Autor Wątek: Projekt i budowa IMK P8  (Przeczytany 93690 razy)

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2336
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Projekt i budowa IMK P8
« dnia: Lutego 27, 2012, 10:55:56 pm »
W załączeniu relacja z projektowania i przyszłej budowy IMK P8, czyli SWB, ASS z opcją USS, z pełną amortyzacją, konstrukcja laminatowa.




Widok ogólny




wahacz



Integralna fotelo-rama


Integralna fotelo-rama - przekrój

Link do całego albumu: https://picasaweb.google.com/105277250576881179178/RysunkiSzkiceIZdjeciaZBudowyIMKP8#

Krótko o założeniach - ma być SWB, ASS z opcją USS. Amortyzowany na oba koła - przód na moim tradycyjnym Head-schock'u + monosztuciec, z tyłu wahacz podparty centralnym amortyzatorem. Przednie koło 20", tył 26". Ma mieć regulację długości pod fotelem - przedni kawałek ramy z kołem i suportem ma się odsuwać od integralnej fotelo-ramy z wahaczem oraz innymi rzeczami. Bagażnik - kufer aero lub boczne mocowania do sakw. Na tyle fotelika integralne mocowanie do fotelika dziecięcego. Dołem mocowanie do side-car'a. Łańcuch górny na jednej rolce pod fotelem i w przedniej rurce osłaniającej (prosta rurka), dolny łańcuch w rurce prowadzącej (gięta w spłaszczone "S").
W tej chwili największy problem stanowi dla mnie jak rozwiązać mocowanie do fotelo-ramy policzków zacisku regulacji długości. Do tej pory myślałem przykleić pod fotelem i dokładnie zalaminować blachę 2mm która wzmocniła by mi siedzisko (jak duża podkładka) i na śruby mocować płytę poziomą do której przykręciłbym w/w policzki zacisku. Boję się jednak, że śruby przejdą przez siedzisko, a blacha się odlaminuje i wszystko odpadnie (jest na obrazku).
Jednakże teraz siedzę i myślę (czasem i się zdarza), żeby zamiast cienkiej blachy + przykręcanej płyty, zastosować 3 przekładkowe (sklejka 4mm + laminat) żebra z rozpórkami z pręta Alu w miejscach przykręcania policzków zacisku i wszystko dokładnie zalaminować.

Oczekuję konstruktywnych uwag.
« Ostatnia zmiana: Lutego 27, 2012, 11:22:16 pm wysłana przez Franc »
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

cyqlop

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 824
  • Czułów
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #1 dnia: Lutego 28, 2012, 10:06:56 am »
fajny
pierwsze co mi się rzuca na oczy to mało łagodne przejście na załamaniu przed przednim kołem
i drugie ta kwadratowa rura laminatowa nie popęka, jak wiemy laminat nie lubi ostrych kątów
« Ostatnia zmiana: Lutego 28, 2012, 10:11:15 am wysłana przez cyqlop »
Moja mała firemka
https://cnc-warsztat.pl (frezuje aluminium, drewno, tworzywa sztuczne)  ZAPRASZAM, DOBRE CENY

Druga strona
https://sites.google.com/site/cyqlopproject

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #2 dnia: Lutego 28, 2012, 11:36:45 am »
Co do "policzków": czy ryflowana blacha nie załatwiłaby sprawy? Albo "ręcznie ryflowana" (ponacinana)? A chyba najlepiej (najprościej?) poziomą część zastąpić po prostu kawałkiem profilu alu.

Wszystko będziesz laminował na formie, czy rama na rdzeniach? Bo fabrykę mógłbyś zrobić :) Co prawda monosztuciec warto byłoby wtedy zastąpić dwugoleniowym (wydaje mi się, że co najmniej znacznie łatwiej dostępny).

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2336
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #3 dnia: Lutego 28, 2012, 11:58:27 am »
Przednia część ramy i wahacz laminowane na rdzeniach z pianki. Pozioma belka główna - tu rdzeniem będzie rura alu 50x50x2 - zalaminuję całą, żeby nie wysuneła się jak Gemsiemu bambus. "Policzki " zacisków - rzeźbione z płyty aluminiowej 12mm => zfrezowanej na 3mm w obrębie belki głównej i nominalne 12mm poniżej, belki, żeby tworzyć dolną część zacisku. Długość zaciśnięcia 150mm. Fotel - przeróbka sklepikowego fotela poprzez powiększenie żeber (rdzeń z pianki), dodanie wsporników do amortyzatora (przekładka z rdzeniem ze sklejki) i elementów montażowych do zacisku.
Monosztucieć zostaje - to mój podpis :). On pochodzi z demontażu P7 i ma wielką zaletę: w niczym nie koliduje z łańcuchem. Nie ma potrzeby stosowania rolek, żeby przerzucić łańcuchy ponad koroną (stolikiem czy jak się to zwie) widelca.
Nad przejściem z ukośnej przedniej części ramy w poziomą muszę się w takim razie jeszcze zastanowić - im mniejszy promień tym większa może być regulacja długości.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Antonowitch

