Autor Wątek: Projekt i budowa IMK P8  (Przeczytany 93684 razy)

bzaborow

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 151
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #15 dnia: Lutego 29, 2012, 09:39:35 am »
BartekZ: sugerujesz zrobić otwór na damper w wahaczu najpierw otwarty do tyłu, trapezowy, a potem dolaminować tylną rozpórkę?? Hmm, brzmi sensownie.
Na przyklad, ewentualnie bez rozporki zupelnie.
Mocowanie dampera do fotela = sandwich 4mm może 6mm sklejki + ~2mm laminatu na stronę przylaminowane do fotela + rozpórki z takiego samego sandwicha poniżej i powyżej, prostopadle do osi roweru - chyba tak to będę wzmacniał. Nie chcę mieszać do tego ceownika z alu, bo to ponoć generuje duże naprężenia na krawędziach. Podpory z sandwicha wydają się rozkładać naprężenia łagodniej.
Jesli jestes zdania, ze sama sklejka wytrzyma takie naprezenia samodzielnie to faktycznie nie ma problemu, ale ja to czarno widze. No chyba, ze wlaminujesz tulejki zamiast wiercic w gotowym sandwichu.
Oś wahacza - na łożyskach tocznych osadzonych w tulejkach zalaminowanych w powiększonych żebrach fotela, łożyska skierowane do wewnątrz i rozparte tulejką wlaminowaną w wahacz. Dokładniej - powstanie najpierw "małe" piankowe żebro z pół otworem na tulejkę łożyska - zostanie przylaminowane do żebra fotela, potem w zagłębienie wkleję tulejkę, zalaminuję dalej a następnie dokończę żebro na kolejnym fragmencie pianki.
A to nawet lepiej niz sadzilem:)
bartek maupa bzaborow.org

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2336
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #16 dnia: Lutego 29, 2012, 10:06:09 am »
Bzabarow:
Bez rozpórki za gniazdem dampera, wahacza sobie nie wyobrażam - za bardzo będzie się rozginał przy hamowaniu. Poza wlaminowaną rozpórką planuje dodatkowo "podkowę" na piwotach. Mam dosyć wahaczy miękkich na boki.
Wlaminowywać tulejek w sandwich raczej nie planuję. Ale jak się przyglądałem tym linkom z Czech (http://www.blids.nl/gallery.php/Carbon-Recumbent-Workshop-2005) to tam wsporniki dampera jako prefabrykowane płaskie elementy laminowane przyklejają bezpośrednio do fotela. Myślę, ze to tylko kwestia grubości.
Pajak:
Położenie tulejek pod mocowanie dampera w wahaczu w stosunku do grubości wahacza wynika z zakładanej odległości mocowania górnego punktu od fotela (oś ~30mm poniżej oparcia), długości dampera (150mm) i położenia wahacza w trybie "standardowym. Nie mogę zwiększać za bardzo odległości górnego punktu mocowania od fotela bo wsporniki zaczną być wiotkie.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

bzaborow

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 151
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #17 dnia: Lutego 29, 2012, 04:29:04 pm »
Bzabarow:
Wlaminowywać tulejek w sandwich raczej nie planuję. Ale jak się przyglądałem tym linkom z Czech (http://www.blids.nl/gallery.php/Carbon-Recumbent-Workshop-2005) to tam wsporniki dampera jako prefabrykowane płaskie elementy laminowane przyklejają bezpośrednio do fotela. Myślę, ze to tylko kwestia grubości.

Fakt, oni tam robia sandwich z rdzeniem z laminatu szklanego i bokami z wegla i chyba sie trzyma...
bartek maupa bzaborow.org

Antonowitch

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 768
    • Sklep na odpowiednim poziomie.
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #18 dnia: Marca 01, 2012, 12:21:29 am »
Nie wiem czy to pomoże ale u mnie mocowanie amora jest zrobione z ręcznie robionej warstwy kilkunastu warst rovingu.
Grubość całkowita ścianki to 3mm. Nie wiem czy to wystarczy, trasa i dziury pokażą prawdę.
Puki co testy obciążeniowe (95kg. tyle ważę) to mocowanie wytrzymało.
Jak trzaśnie mocowanie będzie z alu.

