forum.poziome.pl

Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: Inc0 w Sierpień 14, 2017, 09:42:57 pm

Tytuł: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Sierpień 14, 2017, 09:42:57 pm
Jak tu i ówdzie napomknąłem od pewnego czasu jestem szczęśliwym posiadaczem trajki optima raider która doprowadzam do porządku/stanu pozwalającego beztrosko połykać kilometry. Na pierwszy ogień porwałem się na wyczyszczenie osprzętu ;) z "konserwacji" czyli : piast, kasety, przerzutek ,mechanizmu korbowego, hamulców (  tarcz i klocków) i łańcucha ze smaru  :o  tak wszytko to było upaprane smarem do którego na mój gust długi czas swobodnie sobie przywierał kurz  . Gdy wyczyściłem cały napęd mogłem ocenić jego stan i tak kaseta oraz piasty zarówno stan wizualny jak i techniczny bardzo dobry, przerzutka tylna niewiele im ustępuje , przednia ( jak wyszperałem w sieci okazała się być jakimś słabiutkiej jakości "no name"przeszczepem oryginalnie powinna być to shimano tiagra wiec kwalifikuje się prawdopodobnie do wymiany , łańcuch wyciągnięty jak  wielbłądzia szyja gdy poczuje wodę po miesiącu na pustyni ;P do wymiany, korba stan bardzo dobry. Hamulce tarczowe planuje wymienić na mocniejsze ( w przyszłości planowana elektryfikacja) i tu napotkałem pierwszy dylemat techniczny oryginalnie są to z tyłu v-brake deore który zostaje (  nie planuje go wymieniać na tarczowy bo sprawuje się doskonale) z przodu są dwa zaciski hydrauliczne Big Magura wpięte do jednej klamki pracujące na tarczach o średnicy 145mm ( prawdopodobnie będą  do wymiany ale to będę wiedzieć gdy je wyczyszczę ze smaru , odpowietrzę i sprawdzę czy są szczelne) i tu jest pies pogrzebany chcąc zastosować większe tarcze lub inne zaciski z większymi tarczami konieczny jest adapter IS-PM ale nie znalazłem adaptera 145->160/180/203 przychodzą mi do głowy dwa rozwiązania problemu kombinacje z adapterami co wydaje mi się niezbyt sensowne lub przerobienie fabrycznych uchwytów na zaciski tak by możliwe było zastosowanie większych tarcz i tu pierwsze moje zapytanie czy ktoś rozwiązywał taki dylemat w trójkołowym rowerze optimy lub zna inne rozwiązanie problemu (zaznaczam że hamulce nie wchodzą w grę inne niż  tarczowe hydrauliczne)?

