Autor Wątek: Extremo - SWB USS - z laminatu epoksydowo szklanego 26"  (Przeczytany 55482 razy)

Antonowitch

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 768
    • Sklep na odpowiednim poziomie.
Extremo - SWB USS - z laminatu epoksydowo szklanego 26"
« dnia: Luty 17, 2012, 10:32:21 am »
Witam,
Jakiś czas temu zacząłem prace nad ramą poziomki w klasie SWB ze sterowaniem pod siodłowym.

Materiał: laminat epoksydowo (lg) szklany tkanina i roving
Rdzeń styropianowy (jeżeli znacie ciekawe miejsca gdzie można kupić coś podobnego do HEREXu w wawie)
Mocowania: wahacza, widelca - stalowe rury wycięte z MTBków
Koła 26"
WB (rozstaw osi kół): 113cm.

Fotel: żaden z dostępnych na rynku. Choć spełniają funkcję, są ergonomiczne to mają jedna tą samą wadę. KSZTAŁT obły.
Chłopaki nie kwapią się aby wymyślać nowe kształty tylko powielają schemat i szukają odbiorców na swoje obłe foteliki.
Zapowiadam rewolucję w tym temacie ;)

Mały rozstaw osi wynika z przeznaczenia.
Ma być do jazdy głównie miejskiej a promień skrętu ma tutaj znaczenie.

Obawiam się że środek ciężkości. Może być zbyt blisko mostka, co z pewnością wpłynie na jego stabilność w czasie hamowania, uderzenia.
Po konsultacji z kolegami mostek kierownicy przesunąłem 25cm do przodu.

Poniżej foty każdego mocowań i całej ramy
umieszczone w kolejności chronologicznej.

Nowe foty dodaję co średnio co drugi dzień.

Fotografie ilustrują po kolei etapy wykonania poszczególnych elementów/mocowań z laminatu.
Inne operacje jak cięcie, szlifowanie zostały pominięte.


bom pod suport pedałów


mocowanie sterów


mocowanie wahacza


mocowanie amora

Więcej informacji o tym projekcie znajdziecie tutaj: http://gsign.linuxpl.eu/2kola

Grzegorz.




« Ostatnia zmiana: Luty 28, 2012, 12:23:51 am wysłana przez Antonowitch »
Poziomo pozdrawiam,
Anton
Głównie fotele do rowerów poziomych: http://www.czescidopozioma.pl

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4077
Odp: Extremo - SWB USS - z laminatu epoksydowo szklanego
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 17, 2012, 02:31:09 pm »
Na plus- bardzo ładnie wykonany laminat.
Na minus - masakryczne mała odległość między kołami, zbyt wiele ciężaru na przodzie: ciężko będzie z  krawężnikami. Podejrzewam że przy mocnym hamowanie przodem dało by się go postawić na koło.
Układ 2x20"?



Antonowitch

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 768
    • Sklep na odpowiednim poziomie.
Odp: Extremo - SWB USS - z laminatu epoksydowo szklanego 26"
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 17, 2012, 03:16:12 pm »
Właśnie dodałem info o kołach, mają być 26" tak więc, krawężniki nie będą się opierać.
Co do stabilności to rozstaw osi ma kilka centymetrów mniej,
niż standard AZUBowski który wynosi 1040cm http://www.azub.eu/info_zbozi.php?id=1&rows=technicke_udaje_CZ&lan=CZ.

Będzie jednak trochę wyżej co z pewnością przełoży się na sterowność.
Puki co prace trwają ;)

Jak się ogląda to w realu widać braki i niedokładności ale dzięki ;)
« Ostatnia zmiana: Luty 17, 2012, 03:54:36 pm wysłana przez Antonowitch »
Poziomo pozdrawiam,
Anton
Głównie fotele do rowerów poziomych: http://www.czescidopozioma.pl

cyqlop

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 824
  • Czułów
Odp: Extremo - SWB USS - z laminatu epoksydowo szklanego 26"
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 17, 2012, 09:34:49 pm »
Mógłbyś opisać jak zrobiłeś w laminowanie rury sterowej bo mam z tym problem.

