Autor Wątek: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej  (Przeczytany 71109 razy)

Aslu

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
  • poziomo zakrecony
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #60 dnia: Stycznia 05, 2015, 06:19:55 pm »
W wielkim skrócie...
Zębatka 11t z przodu owszem, daje duży moment, w teorii zawsze...
W praktyce, największe obciążenie będzie występować przy rozpędzaniu. Z każdą chwilą, nabierania prędkości, zmniejsza się moment obrotowy...
Jeśli ruszacie ,łagodnie zwiększając moment, nic złego się nie stanie.Tym bardziej, że ta mała zębatka, pracuje tylko przez chwilę, potem zmiana na bieg wyżej...
A zresztą...
Zamiast łańcuchów MTB czy do szosówek, zastosujcie te z BMX-ów...
Nie nadają się do zmiany biegów?
Zastosujcie piastę planetarną...
Przy koncepcji przełożeń @Franca, to wystarczy.
Chyba, że pożądane jest, dwa tuziny biegów których i tak w całości nie wykorzystacie...
Dziękuje za uwagę.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #61 dnia: Stycznia 05, 2015, 06:53:55 pm »
Niestety, "blat" 11 (a właściwie 16) byłby używany nie tylko do startu, ale i do jazdy pod górę, a tu można mieć pełne obciążenie przez kilka godzin.

Ciekawostka 1: widziałem na własne oczy jak podczas startu zatrzymanego do sprintu na 1km podczas Mistrzostw Świata, człowiek rozerwał przednią zębatkę 39T w No-Comie - rozpadła się na 3 części, z czego 2 radośnie odleciały na boki.

Ciekawostka 2: w tym roku, podczas Mistrzostw Świata Żabojady znowu zrobiły wyścig pod górę - nie znam trasy, ale poprzednio trasa liczyła 1100m, z czego 100m było łagodnie w dół a potem zaczynał się podjazd ze średnim nachyleniem 10% na dystansie 1km (przewyższenie 100m), częściowo po bruku, w tym płaskie zakręty. Oznacza to, że w niektórych miejscach nachylenie dochodziło do 15%. Zapinasz małą tarczę z przodu, dużą zębatkę z tyłu i depczesz, bo to Zawody, i po drodze myślisz, że a) ten kto wymyślił taką trasę, musiał mieć dobrego dilera, bo nawet po pijaku takich rzeczy się nie wymyśli, b) zdechniesz za zakrętem c) modlisz się, żeby rower wytrzymał.

Ciekawostka 3: jak trzeba się wdrapać na przełęcz i masz 1200m~1600m przewyższenia, ze średnim nachyleniem 10% to mamy jakieś 12 do 16km jazdy, z prędkością około 8 do 10km/h (nie jestem Mr Robot) - zapinamy mały blat z przodu, duży z tyłu i wyrabiamy cierpliwość.

Tak więc zagadnienie wytrzymałości małego blatu i łańcucha na nim jest istotne i nie można bagatelizować.

Nie może być łańcuch od BMX, bo się na kasecie nie zmieści.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Aslu

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
  • poziomo zakrecony
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #62 dnia: Stycznia 05, 2015, 08:11:47 pm »
Cytuj
Nie może być łańcuch od BMX, bo się na kasecie nie zmieści.
Dlatego piasta "planetarka", z jedną zębatką...
... albo idź dalej i może pasek zębaty? Praktycznie, bez obsługi i na pewno nie zerwiesz.
Coś, za coś.
Cytuj
Ciekawostka 1: widziałem na własne oczy jak podczas startu zatrzymanego do sprintu na 1km podczas Mistrzostw Świata, człowiek rozerwał przednią zębatkę 39T w No-Comie - rozpadła się na 3 części, z czego 2 radośnie odleciały na boki.
No więc co, łańcuchy się rwą, czy zębatki są do bani?
... a jesli zębatka z alu, to nie ma się czemu dziwić. Tak, czy inaczej, sam podałeś przykład, że te łańcuchy jednak rwą ... zębatki.
Cytuj
Ciekawostka 3: jak trzeba się wdrapać na przełęcz i masz 1200m~1600m przewyższenia, ze średnim nachyleniem 10% to mamy jakieś 12 do 16km jazdy, z prędkością około 8 do 10km/h (nie jestem Mr Robot) - zapinamy mały blat z przodu, duży z tyłu i wyrabiamy cierpliwość.
Tutaj faktycznie,duże i czasowo, długie obciążenie ale ...
wyrabiaj w sobie cierpliwość i kręć cierpliwie, równo i delikatnie(?), bez szarpnięć.
A ten "mały blat", to ile ząbków, też 11?