Edyta: tak wyglada element mocujacy zacisk a może najrozsądniej było by go zaprojektowac i zrobic od nowa tak by wszystko zagrało ze soba?
(http://i.imgur.com/a5sB258.jpg)
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Franc w Sierpień 16, 2017, 08:34:55 pm
Jeżeli masz tarczę 145mm to znaczy, ze masz "tylne" mocowania zacisku. Rozstaw otworów mocujących adapter jest taki sam 51mm, różnią się tylko promieniem zaczepienia, więc zmieniasz adapter.
Przypominam układ adapterów IS-PM:
145mm tył = 160mm przód
160mm tył = 180mm przód
180mm tył = 203mm przód
Oznacza, to, że możesz kupić ostatni adapter i założyć tarczę 180mm, bez zmiany blachy.
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Sierpień 16, 2017, 09:29:22 pm
hm.. nie przyszło mi do głowy że na przedzie jest tylne zamocowanie zacisku... w wolnej chwili sprawdzę czy to aby na pewno tak jest bo zabiłeś mi klina , tarcze 203mm  leżą w szufladzie i prawie się zdecydowałem dorobić pod nie blachy a z drugiej strony po co wyważać otwarte drzwi 180mm tez wystarczyłyby z zapasem tylko musiałbym je kupić XD
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: tomo w Sierpień 18, 2017, 04:28:11 pm
Słuchaj się Franca- ma doświadczenie z dokładaniem dużych tarcz hamulcowych ;D
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Franc w Sierpień 18, 2017, 07:56:50 pm
Tomo: ha, ha, ha, bardzo qrwa śmieszne :D ale tak naprawdę, 2x180mm i hydrauliczne zaciski to aż nadto. Velomobile maja bębny D75 a te wspomagane to czasem D90 a to jest nawet słabsze niż tarcza 160mm.
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Sierpień 18, 2017, 09:53:32 pm
Tak jak wspomniałem planowana jest elektryfikacja i nie będzie oparta na silniczku od walkman'a sony  poza tym tez swoje ważę wiec w tym przypadku lepiej więcej niż mniej siły hamowania :)
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Sierpień 20, 2017, 11:22:58 am
w piątek kurier dostarczył nowe końcówki cięgien , łańcuch..łańcuchy sztuk słownie cy SRAM PC971 zdecydowałem się zostać przy sram bo kaseta jest sram 9rz . Pierwsza czynność to "szejkowanie" łańcuchów  w butelce z benzyną ekstrakcyjną x 3 i osuszenie ,potem skróciłem wstępnie i przymierzyłem na zębatki i ostatecznie skorygowałem długość , ostatni etap to nasmarowanie i usuniecie nadmiaru smaru z łańcucha i gotowe :) Następna czynność to wymiana wysłużonych końcówek kulowych cięgien na końcówki typ SI 06 T/K  ta zmiana wymusiła tez zakup śrub wybrałem nierdzewne (zawsze jak tylko to jest możliwe zastępuje śruby, nakrętki, podkładki itp stalowe /ocynk na nierdzewne pozwala to zachować spokój ducha w późniejszym czasie ;P  )m6 z niskim łbem na klucz inbusowy żeby uniknąć kolizji drążek cięgna z łbem śruby na skrzyżowaniu cięgien i .... następny problem się objawił nowe końcówki są nieco dłuższe od starych wiec zmuszony byłem nieco skrócić cięgno kierownicy , cięgna kół chyba unikną tej operacji ale to się okaże po ustawieniu zbieżności i to jest  problem  dla mnie - wyregulowanie zbieżności kół przednich, nie mam doświadczenia w tej materii bo dotychczas tylko na pionowych się woziłem wiec zapytuje jaki macie patent na regulacje zbieżności w kijance?
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: andrej w Sierpień 20, 2017, 12:59:33 pm
Zobacz to:  https://www.youtube.com/watch?v=2wrX2KVuy7w
powinno pomóc ustawić zbieżność w sztywnej konstrukcji kijanki.
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Sierpień 21, 2017, 04:15:09 pm
Popchnolem dzis sprawy nieco do przodu tarcze 180mm przykrecone ,do piast przymocowane adaptery dla tarcz 203mm co zgodnie z teoria powinno zagrac ale jednak nie zagralo wyprobowalem wszystkie konfiguracje zamocowania adaptera i zacisku i w najlepszej brakowalo jakis 5mm . odkrecilem kolo razem z piasta i zaciskiem wrzucilem do bagaznika i pojechalem do sklepu szukac adapteru ktory bedzie pasowac. Po przejrzeniu kilkunastu zaden nie pasowal sprzedawca bezradnie rozlozyl rece i zaproponowal mi zeby pogadac z ich szpecem z serwisu co uczynilem zaproponowal mi zastosiqac patent jaki stosuje avid czyli podkladki takie jak sa przy klockach vbrake jako dystans i dluzsze sruby. Jak poradzil tak uczynilem i zadzialalo, dodatkowo zyskalem mozliwosc regulacji polozenia zacisku w dwoch plaszczyznach mam tylko nadzieje ze nie oslabi to zbyt mocno konstrukcji
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Sierpień 31, 2017, 08:50:09 pm
Prace postepuja co prawda powoli ale rowerek jezdzi i ma za soba pierwsze przejażdżki testowe i do wykonania małe poprawczki głównie regulacje zbieżnosci bo narazie jest zrobiona z grubsza oraz optymalizacje prowadzenia przewodów/pancerzy linek sa do zrobienia i znowu mam kilka pytań :
1.czy zaciski hamulców ( mam duet prawy i lewy zacisk) muszą być zamontowane zawsze przewodem hydraulicznym wychodzącym zgodnie z kierunkiem rotacji koła/tarczy czy jest dopuszczalna dowolność montażu.
2. czy na maszt pod chorągiewkę można wykorzystać rurkę z włókna węglowego ? i gdzie mozna dostac fajne chorągiewki /proporce/flagi na maszt ?
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Październik 30, 2017, 09:09:39 am
Sezon właściwie zakończony wiec postanowiłem zając się kilkoma rzeczami  których funkcjonalność bardziej jest na poziomie "prowizorka"  i tu na pierwszy ogień idą elementy piasty/mocowania hamulca  jak wcześniej wspominałem maja nietypowa budowę co utrudnia zastosowanie standardowych tarcz i standardowych adapterów wiec postanowiłem wykonać nowe z aluminium o grubości 8mm czyli dokładnie z takiego samego materiału jak oryginalne elementy ale o zmodyfikowanym kształcie dostosowanym do standardów (rysunek poniżej ) rysunek  tego elementu wykonałem w PP bo jako fotograf amator mam jako takie obycie z programami graficznymi  a programami typu  CAD nie potrafię rysować , proszę o opinie doświadczonych konstruktorów czy zaprojektowany element ma szanse spełnić swoje zadanie oraz o namiar na sprawdzona firmę która wykona z aluminiowego płaskownika grubości 8mm dwa takie elementy na podstawie mojego  rysunku nie zdzierając skóry ;) (https://i.imgur.com/quMhgxS.jpg)
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: tomo w Październik 31, 2017, 07:45:48 am
Alu 8mm powinno, moim zdaniem, spokojnie dać radę. W tym wątku pytałem o cięcie laserem i dostałem parę namiarów na firmy:
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=3568.msg49623#msg49623 (http://forum.poziome.pl/index.php?topic=3568.msg49623#msg49623)
Ostatecznie takie mocowanie można samemu wydziergać. Alu się łatwo obrabia.

Aha- do cięcia laserem przydało by się przerobić plik na DXF.
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: LowRider w Październik 31, 2017, 08:28:36 am
(https://images84.fotosik.pl/880/93dcc55ffa98442e.jpg)

Właśnie to rysuję w Cadzie i jest nieścisłość geometryczna, której nie zauważyłeś. Wypadkowa trzech promieni zaznaczonych jako A, B i C niestety nie wypada w jednym punkcie wg. podanych przez Ciebie wartości. Musisz się zdecydować czy środek otworu znajduje się na przecięciu promienia AB, AC czy BC. Różnica jest minimalna dlatego prawdopodobnie nie zauważyłeś rozbieżności albo wiesz gdzie leży środek tylko z rysunku tego nie widać bo jak pisałem różnica jest misterna. Można wyznaczyć wypadkową trzech promieni w jednym punkcie ale jeden z nich będzie miał inną wartość. Określ, który promień nie jest istotny montażowo.

Domyślam się, że promień 87,3 jest promieniem nieistotnym... więc może być 87,35 co wtedy powoduje, że wszystkie 3 promienie przecinają się w jednym punkcie. Wtedy pozostałe dwa promienie zachowują wartość 47 i 51 co chyba jest zamierzone.


Tak to wygląda w powiększeniu

(https://images83.fotosik.pl/880/b7042074d1a999a2gen.jpg)

Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: LowRider w Październik 31, 2017, 11:30:08 am
Plik do cięcia gotowy *.dwg lub *.dxf. Jeśli chcesz Inc0 ten plik to daj adres email...

