Mam odpowiedź od Chris'a! Teraz możemy sobie pogadać opierając się na faktach i doświadczeniach:
Hello!
The efficiency I'd never calculated. But if I wanna drive with a long chain I lost of course more than only the loss in cable and coils! I have created now a new LiPO battery, 37V/27Ah/66C/1000Wh, so can save more energy. A video coming soon..... If I only drive with this battery, that means without my pedal alternator, I can ride with recouperation nearly 150Kilometers with 35Km/h. I can pedal the alternator with a constant power of 100-120Watt. The big loss begins with a higher speed. More speed, more amps and more MOSFET heat.
TŁUMACZENIE:
"Witam!
Wydajność - nigdy jej nie liczyłem. Ale jeśli chciałbym jeździć z długim łańcuchem to oczywiście tracę więcej (energii) na łańcuchu gdyby miał go porównywać jedynie do samych strat (energii) na kablach i na cewkach! Stworzyłem sobie ostatnio nową baterię LiPO, 37V/27Ah/66C/1000Wh, tak więc mogę zaoszczędzić więcej energii (ładując akumulator w domu prądem z gniazdka). Wkrótce zamieszczę wideo... Jeśli tylko jeżdżę na samej baterii, tzn. bez pedałowania i bez napędzenia alternatora/ prądnicy, to odzyskując energię (hamowanie, jazda z górki) mogę przejechać na tym akumulatorze prawie 150 km z prędkością 35 km/h. Jestem w stanie pedałować i napędzać alternator wytwarzając moc (elektryczną) na stałym poziomie 100-120 Wat. Duża strata (energii) rozpoczyna się przy wyższych prędkościach. Im wyższa prędkość tym większe natężenie prądu (więcej amperów) i tym bardziej grzeją się tranzystory (przekaźniki)."
Hybryda (alternator + kondensatory + baterie) jest dla niego rozwiązaniem. Wnioskuję że na samym alternatorze (+ kondensatory) jest porównywalna wydajność z napędem mechanicznym. Gość ma zamontowane wskaźniki (na wideo miał prawdopodobnie mierniki Crystalyte:
http://www.youtube.com/watch?v=U3SAFnheRJo ----> 03:16 - 03:40) do mierzenia energii, a trakcie pedałowania wpinał też miernik elektryczny więc jego pomiary (100-120W) uznaję za wiarygodne. Wnioskuję to wszystko na bazie powyższego listu oraz na bazie wideo. Oraz uwzględniam fakt, że Chris konstruując trajka w pierwszej kolejności miał napęd na tylne koło długim łańcuchem. Więc gość ma porównanie, bo objeździł 10 000 km rowerem z napędem mechanicznym:
http://www.youtube.com/watch?v=4aKk7nc5C5A ----> tu jest prezentacja trajka od którego zaczynał, napęd 100% mechaniczny, obecnie zaś jeździ hybrydą (napęd elektryczny alternatorem + wykorzystywanie energii z akumulatora)
Dodam jeszcze że "niezależny w temacie" John Tetz (no może nie do końca niezależny, bo on też idzie w stronę elektryfikacji - ale niezależny w sensie: ile autentycznie energii wytwarza człowiek) ustalił graficznie jaką wydajność ma człowiek w trakcie pedałowania (ile energii jest w stanie wytworzyć). Zarówno "normalny" człowiek jak i zawodowy sportowiec:
Potem zaś już wszedł w elektryfikację i ma "energetyczne zegary":
P.S. Wchodząc w elektryfikację można sobie "urządzić" rower w bardzo wysokim stopniu (alarm antywłamaniowy, silne światła, zestaw audio, nawigacja, itp.).