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #63 dnia: Stycznia 05, 2015, 08:40:41 pm »
a) Nie mogą być planetarki - są za szerokie - bo są dedykowane do zamontowania jako piasta koła w rozstawie 130 /135mm + wystający z boku mechanizm sterujący, a cała przekładnia ma mieć max 56mm szerokości. Drugi problem planetarki to, że wyrzuca drugi łańcuch na lewą stronę, albo masakrystycznie wystaje na prawą, co zmusza do robienia abstrakcyjnie szerokiego suportu, albo mocowania jej bóg wie gdzie. I ciągle pozostaje albo słaby zakres przełożeń albo duża cena.

b) Pasek i co dalej? Pasek nie współpracuje w trybie "przerzutki zewnętrznej" tylko jako "single speed", czyli muszą być jakieś planetarki, czyli wracamy do a)

c) Jeżeli robić jakieś wąskie planetarki, to taniej wyjdzie kupić Pignona i się nie bawić.

d) To dowodzi, że są straszne naprężenia podczas startu. Łańcuchy zerwane podczas szybkiego ruszania też widziałem. Kiedyś ruszając spod świateł na IMK Nr5 tak depnąłem, że przerzutka zewnętrzna się wygięła i wkręciła w koło a łańcuch tak się wbił miedzy szprychy a kasetę, że musiałem rozkręcać koło, żeby go wydobyć.

e) Jak są zawody i startujesz do sprintu, to nie kręcisz delikatnie tylko kopiesz z całej siły, taki lajf. Jak musisz ruszyć rower po agrafce, to też nie wnikasz tylko kopiesz.

f) Koronka z tyłu będzie duża, ale ważniejszy jest przedni blat to tam powstaje siła. Czyli jeżeli będzie za mały, to powstaną za duże siły które zerwą łańcuch.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #64 dnia: Stycznia 05, 2015, 09:07:43 pm »
Franc ja cię mówię - cały projekt jest do bani - pytasz why? Po zastosowaniu tych wszystkich fanaberii w suporcie nie będziesz miał możliwości kręcenia do tyłu i jak ustawisz pedała do pozycji startowej? Hę? ???
« Ostatnia zmiana: Stycznia 05, 2015, 09:11:02 pm wysłana przez szydziu »
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #65 dnia: Stycznia 05, 2015, 09:26:16 pm »
Można będzie kręcić do tyłu, nic temu nie będzie przeszkadzać.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #66 dnia: Stycznia 06, 2015, 12:20:03 am »
Narysowałem już prawie wersje MK3 - brakuje jeszcze linki i sprężyny powrotnej karetki (brakuje też kółka przelicznika i sprężyny napinającej łańcuch, ale to nie jest problem).









Bazuje na układzie dwukasetowym -  dziesięciobiegowym, z przodu jest kaseta 25-16, z tyłu 11-28, co daje zakres 398%, zębatka wyjściowa 42T, wolnobieg na kole 14T, przy kole 20" o obwodzie ~1500mm daje od 12.36 przy 80RPM do 61.43km/h przy 100RPM. Da się żyć.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

dziantek

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 308
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #67 dnia: Stycznia 06, 2015, 01:28:13 am »
Franc, masz jakieś video jak ten skrzynek pracuje? Szukałem trochę po frazie "Phaser 400", ale coś słabe echo, a ciekawy jestem jak to się spisuje w ruchu. No i powiedz jak chcesz rozwiązać sprężynę powrotną?

