Autor Wątek: Poziome ciekawostki ze świata  (Przeczytany 796604 razy)

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Poziome ciekawostki ze świata
« Odpowiedź #165 dnia: Kwietnia 12, 2010, 12:47:20 am »
Bez komentarza. Po prostu nie wiem co powiedzieć :)
Pełna amortyzacja, elektryczne wspomaganie, aluminiowa karoseria. Coś dla przeciwników "łup z włókna szklanego"
http://www.bentrideronline.com/messageboard/showthread.php?t=56441
http://www.flickr.com/photos/b52_bent/
Jakub Sałata

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Poziome ciekawostki ze świata
« Odpowiedź #166 dnia: Kwietnia 12, 2010, 10:01:16 am »
Widać ze się facet przyłożył do wykonania :). Choć jak patrzę na te wszystkie otwory w wahaczu to nie wiem czy nie przesadził z odchudzaniem kosztem wytrzymałości.

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Poziome ciekawostki ze świata
« Odpowiedź #167 dnia: Kwietnia 12, 2010, 07:58:48 pm »
Widocznie ma doświadczenie i wprawę z jakiś konstrukcji lotniczych.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Poziome ciekawostki ze świata
« Odpowiedź #168 dnia: Kwietnia 12, 2010, 10:36:13 pm »
Gość po prostu jest odważny. Nie boi się zrobić choć "na oko" wydaje się to słabe. Przecież tego typu konstrukcje to też sektor budowlany.

Fotki trajki ze szkieletową ramą:





A teraz wystarczy popatrzeć jak są skonstruowane żurawie wieżowe:





Szkieletowe konstrukcje to najlepszy stosunek wytrzymalości do wagi. Pełny, "lany metal" jest często bez sensu. Tak samo wieża Eiffla:



Słupy energetyczne:



Mosty:



Wiadukty:



Pomijam budowę ludzkich kości, bo to już bardziej zachodzi na tzw. metal spieniony i tego się jeszcze nagminnie nie stosuje:

« Ostatnia zmiana: Kwietnia 12, 2010, 10:56:03 pm wysłana przez Maciej Długosz »

technolog1

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 162
Odp: Poziome ciekawostki ze świata
« Odpowiedź #169 dnia: Kwietnia 13, 2010, 07:59:35 am »
Witam
Skoro jesteśmy przy kościach - to ptaki czyli zwierzęta które najbardziej dbają o niską masę konstrukcji,
posiadają kości puste w środku, czyli biologiczny odpowiednik rurki. Już nawet nie wspomnę o bambusie czy trzcinie.
A z rurek jest zbudowanych 99,99% wszystkich rowerów na świecie.
Pozdrawiam T1

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Poziome ciekawostki ze świata
« Odpowiedź #170 dnia: Kwietnia 13, 2010, 12:08:22 pm »
Witam
Skoro jesteśmy przy kościach - to ptaki czyli zwierzęta które najbardziej dbają o niską masę konstrukcji,
posiadają kości puste w środku, czyli biologiczny odpowiednik rurki. Już nawet nie wspomnę o bambusie czy trzcinie.
A z rurek jest zbudowanych 99,99% wszystkich rowerów na świecie.
Pozdrawiam T1

Tylko nie zapomnijmy żeby konstrukcja miała odpowiednią sztywność. Może widziałeś skrzydła samolotów które uginają się pod własnym ciężarem. Albo śmigła helikopterów. Ciekawe jak by wyglądał żuraw wieżowy z ugiętym ramieniem i ""gibającym się" ciężarem. I niech operator też "gibie się" w wieży. Są konstrukcje w których jest to niedopuszczalne albo zminimalizowane. Ptaki nie mają zbyt sztywnych kości. Ludzkie kości są tu bardziej sztywne. No to teraz pytanie - czy rowerem mamy latać żeby był tak ekstremalnie lekki? I nie zapomnijmy o sztywności żeby się nie gibał od samego pedałowania albo wjechania w dziurę.

Sztywna (sztywna w sensie - "stabilna", bo na wahaczach chodzi o amortyzację) rama umożliwia lepsze przyspieszanie, lepsze właściwości w zakrętach, koleinach, lepszą kontrolę nad pojazdem.

Np. w tej konstrukcji ścianka ma 2mm, profil kwadratowy 40x40. Podziurowanie takiego dużego profilu tworzy konstrukcję szkieletową i nie wpływa znacząco na zmniejszenie sztywności. Nie ma obawy. Chytra konstrukcja. W tym sensie chytra, że osiągnięty kształt powstał przez nawiercenie otworów w profilu kwadratowym. Nie było tyle bawienia się ze spawaniem co gość od szkieletowej trajki.