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 768
    • Sklep na odpowiednim poziomie.
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #4 dnia: Lutego 28, 2012, 03:11:44 pm »
Świetna wizualizacja i projekt!
W czym to modelowałeś?

Osobiście obawiał bym się że rama w miejscu pomiędzy rurą sterów a fotelem pęknie.
Aż szkoda nie wykorzystać właściwości laminatu i nie uformować tego odcinka w bardziej regularny kształt.
Zrobiłem dla Ciebie wizualizację może Ci się spodoba.

Ramę przedłużyłem pod fotel i wyciąłem otwór na nią w mocowaniu wahacza do ramy.
W ten sposób otrzymasz solidową/jednolitą konstrukcję bez mocowania w miejscu narażonym na pęknięcie (pod fotelem.)
Wyprofilowana rama też jest pogrubiona w tym miejscu aby była bardziej wytrzymała.

Mocowanie amora w wahaczu jest przy dolnej krawędzi, w przypadku nacisku amor będzie wypychał na zewnątrz i może się wyłamać na dziurze.
Proponuję zamocowanie bliżej górnej krawędzi lub środek.


Poziomo pozdrawiam,
Anton
Głównie fotele do rowerów poziomych: http://www.czescidopozioma.pl

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #5 dnia: Lutego 28, 2012, 03:30:12 pm »
Świetna wizualizacja i projekt!
W czym to modelowałeś?

Osobiście obawiał bym się że rama w miejscu pomiędzy rurą sterów a fotelem pęknie.
Aż szkoda nie wykorzystać właściwości laminatu i nie uformować tego odcinka w bardziej regularny kształt.
Zrobiłem dla Ciebie wizualizację może Ci się spodoba.

Ramę przedłużyłem pod fotel i wyciąłem otwór na nią w mocowaniu wahacza do ramy.
W ten sposób otrzymasz solidową/jednolitą konstrukcję bez mocowania w miejscu narażonym na pęknięcie (pod fotelem.)

Ta rura ma za zadanie utrzymanie jednej z wizytówek: rower z regulacją pod fotelem :)
Obniżenie tylnego widelca spowodowałoby powstanie konfliktu łańcuch-widelec.
Na wytrzymałość przodu rozwiązaniem jest spawanie profila w rozgięte L (jednocześnie zniknie zagrożenie bamboo-podobne).

Ale mocowanie dampera.. Faktycznie lepiej zrobić ździebko wyżej :)

Antonowitch

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 768
    • Sklep na odpowiednim poziomie.
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #6 dnia: Lutego 28, 2012, 03:38:49 pm »
rower z regulacją pod fotelem

Rozumiem że regulacja ma dostosować rower do wzrostu poziomkowca.
Ja załatwił bym to regulacją bomu z suportem pedałów z przodu tak jest u mnie.
To rozwiązanie jest już sprawdzone i warto je wykorzystać a pochylenie fotelika jak wszędzie.
nie ukrywam że ciekawe rozwiązanie kolega zaprojektował ;)
Ja bym zastąpił aluminiowy rdzeń laminatem a rdzeń jak wiadomo coś extrudowanego.
Można samemu wymodelować, nie trzeba spawać i płacić...