Tną w aluminium do gr. 6mm.

(https://images83.fotosik.pl/880/bd1ad370898aff43.jpg)
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Listopad 01, 2017, 01:11:13 pm
Dzieki za odzew :) jak wspomniałem rysowałem to w PP wiec pewne niedokładności mogły wystąpić i jak widac wystapiły  promień 87,3 okresla położenie pierwszego otworu a  51 wzajemną odległośc otworów miedzy soba i sa to wymiary prirytetowe  ( standardowy rozstaw otworów IS dla mocowania zacisku hamulca tarczowego to włąsnie 51mm +/- 0,1 a promień 49,7 i 87,3 to rozmieszczenie tych otworów wzgledem osi koła ale że sa w dokumentacji podawane z tolerancja +/- 0,1mm to różnicy chyba nie zrobi jak będzie 87,35 wymiar 47 moze byc nieprecyzyjny bo brałem go na zywca z z szablonu nie poparty wyliczeniami  ... dzieki  wielkie LowRider za przekonwertowanie moich bazgrołów na format zrozumiały dla obrabiarek cnc.
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: live_evil w Listopad 01, 2017, 05:10:43 pm
standardowy rozstaw otworów IS dla mocowania zacisku hamulca tarczowego to włąsnie 51mm +/- 0,1
50,8mm
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Listopad 01, 2017, 05:43:53 pm
standardowy rozstaw otworów IS dla mocowania zacisku hamulca tarczowego to włąsnie 51mm +/- 0,1
50,8mm
bede jednak polemizować

(https://i.imgur.com/c059fkp.jpg)
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: LowRider w Listopad 02, 2017, 03:24:26 pm
Plik do cięcia wysłałem. Pozdrawiam.
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Listopad 04, 2017, 07:35:07 pm
chciałem dziś  jeszcze nacieszyć sie pogoda i nawinąć pare kilometrów  na koła ale po przejechaniu ledwie 2km przy hamowaniu omal nie wjechałem pod samochód bo jedno koło nie zahamowało co spowodowało gwałtowny skręt :/ powrót  i od razu inspekcja i przyczyna - wyciek oleju z zacisku na klocki zdiagnozowany (https://i.imgur.com/eaKFm2I.jpg)

Pytanie za 100pkt gdzie można kupić uszczelki do zacisku hamulca hydraulicznego tektro auriga lub może ktoś polecić speca od takich rzeczy ??
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Listopad 11, 2017, 01:00:03 pm
Problem rozwiązany przyczyna wycieku usunięta - to tak w skrócie  ,a cała story wyglądała następująco : po skontaktowaniu się z GGTrading ( firma która dorabia uszczelniacze wszelkiej maści )celem dorobienia uszczelniacza ,miałem rozebrać, i wyczyścić, zacisk , tłoczek i sama uszczelkę , następnie dostarczyć go w częściach do pomiarów , w trakcie rozbiórki po wyjęciu tłoczka z korpusu zauważyłem włos długości około 1cm leżący w poprzek na uszczelce ( taki  jak z pędzla takiego za 5pln w castoramie musiał tam dostać się w procesie produkcji innej opcji nie widzę bo od nowości nie był rozbierany)  postanowiłem sprawdzić czy on jest winowajca i czy usuniecie go zakończy temat wycieku, wiec odtłuszczaczem wypłukałem go z korpusu po czym osuszyłem korpus sprężonym powietrzem zasmarowałem tłoczek i uszczelkę olejem i poskładałem zacisk do kupy z reszta układu hamulcowego ( zalany świeżym olejem i odpowietrzony wedle prawideł sztuki) za pomocą uszczelki od weka na klamce poddałem go 24h działaniu ciśnienia roboczego i jak się okazało to był strzał w dychę zacisk się nie spocił ani odrobinę w okolicy tłoczka i nigdzie nie popuścił ani kropelki niestety zatłuszczone klocki raczej będą do wymiany mimo potraktowania kilkukrotnie odtłuszczaczem klocków i starannego odtłuszczenia kilkukrotnie tarczy siła hamowania pozostawia do życzenia co nieco choć daje im jeszcze ostatnią szanse w słoiczku zalałem je benzyna ekstrakcyjna może to wypłuka olej z okładziny jesli nie nowy komplecik będzie niezbędny.
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Listopad 25, 2017, 04:52:08 pm
(https://i.imgur.com/hITIqX1.jpg)Tak wyglądają nowe uchwyty zacisków hamulcowych zgodne z standardem mocowania IS , wycięte woda z płaskownika ze stopu aluminium 2017 PA 6  według mojego rysunku przekonwertowanego do "pliku CAD" przez Lowridera za co ślicznie dziękuje  :) Następna przeróbka będzie dotyczyć rolki prowadzącej łańcuch która jest mocno "zjedzona" przez łańcuch oraz przy maksymalnym wychyleniu kierownica wchodzi z nią w kolizje dodatkowo nie podoba mi się ( nie wiem czy słusznie) to że jest zamocowana kilka cm od ramy tworząc w lini łańcucha miedzy blatem a kasetą wygięcie w prawa stronę( przy niskich przełożeniach  jest ono spore i nawet przy najwyższych przełożeniach jest nie małe) będę dążyć aby wszystkie te mankamenty usunąć lub zminimalizować .
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Maj 19, 2018, 04:40:23 pm
Dawno nic tu nie działałem wiec nadrabiam nieco zaległości . zima raczej mało sie działo merytorycznie wokół roweru za to sporo teoretycznie ale z nadejściem wiosny sprawy zostały popchnięte znacząco do przodu . Jeszcze śnieg lezał twardo a juz dokonałem zakupu zestawu uprawniającego do podniesienia optimy do rangi e-optima .Elektryfikacja była planowana od początku wiec w końcu się stała. Optima dostała całe nowe tylne koło wraz z zaplecionym w nie silnikiem 9C RH2809 D (7x9), który zasilany jest z dwóch baterii w obudowie bidonowej  wykonanych przez kolegę Michała z ogniw Sanyo NCR18650GA o parametrach S13P5 48V 17,5Ah połączonych równolegle za zarządzanie energia odpowiada sterownik GT1500 45A .Oczywiście standardem jesli nie tradycja w tym wątku sa problemy które musiałem jakoś rozwiązać w miarę skromnych możliwości aby osiągnąć cel. pierwszym zadaniem było wykonanie  blokady/zabezpieczenia obrotu osi silnika wykonałem to z kawałka stalowego preta o przekroju kwadratowym nie było trudne i chyba daje rade puki co (https://i.imgur.com/GQTugZQl.jpg)
Potem zabrałem sie za umocowanie baterii rozważałem dwie opcje , pierwsza poziomo wzdłuż wahacza, druga skosnie za oparciem siedziska wybrałem druga opcje ze względu iż wydaje sie bardziej niezawodna( niższe ryzyko oberwania się baterii) kawałek blachy szybka akcja spawacza i baterie wkrótce znalazły swoje miejsce na stałe.
(https://i.imgur.com/rlysW5hl.jpg)
Korba w Optimie jest na kwadrat wiec zamawiając prepiteta do e-bike zamówiłem czujnik pas właśnie pod taka korbę i tu zonk nie ma miejsca na czujnik miedzy najmniejszym blatem a suportem wiec wymyśliłem że uchwycę śrubkami koło magnesowe do najmniejszego blatu tak by nie mogło odpaść a sam czujnik po modyfikacji jego uchwytu przymocowałem do wspornika przedniej przerzutki wyszło to tak
(https://i.imgur.com/rMmmEbjl.jpg)
(https://i.imgur.com/LHRhmZ2l.jpg)
(https://i.imgur.com/1HfTJ1ul.jpg)
Hamulce w nowym uchwycie spisują się znakomicie muszę uważać z siła hamowania żeby blatem nie zaryć w asfalt (https://i.imgur.com/M38gRFal.jpg)
cdn...
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Danielasty w Maj 19, 2018, 05:30:15 pm
pomniejsz proszę zdjęcia :)
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: kenneth w Maj 19, 2018, 09:17:45 pm
@Danielasty - zdjęcia są właśnie spoko. Dzięki temu widać co zostało zrobione i jak to wygląda.

