Autor Wątek: Modyfikacje Speedlinera Blue Glide - m5 (...wheel flop)  (Przeczytany 8198 razy)

Mariusz.Sz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 98
    • rowerowe foty na insta
Modyfikacje Speedlinera Blue Glide - m5 (...wheel flop)
« dnia: Czerwca 16, 2025, 12:06:15 pm »


Edycja:
Wątek pierwotnie dotyczył problemu, jaki miałem z geometrią roweru, ale myślę, że o kolejnych zmianach w mojej poziomce będę pisał również w tym wątku, bo kilka osób się zaangażowało i lepiej będzie utrzymać kontynuację, niż zakładać nowy temat.




Cześć!

Pracuję nad moim m5 high bar. Rowerek fabrycznie był na kołach 26/20", ale zmieniłem wideł i koła na 2x26" (w takiej wersji też wychodził fabrycznie).

Z nowym widłem rower ma bardzo duży flop -  przy manewrowych prędkościach kierownica wyrywa w bok, po skręceniu koła o więcej, niż 10-15°. Szczególnie utrudnia to ruszanie, bo rower się składa, gdy tylko start nie jest idealnie na wprost.

Zamierzam podgiąć nieco sztuciec - większy rake, mniejsze flop i trail.
Wybaczcie anglicyzmy, ale tak chyba będzie czytelniej dla większości.

Pytania mam dwa:

  • Czy ktoś robił już taką operację, jakiej metody i narzędzi użył do gięcia widelca?
  • Jakie parametry geometrii sterów macie w swoich poziomach (kąt sterów, rake, trail, flop) i jak oceniacie prowadzenie tych maszyn?

« Ostatnia zmiana: Września 12, 2025, 08:43:36 pm wysłana przez Mariusz.Sz »

astroman

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 80
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwca 16, 2025, 02:48:29 pm »
To skoro podniosłeś już  przód to może warto byłoby na początek podnieść również i tył np. przez zastosowanie dłuższego dampera i potestować, zamiast od razu z grubej rury kowalskie metody stosować.

Mariusz.Sz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 98
    • rowerowe foty na insta
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwca 16, 2025, 04:59:28 pm »
Słuszna uwaga. Niestety już podniosłem tył i to bardziej, niż chciałem. Dalsze wydłużanie amortyzatora spowoduje zbyt małe pochylenie oparcia fotela, co pociągnie konieczność przesunięcia go w przód, a to dalej przeniesie większy ciężar na przednie koło, a więc jeszcze silniejsze odczucie uciekania koła w skręt (flop to kwestia geometrii, ale to, jak jest odczuwany zależy od rozkładu masy).

astroman

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 80
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwca 17, 2025, 01:29:18 pm »
To jakieś zdjęcie byś wrzucił, bo tak w ciemno to trudno coś zaproponować. Nie wiadomo co tam powstawiałeś i jak to teraz wygląda

Mariusz.Sz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 98
    • rowerowe foty na insta
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwca 17, 2025, 04:48:06 pm »
Jasne, zrobię foto i wrzucę. Zaraz jadę, to będzie okazja na pstryki.

Zadałem jednak konkretne pytania, a to co wstawiłem i jak wygląda nie jest dla ewentualnych odpowiedzi istotne. Nie szukam rad wszelakich, tylko doświadczeń Forumowiczów dotyczących geometrii i ewentualnie modyfikacji widelców. Wystarczy czytać ze zrozumieniem, zamiast pozować na "wszystko lepiej wiedzącego". Dziękuję jednak za dobre chęci. Doceniam chęć pomocy.
« Ostatnia zmiana: Czerwca 17, 2025, 04:49:39 pm wysłana przez Mariusz.Sz »

astroman

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 80
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwca 18, 2025, 07:20:24 am »
Szukasz szybkiej odpowiedzi - zapytaj "  czata dżi pi ti".
Trochę to w oczy kłuje, słownictwo rodem z gwiezdnych wojen a w użyciu młot i kowadło.
Zakładaj i wyginają sobie tam co i jak tylko chcesz .
Jak dla mnie flop kojarzy się z Flip- Flops  np. z niemieckiego zwykłe klapki.
Tak więc zakładam moje Flip-Flops i idę korzystać z letniej pogody.
Więcej z tego korzyści niż przekomarzać się z kimś na forum.

Mariusz.Sz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 98
    • rowerowe foty na insta
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwca 18, 2025, 10:31:41 am »
Korzystaj. Życzę Ci pięknej pogody.

Nie wiem gdzie tu widzisz przekomarzanie.

