Autor Wątek: Cruzbike trike  (Przeczytany 13039 razy)

michu

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 158
Cruzbike trike
« dnia: Września 07, 2013, 05:21:01 pm »
Przed zadaniem pytania chciałem się ponownie przywitać po długiej nieobecności na forum.

Mam zamiar robić swb z tylnym napędem, ale od kilku dni zaświtała mi idea stworzenia cruzbike trika z amortyzacją, na razie tylko tyłu. Sztywne koła tylne i amortyzacja z ramy typu Y. Chce, aby przednie koło było napędowe i skrętne jak to w cruzie. Przy większych prędkościach jest chyba problem z tyłem dlatego chciałem się dowiedzieć czy mój pomysł na pochylanie wypali. Nie chce za dużo wydawać na toczenie czy wykonywanie specjalnych elementów.
Dysponuje kilkoma widelcami calowymi - 26" z pivotami. Zależy mi na v-kach.

Poniżej schemat jak ja to widzę:




Czerwone to główki sterowe. Są na sztywno zespawane z rurą lub profilem kwadratowym - kolor zielony. Widelce się obracają na sterach. Mogą być też założone mostki jeśli byłoby potrzebne.

Niebieskie to miejsce gdzie będzie wspawany tylni wahacz od ramy typu Y (oczywiście cały mi nie jest potrzebny tylko tyle, żeby trzymał i się nie rozpadł). Reszta roweru oparta na ramie Y, przód typu cruzbike.

Jeśli koła tylne mają się pochylać to potrzeba jakiegoś obgranicznika, bo mogłby się pochylić za mocno i kierowca leży na glebie.

Czy zawieszenie całego tyłu (w odróżnieniu od niezależnego) ma w tym wypadku sens?

Jaki musi być rozstaw tylnych kół?

michu

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 158
Odp: Cruzbike trike
« Odpowiedź #1 dnia: Września 09, 2013, 02:43:07 pm »
Widzę, że albo trudne albo głupie pytania zadałem i nikt nie zna odpowiedzi. Specem-konstruktorem nie jestem i stwierdzam, że to dużo roboty. Pozostaje w klimatach trójkołowych, bo taka mnie naszła chęć i zbuduję trajkę z amortyzowanym tyłem, na razie przód sztywny, bo to też praco, czaso i pieniądzo chłonne. Mam pewną koncepcję montażu kół na widelcach, a nie piastach jednostronnych. Zobaczę co z tego wyjdzie :).

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Cruzbike trike
« Odpowiedź #2 dnia: Września 09, 2013, 04:19:18 pm »
Pytanie dobre tylko u nas w pochylanie nikt się nie bawi bo przy prędkościach rowerowych daje to relatywnie mało. Swego czasu temat namiętnie wałkowany - poszukaj. Co do prostej i taniej amortyzacji: http://forum.poziome.pl/index.php?topic=2025.0 Jak upoluję na złomie odpowiedni profil kwadratowy to też się pobawię tak dla sprawdzenia koncepcji.

michu

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 158
Odp: Cruzbike trike
« Odpowiedź #3 dnia: Września 09, 2013, 08:04:27 pm »
Dzięki za odpowiedź. Amortyzację tyłu osiągnę wstawiając ramkę Y-kową. Chodziło mi o niezależne zawieszenie przednich kół. Nie jest to trudne, bo materiałów pomocniczych w necie multum, ale na razie odpuszczam. Pojeżdżę trochę, nacieszę się a później w razie czego przerobię.

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Cruzbike trike
« Odpowiedź #4 dnia: Września 10, 2013, 08:55:06 am »
Tak się zastanawiałem nad tą konstrukcją.. Prawdopodobnie niewiele odpowiedzi dostałeś z powodu niezrozumiałości konstrukcji i/lub opisu.

Po pierwsze: kwestia wytrzymałości. Nie da się tak zrobić, bo spaw prostokąt-poprzeczka walnie na pierwszym krawężniku (albo w ogóle cała rura się zwinie).
Po drugie: jakbyś mógł wyjaśnić co dadzą Ci swobodnie kręcące się koła (kiedy sterowanie ma być z przodu)? To musiałoby być dość sztywno połączone, żeby na rowerze w ogóle dało się jechać..
Po trzecie (a w sumie najważniejsze): a po co Ci w cruzbike dwa koła z tyłu?

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Cruzbike trike
« Odpowiedź #5 dnia: Września 10, 2013, 02:30:13 pm »
a po co Ci w cruzbike dwa koła z tyłu?
Koszyczek można wstawić, taki konkretny z wózka marketowego ;) No i na światłach nie trzeba się wypinać.

michu

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 158
Odp: Cruzbike trike
« Odpowiedź #6 dnia: Września 10, 2013, 06:30:16 pm »
Chciałem trajkę. Ten cały mechanizm miał służyć pochylaniu się, bo tak mi świtało, że przy dużych prędkościach na zakrętach mógłby się pza bardzo przechylać i wywrócić. Ale nic już nieaktualne.

Mam pytanie odnośnie piast. W trajkach, gdzie z przodu są dwa koła ludzie montują piasty jednostronne. Czy zwykłej dwustronnej nie da rady założyć? Ośka nie wytrzumuje przeciążenia?