Obniżenie tylnego widelca spowodowałoby powstanie konfliktu łańcuch-widelec.
look again widelec jest w tym samym miejscu ;)))
« Ostatnia zmiana: Lutego 28, 2012, 03:42:18 pm wysłana przez Antonowitch »
Poziomo pozdrawiam,
Anton
Głównie fotele do rowerów poziomych: http://www.czescidopozioma.pl

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #7 dnia: Lutego 28, 2012, 06:27:24 pm »
Podoba mi się bardzo ten projekcik. Fajny pomysł z regulacją . Ma jeszcze tą zaletę że rower będzie rozkładany . Ale faktycznie kluczowym miejscem jest to mocowanie profilu do fotelika. Projekcik super  może tylko dał bym wyżej siedzenie żeby nogi nie były tak wysoko.

paaj

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 399
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #8 dnia: Lutego 28, 2012, 07:06:47 pm »
Dla mnie super sprzęt. Sporo laminowania, czyli tego co mi się śni po nocach i czego się boję ;)
Czekam niecierpliwie na fotki z realizacji, może przekonają mnie żeby samemu spróbować.

bzaborow

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 151
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #9 dnia: Lutego 28, 2012, 09:03:11 pm »
Ode mnie kilka uwag pochodzacych z mojego niewielkiego doswiadczenia w laminowaniu i laczeniu tego z metalem:
0) uwaga ogolna - wlokno szklane (weglowe z reszta tez) nie lubi malych promieni lukow. Bardzo nie lubi i bedzie robic wszystko co w jego mocy, zeby takich nie bylo. Albo pozaokraglaj co sie da albo bedziesz musial byc mocniejszy od wlokna;)
1) pozioma belka ramy - jesli uwazasz, ze 2mm alu jest wystarczajaco wytrzymale to musisz dac zakladke >=10cm (wytrzymalosc zywicy na scinanie jest ok 30-50x mniejsza niz alu na zrywanie, stad 5cm oblaminowania na 1mm grubosci rury alu). Mam nadzieje, ze to miales na mysli mowiac "zalaminuję całą, żeby nie wysuneła się jak Gemsiemu bambus". Luk zagiecia miedzy pozioma a skosna belka to chyba bylby tu problematyczny takze dla metalu - wg mnie za maly, zeby bylo to zrobione optymalnie bez wzmocnien. Ale oczywiscie jesli bardzo usztywnisz przekroj poprzeczny profilu to mozna i tak. Chodzi mi o tego typu problemy: http://bzaborow.org/galer/pg/photo/78425 (i poprzednie/nastepne zdjecia) - tu bylo o ile dobrze pamietam 50x50x2 i to sie okazalo zbyt wiotkie w przekroju poprzecznym i w zwiazku z tym nie mialo wytrzymalosci profilu 50x50 tylko 50xto_co_przy_sciankach_pionowych_sie_nie_zapadlo ;)
2) przy takim ksztalcie wahacza w miejscu mocowania amortyzatora bedziesz sie bardzo dlugo bawil. Tkaninami sie kiepsko obkreca bryly inne niz "wyciagane" (graniastoslupy, walce itp), wtedy trzeba na raty kleic po jednej warstwie i jest mniej przyjemnie (np. obwijajac kilka warstw naraz latwiej jest docisnac tkanine i wycisnac nadmiar zywicy). Ja bym zamienil w wahaczu otwor okragly na trapezowy, oczywiscie z zaokraglanymi rogami. Do tego jak najbardziej przysunal otwor do przodu (znow latwiej jest obwijac walec niz plaskownik, wlokno ma pewna sztywnosc i sie wrednie zachowuje na zbyt malych promieniach zagiecia)
3) odnosnie mocowania podkladki do zacisku ramy moje 2 propozycje:
- metalowo - zrobilbym konstrukcje przestrzenna z aluminium skladajaca sie z czesci przylegajacej do plecow fotela oraz przedluzonych boczkow. Takie cos wzglednie latwo przylaminowac przekladajac tkanine miedzy boczkami wzdluz plecow fotela i dociskajac przy jej pomocy metal do plecow.
- laminatowo - sciac wregi kupnego fotela na wysokosc gornej powierzchni ramy (minus grubosc podkladki, jesli jest konieczna i kilku mm laminatu), wregi dorabiane/przedluzane zakonczyc tez na tym poziomie, nastepnie wylaminowac plaszczyzne/poprzeczke miedzy wregami (na rdzeniu) bardzo solidnie i dodac tylna scianke tej podstawy zacisku (moze byc tak jak w projekcie, chociaz pewnie mocniej by bylo jakby byla skosna). Do takiej podstawy mozesz mocowac co Ci sie podoba (jesli zalaminujesz sruby z podkladkami to mozesz tez przykrecic od razu zacisk z jego podkladka).