@Inc0 - ile waży sam silnik? A ile koło? Ile bakterie? na ile km starczają takie baterie? Z jaką V możesz polecieć max? Czy istnieje możliwość wykorzystania max ciągu bakterii kosztem zasięgu? Tak aby uzyskać chwilowo w krótkim okresie czasu np (przykładowo, nie znam się) ~70-80 km/h?
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Maj 19, 2018, 10:08:12 pm
zasięg... hm za wiele km nie wykręciłem jeszcze na bakteriach w każdym razie nie udało mi sie ich rozładować do zera w jeden dzień . Dziś przejechałem  około 120km do chwili gdy indykator 3 led ( narazie taki mam "wskaźnik" energii w aku bardziej precyzyjny sprzęt płynie z Azji) zaczął mrugać pierwsza diodą i w ten sposób wskazywać 50% stanu baterii dojechałem jeszcze około 20km i zgasła pierwsza dioda na stałe czyli w trybie pas ( wspomagania pedałowania) mogę założyć że 150km spokojnie przejadę gdybym zapomniał dolne kończyny zabrać ze sobą to na samej manetce jadąc zasięg od 30 do 50km a nawet więcej (zależnie od prędkości) jest realny.
Waga silnika to według producenta 6,4kg całe koło pewnie 7-7,5kg sobie wazy nie ważyłem bo przy elektryku masa to drugorzędna sprawa. podobnie bakterii z wcześniej wymienionego powodu nie ważyłem ale paczka w której przyszły ważyła jeśli mnie pamięć nie zawodzi 11kg. Na wypadek sytuacji "ruszania na światłach ,wyprzedzania babci w wózku inwalidzkim na ścieżce rowerowej czy podczas pokonywania stromych podjazdów jest na kierownicy manetka kciukowa która działa dokładnie jak w quadzie czyli można uwolnić cały potencjał jaki drzemie w tej instalacji jednym ruchem kciuka i muszę przyznać że to przyspieszenie jest odczuwalne bardzo wyraźnie nie mierzyłem w jakim czasie osiąga od 0  prędkość maksymalna ale w moim odczuciu  dzieje się szybko,  zwłaszcza że cały zestaw z kierującym wazy dobrze ponad 130kg. Jak wspomniałem silnik jest z nawojem 7x9 ( nawój 10x6 daje z 48v prędkość około 50km/h kosztem momentu - przyspieszenia ) czyli został zaprojektowany dla uzyskania dużego momentu obrotowego ( 90Nm ) niż dla V-max konkretnie na samej manetce rozwija przy  napięciu 48v około 39km/h z wspomaganiem bez większego wysiłku osiągam i utrzymuje 35km/h . Ten konkretnie silnik nie rozwija takich prędkości  80km/h ale przy odpowiednim sterowniku i bakterii (120v ) osiągnie . Optima to nie bolid f1 ma sztywny przód wiec prędkości powyżej 40km/h zwłaszcza na naszych ulicach są...delikatnie mówiąc mało komfortowe dla 4liter ;)
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: kenneth w Maj 19, 2018, 10:43:57 pm
A istnieje opcja aby zeskalować elektronikę tak, aby mieć tak jakby 2 obwody:
- pierwszy do normalnej pracy wspomagającej tudzież lekko zastępczej
- drugi do odpalania na maksa. Np chcę coś dogonić TERAZ, NATYCHMIAST. Kosztem zasięgu wyciągnąć na najbliższym 1 kilometrze max. (zakładam nawet do 100km/h)
?
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Maj 19, 2018, 10:59:15 pm
hehe nikt takich fikołków nie buduje sterowniki maja różne ciekawe funkcje niektóre panele LCD w których mozna zmieniac wszelakie parametry w tym ustawienia siły wspomagania , tempomat, wsteczny bieg , ograniczyć moc , hamulec regeneracyjny ( odzysk energii hamowania do doładowania baterii).
 Moc tak naprawdę określa sterownik  i to ile tej mocy jest wstanie dostarczyć bateria praktycznie każdy sterownik ma opcje podłączenia manetki i to za jej pomocą można wyzwolić 100% mocy w ciągu sekundy . Żeby uzyskać na e-bike prędkość rzędu 100km/h potrzebny jest sterownik  będący w stanie wpompować w silnik moc rzędu 15-20kW a silnik musi być w stanie to przełknąć , no i niezbędna jest bateria która jest w stanie dostarczyć odpowiednio dużo energii do sterownika. Prędkość i zasięg sa ze sobą powiązane im szybciej jedziesz  ( rozważamy opcje samej manetki bez wspomagania )tym bliżej zajedziesz mniej więcej dwukrotne zwiększenie prędkości skraca zasięg czterokrotnie.
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Yin w Maj 20, 2018, 10:44:13 am
@ Inc0 Fajna elektryfikacja - pamiętaj o loctite pod gwinty śrub w mocowaniu tarczy silnika. Masz silnik zabezpieczony termicznie? 

