Autor Wątek: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej  (Przeczytany 63769 razy)

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #30 dnia: Wrzesień 22, 2014, 09:56:45 pm »
chyba nie do końca zrozumiałem.. Wychodzi normalne stopniowanie jak dla kasety górskiej (jakieś 15%). Ale nie mam arkusza, żeby policzyć wszystkie "biegi" :P
a z przerzutką to nie ma problemu: w każdej sytuacji przekos jest zerowy, więc nic nigdzie nie ociera.
Inna sprawa, to napinacz w tym przypadku i tak jest konieczny: pomimo braku różnic w obwodach zębatek, trzeba dodać trochę łańcucha na zejście z jednej zębatki i wejście na drugą. Wg mnie to jest największa wada tego rozwiązania.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2326
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #31 dnia: Wrzesień 28, 2014, 05:48:39 pm »
W układach 2kasetowych nie występuje zjawisko koszenia łańcucha, ja zmienia się bieg na jednej kasecie, to automatycznie przeskakuje na drugiej i łańcuch jest ciągle prosty.
W ZPW, też nie będzie przekosów, bo "zębatki suportowe" się będą przesuwać, by być zawsze na wprost pracującej koronki.

W związku z tym, że ZPW będzie skomplikowana, to siedzę i liczę sobie dla porównania układy 2kasetowe, 10-biegowe, dużo prostsze mechanicznie:
Założenie do obliczeń - na wyjściu wszelkich przekładni jest blat 44T napędzający 14T wolnobieg przy kole, co daję stałe przełożenie 1:3.14 (taki też pewnie będzie w ZPW)

- przy kasetach szosowych 11-23 (i wyjściu jak wyżej) całkowite przełożenie to całkiem sensowne 437%, ze skokiem między biegami:
9->10: 16.3
8->9: 16.5
7->8: 16.9
6->7: 12.2 =>trochę mały
5->6: 12.1 =>trochę mały
4->5: 12.2 =>trochę mały
3->4: 16.9
2->3: 16.5
1->2: 16.3

- przy kasetach szosowych 11-25 (i wyjściu jak wyżej) całkowite przełożenie to 517%, ze skokiem między biegami:
9->10: 15.7
8->9: 15.7
7->8: 16.0
6->7: 16.5
5->6: 22.1 => zdecydowanie za duży skok
4->5: 16.5
3->4: 16.0
2->3: 15.7
1->2: 15.7

- przy kasetach szosowych 11-28 (i wyjściu jak wyżej) całkowite przełożenie to 648%, ze skokiem między biegami:
9->10: 21.4 => zdecydowanie za duży skok
8->9: 19.2 => trochę za duży skok
7->8: 16.0
6->7: 16.5
5->6: 22.1 => zdecydowanie za duży skok
4->5: 16.5
3->4: 16.0
2->3: 19.2 => trochę za duży skok
1->2: 21.4 => zdecydowanie za duży skok

- Jako ciekawostka policzyłem też dla kasety MTB 11-36 (i wyjściu jak wyżej) całkowite przełożenie wyszło masakrystyczne 1071%, z nieprzyzwoitymi skokami między biegami:
9->10: 24.8
8->9: 24.2
7->8: 24.4
6->7: 21.7
5->6: 18.1
4->5: 21.7
3->4: 24.4
2->3: 24.2
1->2: 24.8

W tej chwili w P8 przy napędzie 58-42T i kasecie 11-34T mam całkowite przełożenie 427% ze średnim skokiem 13.1 (skoki w zakresie 11.5 do 15.4)
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 532
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #32 dnia: Wrzesień 29, 2014, 04:40:51 pm »
Czyli IMHO drugi zestaw obliczeń jest bardzo ciekawy.
Coraz bardziej jestem ciekaw co z tego wszystkiego wyniknie  :).
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2326
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #33 dnia: Styczeń 02, 2015, 07:00:52 pm »
Wrzucam obrazki pierwszej wersji ZPW






Miała mieć 9 biegów głównych + 3 podbiegi i 3 nadbiegi, 548% zakresu, układ 28-20-13 x kaseta 9s 11-28 plus wyjście 46x14.

W trakcie rysowania doszedłem do wniosku, że ruch względny, czyli przesuw dodatkowy przednich blatów musi być na krzywce a nie tak jak zrobiłem. Potem, stwierdziłem, że nie chce mi się wariantu mk2 (z krzywką) rysować - brak czasu, wbuduję przekładnię bezpośrednio w bom - blaty pomiędzy łożyskami suportu, kaseta pomiędzy łożyskami przy główce ramy, dołem zwykła przerzutka, na zewnątrz duży blat wyjściowy. Teraz po wnikliwej analizie przełożeń i ocenie komplikacji dochodzę, do wniosku, że zrobię ZWP-3 tylko 10biegową w oparciu o układ dwukasetowy - "kaseta przednia" 25-11 i "tylna" 11-23 - zakres 475% albo 11-21 - zakres 434% ale tu "tylna kaseta" musi być DuraAce a to boli..