Czysto "rurowe" konstrukcje to uproszczenie konstruowania. Ile pracy kosztuje wykonanie szkieletowej ramy? Sporo. W światku MTB Sintesi z Włoch bawiło się w konstrukcje szkieletowe:









No i wiadomo - włoskie Ducati. Ducati jest cenione m.in. właśnie za sztywne ramy. A to już wiadomo - sport i dosyć wysokie wymagania gdy chodzi o jakość ram:







To co zrobił powyżej ten Amerykanin z tą trajką - to jest mistrzostwo świata.

Konstrukcja szkieletowa z rur - ile tu zabawy zamiast wstawienia jednej rury. Ale taka rama jest wytrzymała i sztywna:









A tu ekstremizm z karbonu. Lżej przy zachowaniu sztywności się nie da:



Przepraszam za OT z branż "nie-rowerowo-poziomych".
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 14, 2010, 12:28:29 am wysłana przez Maciej Długosz »

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Poziome ciekawostki ze świata
« Odpowiedź #171 dnia: Kwietnia 13, 2010, 07:31:40 pm »
Taka ciekawostka. W konstrukcjach słupów energetycznych tzw.kratowcach spora część elementów służy tylko do transportu i postawienia takowego "słupa". Jak już kratowiec stoi to te elementy są zbędne.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


technolog1

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 162
Odp: Poziome ciekawostki ze świata
« Odpowiedź #172 dnia: Kwietnia 14, 2010, 08:15:02 am »
Witam
 Słupy energetyczne i żurawie budowlane są z kratownic  żeby lepiej przenosiły
obciążenia statyczne niż dynamiczne i minimalizowały wpływ wiatru na sama konstrukcję.
Elektrownie wiatrowe posiada konstrukcję nośna w postaci gigantycznej rury ponieważ  rura znosi lepiej obciążenia dynamiczne wiatru na łopaty wirnika. Żurawie portowe i suwnice bramowe też są zbudowane z blachownic - czyli prostokątnych profili.
Pozdrawiam T1

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Poziome ciekawostki ze świata
« Odpowiedź #173 dnia: Kwietnia 17, 2010, 12:08:26 am »
Witam
 Słupy energetyczne i żurawie budowlane są z kratownic  żeby lepiej przenosiły
obciążenia statyczne niż dynamiczne i minimalizowały wpływ wiatru na sama konstrukcję.
Elektrownie wiatrowe posiada konstrukcję nośna w postaci gigantycznej rury ponieważ  rura znosi lepiej obciążenia dynamiczne wiatru na łopaty wirnika. Żurawie portowe i suwnice bramowe też są zbudowane z blachownic - czyli prostokątnych profili.
Pozdrawiam T1

I tak powstają właśnie legendy o nadzwyczajnej sztywności rur. Dynamicznie to się ruszają roboty przemysłowe: Fanuc, Kuka, Reis, itp.. Nie wiem czy widziałeś te roboty w akcji "na żywo". Np. cały robot Kuka pokazany na zdjęciu waży 3 tony, a ramię będące w ruchu waży co najmniej 1 tonę (stopa jest cięższa niż ramię). A zasuwa jak wściekły. Trzeba to zobaczyć na żywo żeby uwierzyć jak niesamowicie szybko poruszają się te ciężkie roboty. I to nie jest ruch po okręgu albo ruch liniowy. To jest dowolny ruch w przestrzeni - i nie jest to ruch jednostajny. I dynamika. czyli niesamowicie szybkie starty, szybkie zatrzymania. Poza tym robot może jeszcze dźwigać ciężar (nie tylko swoją masę). I dwa ramiona robota najbardziej obciążone dynamicznie - czyli dolne ramię trzymające całą konstrukcję w ruchu oraz ramię "środkowe" wykonane są jako konstrukcje szkieletowe:





Albo ujmę to tak: znajdź kogoś kto w przeciwieństwie do Amerykanina który skonstruował trike'a z rama szkieletową i obudową dający kompletny velomobil o masie 11,25 kg (poszycie z aluminium waży około 1,5-2 kg) skonstruuje trike'a o masie poniżej 9 kg (nie musi być obudowany) i niech ma ramę wykonaną z rury. I żeby nie był to tak chybotliwy trike żeby nie chciało się na nim jeździć.
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 17, 2010, 12:18:21 am wysłana przez Maciej Długosz »

technolog1

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 162
Odp: Poziome ciekawostki ze świata
« Odpowiedź #174 dnia: Kwietnia 17, 2010, 02:24:55 pm »
Witam
Z całym szacunkiem ale ten robot na zdjęciu ma konstrukcję nie szkieletową (kratownicową)
 tylko półskorupową tj. taka która lączy zalety szkieletu i rury w jednym. A tak  apropos:
Elektrownie wiatrowe prawdopodobnie  również mają konstrukcję półskorupową tylko my jej nie widzimy
bo żebra sąw środku. Czy był ktoś w środku takiego wiatraka?
Pozdrawiam T1