@ Storm: Tłumacząc w uproszczeniu - przędność wynika z napięcia ( im większe tym większa przędność ) nawoju silnika ( nawój szybki z małym momentem obozowym nawój średni - kompromis miedzy szybkością i momentem oraz nawój wolny duży moment mały v-max. Przyspieszenie wynika z tego ile amper idzie w silnik.
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Maj 20, 2018, 11:07:34 am
Yin tak śrubki są niebieskim klejem i specjalnymi podkładkami zabezpieczone przed samo-luzowaniem się, silnik nie jest zabezpieczony termicznie przy tym napięciu i natężeniu jakie może wygenerować ta instalacja ( maxymalnie 54,4V i 45A )oraz moim stylu jazdy ( głównie pas sporadycznie wspomaganie sie manetką) nie zdołałem go jeszcze rozgrzać na tyle żeby obudowa silnika przekroczyła 45C . niemniej w planach jest wykonanie alarmu  wysokiej temperatury w oparciu o czujnik temperatury który jest zamontowany fabrycznie w silniku. planuje alarm ustawić dla temperatury 120-130C wydaje się to być lepsze rozwiązanie niż montaż zabezpieczenia termicznego które może odciąć nam zasilanie w najmniej odpowiednim momencie( Start pod światłami ..20m od szczytu stromego wzniesienia itp tu dostane sygnał że silnik zbliża się do temperatury krytycznej i trzeba "ująć gazu") no i modyfikując samodzielnie silnik pozbawiamy się gwarancji
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Czerwiec 26, 2018, 02:15:19 pm
Ponieważ zawsze jest coś co można w swoim sprzęciorku  poprawić , ulepszyć , udoskonalić czy zwyczajnie wymienić na nowe tak tez korzystając z 2tygodniowej przerwy spowodowanej awaria silnika i procesem jego serwisowania zrobiłem kilka rzeczy które planowałem na koniec sezonu . Tak wiec celem likwidacji powstałego w wyniku zużycia łożyskowania osi wahacza wymienione zostały tuleje z brązu osi wahacza na nowe .
 Ze stopu 7075 PA9  (https://i.imgur.com/IsfOIrbh.jpg)
wyrzeźbiłem druga blokadę obrotu osi silnika zintegrowana z mocowaniem tylnego hamulca tarczowego
i tym sposobem spowalniacz v-brake przeszedł na emeryturę zastąpiony heblem tarczowym hydraulicznym
wyposażonym dodatkowo na zbiorniku z płynem i klamce przez moja osobę w czujnik magnetyczny . (https://i.imgur.com/cQWrHEuh.jpg)
Wszystkie te modyfikacje umożliwiły mi uruchomienie w sterowniku opcji hamulca regeneracyjnego... i muszę potwierdzić jest moc.
Po kilkuset kilometrach doszedłem do wniosku ze manetki szosowe jakie zastosował producent ze względu na ich sposób mocowania i przeprowadzona elektryfikacje znajdują się w miejscach utrudniających ich wykorzystanie wiec zostały zamienione na manetki 3x9 deore "cyngle" ale i tu nie obyło się bez kombinacji koniec końcem znalazły swoje miejsce po przeciwnych stronach kierownicy :D to oczywiście nie koniec z odległego państwa przeludnionego jak żadne inne płyną kolejne gadżety :]
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Yin w Czerwiec 26, 2018, 04:06:23 pm
przerwy spowodowanej awaria silnika i procesem jego serwisowania
Strzelam,- śruby tarczy przetarły kabelek od jakiegoś hala? :)
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Czerwiec 26, 2018, 05:37:40 pm
Nie  nie to ;)  jakaś usterka około łożyskowa chyba zaczął brzydko trzeszczeć/skrzypieć  https://www.youtube.com/watch?v=tPkqi5-b4-s  a że na gwarancji to odesłałem do serwisu
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: aligatorpoczta w Czerwiec 26, 2018, 07:19:00 pm
Kumpel tak miał jakiś magnes się odkleił, dali nowy silnik
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Lipiec 03, 2018, 11:01:41 pm
Tymczasem przybił do portu statek z zabawkami z odległego kraju i co nieco pozmieniałem przerobiłem.  Zrezygnowałem z manetko-satcyjko-indykatora baterii 3 led na rzecz zwykłej manetki i osobno stacyjki na kluczyk z dwóch powodów pierwszy mało istotny , przy zawracaniu zdarzyło mi się kilku krotnie wyłączyć stacyjne a raczej wcisnąć/docisnąć do siebie przycisk i w ten sposób pozbawić sie "wsparcia" drugi ważniejszy to mój mały trajkocyklista zachęcony  biernym korzystaniem z uroków przejażdżek rowerowych i postanowił aktywnie sie zabawić pojazdem,  zwłaszcza przypadło mu do gustu wciskanie przycisku stacyjki bo to uruchamia indykator napięcia  w postaci 3 świecących kolorowych diod co mu sprawia wielka frajdę a że to 3w 1 wiec manetka jest o centymetr od stacyjki i obawa że mógłby ja wychylić  i sobie coś zrobić wymusiła te zmianę. tak wiec stacyjka wylądowała w pojemniku na sterownik rozmiar mid wraz z przetwornica dc/dc 12V 10A która zasila dwie lampy led mocy 6W każda ...dają po oczach nie kiepsko (https://i.imgur.com/BsRwek7h.jpg)(https://i.imgur.com/ZJAUjPnh.jpg)(https://i.imgur.com/5zLIn1hh.jpg) cdn...
