem, że to popularne rozwiązanie. Sam nie wpadłbym na to, że może wpływać na sterowanie, więc wcale jej nie winiłem. Chciałem tylko nieco poprawić jej położenie. To, że jest ona niezbyt pomagająca w kierowaniu, to opinia Macieja, który przejechał na mojej m5 może z 10 metrów. Nie zamierzałem się zjego doświadczeniem kłócić. Ja w poziomkach jestem zielony.

astroman

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 80
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #64 dnia: Lipca 02, 2025, 07:16:25 pm »
Tu możesz podglądnąć sobie różne rozwiązania kierownic , geometrii itd... w różnych modelach poziomek.

astroman

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 80
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #65 dnia: Lipca 02, 2025, 07:16:41 pm »

Mariusz.Sz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 98
    • rowerowe foty na insta
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #66 dnia: Lipca 02, 2025, 08:34:39 pm »
Dzięki, pooglądam.


Moją sztukę nieco położyłem - damper przesunąłem, by mocniej ugiąć wahacz, wideł chyba z 1-2 cm dłuższy (to Maciej pomoże zmienić), no i siodło poszło nieco w przód, by dało się je mocniej przechylić. Chyba ta ostatnia zmiana najbardziej wpłynęła na sterowanie - nacisk na przednie koło się zwiększył (z pomiarów 53% ciężaru na przód), no i dupa wjechała pod ten zagięty maszt kierownicy. Jego skrócenie odpada, bo kolanami zawadzę. Maciej wymyślił, żeby go prostą rurą zastąpić (prace trwają).

Stan obecny:

« Ostatnia zmiana: Lipca 02, 2025, 09:35:59 pm wysłana przez Mariusz.Sz »

Maciej K

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1003
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #67 dnia: Lipca 03, 2025, 09:21:12 am »
Ale o co z tą kierownicą chodzi ?
Pytam bo może jakąś otwartą 2o poziomkę bym kupił.
Tylko proste wyjaśnienie poproszę a nie jakieś konstruktorskie czary mary.

Jacku, w Polsce dziesiątki ludzi z takimi kierownicami jeździ a w Europie sam nie wiem ile.
Takie kierownice były stosowane m.in.  poziomkach Optimy, Nazca, Challenge... I nikomu nie przeszkadzały, tylko jednej osobie.

Astromanie, Danielu ...Mariusz i ja, to są raczej DWIE osoby.
To, że tysiące ludzi na wspomnianych przez Ciebie konstrukcjach jeździ i te kierownice nikomu nie przeszkadzały,
nie znaczy, że są dobre.
Na zdjęciach wyglądają super i DO  ZAKUPU danego pozioma ZACHĘCAJĄ.
Ludzie mają ogromną zdolność do przystosowywania się.
Te wspomniane tysiące przyzwyczaiły się, albo im po prostu, z powodu ich niewiedzy i małego "poziomego doświadczenia", te kierownice PASUJĄ.
Podobnie milionom facetów, z niewielkim albo zerowym doświadczeniem z kobietami,
kobiety które ich wybrały (nieświadomi amatorzy myślą, że to oni wyrywają) TAKŻE im pasują.
I na bycie z nimi lub na tzw. wieloletnie pożycie GODZĄ  SIĘ.
Nawet, gdy taka baba kaszle, ma łupież, jest upierdliwa, gruba lub odbytem na dzień  dobry warczy.

Ja przez te 47 lat tysiące poziomów najróżniejszych popróbowałem. Setki objeździłem.
Na "kozy" typu wspomniana M5, nawet pod koniec lat 80tych ub. wieku z lekceważeniem spoglądałem
i na nie, nie wsiadałem.
Byłem zwolennikiem ( i nadal jestem) LWB, więc króciaki obrzydzeniem mnie napełniały.
Choć z racji mieszkania w bloku, przez 9 lat takimi jeździłem.
Poza tym były i są SWB  bardziej interesujące i bardziej mojemu doświadczeniu odpowiadające.
Na M5, z ORYGINALNĄ kierownicą w ostatnią niedzielę, przy Mariuszu wsiadłem i zbladłem.
Wyprostowanie doradziłem, rurę dałem i zobaczymy czy rację miałem.

