Autor Wątek: optima rider - tuning ;)  (Przeczytany 30346 razy)

Inc0

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 295
optima rider - tuning ;)
« dnia: Sierpień 14, 2017, 08:42:57 pm »
Jak tu i ówdzie napomknąłem od pewnego czasu jestem szczęśliwym posiadaczem trajki optima raider która doprowadzam do porządku/stanu pozwalającego beztrosko połykać kilometry. Na pierwszy ogień porwałem się na wyczyszczenie osprzętu ;) z "konserwacji" czyli : piast, kasety, przerzutek ,mechanizmu korbowego, hamulców (  tarcz i klocków) i łańcucha ze smaru  :o  tak wszytko to było upaprane smarem do którego na mój gust długi czas swobodnie sobie przywierał kurz  . Gdy wyczyściłem cały napęd mogłem ocenić jego stan i tak kaseta oraz piasty zarówno stan wizualny jak i techniczny bardzo dobry, przerzutka tylna niewiele im ustępuje , przednia ( jak wyszperałem w sieci okazała się być jakimś słabiutkiej jakości "no name"przeszczepem oryginalnie powinna być to shimano tiagra wiec kwalifikuje się prawdopodobnie do wymiany , łańcuch wyciągnięty jak  wielbłądzia szyja gdy poczuje wodę po miesiącu na pustyni ;P do wymiany, korba stan bardzo dobry. Hamulce tarczowe planuje wymienić na mocniejsze ( w przyszłości planowana elektryfikacja) i tu napotkałem pierwszy dylemat techniczny oryginalnie są to z tyłu v-brake deore który zostaje (  nie planuje go wymieniać na tarczowy bo sprawuje się doskonale) z przodu są dwa zaciski hydrauliczne Big Magura wpięte do jednej klamki pracujące na tarczach o średnicy 145mm ( prawdopodobnie będą  do wymiany ale to będę wiedzieć gdy je wyczyszczę ze smaru , odpowietrzę i sprawdzę czy są szczelne) i tu jest pies pogrzebany chcąc zastosować większe tarcze lub inne zaciski z większymi tarczami konieczny jest adapter IS-PM ale nie znalazłem adaptera 145->160/180/203 przychodzą mi do głowy dwa rozwiązania problemu kombinacje z adapterami co wydaje mi się niezbyt sensowne lub przerobienie fabrycznych uchwytów na zaciski tak by możliwe było zastosowanie większych tarcz i tu pierwsze moje zapytanie czy ktoś rozwiązywał taki dylemat w trójkołowym rowerze optimy lub zna inne rozwiązanie problemu (zaznaczam że hamulce nie wchodzą w grę inne niż  tarczowe hydrauliczne)?

Edyta: tak wyglada element mocujacy zacisk a może najrozsądniej było by go zaprojektowac i zrobic od nowa tak by wszystko zagrało ze soba?
« Ostatnia zmiana: Sierpień 14, 2017, 08:57:47 pm wysłana przez Inc0 »
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2326
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: optima rider - tuning ;)
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 16, 2017, 07:34:55 pm »
Jeżeli masz tarczę 145mm to znaczy, ze masz "tylne" mocowania zacisku. Rozstaw otworów mocujących adapter jest taki sam 51mm, różnią się tylko promieniem zaczepienia, więc zmieniasz adapter.
Przypominam układ adapterów IS-PM:
145mm tył = 160mm przód
160mm tył = 180mm przód
180mm tył = 203mm przód
Oznacza, to, że możesz kupić ostatni adapter i założyć tarczę 180mm, bez zmiany blachy.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Inc0

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 295
Odp: optima rider - tuning ;)
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 16, 2017, 08:29:22 pm »
hm.. nie przyszło mi do głowy że na przedzie jest tylne zamocowanie zacisku... w wolnej chwili sprawdzę czy to aby na pewno tak jest bo zabiłeś mi klina , tarcze 203mm  leżą w szufladzie i prawie się zdecydowałem dorobić pod nie blachy a z drugiej strony po co wyważać otwarte drzwi 180mm tez wystarczyłyby z zapasem tylko musiałbym je kupić XD
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

tomo

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 820
  • SWB DIY
Odp: optima rider - tuning ;)
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 18, 2017, 03:28:11 pm »
Słuchaj się Franca- ma doświadczenie z dokładaniem dużych tarcz hamulcowych ;D

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2326
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: optima rider - tuning ;)
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 18, 2017, 06:56:50 pm »
Tomo: ha, ha, ha, bardzo qrwa śmieszne :D ale tak naprawdę, 2x180mm i hydrauliczne zaciski to aż nadto. Velomobile maja bębny D75 a te wspomagane to czasem D90 a to jest nawet słabsze niż tarcza 160mm.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Inc0