Franc, na projekcie wahacza wygląda że oba mocowania osi tylnego koła są w tej samej odległości od środka osi wahacza.
Ja raz tak zrobiłem wahacz i potem musiałem z palnikiem w ręku odginać kawałek bo koło nie było w linii tylko z boku.
Zwracam uwagę na tą pułapkę bo sam dałem się złapać.
Nie wiem czy to była wina koła czy wahacza. Zwykle koła są tak szprychowane aby były bardziej płaskie od strony kasety
« Ostatnia zmiana: Marca 01, 2012, 12:24:32 am wysłana przez Antonowitch »
Poziomo pozdrawiam,
Anton
Głównie fotele do rowerów poziomych: http://www.czescidopozioma.pl

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2336
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #19 dnia: Marca 01, 2012, 07:55:23 am »
To zależy jak jest zaplecione koło - niektórzy zaplatają symetrycznie względem baz piasty, inni, symetrycznie względem kołnierzy. Moje koło jest symetryczne względem baz piasty.
Z rozmów z kolegami modelarzami wychodzi, że sandwich laminat+sklejka+laminat będzie miał porównywalną wytrzymałość co płat monolitycznego laminatu o tej samej grubości, ale będzie lżejszy: sklejka jest lżejsza niż laminat a w konstrukcji i tak pracują tylko zewnętrzne warstwy.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Antonowitch

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 768
    • Sklep na odpowiednim poziomie.
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #20 dnia: Marca 01, 2012, 11:00:35 am »
Sandwich laminat+sklejka+laminat będzie miał porównywalną wytrzymałość co płat monolitycznego laminatu o tej samej grubości, ale będzie lżejszy: sklejka jest lżejsza niż laminat a w konstrukcji i tak pracują tylko zewnętrzne warstwy.

Zgadza się monolityczny laminat jest ciężki. Można używać mikrobalonów do zmniejszenia wagi. Nie stosowałem jeszcze tych nanokulek,
jednak mam obawy że zmniejszą także wytrzymałość żywicy.

Ciekawe połączenie laminat + sklejka. Do tego jeszcze dodam że fornirem można wymodelować ładne krzywizny np. w fotelu.
Wręgi ze sklejki można zalaminować. Jak będziesz miał taki Sandwich to wrzuć foty.
Poziomo pozdrawiam,
Anton
Głównie fotele do rowerów poziomych: http://www.czescidopozioma.pl

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2336
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #21 dnia: Marca 09, 2012, 11:13:17 am »
Dorzucam kolejnych kilka "wizualizacji" do projektu - mam nadzieję, że będzie to już ostateczne.
Kolejne etapy dolaminowywania wzmocnień i elementów nośnych Foteliko-rama:







Kolejne etapy budowy wahacza:






Reszta w Albumie:
https://picasaweb.google.com/105277250576881179178/RysunkiSzkiceIZdjeciaZBudowyIMKP8#

Przednia część ramy też już jest poprawiona, ale nie zdążyłem zrobić "obrazków" - dziś wieczorem dołożę.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Antonowitch

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 768
    • Sklep na odpowiednim poziomie.
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #22 dnia: Marca 09, 2012, 11:55:04 am »
Piękne kształty, zapowiada się prawdziwe arcydzieło.
Czekam na więcej ;)

I jak tam, jakieś newsy w projekcie?
« Ostatnia zmiana: Marca 16, 2012, 11:26:23 am wysłana przez Antonowitch »
Poziomo pozdrawiam,
Anton
Głównie fotele do rowerów poziomych: http://www.czescidopozioma.pl

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2336
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #23 dnia: Marca 20, 2012, 12:38:25 pm »
Wahacz:
Tulejki do zamocowania piwotów:

Tulejki do zamocowania dampera:

Oś wahacza (część nieruchoma, bo łożyska będą w fotelu):

Reszta części w drodze.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Antonowitch

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 768
    • Sklep na odpowiednim poziomie.
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #24 dnia: Marca 21, 2012, 11:43:17 pm »
Ładna robota.
Ja puki co korzystam z gotowych elementów dostępnych na rynku, czasami dostosowując je za pomocą siekiery i młotka ;)

Jak kosztowo wypada takie zamówienie takich części u tokarza i frezera i wiertarkowego ;>?
Poziomo pozdrawiam,
Anton
Głównie fotele do rowerów poziomych: http://www.czescidopozioma.pl

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2336
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #25 dnia: Marca 21, 2012, 11:51:39 pm »
Te części w zasadzie sam wytoczyłem, z pomocą kolegi z pracy jak się trochę zestresował moją niewiedzą z toczenia.
Główkę ramy, tulejki pod łożyska wahacza oraz mufę suportową będzie mi robił tokarz zawodowy.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Antonowitch