A mniej więcej w tym kierunku, chcę Mariuszowi zamianę istniejącej kozy zaproponować.
Zwłaszcza, że lakier zmęczony, a w Pleszewie proszkowo malować podobno potrafią.
https://ligfiets.net/bicycles/341
« Ostatnia zmiana: Lipca 03, 2025, 09:34:28 am wysłana przez Maciej K »

Mariusz.Sz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 98
    • rowerowe foty na insta
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #68 dnia: Lipca 03, 2025, 10:49:27 am »
A mniej więcej w tym kierunku, chcę Mariuszowi zamianę istniejącej kozy zaproponować.
Zwłaszcza, że lakier zmęczony, a w Pleszewie proszkowo malować podobno potrafią.
https://ligfiets.net/bicycles/341

Znacznie lepiej. Bardzo mi się ta propozycja podoba.

Mariusz.Sz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 98
    • rowerowe foty na insta
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #69 dnia: Lipca 03, 2025, 01:16:27 pm »
Macieju, robi się.  8)


astroman

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 80
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #70 dnia: Lipca 03, 2025, 06:45:31 pm »
Proste wyjaśnienie jest takie, że ta kiera jest do dupy. ... Efekt taki, że steruje się szerokimi ruchami na boki - jak rumplem w żaglówce, a nie jak na rower przystało.

Dobór kierownicy to oczywiście mocno indywidualna sprawa a Mariusz moim zdaniem mało precyzyjnie się wyraził odpowiadając Jackowi. Jeśli napisał by, że on tak uważa, że ta kierownicą jest do d... to Okey, ma prawo tak myśleć. Dlatego zaproponowałem aby Jacek sam zweryfikował tą opinię.
Nie znam szczegółów technicznych nowego rozwiązania ale czy nie będzie tak, że tą nową kierownicą będzie się w podobny sposób sterowało?

astroman

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 80
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #71 dnia: Lipca 03, 2025, 07:26:24 pm »
Jak dla mnie najwygodniej jeździ się z kierownicą podsiodłową ze sterowaniem pośrednim..
Dłonie wygodnie odpoczywają na kierownicy.
Znam osoby, które nie wsiądą na rower z dolną kierownicą a wielu sprawia też problem jazda taką poziomką
 Miałem jakiś czas Nazcę Explorer i Cruiser. Takie same konstrukcje z różnymi kierownicami, Explorer - dolna, Cruiser - górna. W mojej opinii właściwości jezdne takie same.
Mam obecnie Optima Lynx też z takim wygiętym masztem jak w M5  Zakładałem do tego Lynxa też podsiodłową ( jest taka możliwość). W mojej opinii  bez wpływy na właściwości jezdne roweru. Miałem dwa prawie identyczne Challenge Focus Comfort, też maszty powyginane. Różnica między nimi była taka, że w jednym był sztywny prosty widelec a w drugim amortyzowany z kołem wysuniętym bardziej w przód ( krótszy ślad) i tu już była wyraźna różnica w stabilności jazdy na niekorzyść tego z amortyzacją.
Wojtek też stwierdził , że jego M5 było stabilne dopóki nie zmienił widelca.
Ale poczekajmy na eksperymenty Mariusza.