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 295
Odp: optima rider - tuning ;)
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 18, 2017, 08:53:32 pm »
Tak jak wspomniałem planowana jest elektryfikacja i nie będzie oparta na silniczku od walkman'a sony  poza tym tez swoje ważę wiec w tym przypadku lepiej więcej niż mniej siły hamowania :)
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

Inc0

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 295
Odp: optima rider - tuning ;)
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 20, 2017, 10:22:58 am »
w piątek kurier dostarczył nowe końcówki cięgien , łańcuch..łańcuchy sztuk słownie cy SRAM PC971 zdecydowałem się zostać przy sram bo kaseta jest sram 9rz . Pierwsza czynność to "szejkowanie" łańcuchów  w butelce z benzyną ekstrakcyjną x 3 i osuszenie ,potem skróciłem wstępnie i przymierzyłem na zębatki i ostatecznie skorygowałem długość , ostatni etap to nasmarowanie i usuniecie nadmiaru smaru z łańcucha i gotowe :) Następna czynność to wymiana wysłużonych końcówek kulowych cięgien na końcówki typ SI 06 T/K  ta zmiana wymusiła tez zakup śrub wybrałem nierdzewne (zawsze jak tylko to jest możliwe zastępuje śruby, nakrętki, podkładki itp stalowe /ocynk na nierdzewne pozwala to zachować spokój ducha w późniejszym czasie ;P  )m6 z niskim łbem na klucz inbusowy żeby uniknąć kolizji drążek cięgna z łbem śruby na skrzyżowaniu cięgien i .... następny problem się objawił nowe końcówki są nieco dłuższe od starych wiec zmuszony byłem nieco skrócić cięgno kierownicy , cięgna kół chyba unikną tej operacji ale to się okaże po ustawieniu zbieżności i to jest  problem  dla mnie - wyregulowanie zbieżności kół przednich, nie mam doświadczenia w tej materii bo dotychczas tylko na pionowych się woziłem wiec zapytuje jaki macie patent na regulacje zbieżności w kijance?
« Ostatnia zmiana: Sierpień 20, 2017, 10:24:53 am wysłana przez Inc0 »
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

andrej

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 278
Odp: optima rider - tuning ;)
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 20, 2017, 11:59:33 am »
Zobacz to:  https://www.youtube.com/watch?v=2wrX2KVuy7w
powinno pomóc ustawić zbieżność w sztywnej konstrukcji kijanki.

Inc0

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 295
Odp: optima rider - tuning ;)
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 21, 2017, 03:15:09 pm »
Popchnolem dzis sprawy nieco do przodu tarcze 180mm przykrecone ,do piast przymocowane adaptery dla tarcz 203mm co zgodnie z teoria powinno zagrac ale jednak nie zagralo wyprobowalem wszystkie konfiguracje zamocowania adaptera i zacisku i w najlepszej brakowalo jakis 5mm . odkrecilem kolo razem z piasta i zaciskiem wrzucilem do bagaznika i pojechalem do sklepu szukac adapteru ktory bedzie pasowac. Po przejrzeniu kilkunastu zaden nie pasowal sprzedawca bezradnie rozlozyl rece i zaproponowal mi zeby pogadac z ich szpecem z serwisu co uczynilem zaproponowal mi zastosiqac patent jaki stosuje avid czyli podkladki takie jak sa przy klockach vbrake jako dystans i dluzsze sruby. Jak poradzil tak uczynilem i zadzialalo, dodatkowo zyskalem mozliwosc regulacji polozenia zacisku w dwoch plaszczyznach mam tylko nadzieje ze nie oslabi to zbyt mocno konstrukcji
« Ostatnia zmiana: Sierpień 21, 2017, 03:21:30 pm wysłana przez Inc0 »
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

Inc0

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 295
Odp: optima rider - tuning ;)
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 31, 2017, 07:50:09 pm »
Prace postepuja co prawda powoli ale rowerek jezdzi i ma za soba pierwsze przejażdżki testowe i do wykonania małe poprawczki głównie regulacje zbieżnosci bo narazie jest zrobiona z grubsza oraz optymalizacje prowadzenia przewodów/pancerzy linek sa do zrobienia i znowu mam kilka pytań :
1.czy zaciski hamulców ( mam duet prawy i lewy zacisk) muszą być zamontowane zawsze przewodem hydraulicznym wychodzącym zgodnie z kierunkiem rotacji koła/tarczy czy jest dopuszczalna dowolność montażu.
2. czy na maszt pod chorągiewkę można wykorzystać rurkę z włókna węglowego ? i gdzie mozna dostac fajne chorągiewki /proporce/flagi na maszt ?
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