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Poziome ciekawostki ze świata
« Odpowiedź #175 dnia: Kwietnia 17, 2010, 04:17:43 pm »
Ciekawostka: wysuwane boomy suportu firmy Catrike są żebrowane w środku :)
Jakub Sałata

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Poziome ciekawostki ze świata
« Odpowiedź #176 dnia: Kwietnia 17, 2010, 05:17:39 pm »
Witam
Z całym szacunkiem ale ten robot na zdjęciu ma konstrukcję nie szkieletową (kratownicową)
 tylko półskorupową tj. taka która lączy zalety szkieletu i rury w jednym. A tak  apropos:
Elektrownie wiatrowe prawdopodobnie  również mają konstrukcję półskorupową tylko my jej nie widzimy
bo żebra sąw środku. Czy był ktoś w środku takiego wiatraka?
Pozdrawiam T1

Technolog1 - tak, pomyliłem się. Wzmocnienia tego typu w uproszczeniu nazywam szkieletowymi. Błąd z mojej strony. Powinienem powiedzieć że nazywa się to konstrukcją "półskorupową". Przyznaję Ci rację. Od strony technologicznej takie konstrukcje półskorupowe można wykonać jako odlew - nie bawiąc się  spawanie. Ewentualnie potem można skręcić ze sobą dwie "połówki" lub pospawać (to zależy od projektanta). Mi chodzi głównie o to że bez użebrowania, kratownic, podłużnic tracimy sporo na sztywności i wtedy zwiększamy średnicę rur/profili żeby dojść do podobnej sztywności. Jestem pod wrażeniem jak patrzę co zrobił ten Amerykanin w kwestii trike'a (właściwie to velomobil). Kompletny velomobil waży 11,25 kg!!! To jest ogromne osiągnięcie w kwestii wytrzymałości do wagi. I gość jeszcze założył silnik elektryczny (podałem wagę bez silnika elektrycznego). I okazjonalnie ciągnie przyczepkę tym swoim bolidem. To nie może być chybotliwa konstrukcja:







Takich konstrukcji jest jednak sporo wokół nas. Nawet "głupie plastiki" wzmacnia się w ten sposób (użebrowaniem). Rura jest mniej pracochłonna do obróbki, jest mniejsze ryzyko popełnienia błędów w wykonaniu konstrukcji z rur niż zrobienie pełnej konstrukcji szkieletowej czy półskorupowej (tak, wiem - półskorupowe konstrukcje mogą być odlewane). Nie wspominając o czasie - bo konstrukcje szkieletowe to przede wszystkim dużo, dużo większy nakład pracy.

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Poziome ciekawostki ze świata
« Odpowiedź #177 dnia: Kwietnia 17, 2010, 08:55:12 pm »
Trzeba to zobaczyć na żywo żeby uwierzyć jak niesamowicie szybko poruszają się te ciężkie roboty. I to nie jest ruch po okręgu albo ruch liniowy. To jest dowolny ruch w przestrzeni - i nie jest to ruch jednostajny. I dynamika. czyli niesamowicie szybkie .

Miałem okazję "doświadczyć" takiej maszyny na "własnej skórze"
Dwa fotele przymocowane do ramienia. Dwoje ludzi w środku i maszynka śmiga we wszystkich płaszczyznach. Wszelkie ewolucje dobierane są wcześniej przez śmiałków, zapisywane na karcie magnetycznej i odtworzone przez robota.  ;D
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Poziome ciekawostki ze świata
« Odpowiedź #178 dnia: Kwietnia 17, 2010, 08:59:03 pm »

Elektrownie wiatrowe prawdopodobnie  również mają konstrukcję półskorupową tylko my jej nie widzimy
bo żebra sąw środku. Czy był ktoś w środku takiego wiatraka?
Pozdrawiam T1
Być może mają, ale takie kolosy. Takie mniejsze to tylko drabina w środku do wchodzenia. W okolice takie stawiają, jak jeszcze będzie jeden leżał to fotki jutro.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Poziome ciekawostki ze świata
« Odpowiedź #179 dnia: Kwietnia 18, 2010, 10:09:19 pm »
Kolejny "szkieletor":