Twierdzisz, że forum nie służy (między innymi) do udzielania odpowiedzi użytkownikom? Tylko osobiste wywody nie na temat znajdą tu miejsce?

Przeprosiłem już za anglicyzmy, ale jeśli masz polskie i zrozumiałe dla wszystkich słowo na określenie obniżenia przodu ramy przy skręcie, to chętnie je poznam.

Nie wydaje mi się, aby w którymkolwiek z epizodów Gwiezdnych Wojen była dyskutowana geometria jakiegokolwiek pojazdu. Nawet więcej - jestem niemal pewien, że w całej sadze nie pojawił się ani jeden pojazd kołowy.

Z czym Tobie się konkretne słowa kojarzą, to również nie na temat. Może w innych działach jest na to miejsce, ale chyba nie w "techno".
« Ostatnia zmiana: Czerwca 18, 2025, 11:39:12 am wysłana przez Mariusz.Sz »

astroman

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 80
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwca 19, 2025, 06:47:00 am »
No tak, faktycznie, forum służy do wymiany doświadczeń czego przykład otrzymaliśmy m. in. tutaj:
Jasne, zrobię foto i wrzucę. Zaraz jadę, to będzie okazja na pstryki.

Zadałem jednak konkretne pytania, a to co wstawiłem i jak wygląda nie jest dla ewentualnych odpowiedzi istotne. Nie szukam rad wszelakich, tylko doświadczeń Forumowiczów dotyczących geometrii i ewentualnie modyfikacji widelców. Wystarczy czytać ze zrozumieniem, zamiast pozować na "wszystko lepiej wiedzącego". Dziękuję jednak za dobre chęci. Doceniam chęć pomocy.

Trzeba przyznać, że gość dobry jest z tej geometrii.
Najpierw stwierdza, że zbyt wysoko podniósł tył więc wpada na genialny pomysł aby skorygować to poprzez podgięcie widelca - dobre.
Czym nas jeszcze zaskoczy gdy stwierdzi, że jednak zbyt mocno ten widelec powyginał?

Ps. Najlepiej wyginają się te amortyzowane.

Trzeba już kończyć, bo Flip-Flops czekają.

Mariusz.Sz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 98
    • rowerowe foty na insta
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwca 19, 2025, 12:40:04 pm »
Czytaj ze zrozumieniem.

Tył miałem opuszczony najniżej, jak się dało, bo chciałem niskiej i aerodynamicznej pozycji. Po wydłużeniu widelca zmienił się kat główki, więc wystąpił problem z wheel flop (kąt ok. 65°, flop ponad 30 mm, trail bardzo długi - nie mierzyłem, ale ponad 100 mm, więc jest z czego skracać). Podniesienie tyłu było próbą naprawy problemu, ale nieskutecznym. Poprawiło kąty sterów, ale za mało, a spowodowało konieczność przesunięcia fotelika by zachować kąt oparcia. Czyli jeden krok w przód i dwa w tył.

Zmiana (lub przeróbka) widelca rozwiązałaby problem. Pomógłby widelec krótszy (większy kąt sterów) lub z większym odsunięciem w przód od osi sterów (krótszy trail).

Geometria roweru to zawsze pewien kompromis - albo zwinny i skrętny, albo stabilny. Albo da się jeździć z przednimi sakwami, albo robi się to niepraktyczne. W "pionowym" rowerze potrafię po samych cyferkach geometrii określić w ciemno, jak będzie się prowadził, czy będzie odpowiedni do mojego stylu jazdy i jak można to prowadzenie zmienić.

Nie wiem jednak, jak przekłada się to na praktykę w poziomym swb - ze znacznie dłuższą bazą kół i innym rozkładem masy. Stąd moje pytania.

Na razie tylko Ty odpowiedziałeś, choć najwyraźniej nie masz w tej kwestii nic do powiedzenia (a mógłbyś choćby napisać jakie parametry geometrii ma Twój rower i jak oceniasz jego prowadzenie). Zaczynam podejrzewać, że odpisałeś tylko, by szukać zaczepki.

Wycieczki ad personam i to bez próby zrozumienia problemu to też bardzo merytoryczna odpowiedź. Bardzo proszę, załóż wreszcie te klapki i skończ, jak to zapowiedziałeś. Dziękuję serdecznie i pozdrawiam.
« Ostatnia zmiana: Czerwca 19, 2025, 02:22:00 pm wysłana przez Mariusz.Sz »

woojtek1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 564
  • Optima Lynx
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwca 19, 2025, 07:02:47 pm »
Dorzucę swoje trzy grosze jako użytkownik M5, przeszedłem przez różne jej modyfikacje, choć nigdy nie zdecydowałem się na zmianę przedniego koła na 26". Wiem, że to obecnie modne rozwiązanie, ale jeżdżąc tym rowerem codziennie po mieście, bardziej zależało mi na dobrej zwrotności.

