Autor Wątek: Proste amortyzowanie przedniego koła w FWD i nie tylko. Koncept.  (Przeczytany 4794 razy)

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Dumałem nad projektem Tomka: http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1672.0 i mnie olśniło.
Projekt da się mocno uprościć, w oparciu o dwustronna amortyzację na elastomerach w stylu zoxa:
https://picasaweb.google.com/113663826549422725409/FWDZOXIInne#5435576194480763954

Jak by to miało wyglądać: zox (fwd), cruzbike (fwd mbb):


Stick zarówno fwd i rwd:


Ale po co w stickach rwd tak kombinować jak można dać normalny amortyzator? A choćby dlatego że rower można kompletne rozebrać do transportu odkręcając 4 śruby :) 



Antonowitch

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 768
    • Sklep na odpowiednim poziomie.
Odp: Proste amortyzowanie przedniego koła w FWD i nie tylko. Koncept.
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwca 03, 2013, 10:37:39 pm »
Ciekawa koncepcja i szybko można taką konstrukcję poskładać.
Co będzie elementem tłumiącym, amortyzator, sprężyna czy jakiś materiał jak np. guma we Flovo?
Poziomo pozdrawiam,
Anton
Głównie fotele do rowerów poziomych: http://www.czescidopozioma.pl

NPX

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 126
Odp: Proste amortyzowanie przedniego koła w FWD i nie tylko. Koncept.
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwca 03, 2013, 10:45:58 pm »
A ja mam takie pytanie... Jak spełnia się w praktyce taki elastometr gumowy?

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Proste amortyzowanie przedniego koła w FWD i nie tylko. Koncept.
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwca 04, 2013, 08:28:04 am »
Co będzie elementem tłumiącym, amortyzator, sprężyna czy jakiś materiał jak np. guma we Flovo?
Myślę że guma jak w originale (zox) będzie najprostszym rozwiązaniem, amortyzatory (dampery) wymagały by mocowań.

A ja mam takie pytanie... Jak spełnia się w praktyce taki elastometr gumowy?
Przy niższych temperaturach twardnieje - można temu trochę zapobiec używając dwóch rodzajów gumy. Sam myślałem o kauczuku - wystarczyły by dwie lekko ścięte od dołu i góry piłeczki kauczukowe odpowiedniej wielkości. Drugą potencjalną wadą był by ograniczony skok ale poziomkami i tak jeździ się głownie po asfalcie więc te 4-5 cm skoku spokojnie powinno wystarczyć.

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Proste amortyzowanie przedniego koła w FWD i nie tylko. Koncept.
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwca 04, 2013, 09:05:26 am »
A ja mam takie pytanie... Jak spełnia się w praktyce taki elastometr gumowy?

Usilowalem uzywac gumy: pomysly byly z odbojnikami progowymi drzwi ale dalem spokoj - dziurawe w srodku i zle pracowalo - poprzestalem na kawalkach sprezyn ze starego amortyzatora od gorala oraz wkladki walcowej z pianki co by sprezyna nie latala na osi. Nie wiem gdzie mozna dostac elastomer w rozsadnej cenie w walcowych kawalkach - znalazlem jedynie stozkowe elastomery od flevo ale maja wtopione sruby i ksztalty ktore mi wybitnie nie pasowaly.
Tez dolaczam sie do prosby o test czegos mniej lub bardziej dedykowanego do tego celu. Najchetniej do kupienia za polnocna granica:)
Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Proste amortyzowanie przedniego koła w FWD i nie tylko. Koncept.
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwca 04, 2013, 09:49:06 pm »
Dołącze się Odbojniki gumowe do drzwi są róznej twardości z dziurą w srodku wszystkie i pracują świetnie . Nawet dziś to sprawdziłem wpadając w dziurę z dużą szybkością myslałem że już po kole ale ledwo co odczułem . U nas ostatnio pojawiły się odbojniki czarne miękkie dodatkowo dziurkowane są znakomite natomiast takie same białe są cholernie twarde.

Pracą takiego odbojnika można sterować poprzez zwiększanie lub zmniejszanie dźwigni,  trzeba to zrobić jednak doświadczalnie.  Ważne śruba która przechodzi przez odbojnik  powinna być lekko łukowata, gładka, zagięta inaczej będzie się blokować . Dobrze też jest ją smarem przesmarować

Następna sprawa otwory na tą śrubę też muszą być sporo większe

Co do elastomerów używałem tych z odbojników do amortyzatorów samochodowych są bardzo miękkie trzeba stosować duże podkładki robiłem je ze stop od starych żelazek, dosyć wytrzymałe aluminium

Jak jutro znajdę czas to strzelę fotkę tych mim zdaniem i wypróbowanych i najlepszych odbojników

Jak pracuje taki dobrze we właściwej odległości założony odbojnik od drzwi widać na filmie    https://www.youtube.com/watch?v=bQ2Ffm9UrHc to jest ten twardy teraz mam miękki 
« Ostatnia zmiana: Czerwca 04, 2013, 09:56:08 pm wysłana przez tomek70 »

Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 535
Odp: Proste amortyzowanie przedniego koła w FWD i nie tylko. Koncept.
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwca 19, 2013, 04:14:28 pm »
Mam spory kawałek elastomeru stosowany do wytłumień drgań w przemyśle. Składa się z trzech warstw: dwie zewnętrzne twardsze, środkowa miększa. Kawałek spory bo (tak z pamięci - bo go mam gdzieś w piwnicy) 250x250x70 mm. Jak by było zapotrzebowanie do eksperymentów  :) to bym go zabrał na zlot, trzeba by było tylko sobie odpowiedni kawałek uciąć.
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'