W układzie 25-11 => 11-21 + wyjście 42 =>14 i koło 20" o średnicy 478mm będzie się przedstawiała sytuacja następująco:
* 25 => 11 x 42 => 14, przełożenie 6.82, 10.24m/obrót, 49.15km/h przy 80rpm, 61.43km/h przy 100RPM
-  skok 9->10: 15.7
* 23 => 12 x 42 => 14, przełożenie 5.75, 8.63m/obrót, 41.45km/h przy 80rpm, 51.81km/h przy 100RPM
-  skok 8->9: 15.7
* 21 => 13 x 42 => 14, przełożenie 4.85, 7.28m/obrót, 34.93km/h przy 80rpm, 43.66km/h przy 100RPM
-  skok 7->8: 16.0
* 19 => 14 x 42 => 14, przełożenie 4.07, 6.11m/obrót, 29.35km/h przy 80rpm, 36.68km/h przy 100RPM
-  skok 6->7: 16.5
* 17 => 15 x 42 => 14, przełożenie 3.40, 5.11m/obrót, 24.51km/h przy 80rpm, 30.63km/h przy 100RPM
-  skok 5->6: 17.3 - tu jest duży, mało fajny skok
* 15 => 16 x 42 => 14 , przełożenie 2.81, 4.22m/obrót, 20.27km/h przy 80rpm, 25.34km/h przy 100RPM
- skok 4->5: 12.2
* 14 => 17 x 42 => 14, przełożenie 2.47, 3.71m/obrót, 17.81km/h przy 80rpm, 22.26km/h przy 100RPM
-  skok 3->4: 16.9
* 13 => 19 x 42 => 14, przełożenie 2.05, 3.08m/obrót, 14.80km/h przy 80rpm, 18.49km/h przy 100RPM
-  skok 2->3: 16.5
* 12 => 21 x 42 => 14, przełożenie 1.71, 2.57m/obrót, 12.36km/h przy 80rpm, 15.45km/h przy 100RPM
- skok 1->2: 16.3
* 11 => 23 x 42 => 14  przełożenie 1.43, 2.15m/obrót, 10.34km/h przy 80rpm, 12.93km/h przy 100RPM
Jak będzie za wolno, to zmienię blat wyjściowy na 50 co zwiększy Vmin do 12.31km/h przy 80rpm i Vmax do 73.13km/h przy 100RPM.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 02, 2015, 07:26:53 pm wysłana przez Franc »
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1591
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #34 dnia: Styczeń 02, 2015, 10:56:27 pm »
Widzę jeden mały mankament tej przekładni.
Przy 70 km/h  mozę Ci wkręcać nogawkę od spodni w zębatkę ;)
W celu uproszczenia całego mechanizmu proponuję zamiast łańcucha dać najprostszy wał cardana ;)

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2326
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #35 dnia: Styczeń 02, 2015, 11:23:52 pm »
Przekładnia byłaby całkowicie zabudowana w ramie. Wystawałaby tylko duża zębatka napędowa zaraz obok korby.

Wał napędowy nic nie upraszcza - 1 łańcuch pomiędzy kasetami robi za 10biegową skrzynię biegów a drugi łańcuch napędza koło z pojedynczą zębatką.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Aslu

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
  • poziomo zakrecony
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #36 dnia: Styczeń 03, 2015, 12:45:30 am »
Pytanie do kolegi @Franca.
Czy to jest możliwe, abyś oprócz tych poglądowych rysunków przekładni, udostępnił jej specyfikację techniczną?
Wymiary, ilość i rodzaj części itp.?
A jeśli jest to tajemnicą, to trudno...
Podpowiedz tylko, na czym osadziłeś te kasety, tą "odbierającą" przełożenie, a zwłaszcza tą przesuwną ,suportową...?
Wałek żłobiony, prawie na całej długości + klin do tegoż wyżłobienia... Z rysunku, nie jasno to wygląda.
Na pierwszym, jakby więcej, niż jedno wyżłobienie.
Na drugim, widać jedno... a może, ten wałek tylko na rysunku jest tak ustawiony?
Specjalne pół-tuleje ślizgające się z kasetą,  po tym wałku. Czy to inna technika?
Specjalnie dorabiane elementy, czy też można je zaadoptować, z podzespołów innych urządzeń?
Jak rozwiązałeś sposób zmiany biegów? Skąd tam sie biorą ... dwie linki? (przy tych kółkach)
A w samej skrzyni, wodzik przerzutki, popychany i ciągnięty, cięgnem?

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2326
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #37 dnia: Styczeń 03, 2015, 12:57:26 am »
Aslu: wariant mk-1, który jest na obrazkach jest nieudany i nie należy się na nim wzorować. Był tylko treningiem, jak to mogłoby wyglądać. Po długiej analizie, dochodzę do wniosku, że zamiast takich kombinacji jak wyżej, lepszy byłby układ dwukasetowy zarówno pod względem produkcji części jak i samego działania.