Inc0

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 295
Odp: optima rider - tuning ;)
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 30, 2017, 09:09:39 am »
Sezon właściwie zakończony wiec postanowiłem zając się kilkoma rzeczami  których funkcjonalność bardziej jest na poziomie "prowizorka"  i tu na pierwszy ogień idą elementy piasty/mocowania hamulca  jak wcześniej wspominałem maja nietypowa budowę co utrudnia zastosowanie standardowych tarcz i standardowych adapterów wiec postanowiłem wykonać nowe z aluminium o grubości 8mm czyli dokładnie z takiego samego materiału jak oryginalne elementy ale o zmodyfikowanym kształcie dostosowanym do standardów (rysunek poniżej ) rysunek  tego elementu wykonałem w PP bo jako fotograf amator mam jako takie obycie z programami graficznymi  a programami typu  CAD nie potrafię rysować , proszę o opinie doświadczonych konstruktorów czy zaprojektowany element ma szanse spełnić swoje zadanie oraz o namiar na sprawdzona firmę która wykona z aluminiowego płaskownika grubości 8mm dwa takie elementy na podstawie mojego  rysunku nie zdzierając skóry ;)
« Ostatnia zmiana: Październik 30, 2017, 11:36:58 am wysłana przez Inc0 »
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

tomo

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 820
  • SWB DIY
Odp: optima rider - tuning ;)
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 31, 2017, 07:45:48 am »
Alu 8mm powinno, moim zdaniem, spokojnie dać radę. W tym wątku pytałem o cięcie laserem i dostałem parę namiarów na firmy:
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=3568.msg49623#msg49623
Ostatecznie takie mocowanie można samemu wydziergać. Alu się łatwo obrabia.

Aha- do cięcia laserem przydało by się przerobić plik na DXF.
« Ostatnia zmiana: Październik 31, 2017, 07:55:38 am wysłana przez tomo »

LowRider

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 519
  • Motorem postępu jest lenistwo.
Odp: optima rider - tuning ;)
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 31, 2017, 08:28:36 am »


Właśnie to rysuję w Cadzie i jest nieścisłość geometryczna, której nie zauważyłeś. Wypadkowa trzech promieni zaznaczonych jako A, B i C niestety nie wypada w jednym punkcie wg. podanych przez Ciebie wartości. Musisz się zdecydować czy środek otworu znajduje się na przecięciu promienia AB, AC czy BC. Różnica jest minimalna dlatego prawdopodobnie nie zauważyłeś rozbieżności albo wiesz gdzie leży środek tylko z rysunku tego nie widać bo jak pisałem różnica jest misterna. Można wyznaczyć wypadkową trzech promieni w jednym punkcie ale jeden z nich będzie miał inną wartość. Określ, który promień nie jest istotny montażowo.

Domyślam się, że promień 87,3 jest promieniem nieistotnym... więc może być 87,35 co wtedy powoduje, że wszystkie 3 promienie przecinają się w jednym punkcie. Wtedy pozostałe dwa promienie zachowują wartość 47 i 51 co chyba jest zamierzone.


Tak to wygląda w powiększeniu



« Ostatnia zmiana: Październik 31, 2017, 11:04:56 am wysłana przez LowRider »

LowRider

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 519
  • Motorem postępu jest lenistwo.
Odp: optima rider - tuning ;)
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 31, 2017, 11:30:08 am »
Plik do cięcia gotowy *.dwg lub *.dxf. Jeśli chcesz Inc0 ten plik to daj adres email...

Tną w aluminium do gr. 6mm.

« Ostatnia zmiana: Październik 31, 2017, 01:52:38 pm wysłana przez LowRider »

Inc0

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 295
Odp: optima rider - tuning ;)
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 01, 2017, 01:11:13 pm »
Dzieki za odzew :) jak wspomniałem rysowałem to w PP wiec pewne niedokładności mogły wystąpić i jak widac wystapiły  promień 87,3 okresla położenie pierwszego otworu a  51 wzajemną odległośc otworów miedzy soba i sa to wymiary prirytetowe  ( standardowy rozstaw otworów IS dla mocowania zacisku hamulca tarczowego to włąsnie 51mm +/- 0,1 a promień 49,7 i 87,3 to rozmieszczenie tych otworów wzgledem osi koła ale że sa w dokumentacji podawane z tolerancja +/- 0,1mm to różnicy chyba nie zrobi jak będzie 87,35 wymiar 47 moze byc nieprecyzyjny bo brałem go na zywca z z szablonu nie poparty wyliczeniami  ... dzieki  wielkie LowRider za przekonwertowanie moich bazgrołów na format zrozumiały dla obrabiarek cnc.
« Ostatnia zmiana: Listopad 25, 2017, 04:36:50 pm wysłana przez Inc0 »
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.