Nie obawiasz się że stalowe wstawki kiedyś skorodują.
Moja mała firemka
https://cnc-warsztat.pl (frezuje aluminium, drewno, tworzywa sztuczne)  ZAPRASZAM, DOBRE CENY

Druga strona
https://sites.google.com/site/cyqlopproject

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Extremo - SWB USS - z laminatu epoksydowo szklanego 26"
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 17, 2012, 09:40:54 pm »
Witam podpisze się pod tym co powiedział kolega Yin.  Bardzo mały rozstaw osi. Praktycznie zrobiłem kiedyś rowerek który miał 102 bodajże cm rozstaw osi jak dobrze pamiętam pierwszy mój miał 104 lub 105 . Chociaż ten drugi był dużo lżejszy i lepiej wykonany jeżdżenie nim to był koszmar.  Nie wiem na czym to polega ale rozstaw osi ma duży wpływ na szybkość i komfort jazdy rozstaw 115 120 cm uważam za optymalny

tatar

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 184
Odp: Extremo - SWB USS - z laminatu epoksydowo szklanego 26"
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 17, 2012, 10:24:11 pm »
Mam rozstaw 102 cm a nie zauważyłem żadnych problemów jakie opisujecie. Krawężniki łyka bez problemu (przód 24").
Wcześniej miałem rozstaw o parę cm większy ze względu na inny punkt zamocowania tylnego amortyzatora ale nie było stabilniej, przeciwnie. Pewnie wiąże się to z innym kątem rury sterowej.
Żadnych przykrości z racji krótkiej bazy nie doznaję - no może w terenie huśta się trochę mocniej na głębokich dziurach ale na płaskim bez znaczenia.
Owszem przy bardzo ostrym hamowaniu moge unieść tylne koło na parę cm, ale to już muszę sie postarać. Natomiast fakt, że u mnie środek ciężkości jednak nieco bardziej z tyłu (bo fotel nie tak blisko przedniego widelca).
« Ostatnia zmiana: Luty 17, 2012, 10:30:47 pm wysłana przez tatar »

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4077
Odp: Extremo - SWB USS - z laminatu epoksydowo szklanego 26"
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 17, 2012, 10:51:02 pm »
@ Antonowitch Koła 2x 26" ratują sytuację, do tego dobry amor i będzie oki :)

@ tatar Sporo zależy od opon ( większy kapec na odrobinę mniejszym ciśnieniu) rozstawu i jak zauważyłeś konta główki ramy.  Skupię się na rozstawie - im większy rozstaw i mniejsze obciążenie przedniego* koła tym lepiej podjeżdża się przeszkody typu krawężnik. Najbardziej wyraźnie to widać po przesiadce z swb na lwb i vice versa - polecam przekonać się kiedyś np. na zlocie.

*Dzięki Franc :)
« Ostatnia zmiana: Luty 18, 2012, 12:19:14 pm wysłana przez Yin »

tatar

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 184
Odp: Extremo - SWB USS - z laminatu epoksydowo szklanego 26"
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 18, 2012, 12:02:53 am »
Ja nie neguję, że większy rozstaw może się w różnych sytuacjach lepiej zachowywać.
Tylko uważam, że nie ma co z góry mówić, że z tego względu jakiś dramat tu będzie, bo wiele zależy od całości geometrii i rozmiaru kół. Po prostu wyjdzie w praniu.
Miałem okazję przejechać się na rowerach o dłuższym rozstawie (ale wszystko swb) i nie było jakichś wyraźnych różnic jeśli chodzi o komfort jazdy po płaskim czy prędkość. Zdecydowanie większą rolę odgrywał rozmiar przedniego koła, kąt główki ramy, pozycja fotela itp.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2326
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Extremo - SWB USS - z laminatu epoksydowo szklanego 26"
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 18, 2012, 12:08:19 am »
Yin: a nie przedniego koło?? Im mniej obciążone przednie kolo tym łatwiej wjechać na krawężniki??
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4077
Odp: Extremo - SWB USS - z laminatu epoksydowo szklanego 26"
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 18, 2012, 12:18:12 pm »
Yin: a nie przedniego koło?? Im mniej obciążone przednie kolo tym łatwiej wjechać na krawężniki??
Całkowita racja, deficyt snu, nadmiar pracy = chwilowa pomroczność jasna - już poprawiam :D

Tylko uważam, że nie ma co z góry mówić, że z tego względu jakiś dramat tu będzie, bo wiele zależy od całości geometrii i rozmiaru kół. Po prostu wyjdzie w praniu.
Jeździłem na kilkunastu poziomkach, parę sam popełniłem więc piszę z doświadczenia. O dramacie nic nie pisałem - tylko o tym że mocno obciążone przednie koło (w domyśle widziałem projekt jako standardowy układ swb 20" + 26" )będzie sprawiać problemy przy krawężnikach. 
sprecyzowałeś że planujesz układ 2x 26" więc: większe koła = inny kont natarcia = mniej problemów z krawężnikami.