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: zbiegusek w Lipiec 04, 2018, 07:31:41 am
Tymczasem przybił do portu statek z zabawkami z odległego kraju i co nieco pozmieniałem przerobiłem.  [...]przetwornica dc/dc 12V 10A która zasila dwie lampy led mocy 6W każda ...dają po oczach nie kiepsko
No i kul :) - widać, że dbasz o bezpieczeństwo. Głównie przez unikanie ryzykownych sytuacji/zachowań.
Chciałbym tylko prosić, by nie nadużywać "zajebistych" świateł wtedy, gdy nie jest to niezbędne. Zwłaszcza, że w zdecydowanej większości światła te nie mają wyraźnej granicy światła i jednak sieją po oczach nadjeżdżających z przeciwka.
Przepraszam, że w twoim wątku...
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: live_evil w Lipiec 04, 2018, 08:06:36 am
Zwłaszcza, że w zdecydowanej większości światła te nie mają wyraźnej granicy światła i jednak sieją po oczach nadjeżdżających z przeciwka..
Rencami i nogami podpisuję się pod powyższym apelem - nie świecić po oczach.
Można zastosować reflektory z wyraźnym odcięciem, można zrobić osłony na okrągłe walące w każdym kierunku reflektory. Albo mocno w dół zkierować strumień światła.
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Lipiec 04, 2018, 09:22:48 am
Zgadzam się z wami w 100% nieraz ciśnie mi się to i owo niecenzuralnego gdy mijam z naprzeciwka samochody z "wyregulowanymi" światłami mijania na pobudkę gołębiom na słupach przydrożnych dlatego światełka zamawiając wybrałem w opcji słabszej  6W ( mocne maja 15W a to zdecydowanie za dużo) lampki ustawione tak na oko jak widać plama światła pada dość blisko ale muszę to dokładniej jeszcze ustawić tak by nie jarały zbytnio po oczach ale też tak by te parę metrów w przód coś widać było  i wyprodukować uchwyty bo te fabryczne to lipton trzęsie się lampka na nich jak galareta i wymuszają bardzo niski montaż na poziomie osi kół , coś wymodzę żeby powędrowały wyżej i wtedy kąt padania strumienia światła na drogę będzie korzystniejszy z punktu widzenia bezpieczeństwa nie tylko mojego ale tez innych użytkowników dróg. Planuje zapodać druga przetwornice  5V dla zasilania telefonu a jeśli się okaże że lampy będą działać w trybie 5V to zapodam drugi tryb oświetlania niskiej mocy fotki zrobiłem zaraz po montażu na pobliskim nie uczęszczanym ślepym odcinku starej 19-tki która teraz służy tylko kilku osobom jako dojazd do posesji i rolkarzom .
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Yin w Lipiec 04, 2018, 06:18:55 pm
drugi ważniejszy to mój mały trajkocyklista zachęcony  biernym korzystaniem z uroków przejażdżek rowerowych i postanowił aktywnie sie zabawić pojazdem,  zwłaszcza przypadło mu do gustu wciskanie przycisku stacyjki bo to uruchamia indykator napięcia  w postaci 3 świecących kolorowych diod co mu sprawia wielka frajdę
Złapał watowicę, nie ma rady musisz mu coś zbudować :) Jak rider bardzo młody to może coś na silniczkach od hoverborda?
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Lipiec 04, 2018, 07:34:47 pm
hm.. moi starsi dwaj łobuzy mieli swego czasu auto z napędem elektrycznym ot takie zabawkowe made in czajna na dwa silniczki 12v po 30W każdy ale rozwijało to 11-12kmh strach było chodzić po podwórku jeździli jak piraci aż w końcu pewnego pięknego dnia młodszy nie wyrobił na zakręcie i zrobił dzwona ze studnia sam wyszedł bez szwanku z wielce zadowoloną z siebie mina ale autko nie nadawało się do kolejnej reanimacji i wyjechało do zakładu przetwórstwa odpadów plastikowych ..obawiam sie że najmłodsza latorośl mogła by odwinąć coś w ten deseń. Wracając do tematu wczoraj było zbyt ciemno żeby cokolwiek innego niz lam działanie uchwycić dzisiaj sam obiekt i jego tymczasowe mocowanie . (https://i.imgur.com/rwPgsJeh.jpg)(https://i.imgur.com/LaebQ2Qh.jpg)(https://i.imgur.com/2lmv7kmh.jpg)
 tak wygląda centrala zarządzania mocą ;P (https://i.imgur.com/QKUvQz6h.jpg)
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Lipiec 05, 2018, 09:21:11 pm