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 768
    • Sklep na odpowiednim poziomie.
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #26 dnia: Marca 25, 2012, 11:12:20 am »
No to teraz wycinanie rdzenia i klejenie.
Jak zaczniesz wrzuć jakieś foty.
Poziomo pozdrawiam,
Anton
Głównie fotele do rowerów poziomych: http://www.czescidopozioma.pl

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2336
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #27 dnia: Czerwca 01, 2012, 10:06:48 pm »
Rdzenie w zasadzie wycięte i przygotowane (oszlifowane i zaokrąglone), teraz pora na laminowanie.
Główkę ramy i mufę suportu mam osadzone w helingu, haki wahacza, oś wahacza, osie amortyzatora oraz piwoty zamocowane mam w drugim helingu, fotelo-rama ma swój do mocowania osi wahacza - tak się obecnie prezentuje sytuacja.
Pytania (dużo pytań), bo jak widzę (czytam) jest kilka szkół:
1. Inserty metalowe wyczyścić i odtłuścić naftą?
2. Inserty metalowe oblaminować 1 (wstępną) warstwą, co by się potem główny laminat trzymał?
3. Rdzenie oblaminowywać na sucho same w sobie 1 (wstępną) warstwą, czy dać sobie z tym spokój?
4. Powierzchnia całkowita ramy wychodzi około 0.75m2 x 16 warstw + 20% zapasu = ~14m2 tkaniny. Czy poza szeroką tkaniną (250g/m2) kupować tkaninę w cienkim pasku? Jeżeli tak, to w jakiej ilości? Czy może tylko cienki pasek? Albo średni?
5. Ile żywicy i w końcu jakiej, bo co laminujący to inna jest najlepsza?
6. Strech czy taśma do wyciskania nadmiaru żywicy? Taśma ponoć taka biała, izolacyjna firmy 3M czy coś źle zrozumiałem? W razie stosowania taśmy: ile kupić?
7. Jaka szpachlówka? znaczy polecana nazwa własna
Chyba na razie tyle.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

pizmak

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 73
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #28 dnia: Czerwca 05, 2012, 12:18:21 pm »
No dobra, niewiele wiem, ale moge conieco napisac ;)

1. zmatowic, wyczyscic i odtluscic.
2. Zasada jest taka, ze wszystko co metalowe musi pewnie siedziec 'zamkniete' z kazdej strony w laminacie. Zalaminowanie mufy,glowki czy innych rzeczy jedna czy nawet kilkoma warstwami nie zaszkodzi.
3. 'oblaminowac na sucho'? nie do konca wiem o co chodzi. ale tak, najwygodniej jest calosc zalaminowac jedna warstwa szkla tak zeby rdzen zyskal na szytownosci i nie deformowal sie przy nakladaniu warstw konstrukcyjnych.
4. hm...16 warstw 250tki, no napewno ta rama bedzie wytrzymala ;) a czy specjalnie kupowac jakies waskie paski...e...wszystko i tak docinasz na potrzebny wymiar wiec jak bedziesz potrzebowal waskich paskow na wzmocnienia, to sobie dotniesz.
5. 14m2 twojej tkaniny to 3.5kg szkla, zywicy w laminacie powinno byc ~60% (roznie to podaja) czyli w gotowej ramie bedziesz mial  2.1kg, ale tkanine trzeba dobrze przesaczyc, duzo idzie w straty (zostaje w  pudeleczku, na pedzlu, trzeba odsaczac nadmiar itp itd) jak kupisz 3kg wiaderko, to powinno starczyc. A jakiej zywicy? Ja polecam jedyna slyszna L285, fakt troszke kosztuje, ale szybko sie docenia jej zalety.
6. ja zdecydowanie jestem milosnikiem tasmy izolacyjnej - obojetne jaki kolor ;) jest waska, wiec latwiej nad nia zapanowac, powstaje mniej "pofalowan" niz przy szerokim stretchu co sie przeklada na mniej szlifowania. ile kupic...ciezko powiedziec,na moja rame zuzylem z 20-25 rolek? wiem,ze co chwile chodzilem do casto i kupowalem cale pakiety po 8 sztuk.
7. Nie szpachlowalem, nie wiem

motylek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 56
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #29 dnia: Czerwca 07, 2012, 10:07:34 pm »
7. Kup sobie zagęszczacz "mikrobalon" wymieszasz z żywicą i wyszpachlujesz. Łatwo się szlifuje i obrabia.