Miałem okazję przejechać się na rowerach o dłuższym rozstawie (ale wszystko swb) i nie było jakichś wyraźnych różnic jeśli chodzi o komfort jazdy po płaskim czy prędkość. Zdecydowanie większą rolę odgrywał rozmiar przedniego koła, kąt główki ramy, pozycja fotela itp.
Są rzeczy których nie wyłapiemy podczas krótkiej jazdy testowej a które są zauważalne kiedy po dłuższym jeżdżeniu jednym rowerem przesiadamy się na inny. Dłuższy rozstaw osi odczuwa się przy złej jakości drogach - więcej czasu pomiędzy wjechaniem w dziurę przednim a tylnym kołem + więcej drgań wyłapywanych przez ramę (dłuższy rozstaw - większa "elastyczność" ramy) = bardziej komfortowa jazda.
Co do prędkości, bezpośredniego przełorzenia między rozstawem a prędkością nie ma, domyślam się że Tomkowi70 chodziło o to że że dłuższy rozstaw jest zasadniczo mniej nerwowy dzięki czemu nie mamy pokusy hamowania.   

tatar

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 184
Odp: Extremo - SWB USS - z laminatu epoksydowo szklanego 26"
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 18, 2012, 01:42:01 pm »
Cytuj
Dłuższy rozstaw osi odczuwa się przy złej jakości drogach - więcej czasu pomiędzy wjechaniem w dziurę przednim a tylnym kołem
Zgadzam się - zresztą sam o tym pisałem.

Cytuj
+ więcej drgań wyłapywanych przez ramę (dłuższy rozstaw - większa "elastyczność" ramy) = bardziej komfortowa jazda.
To ma chyba raczej znaczenie przy sztywnej ramie, ewentualnie naprawdę długiej. W full amortyzowanym SWB kilkanaście cm różnicy raczej nie zrobi w kontekście elastyczności ramy.

Cytuj
Co do prędkości, bezpośredniego przełorzenia między rozstawem a prędkością nie ma, domyślam się że Tomkowi70 chodziło o to że że dłuższy rozstaw jest zasadniczo mniej nerwowy dzięki czemu nie mamy pokusy hamowania.   
Lub o to, że zazwyczaj przy dłuższym rozstawie fotel może być niżej (przynajmniej w swb).

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Extremo - SWB USS - z laminatu epoksydowo szklanego 26"
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 18, 2012, 04:12:12 pm »
Wytłumaczę to tak . Chciałem powiedzieć tak :)

Przyjmijmy że nasz rozstaw osi jest dołem  trójkąta a nasz głowa jego wierzchołkiem
kiedy jedno koło wpadnie w dziurę nasz głowa czyli wierzchołek trójkąta przesunie się .

Przesunie się tym więcej im mniejszy jest rozstaw osi czyli im krótsza jest podstawa naszego trójkąta .Oznacza to że im mniejszy rozstaw osi i im wyżej siedzimy tym bardziej odczuwamy każdą dziurkę bo nasza głowa to wierzchołek trójkąta.

Sprawa druga straty podczas jazdy

 Załóżmy że nasz kolega siedzi na  prostej belce dokładnie na środku tej belki a jest ona ramą naszego roweru

teraz spróbujmy  złapać rękoma koniec belki  i unieść ten koniec  do góry  na wysokość 10 cm ( jest to symulacja kiedy wjeżdżamy przednim kołem na muldę lub wyjeżdżamy przednim kołem z dziury l)

 Spróbujmy to zrobić kiedy belka przed rowerzystą będzie miała 30 cm i kiedy będzie miała 60 cm . Jak myślicie kiedy włożymy w to mniej energii ? Oczywiście kiedy belka będzie miała 70cm ponad to nasz kolega rowerzysta uniesie się na mniejsza wysokość tak właśnie działa duży rozstaw osi czysta fizyka. Zasada dźwigni.

Zaraz ktoś powie ale to wszystko załatwi mi dobra amortyzacja otóż nic z tego żadna amortyzacja nie jest aż tak dobra  w swoim rowerku mam podwójną  amortyzację duży rozstaw osi pneumatyczno gąbkowy materac gąbka chyba z 8cm     http://www.bikestats.pl/rowery/MBB-leopard_4012_11064.html

Może też ktoś powiedzieć na równej drodze nie ma to znaczenia ale gdzie takie są ?
« Ostatnia zmiana: Luty 18, 2012, 04:25:31 pm wysłana przez tomek70 »

wwojciech

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 114
Odp: Extremo - SWB USS - z laminatu epoksydowo szklanego 26"
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 19, 2012, 08:49:42 am »
jeśli to ma być rower do szybkości, to mały rozstaw kół i mocno obciążone przednie koło całkowicie odpada = zbyt nerwowy i za mało stabilny. Przed każdą dziurką na drodze będziesz trzęsł porami i nie pomoże tutaj ani dobry amorek ani duże koła, tak jak napisał  tomek70.