Niezaleznie co wybierzesz pamietaj o tym, ze laminowanie ksztaltow wkleslych bez formy dwuczesciowej jest klopotliwe, a przy tak malych promieniach lukow nie ma wiekszych szans, zeby bylo to wytrzymale.
4) jak chcesz zrobic lozyskowanie wahacza? wkleic tulejki dla lozysk po zlaminowaniu czy wlaminowac je od razu? Z wklejaniem nie mam doswiadczen, ale przy wlaminowaniu warto wpierw zrobic znacznie dluzsze odcinki tulejek, obsznurowac je dookola waska tasma albo rowingiem (nicia) szklana/weglowa i docinac dopiero po zakonczeniu laminowania - wlokno rozciete, zwlaszcza na sztorc ma zerowa wytrzymalosc i tendencje do rozlaminowywania.

koniec wymadrzania:)
Ogolnie estetycznie i pomyslowo to rozplanowales, podoba mi sie (mimo, ze to nie jest CSTB;))

EDIT:

I jeszcze do tego uwaga:
Mocowanie amora w wahaczu jest przy dolnej krawędzi, w przypadku nacisku amor będzie wypychał na zewnątrz i może się wyłamać na dziurze.
Proponuję zamocowanie bliżej górnej krawędzi lub środek.

@Franc: Wg mnie tak jak to rozplanowales bedzie nawet sensowniej, bo sile nacisku bedzie rozprowadzac cala powierzchnia dolna wahacza a nie tylko scianka pionowa (mniejszy nacisk punktowy = lepiej). A oczywiscie z punktu widzenia wytrzymalosci profilu zamknietego to lepiej go dziurawic w polowie a nie przy pracujacej sciance - ale to mozesz (i powinienes) zrobic asymetryczne grubosci scianek gornej i dolnej (na oko 3x grubsza dolna, ale przelicz to najlepiej w jakims FEMie).

To samo (nacisk punktowy) mi sie nie podoba przy gornym mocowaniu dampera - ja bym wykroil te pionowe mocowania w duzym ceowniku i oparl o plecy fotela scianke. Sam laminat z przekladka w konfrontacji ze sruba od dampera wydaje mi sie slaby (pamietasz awarie mojego flythona? tam byla wlaminowana tulejka aluminiowa fi12 ze sruba M10 w srodku, a do damperow uzywa sie chyba fi 8 ).

« Ostatnia zmiana: Lutego 28, 2012, 09:28:59 pm wysłana przez bzaborow »
bartek maupa bzaborow.org

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2336
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #10 dnia: Lutego 28, 2012, 10:20:40 pm »
Antonowitch: to jest SolidWorks.
Nie bardzo lubię wysuwanych bomów, bo wtedy albo ma się konflikt pedałów z kołem, albo bezsensownie długi wysięgnik w zależności od długości nóg użyszkodnika. Dodatkowo w sytuacji długich nóg mamy niepotrzebnie skrócony rozstaw osi i zwiększone obciążenie przedniego koła. W moim (wizytówkowym:)) układzie oś suportu wypada na pionowej płaszczyźnie stycznej do koła, czyli mam maksymalnie długi rozstaw osi, przy najkrótszym rowerze. Każdy inny wariant albo wymusza bezsensowne podniesienie suportu (krótszy wysięgnik) albo skraca bazę w stosunku do długości roweru (większe obciążenie przedniego koła). Zaleta regulacji typu "puzon" - 30~40 cm zakresu regulacji + w ostateczności możliwość rozdzielenia na 2 części do transportu jak napisał Tomek70.
Wysokość fotela ~425mm, przewyższenie suportu nad fotelem 190mm, ale może jeszcze podniosę trochę fotelik tak do 440~450mm, jak był w P7. Nie jest to zbyt duże przewyższenie.
Trochę zmienię przejście z ukośnej belki w dolnej części ramy, ale nie za dużo bo to skraca regulację.
Amortyzatora nie mogę zamocować dużo wyżej w wahaczu, bo się nie zmieści pod fotelem (stoi pionowo). On ma 150mm, ale chcę mieć opcję na 160mm, czyli dodatkowo muszę mieć 10mm zapasu. Samo mocowanie w wahaczu, to będą 2 otwarte wgłębienia w piance, wstępnie zalaminowane, a potem będę w to wklejał tulejki i laminował od dołu po całości. Dzięki temu tulejka idąca przez połówkę wahacza będzie miała laminat dookoła, a nie tylko po ściankach bocznych.
BartekZ: sugerujesz zrobić otwór na damper w wahaczu najpierw otwarty do tyłu, trapezowy, a potem dolaminować tylną rozpórkę?? Hmm, brzmi sensownie.
Mocowanie dampera do fotela = sandwich 4mm może 6mm sklejki + ~2mm laminatu na stronę przylaminowane do fotela + rozpórki z takiego samego sandwicha poniżej i powyżej, prostopadle do osi roweru - chyba tak to będę wzmacniał. Nie chcę mieszać do tego ceownika z alu, bo to ponoć generuje duże naprężenia na krawędziach. Podpory z sandwicha wydają się rozkładać naprężenia łagodniej.
Oś wahacza - na łożyskach tocznych osadzonych w tulejkach zalaminowanych w powiększonych żebrach fotela, łożyska skierowane do wewnątrz i rozparte tulejką wlaminowaną w wahacz. Dokładniej - powstanie najpierw "małe" piankowe żebro z pół otworem na tulejkę łożyska - zostanie przylaminowane do żebra fotela, potem w zagłębienie wkleję tulejkę, zalaminuję dalej a następnie dokończę żebro na kolejnym fragmencie pianki.
Belka pozioma ramy planuję z profilu alu 50x50x2 zalaminowanego po całości - nie będzie w ogóle widać alu. Jeżeli 45x45x2 prawie wytrzymał to 50x50x2 powinien działać dobrze. Najwyżej zmienię na 50x50x3. nie chcę poszerzać bardziej ramy, bo zaraz się nie zmieszczę z zaciskiem obok łańcucha oraz trudniej będzie wpakować rurę sterową D50. Grubość ramy planuję 50 pianki + laminat.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Antonowitch

