Autor Wątek: Potrzebuję podpowiedzi przy doborze pierwszej konstrukcji poziomki  (Przeczytany 3889 razy)

miki11

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 365
  • M5 / Speedliner 'Blue Glide'
Podobno każdy rower poziomy jest nieco inny (no, może poza fabrycznymi). Od kilku ładnych lat chodzi za mną budowa własnego roweru, na razie to było tylko gaworzenie. Teraz chciałbym to jednak zacząć robić. Zakładam hobbystyczny tryb prac, nie muszę tego mieć na "jutro".

Moje założenia:

1. rower powinien być krótki, żeby mógł w pozycji pionowej wejść do windy - czyli raczej konstrukcja SWB pewnie wyjdzie.
2. kierownica na dole.
3. jazda rekreacyjna, również dłuższe trasy 100 i więcej km jednorazowo.
4. dodatkowy napęd elektryczny, może był nawet mała przekładniówka 350-500W - to sobie sam zainstaluję, elektryfikowałem już normalny rower, jednak w konstrukcji musi to być uwzględnione.
5. byłoby świetnie, gdyby rower miał amortyzowane zawieszenie, tył na 100%, ale dobrze także i przednie koło - nie mam już 30 lat i ważę około setki, więc odrobina komfortu na dłuższej trasie nie zaszkodzi.
6. konstrukcja powinna pozwalać na instalację dość dużej baterii, przy tych zasięgach bateria bidonowa nie wystarczy - w trekkingu mam w trójkącie dużą skrzynkę, w poziomce pewnie trzeba będzie to jakoś bardziej płasko zaprojektować.
7. chcę to zrobić w miarę budżetowo, bez złotych nitek w fotelu.
8. być może najlepszym rozwiązaniem będzie trójkołowiec, jeżeli tak, to na pewno nie szerszy, niż 90 cm - musi to być przepisowy pojazd rowerowy; choć chyba wolałbym dwa koła.
9. jeżdżę głównie po ubitych drogach, nie unikam dróg wszelkiej kategorii, o ile nie ma zakazu dla rowerów.
10. nie ścigam się, na trekkingu jadę z prędkością "patrolową" 20-25 km/h (sporadycznie odrobinę szybciej kiedy się mocno śpieszę), chodzi mi o ruch, o zdrowie no i o dobry zasięg, chciałbym dociągnąć do tych np. 200 km dziennie. Obecnie na klasycznym trekkingu dobijam do 110 km i mam dość (nadgarstki, szyja, z lekka kręgosłup), wydaje mi się, że zmiana pozycji na pół-leżącą powinna te niewygody znacznie ograniczyć.

Teraz marzenia:

1. nie mam warsztatu, spawarki, itd., ale umiem majsterkować, tego się nie boję - gdyby był jakiś projekt bez spawania, byłoby super,
2. fajnie byłoby wykorzystać elementy z uszkodzonych rowerów, jakie można kupić tu i tam - zdarzają się też takie z ciekawym osprzętem.
3. jako opcja owiewka i ew. jakiś rozpinany daszek do jazdy podczas niezbyt ulewnego deszczu.

Naoglądałem się filmów o takich rowerkach, niektóre ciekawe (np. trójkołowiec z bambusową ramą), widziałem też często polecaną witrynkę z projektami https://www.atomiczombie.com/plans - fajne konstrukcje, ale mało amortyzowanych.

Jestem otwarty na Wasze sugestie, może typ roweru, może gotowe plany, wolałbym ustrzec się podstawowych błędów, jakie popełnia większość takich lajkoników, jak ja.

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Potrzebuję podpowiedzi przy doborze pierwszej konstrukcji poziomki
« Odpowiedź #1 dnia: Lutego 10, 2021, 07:32:06 pm »
Projekt bez spawania podnosi poprzeczkę trudności, warto się rozejrzeć za jakimś warsztatem samochodowym zwykle da się ugadać na pospawanie projektu w przyzwoitej cenie. Drugim sposobem jest kupno spawarki na drut samoosłonowy ale o estetyce spawania można raczej zapomnieć. Zostaje jeszcze laminowanie lub skręcanie, tu masz przykłady konstrukcji: 
http://www.bikeforum.pl/topic/22667-cruzbike-danielastego/


Wady: dla ludzi bez doświadczenia na poziomie takie układ jest ciężki do opanowania, choć to też zależy od człowieka. Zalety - miejsca na baterie pod elektryfikacje jest od groma.

Przy 110kg wagi żeby było bezpiecznie jednak szedłbym w spawanie. Wpisz w google grafikę "fwd trike" może coś Cię zainspiruje. Powodzenia i nie zapomnij wrzucić relacji z budowy na forum :)

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Potrzebuję podpowiedzi przy doborze pierwszej konstrukcji poziomki
« Odpowiedź #2 dnia: Lutego 10, 2021, 08:23:04 pm »
Już kilka razy o tym pisałem, ale nie musisz znać całej treści na Forum.
Wypróbuj jak największą ilość różnych rowerów poziomych. Wybierz dla siebie najwygodniejszy. Zacznij wtedy kombinować jak go zbudować czy może kupić.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


MyIden

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 38
  • Płock
Odp: Potrzebuję podpowiedzi przy doborze pierwszej konstrukcji poziomki
« Odpowiedź #3 dnia: Lutego 10, 2021, 09:34:58 pm »
Do rekreacyjnej jazdy wygodny, mały, po wąskich i stromych schodach do piwnicy włazi - tam jest ciasno ze zwykłym miejskim rowerem.