Zmieniałem za to geometrię: najpierw wymieniłem widelec z "dużego 20" na klasyczną 20", a później dodałem amortyzator, który jednak dość mocno podniósł przód roweru. Nigdy nie mierzyłem dokładnie kątów, ale po montażu amortyzatora oraz dodaniu podkładki pod fotel (co pozwoliło przyjąć bardziej leżącą pozycję), rower stał się wyraźnie bardziej nerwowy i podatny na poślizgi, szczególnie na zapiaszczonym asfalcie w zakrętach.

Tak czy inaczej, sporo na nim przejeździłem i byłem zadowolony. Choć po dwóch latach użytkowania Lynxa mam wrażenie, że M5 była od niego odrobinę mniej sprawna.
Tu garść zdjęć wraz z modyfikacjami, oraz modelowy 26x26 ze strony m5.
https://drive.google.com/drive/folders/11-PfM_SHUwaO3XDLA-z-jpSwxZ3949B9?usp=sharing
« Ostatnia zmiana: Czerwca 19, 2025, 07:04:21 pm wysłana przez woojtek1 »

Mariusz.Sz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 98
    • rowerowe foty na insta
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwca 19, 2025, 10:23:16 pm »
Dzięki, woojtek1

Mam identyczną m5, nawet kolor ten sam. Trochę jeździłem z kołem 20" (406 mm) i sztywnym, krótkim widelcem. W obu konfiguracjach rower prowadzi się podobnie - bardzo stabilny przy prędkościach powyżej 30 km/h i koszmarnie nerwowy przy wolnej jeździe. Z małym kółkiem było może odrobinkę lepiej, ale też dziwnie.

Nie zliczę, ile razy wyłożyłem się na środku skrzyżowania, ustępując pierwszeństwa podczas skrętu w lewo (ruszanie z podkręconym kołem), a nie jest to mój pierwszy poziom.

astroman

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 80
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwca 20, 2025, 06:49:26 am »
Pamiętamy ten słynny pojazd z wątku Pierwsza moja poziomka,, rozpoczętego przez miki11.
Jak dobrze pamiętam, wtedy skończyło się na tym, że ten typ tak ma( myszkowanie, niestabilna jazda).
Miki11 nie miał innego wyboru, jak nauczyć się tym rowerem jeździć. I zrobił to. Nauczył się jeździć M5 , panując w pełni nad pojazdem bez zmiany kątów, widelców i innych parametrów rodem z gwiezdnych wojen.
Może więc i tutaj nie ma problemu ze sprzętem , tylko jest po prostu problem z kierowcą..

astroman

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 80
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #12 dnia: Czerwca 20, 2025, 06:54:24 am »

Mariusz.Sz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 98
    • rowerowe foty na insta
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #13 dnia: Czerwca 20, 2025, 01:48:22 pm »
astroman - bardzo możliwe, że tak jest, że poprostu potrzeba lepszej techniki i przywyknięcia do maszyny.

Całego wątku miki11 nie prześledziłem jeszcze, ale bardzo możliwe, że to ta sama sztuka, bo kupiłem ją w Olsztynie.

astroman

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 80
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #14 dnia: Czerwca 20, 2025, 10:41:17 pm »
M5 mikiego było ostatnio na OLX wystawione za 1600 PLN jak się nie mylę.
Widać nie spodobało się mikiemu poziomowanie lub od nieodpowiedniego roweru rozpoczął.
Rower poziomy to nie UFO, (choć czasem można odnieść takie wrażenie widząc reakcje przechodniów).
Obowiązują tu podobne zasady  jak w zwykłym rowerze a rozstaw kół w swb wcale nie jest  dużo większy niż  trekkingu.
Twój ślad - 10 cm to jakiś kosmos (a jednak, gwiezdne wojny).
Jak to zrobiłeś nie wiem, nie widziałem roweru.
W moich poziomkach jest jakieś 2-3 cm i nie ma problemów z ruszaniem. Kątów nie mierzyłem,.nie było takiej potrzeby bo rowery jeżdżą stabilnie.
W Optimie Condor na kołach 2x26 , Jeden z wygodniejszych jakimi miałem okazję jeździć było trochę więcej ale do 10 sporo brakowało.
Wojtek jako były właściciel zna ten rower na wylot, powinien najlepiej doradzić.
Ja M5 nigdy nie miałem , także nie mam pojęcia jakie kąty i inne parametry w oryginale tam były.