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 768
    • Sklep na odpowiednim poziomie.
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #11 dnia: Lutego 29, 2012, 12:05:48 am »
Antonowitch: to jest SolidWorks.

Dzięki, widzę że solid rządzi ;)

Spoko, wierzę że wszystko wytrzyma.
Jaką żywicę planujesz wykorzystać?
Poziomo pozdrawiam,
Anton
Głównie fotele do rowerów poziomych: http://www.czescidopozioma.pl

raffi

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 254
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #12 dnia: Lutego 29, 2012, 07:36:59 am »
Ja tylko dodam od siebie, że nie musisz zalaminowywać całego profilu by się nie wysunął. U mnie masz w ramie wszędzie łączenia alu-kompozyt i nic się nie wysuwało, nie wysuwa, ani nie zamierza wysuwać. A jeździ już dobrych kilka lat. Po prostu trzeba do zrobić dokładnie i dobrze.

Ja zwykle daję 2-3 warstwy szkła (nie kładź węgla na alu, musisz dać najpierw szkło), później 10 warstw węgla (taśma) wzdłuż z każdej strony profilu, a na końcu całość owijam dookoła węglem. Moje mufy mają zwykle około 10cm długości z każdej strony, a używam profilu 60x40x2.

Dzięki takiemu sposobowi laminowania mam dobrą wytrzymałość bo węgiel prowadzony wzdłuż profilu nie ma problemu z kantami profilu. A po nałożeniu kilkunastu warstw łącznie masz już na tyle obłe rogi, że owinięcie wszystkiego nie stanowi problemu. Plus owijając można mocno naciągać taśmę węglową, bo docisnęła warstwy i wycisnęła nadmiar żywicy.

Jedno o czym trzeba pamiętać, to dokładne zmatowienie powierzchni profilu (IMO najlepiej mieć drucianą końcówkę do wiertarki), staranne oczyszczenie i odtłuszczenie przed laminowaniem. Ale o tym chyba nie trzeba mówić ;)


Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2336
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #13 dnia: Lutego 29, 2012, 08:13:07 am »
Raffi: ja wolę zalaminować na całej długości - dzięki temu będę miał jednakową grubość gotowej rury oraz dodatkowo pozwoli chyba mi to trochę skrócić "mufy" łączące, czyli wydłużyć regulację. Ogólnie nie chcę dać więcej niż 1mm laminatu na stronę profilu - max zakładana przeze mnie szerokość i wysokość rury poziomej to 52mm przy profilu wyjściowym 50x50. Szerokość (grubość?) całej przedniej części ramy na piance 50mm to będzie 55~56mm.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Projekt i budowa IMK P8
« Odpowiedź #14 dnia: Lutego 29, 2012, 09:33:28 am »
A tak podnosząc temat dampera.. A gdyby przykleić tulejkę na oś od spodu? Znacznie uprości się klejenie, a odpowiednie kierunki taśmy załatwią sprawę wytrzymałości.