koncki

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 319
Odp: Extremo - SWB USS - z laminatu epoksydowo szklanego 26"
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 19, 2012, 09:11:36 am »
Ja miałem do niedawna rozstaw osi poniżej 100 cm i raczej nie miałem z tym żadnego kłopotu. Za to rower był niewiele dłuższy od tzw. "zwykłego roweru" - wielki plus przy wnoszeniu do piwnicy, w pociągu itp.  A jak się koledze będzie źle jeździło, to sobie zrobi nową ramę 8)

Antonowitch

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 768
    • Sklep na odpowiednim poziomie.
Odp: Extremo - SWB USS - z laminatu epoksydowo szklanego 26"
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 19, 2012, 08:47:04 pm »
cyqlop
Laminowanie rury sterowej:

1. przygotowanie elementów

1.1. przygotowanie rury sterowej
- wyciąć rurę z ramy,
- usunąć farbę, zmatowić,
- za laminować owijając tkaninę szklaną gr.220 długość około 80cm

1.2. przygotowanie ramy pod stery
- wywiercić w ramie otwór otwornicą
- jeżeli taka potrzeba powiększyć otwór papierem ściernym np.120

2. zestawienie i laminowanie

2.1. oszlifować papierem rurę sterową (zmatowienie laminatu)

2.2. osadzić rurę w ramie, za pomocą zapałek unieruchomić (pomiędzy krawędzią ramy a rurę)

2.3. przygotować paski 4x3/6x4 lub większe tkaniny szklanej gr.160 twill (świetnie się przesącza)

2.4. vacum w warunkach domowych
- za laminować miejsce łączenia rozkładając paski od najmniejszych
- owinąć laminat folią scretch szer 5/7cm,
- porobić dziurki w folii szpilką a odpłynie nadmiar żywicy

gotowe jakbym coś opisał niejasno pytaj na prv.

Co do korodowania to jeżeli na rurze przed laminowaniem nie ma wilgoci ani tłuszczu
to laminat będzie go izolował wystarczająca, od środka  smary załatwią sprawę i farba na zewnątrz.
Nie obawiał bym się o korozję.

Koledzy,
wydaje mi się że stabilność roweru zależy od czynników które zaznaczyłem na zdjęciu:


A - rozstaw osi
B - odległość naszego siedzenia od mocowania sterów
C - odległość siedzenia od piasty tylnego koła
D - wysokość czyli odległość siedzenia od piast (powinno być od ziemi nie piast)
E
- kąt widelca wpływa bardzo na sterowność, wielkość koła (odległość piasty od ziemi)
F
- odległość oparcia od piasty tylnej

Wiadomo że jeżeli D będzie ujemny czyli poniżej osi kół jak w niektórych low racerach to łatwiej będzie nam utrzymać równowagę, im wyżej/ dalej tym trudniej.

W przypadku hamowania, podjazdu pod krawężniki warto mieć duże koło i większą odległość od siedzenia B wtedy dźwignia będzie wymagała większej siły aby nas podnieść ;)

W przypadku szybkiego i mocnego natarcia na pedały odległość F jest ważna.

Dla porównania spróbujcie sprawdzić jakie rozmiary ma AZUB z tego co podają A jest 1040 trochę więcej, dużo więcej natomiast ma B i jest chyba niżej.

Aby zachować równowagę należy dobrać odpowiednie wartości dźwigni do sił jakie będą na nią działały.

Nie uważam że wszystkie wymiary/dźwignie są w moim projekcie idealnie dobrane,
trudno mi zwizualizować sobie dokładnie zachowanie każdej z nich w różnych sytuacjach.
Jednak jak sami widzicie po własnych obserwacjach wiele z dźwigni/odległości ma większe lub mniejsze znaczenie i wywiera wpływ na stabilność i zwrotność pojazdu.

Tutaj wrzuciłem dla porównania 3 konstrukcje SWBków, wg. mnie wiodących firm.

To co się rzuca w oczy to większe B i mniejsze D czyli bardziej stabilnie ;)
Warto korzystać z rozwiązań opracowanych przez te firmy,
bo pewnie trochę wydali kasy na badania jakie proporcje zapewniają stabilność i zwrotność.

Jak będzie gotowy wrzucę filmik z jazdy ;)
« Ostatnia zmiana: Luty 19, 2012, 09:51:26 pm wysłana przez Antonowitch »
Poziomo pozdrawiam,
Anton
Głównie fotele do rowerów poziomych: http://www.czescidopozioma.pl