Kilka dni temu dorwałem na OLX długo poszukiwaną  nastepczynie 750lbs/inch sprężyny do mojego dampera o twardości 850lbs/inch 21pln z przesyłką dziś rano przyszła 15min i była na swoim miejscu krótka przejażdżka i to jest to czego mi brakowało w zawieszeniu i to cytując klasyka ;)  to "zrobiło mi dzień " na tyle że strzeliłem sobie mała wyprawę na górki ..następnym razem będę wiedzieć że mój rower na tych oponach które ma i strome podjazdy po klińcu to kiepski pomysł :P najpierw zgrzany silnik ( cały podjazd pilnowałem nie zważając zbytnio na jakość drogi by utrzymać tempo optymalne dla huba by ograniczyć grzanie cewek mimo to na szczycie silnik był gorący ) wiec profilaktycznie 20 min dałem mu odpocząć a przy zjeździe zaliczyłem delikatnego "snake'a" który dał mi możliwość wypróbowania empirycznie metody łatania dziurawej dętki bez zdejmowania koła poszło całkiem sprawnie po 15min wyruszył w dalsza drogę łącznie pokonałem 112km z czego około 20 km po górkach i na złej jakości drogach , napięcie baterii po zatrzymaniu się w "bazie" ustabilizowało się na poziomie 48,5V  co daje około 3,7V na cele ( sterownik odcina przy 41V+/- 0,5V czyli około 3,2V na cele co mi się jeszcze nie udało praktycznie potwierdzić) co pozwala mi szacować ostrożnie zasięg w pełni naładowanej baterii na około 150-170km
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Sierpień 18, 2018, 08:22:01 pm
W wolnych chwilach kilka kolejnych modyfikacji wprowadziłem . Pierwsza to wykonałem przy pomocy zaawansowanych materiałów , narzędzi i technologi ( pilnik,piła do metalu imadło, wiertarka, płaskownik alu 8mm ) uchwyty do lampek przednich (https://i.imgur.com/GYryCWth.jpg) zlikwidowałem dzięki temu efekt trzęsących sie świateł podczas jazdy na nierównościach oraz podwyższyłem ich punkt umocowania co powoduje że snop światła pada bardziej stromo na podłoże mniej  oślepiając jadących z przeciwka . Chcąc jeszcze bardziej zredukować oślepianie jeszcze mocniej podjąłem się tez przy okazji zmusić je do świecenia w dwóch trybach 100% i 50% pomysł był prosty (https://i.imgur.com/ctY1Vdeh.jpg)  ,
za pomocą przełącznika dwukanałowego zmieniał się sposób połączenia lampek z równoległego ( 100%) na szeregowy (50%) próby wykonałem zasilając lampki przez przełącznik zmiany trybu świecenia z akumulatora o napięciu 12,5V i wypadły pomyślnie (https://i.imgur.com/mMKlhkuh.jpg),
 ale po zmontowaniu wszystkiego i zasileniu z przetwornicy 12,0V tryb 50%( połączenie szeregowe) nie odpalił jak sie okazało napięcie 12,0V to za mało wiec teraz rozważam zastosowanie opornika lub diod prostowniczych by postawić na swoim ale tym razem przepuszczając prąd do lampek swobodnie lub przez opornik/diody prostownicze , temat jeszcze muszę przemyśleć.
Kolejna modyfikacja jaka zastosowałem to światła STOP-u , wykorzystałem tu diody led 3W 12v w obudowie typu "bycze oko " (https://i.imgur.com/no4WVl0h.jpg),
 które idealnie się wpasowały swoim gabarytem w konstrukcje bagażnika , do ich aktywacji użyłem niezwykle zaawansowanego i skomplikowanego układu elektronicznego pomysłu kolegi zeeltoma (https://i.imgur.com/jtz7xHHh.jpg),
 układ ów składa się z tranzystora bd140 którego baza przez rezystor 100ohm podłączony jest do czujnika klamki hamulca który gdy jest aktywowany unieruchamia silnik a teraz także  odpala światła STOP-u za pośrednictwem tranzystora (https://i.imgur.com/wV0pMXjh.jpg),
 (efekt świateł pozycyjnych wyszedł niechcący) :P Ponieważ przedni hamulec odcina tylko zasilanie silnika a tylni dodatkowo włącza hamowanie rekuperacyjne a podłączone oba do jednego układu automatycznie powodowało że obie klamki aktywowały wszystkie funkcje obu hamulców aby uniknąć tego efektu każda ma swój układ sterowania światłem STOP-u
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Wrzesień 08, 2018, 07:34:42 pm
Od dłuższego czasu przymierzałem się do przerobienia na bardziej przyjazne dla procesu regulacji zbieżności kół drążki cięgien ale weny jakoś brakowało ..do czasu. Ostatnio gdy uskuteczniałem światło STOP na czas przeciągania przewodów zdemontowałem drążki cięgien po skończonej pracy przykręciłem je na swoje miejsce i zadowolony z siebie wyruszyłem na wycieczkę - to był wielki ... dość kosztowny błąd . Mniej więcej po przejechaniu 40km moja uwagę zwróciły nasilające się piski z okolicy kół przy najmniejszym wychyleniu kierownicy pomyślałem to pewnie ten zasmołowany asfalt rozmiękł od upalnego słońca i z bananem na twarzy "pomknąłem" dalej przed siebie. Przejażdżka zakończyła się przebiegiem około 120km i po powrocie skumałem że to nie rozmiękły asfalt od słońca tak popiskiwał tylko mordowane przez zła zbieżność opony . Ich całkowity przebieg to 1000km ale tak naprawdę do ruiny bieżnik doprowadziła ostatnia przejażdżka tyle zostało po powrocie z prawie nietkniętego bieżnika przed wyjazdem(https://i.imgur.com/TMyHVIQl.jpg)