Widziałem film jak zrobić jednostronną z pedałów więc powinno się udać. Tylko problem z hamulcami. Chciałem v-breaki, bo szczękowe to lipa, udają że hamują ;). Jak zamontować szczękowe wiem i zastanawiałem się czy na podobnej zasadzie nie dałoby rady dać v-ek.

Stelaż z rur pochodzących z ram rowerowych to kiepski pomysł i lepiej dać profile?

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Cruzbike trike
« Odpowiedź #7 dnia: Września 10, 2013, 07:45:40 pm »
Kombinowałeś w dobrą stronę, dwa solidne widelce mtb pospawane tak: http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/f2d50ffb80a1fc7a.html
dadzą radę.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Cruzbike trike
« Odpowiedź #8 dnia: Września 10, 2013, 07:54:24 pm »
Oś 10mm wydaje się trochę za cienka dla dorosłej osoby. Lepie użyć piast z osią 12 a najlepiej 20mm i mocowaniem pod tarcze - taką piastę można zamocować jednostronnie na ośce samoróbce, a i hamulec jest normalny. Albo kupić piast jakich użył Tef - z hamulcem bębnowym.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Cruzbike trike
« Odpowiedź #9 dnia: Września 11, 2013, 09:40:54 am »
v-brake wymagają "dość" sztywnego umocowania piwotów. Najprościej takie coś zrobić z dwóch widelców: po odcięciu rury sterowej spawasz zwrotnice do goleni, w górnej części dajesz wzmocnienie i jeździ jak talala.
Czy mnie pamięć oszukuje, czy to nie na forum ktoś budował trajkę na takiej zasadzie?

Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 535
Odp: Cruzbike trike
« Odpowiedź #10 dnia: Września 11, 2013, 02:50:32 pm »
@Franc nie użyłem w projekcie "Trajka ze sklejki i kilku śrub" piast bębnowych tylko piasty z wielowypustem pod hamulce rolkowe.
A na marginesie z obowiązku kronikarskiego będę musiał chyba uzupełnić mój wątek z budowy w/w trajki.
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Cruzbike trike
« Odpowiedź #11 dnia: Września 11, 2013, 06:26:57 pm »
@Tef: będziesz musiał uzupełnić zdjęcia, będziesz.....
Po wyglądzie zewnętrznym trudno te hamulce odróżnić, przynajmniej mnie - jedno i drugie to puszka przy piaście.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

live_evil

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1297
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Cruzbike trike
« Odpowiedź #12 dnia: Września 11, 2013, 06:49:24 pm »
Po wyglądzie zewnętrznym trudno te hamulce odróżnić, przynajmniej mnie - jedno i drugie to puszka przy piaście.
Jak by nie patrzeć, hamulec rolkowy to nadal hamulec bębnowy.

michu

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 158
Odp: Cruzbike trike
« Odpowiedź #13 dnia: Września 12, 2013, 02:29:38 pm »
v-brake wymagają "dość" sztywnego umocowania piwotów. Najprościej takie coś zrobić z dwóch widelców: po odcięciu rury sterowej spawasz zwrotnice do goleni, w górnej części dajesz wzmocnienie i jeździ jak talala.
Czy mnie pamięć oszukuje, czy to nie na forum ktoś budował trajkę na takiej zasadzie?

Mógłbyś obrazowo to przedstawić?

Wersja na v-brake'i nawet jeśli więcej spawania i cieższe to jednak taniej wyjdzie niż piasta pod tarcze - za sztukę ok. 100-110 zł (dartmoora) plus inne części. Wyjdzie kosmos. Może kiedyś, bo lepsza jakość to dłuższa żywotność. Chociaż całe życie jeżdżę na v-kach i jakoś mi to wystarczy. Chodzi tylko o montaż.

Czy koła 26" z przodu są ok czy lepsze będą 20"? Nie ukrywam, że początkowo myślałem o 26", bo mam łącznie 5 kół/obręczy więc jest w czym wybierać. Większe to odrobinę wyżej, ale jakoś szalenie na tym nie zależy. Można całość obniżyć - dać niżej rury. Zastanawiam się jak będzie ze skręcaniem. Liczyłem że szerokość roweru to max 75 cm, ale mogłoby być szerzej, żeby mieć jakąś przestrzeń no i przez drzwi najwyżej przenosić bokiem. W piwnicy mam strome schody wraz z wagą całości może być problem. Cruzbike się ciężko wyjmowało, ale też był nieporęczny. A trajkę pod pachę i do góry... :P.

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Cruzbike trike
« Odpowiedź #14 dnia: Września 12, 2013, 03:52:26 pm »
Mógłbyś obrazowo to przedstawić?
To może ja:
U dołu strony:
http://timothywooi.hubpages.com/hub/timothywooi

A dokładnie coś w ten deseń, niekoniecznie tak zamocowane:
http://s2.hubimg.com/u/2561433_f520.jpg

Daj wszystkie koła 26" bo:
a) Będzie łatwiej na krawężnikach
b) Wystarczy jedna dętka na zapas.
c) Masz już takie koła z tego co piszesz :)

Gdybyś nie miał kół a wzrost na to pozwalał to niegłupim pomysłem było by danie 3x28".