astroman

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 80
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #72 dnia: Lipca 03, 2025, 08:02:36 pm »
Jak masz zdolności w metaloplastyce, to jaki problem pospawać sobie widelec testowy. Wyszukać na złomie stary widelec, powycinać stery i haki , parę rurek lub profili i można eksperymentować z geometrią. Jak dobierzesz kąty i inne wymiary, to można coś wtedy poszukać  docelowego. Wahacz testowy też można pospawać, jeśli uważasz, że ten zbyt długi.
Z tym wysuwaniem przedniego (dużego) koła do przodu w SWB to bym tak ostrożnie, bo może się okazać , że będziesz nim na zakrętach sobie po piętach walił. (Nie wiem ile tam miejsca do korby jeszcze zostało)  A jak brak wprawy , to mogą być  kolejne gleby  wtedy przy wyższej prędkości.
Ramy bym na razie nie kaleczył, bo na oglądasz się tych poziomek i kto wie czy zechcesz zostać przy M5 a jak ruszysz ramę to pewnie trudniej było by taki rower odsprzedać.
No takie jest moje zdanie a Ty zrobisz ze swoim rowerem co będziesz uważał.


Mariusz.Sz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 98
    • rowerowe foty na insta
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #73 dnia: Lipca 03, 2025, 08:35:23 pm »
Jeśli napisał by, że on tak uważa, że ta kierownicą jest do d... to Okey, ma prawo tak myśleć.
Dobrze prawi, dać mu piwa!
Doprecyzowuję. Moja dupa, moja opinia i moja kierownica - ta konkretna, w tym rowerze, nie typ kierownicy ogółem.

Co do nowej rzeźby, to nie wiem, czy Maciej miał taki sam zamysł, jak ja, gdy dawał mi tę rurę. Wg mnie zmniejszy się odległość dłoni od osi sterów. To jak skrócenie mostka w pionowym rowerze. Sterowanie robi się "szybsze", bardziej "nerwowe". Zwężenie kierownicy daje podobny efekt. Żeby uniknąć kolizji z kolanami, pewnie trzeba będzie ten mostek dać znacznie wyżej i wyrównać to giętą w dół kierownicą. Dla mnie największą zaletą będzie odsunięcie kierownicy w przód - mam nieproporcjonalnie długie łapy (rozstaw ramion ponad 2m przy wzroście 1,76). Obecnie kierownica jest nawet bliżej, niż oryginalnie, bo fotel powędrował nieco do przodu, aby dało się go mocniej pochylić.
Myślę o czymś podobnym, do zastosowanej w Lightning U-2:


Wojtek też stwierdził , że jego M5 było stabilne dopóki nie zmienił widelca.
m5 Wojtka, m5 Mikiego i moje m5... to ten sam rower. Przyjrzałem się zdjęciom i to ta sama sztuka.
Ja nie narzekam na stabilność, tylko duże obniżenie sterów w skręcie powodujące nadsterowność przy wolnych manewrach.

Jak masz zdolności w metaloplastyce (...)
Niestety obróbka metali to nie jest moja branża - ani wiedzy, ani umiejętności, ani warsztatu. Maciej jednak zaoferował pomoc. Eksperymenty zaczęliśmy od tych najmniej inwazyjnych. Najpierw kiera, przy następnej wizycie w firmie pewnie z innym widelcem z Maciejowych zapasów spróbujemy. Ramy (na razie) nie tykamy.
« Ostatnia zmiana: Lipca 03, 2025, 10:25:10 pm wysłana przez Mariusz.Sz »

Mariusz.Sz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 98
    • rowerowe foty na insta
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #74 dnia: Lipca 03, 2025, 09:34:22 pm »
m5 Wojtka, m5 Mikiego i moje m5... to ten sam rower.

Czytam sobie właśnie o różnych poziomkach, porównuję geo...
Wychodzi na to, że to m5, to wcale nie m5!
Jestem niemal pewien, że to Speedliner Blue Glide - rower produkowany na licencji m5. Ta sama geometria, gorszy fabryczny osprzęt. Różnicę widać w mocowaniu tylnego hamulca (m5 ma na górze wahacza, speedliner pod nim). Nie ma też śladu po nitowanej do ramy owalnej plakietce z logo m5. Bagażnik, z którym go kupiłem wygląda na oryginał, ale jest stalowy - m5 miał alu...
Ot, ciekawostka.