  • Z plusów niewątpliwych moim zdaniem - amortyzacja
  • Koła mogły by być większe - ale to cały gabaryt leci do góry ...
  • Miejsca trochę na baterie się znajdzie ... choć znów to masa ..
  • Ta konstrukcja ma swoje wady .. poszukaj informacji na forum "flevobike"
  • Z owiewką to może być problem ... ale zapewniam cię akurat w przypadku jazdy w deszczu ( próbowałem ) - plecy wyjątkowo masz suche ;-P
  • No i bez spawania ciężko ... ale można kupić gotowce którym potrzeba odświeżenia.

https://photos.app.goo.gl/SaEBcu7r3omcu76q9


I jak Hans wspomniał - jak masz okazję - próbuj żeby zobaczyć Co Ci odpowiada.  ( wiem że z tym może być ciężko )

PS. polecam się i zapraszam do Płocka - szczególnie że to na cel charytatywny ;-)
https://allegro.pl/oferta/sesja-nauki-jazdy-na-rowerze-poziomym-plock-10187731255 
Phoenix - MBB flevobike ;)

miki11

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 365
  • M5 / Speedliner 'Blue Glide'
Odp: Potrzebuję podpowiedzi przy doborze pierwszej konstrukcji poziomki
« Odpowiedź #4 dnia: Lutego 10, 2021, 11:30:00 pm »
Projekt bez spawania podnosi poprzeczkę trudności, warto się rozejrzeć za jakimś warsztatem samochodowym zwykle da się ugadać na pospawanie projektu w przyzwoitej cenie. Drugim sposobem jest kupno spawarki na drut samoosłonowy ale o estetyce spawania można raczej zapomnieć. Zostaje jeszcze laminowanie lub skręcanie, tu masz przykłady konstrukcji: 
http://www.bikeforum.pl/topic/22667-cruzbike-danielastego/


Wady: dla ludzi bez doświadczenia na poziomie takie układ jest ciężki do opanowania, choć to też zależy od człowieka. Zalety - miejsca na baterie pod elektryfikacje jest od groma.

Przy 110kg wagi żeby było bezpiecznie jednak szedłbym w spawanie. Wpisz w google grafikę "fwd trike" może coś Cię zainspiruje. Powodzenia i nie zapomnij wrzucić relacji z budowy na forum :)

Wielkie dzięki za odpowiedzi.

No tak, widziałem cruzbike, ale chyba to nie jest mój wymarzony typ poziomki. Jego zaletą jest względna prostota modyfikacji, znajdujesz w miarę taniego dawcę, niewiele nowych elementów trzeba włożyć. Jednak posłuchałem trochę anglojęzycznych opinii i chyba ten typ ma sporo wad. Co do migomatu, nigdy nie spawałem, ale co to znaczy? Może nie da rady bez spawania, to się trzeba będzie nauczyć i tyle. Co do trike, myślę, myślę i chyba jednak wolę dwa koła, w dłuższych trasach będzie jakby lżej (zaletą trike jest dużo miejsca na akumulator).

miki11

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 365
  • M5 / Speedliner 'Blue Glide'
Odp: Potrzebuję podpowiedzi przy doborze pierwszej konstrukcji poziomki
« Odpowiedź #5 dnia: Lutego 10, 2021, 11:31:06 pm »
Już kilka razy o tym pisałem, ale nie musisz znać całej treści na Forum.
Wypróbuj jak największą ilość różnych rowerów poziomych. Wybierz dla siebie najwygodniejszy. Zacznij wtedy kombinować jak go zbudować czy może kupić.

No, zgoda, tylko nie wszędzie te poziomki są łatwo dostępne. Ale masz całkowitą rację.

miki11

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 365
  • M5 / Speedliner 'Blue Glide'
Odp: Potrzebuję podpowiedzi przy doborze pierwszej konstrukcji poziomki
« Odpowiedź #6 dnia: Lutego 10, 2021, 11:33:29 pm »
Do rekreacyjnej jazdy wygodny, mały, po wąskich i stromych schodach do piwnicy włazi - tam jest ciasno ze zwykłym miejskim rowerem.