 Po sprawdzeniu okazało się że zbieżność odbiegała od optimum jakieś 10-15mm z każdej strony ( mierze od obręczy lewej  do obręczy prawej po przeciwstawnych stronach osi koła na poziomie osi) ustawienie zbieżności jest cokolwiek upierdliwe każde skrócenie lub wydłużenie cięgna musi być zweryfikowane procedura przykręceniem na gotowo główek cięgien i  pomiarem i tak jakieś 10-20 razy ...
wykonałem projekt i zleciłem wytoczenie końcówek cięgien nowego modelu tak wygląda końcówka drążka cięgna po akcji tokarza(https://i.imgur.com/RGXlc3Ql.jpg) .
  Gwintowałem je 3szt M6x1mm i 3 szt M6Lx1mm nieco podpicowałem za pomocą kawałka skóry pasty do polerowania chromów i alufelg K2 i wkretareczki a następnie osadziłem po jednej z prawym  i lewym gwintem za pomocą kleju (https://i.imgur.com/orSCCWMl.jpg) w rurkach z włókna węglowego a po 10min w piekarniku rozgrzanym do 100C otrzymałem taki wypiek a'la "rurki z kremem" (https://i.imgur.com/UopXCYYl.jpg)
tu uzbrojone w główki cięgien gotowe do montażu (https://i.imgur.com/lsk9Ui3h.jpg) Dzięki tym zabiegom uzyskałem drążki bardzo ułatwiające proces regulacji zbieżności kół ( wystarczy zluzować nakrętki kontrujące główki cięgien i kręcąc w jedna lub druga stronę drążkiem skraca lub wydłuża się w sposób płynny odległość miedzy osiami główek cięgna gdy jest jak ma być wystarczy skontrować nakrętka ) wzorowane na tych podpatrzonych na filmiku instruktażowym na temat regulacji zbieżności kół w trajkach  ICE
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: klubowy w Wrzesień 08, 2018, 09:04:18 pm
Tak, ten patent sprawdza się znakomicie. Wprawdzie u mnie jest pancernie bo spawane do rurki stalowej, ale zadanie spełnia jak powinno. Btw, jak szerokie masz opony? Bo ja mam 2,15  i od razu czuć w nogach jak się zbieżność zgubi...
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Wrzesień 08, 2018, 09:25:07 pm
 Przy wspomaganiu trudniej wyczuć że zła zbieżność stawia opory zwłaszcza gdy się ma za plecami 1,5kW mocy ciągłej.
Orginalnie producent zamontował schwalbe marathon racer 20x 1,5 i sie tego trzymałem, świetnie się sprawdzały przed elektryfikacja,  ale gdy prądy zaczęły hulać  w optimie  to zaczęły trafiać się i snake wiec musiałem ciśnienie podnieść do maximum dopuszczalnego przez producenta ale zrobiło się twardo i nieco niekomfortowo i gdzieś z tyłu głowy miałem że gdy się zedrą kolejne trzeba by szersze kupić.  Wypadek z zbieżnością wykorzystałem by to zmienić i kolejny zestaw nieco szerszy kupiłem też od schwalbe energizer 20x1,75 i jest nieco lepiej
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Listopad 04, 2018, 10:51:17 am
Sezon dobiega końca ..ale tak naprawdę nie wiadomo kiedy go , jak dla mnie, zakończą mrozy i/lub opady śniegu. Puki co sukcesywnie obsługę roweru przeprowadzam( czyszczenie, smarowanko i konserwacje ruchomych elementów) i tak przy okazji zajrzałem pod blokadę obrotu osi wykonana ze stopu aluminium tak wygląda po przejechaniu ponad 2000km z aktywnym regenem
(https://i.imgur.com/GSKDH1Sh.jpg)(https://i.imgur.com/r7K2onJh.jpg)
Jak widać aluminiowa ściskana dwoma śrubami blokada obrotu osi u mnie sie sprawdza.
 Miejsce styku z osia nie jest wygniecione,jedynie poczerniało,
 dla porównania blokada"sklepowa z nierdzewki po przejechaniu nieco ponad 100km bez aktywnego regena (https://i.imgur.com/kWJJdnhh.jpg) jak widać luz jaki jest udziałem takich blokad spowodował że oś odcisnęła sie po jednej stronie  co z kolei wpływa na wzrost tego luzu
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: oblivion w Marzec 18, 2019, 02:57:40 pm
Fajny temacik. Planuje podobnie zamocować baterię (też mam od Michała) - czy mógłbyś wrzucić jakieś lepsze zdjęcie mocowania? A opakowanie na sterownik gdzie kupiłeś?
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: Inc0 w Marzec 18, 2019, 03:26:55 pm
Mocowanie bidonów oparte o kawałek blachy wygrzebany z kata w garazu przyspawany do stelazu bagaznika reszta to banał 4x M6
(https://i.imgur.com/fbOtMkGh.jpg)
(https://i.imgur.com/l62H5jYh.jpg)
obudowa /pojemnik na sterownik z aliexpress przypłynęło, na forach o tematyce EV pojawiaja sie w dziale giełda od czasu do czasu.
Baterie od Michała same sie polecaja bedziesz zadowolony.
Tytuł: Odp: optima rider - tuning ;)
Wiadomość wysłana przez: oblivion w Marzec 18, 2019, 05:04:27 pm
Dzięki. Ja się chyba przykręcę bezpośrednio do ramy, jest z kwadratowego profilu. Nitonakrętki załatwią temat. Tylko zastanawiałem się czy wisząca na boku bateria się nie urwie ale już widzę któryś z kolei taki montaż i jest ok.