A samo rozwiązanie: wałek wejściowy z wielowpustem frezowanym, na nim tulejka ślizgowa z brązu cięta drutówką z wielowpustem do mocowania pojedynczych zębatek z kasety. Wałek wyjściowy z nakręcanym bębenkiem (przeróbka standardowego bębenka z piasty) z założoną kasetą. Te dwie linki to linki przerzutek - górna to przesuw względny przednich blatów ("przednia przerzutka"), dolna to przesuw karetki ("tylna przerzutka"), obie tylko ciągną do lewej, sprężyny odpychają (przód) i ciągną (tył) do prawej. Kółka to układy zmieniające uciąg linki.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

live_evil

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1240
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #38 dnia: Styczeń 03, 2015, 05:05:35 pm »
albo 11-21 - zakres 434% ale tu "tylna kaseta" musi być DuraAce a to boli..
Dlaczego?

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2326
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #39 dnia: Styczeń 03, 2015, 05:25:28 pm »
Dlaczego DuraAce boli - bo to w zasadzie najtańsza kaseta z taką konfiguracją zębatek a mimo to ciągle droga* I to właśnie cena boli. Tak, jest jeszcze kasetą BCS-10S od BBB o której dowiedziałem się 2h temu (jak piszę ten post) przeglądając jakieś Forum Szosowe, ale nie ma jej w Znanym Sklepie Internetowym i nie znam ceny, a szosowe kasety od Sram'a są jeszcze droższe od Shimano.

* Campy nie biorę pod uwagę, z racji niekompatybilnych wielowpustów oraz odstępów miedzy koronkami.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

live_evil

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1240
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #40 dnia: Styczeń 03, 2015, 05:54:18 pm »
Pytałem się nie dlaczego boli tylko dlaczego koniecznie D-A ;-)
Jeśli koniecznie musi być dziesiątka w tym stopniowaniu, to faktycznie kiepska sprawa (w Polsce).
Ale na ebayu widziałem nieprodukowaną już kasetę T-A Khéops za niecałe 50 euro:
http://www.ebay.de/itm/TA-Fahrrad-Ritzel-Kheops-Shimano-21-23-Pos9-10-10fach-Alu-schwarz-Kassette-/371158742661?pt=Sport_Radsport_Fahrradteile_Komponenten&hash=item566ac8f685

--> http://www.specialites-ta.com/gb/cassette-kheops.html

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2326
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #41 dnia: Styczeń 03, 2015, 06:07:35 pm »
Ogólnie jeszcze nie będę nic kupował, bo projekt nieskończony. Na pewno, muszą to być kasety Shimano/Sram kompatybilne, ale po wstępnych konsultacjach kaset 11-21 10s nie ma dużo.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Antonowitch

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 768
    • Sklep na odpowiednim poziomie.
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #42 dnia: Styczeń 03, 2015, 08:31:43 pm »
Franc może w tym kierunku?



Potraktuj to jako inspirację..

3 typ opis skrzyni.

Skrzynia bezstopniowa.
http://blog.netcar.pl/2013/06/03/automatyczne-skrzynie-biegow-rodzaje-zalety-i-wady/

Więcej pod hasłem Wariator



Najprostszy przykład, bez rozsuwanych kół, metalowych pasków itp...



« Ostatnia zmiana: Styczeń 03, 2015, 08:42:32 pm wysłana przez Antonowitch »
Poziomo pozdrawiam,
Anton
Głównie fotele do rowerów poziomych: http://www.czescidopozioma.pl

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2326
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #43 dnia: Styczeń 03, 2015, 08:36:42 pm »
Wariator pasowy nie nadaje się do roweru, ze względu na duże starty wynikające z konieczności naciągania paska, a łańcuchowy jak w Toyotach i innych jest poza moim zasięgiem (łańcuch).
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Antonowitch

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 768
    • Sklep na odpowiednim poziomie.
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #44 dnia: Styczeń 03, 2015, 08:43:40 pm »
Wariator pasowy nie nadaje się do roweru, ze względu na duże starty wynikające z konieczności naciągania paska, a łańcuchowy jak w Toyotach i innych jest poza moim zasięgiem (łańcuch).

Nawet ostatni przykład?

Myślałem raczej o adaptacji tego rozwiązania na potrzeby pozioma.
Koła stożkowe wytoczone z alu, między nimi pasek klinowy z regulacją naciągu.
Rozsuwanie kół sprzężone ze sobą dźwignią.
Dużo mniejsza waga i bez stopniowość jak w nuvinci

Jak znajdę chwilę zrobię wizualizacje.

Kolejny przykład z zastosowaniem w rowerze, jednak trochę bardziej skomplikowany:
http://hettlagedrive.de/

W temacie Wariatora można wykorzystać gotowe części ze skuterów bo tam jest zastosowany ten rodzaj przekładni.
Swoją drogą temat przekładni bardzo ciekawy ;)
« Ostatnia zmiana: Styczeń 03, 2015, 09:42:38 pm wysłana przez Antonowitch »
Poziomo pozdrawiam,
Anton
Głównie fotele do rowerów poziomych: http://www.czescidopozioma.pl