  • Z plusów niewątpliwych moim zdaniem - amortyzacja
  • Koła mogły by być większe - ale to cały gabaryt leci do góry ...
  • Miejsca trochę na baterie się znajdzie ... choć znów to masa ..
  • Ta konstrukcja ma swoje wady .. poszukaj informacji na forum "flevobike"
  • Z owiewką to może być problem ... ale zapewniam cię akurat w przypadku jazdy w deszczu ( próbowałem ) - plecy wyjątkowo masz suche ;-P
  • No i bez spawania ciężko ... ale można kupić gotowce którym potrzeba odświeżenia.

https://photos.app.goo.gl/SaEBcu7r3omcu76q9


I jak Hans wspomniał - jak masz okazję - próbuj żeby zobaczyć Co Ci odpowiada.  ( wiem że z tym może być ciężko )

PS. polecam się i zapraszam do Płocka - szczególnie że to na cel charytatywny ;-)
https://allegro.pl/oferta/sesja-nauki-jazdy-na-rowerze-poziomym-plock-10187731255

Piękny żółty rowerek, nie za duży, wygląda na wygodny, może się zamelduję przejeżdżając przez Płock, tylko najpierw śnieg musi odpuścić.

miki11

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 365
  • M5 / Speedliner 'Blue Glide'
Odp: Potrzebuję podpowiedzi przy doborze pierwszej konstrukcji poziomki
« Odpowiedź #7 dnia: Lutego 10, 2021, 11:35:52 pm »
Czy ktoś z forum robił coś z laminatu? Co prawda nie lubię szlifowania, ale być może laminowane rurki to jest temat dla mnie. Można po swojemu ukształtować ramę, zaplanować miejsce na akumulator. No i może takie laminowane rury będą nieco robiły za amortyzatory...

tomo

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 820
  • SWB DIY
Odp: Potrzebuję podpowiedzi przy doborze pierwszej konstrukcji poziomki
« Odpowiedź #8 dnia: Lutego 11, 2021, 07:59:28 am »
Czy ktoś z forum robił coś z laminatu? Co prawda nie lubię szlifowania, ale być może laminowane rurki to jest temat dla mnie. Można po swojemu ukształtować ramę, zaplanować miejsce na akumulator. No i może takie laminowane rury będą nieco robiły za amortyzatory...
Proszsz.. pierwsze z brzegu
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1550.0
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1451.0
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1536.0
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1940.0

DeVilio

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 938
  • Chill... tylko chill nas uratuje.
Odp: Potrzebuję podpowiedzi przy doborze pierwszej konstrukcji poziomki
« Odpowiedź #9 dnia: Lutego 11, 2021, 09:59:11 am »
Z mojej strony mogę polecić zwrócenie uwagi na konstrukcję Flevo Racer, używkę można tanio wyszarpać, modyfikacje wdzięczne, śmiga pioruńsko szybko, elektryfikacja przy nim nie jest wymagana chyba że mieszkasz na górzystym terenie i masz sporo podjazdów. Ogarnij temat bo w mojej ocenie - jak na razie najlepsza konstrukcja pozioma jaką miałem.
Cayon XT Performante FOX 18,5`
FatFlevo - na sprzedaż

miki11

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 365
  • M5 / Speedliner 'Blue Glide'
Odp: Potrzebuję podpowiedzi przy doborze pierwszej konstrukcji poziomki
« Odpowiedź #10 dnia: Lutego 11, 2021, 09:37:40 pm »
Czy ktoś z forum robił coś z laminatu? Co prawda nie lubię szlifowania, ale być może laminowane rurki to jest temat dla mnie. Można po swojemu ukształtować ramę, zaplanować miejsce na akumulator. No i może takie laminowane rury będą nieco robiły za amortyzatory...
Proszsz.. pierwsze z brzegu
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1550.0
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1451.0
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1536.0
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1940.0

No, genialnie mi się to czyta. Tylko ta rozpiętość postów w latach przeraża :-)

miki11

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 365
  • M5 / Speedliner 'Blue Glide'
Odp: Potrzebuję podpowiedzi przy doborze pierwszej konstrukcji poziomki
« Odpowiedź #11 dnia: Lutego 11, 2021, 09:38:58 pm »
Z mojej strony mogę polecić zwrócenie uwagi na konstrukcję Flevo Racer, używkę można tanio wyszarpać, modyfikacje wdzięczne, śmiga pioruńsko szybko, elektryfikacja przy nim nie jest wymagana chyba że mieszkasz na górzystym terenie i masz sporo podjazdów. Ogarnij temat bo w mojej ocenie - jak na razie najlepsza konstrukcja pozioma jaką miałem.

Zwróciłem uwagę na tą konstrukcję. Zelektryfikować chcę na pewno. Co to znaczy "tanio wyrwać"?

miki11

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 365
  • M5 / Speedliner 'Blue Glide'
Odp: Potrzebuję podpowiedzi przy doborze pierwszej konstrukcji poziomki
« Odpowiedź #12 dnia: Lutego 14, 2021, 11:11:13 pm »
Kurczę, coraz bardziej podobają mi się rowerki z kompozytów, nigdy nie kleiłem elementów z włókna szklanego, czy karbonu, wydaje mi się, że przy odrobinie samozaparcia można to ogarnąć bez wielkiego parku maszynowego (z tym mam kłopot). Tylko szlifowanie musiałbym robić gdzieś nie "na pokojach", bo druga połowa może się nie poznać na szlachetnym celu tego szlifowania :-)