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #68 dnia: Stycznia 06, 2015, 11:37:43 am »
Jak bym wiedział jak pomieścić mocowanie linki i sprężynę powrotną, to bym narysował :)
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #69 dnia: Stycznia 06, 2015, 09:36:13 pm »
Variator pasowy się do roweru nie nadaje, ma sprawność dość kiepską, a wymaga dużych szybkości obrotowych.
Stożki, ciekawe :) Ale raczej stal (alu nie lubi tarcia..)

Co do piast z planetarką.. Nie wszystkie mają "wystającego" clickboxa. Np. Nexusy 8 (np. R25, "z czerwonym paskiem"). Inna sprawa to ich wytrzymałość, nie jest dozwolone używanie ich nawet w tandemach czy z mniejszymi zębatkami (bo po prostu.. podkładki kontrujące nie wytrzymują)

Chcę mieć monosztućca z przodu :D, więc piasta będzie pewnie handmade.
Franc, czy mówił Ci ktoś o np. szaleństwie? ZOX, monosztuciec i pewnie jeszcze hamulec tarczowy 203 :P

Jeżeli zostajemy "przy projekcie". Przy tak gigantycznym obciążeniu łańcucha jego "żywotność" będzie wybitnie krótka (mam przykre doświadczenia z tandemu). Na pewno musisz zrezygnować z napędu 10sp, koszty po prostu Cię zjedzą. Ale gdyby tak zastosować "solidny" (np. motocyklowy) łańcuch skaczący po "solidnych" zębach z hartowanej stali (a'la Magma)? Wiem, ma to sporo wad: waga, cena i szybkość zmiany biegów, ale konstrukcja się znacznie uprości, a będzie to sprzęt do używania. Może nawet dałoby się wykorzystać standardową przerzutkę tylną jako przerzutkę i napinacz (mam nadzieję, że chwytasz pomysł).

live_evil

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1297
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #70 dnia: Stycznia 06, 2015, 09:45:55 pm »
Franc, czy mówił Ci ktoś o np. szaleństwie? ZOX, monosztuciec i pewnie jeszcze hamulec tarczowy 203 :P
Toxy przetarło szlaki:



Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #71 dnia: Stycznia 06, 2015, 09:48:56 pm »
Szaleństwo - eeeee tam, przereklamowane. Z przodu dam 160, max 180, z tyłu 140 wystarczy. Man nadzieję, że wystarczy. Z przodu monosztuciec i z tyłu wahacz jednostronny. :) Jeszcze nie wiem, tylko, czy dać je na jedną stronę czy na dwie. A i jeszcze amortyzator tylny schowany w ramie czyli będzie z ramy wystawała ośka wahacza na którego drugim końcu będzie koło i nic poza tym :)

Widzieliście może Challenge NME? Piękności.

Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

bzaborow

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 151
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #72 dnia: Stycznia 06, 2015, 10:10:35 pm »
Jeżeli zostajemy "przy projekcie". Przy tak gigantycznym obciążeniu łańcucha jego "żywotność" będzie wybitnie krótka (mam przykre doświadczenia z tandemu). Na pewno musisz zrezygnować z napędu 10sp, koszty po prostu Cię zjedzą. Ale gdyby tak zastosować "solidny" (np. motocyklowy) łańcuch skaczący po "solidnych" zębach z hartowanej stali (a'la Magma)? Wiem, ma to sporo wad: waga, cena i szybkość zmiany biegów, ale konstrukcja się znacznie uprości, a będzie to sprzęt do używania. Może nawet dałoby się wykorzystać standardową przerzutkę tylną jako przerzutkę i napinacz (mam nadzieję, że chwytasz pomysł).

Moze ja malo widzialem, ale nie widzialem nigdy tradycyjnych przerzutek w motocyklu. A lancuchy w motocyklach sa szerokie i sztywne i raczej nie nadaj sie do skakania z zebatki na zebatke. Poza tym, jesli juz szalec w tym kierunku to czemu nie zaadaptowac (czyt. odchudzic) motocyklowej skrzyni sekwencyjnej z jakiegos lekkiego pseudoscigacza 50 czy 125cm?? Co prawda tam bedzie tylko 6 biegow, ale przynajmniej powinny lepiej znosic tego typu obciazenia :P
bartek maupa bzaborow.org

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #73 dnia: Stycznia 06, 2015, 10:14:50 pm »
Koszt odchudzenia motocyklowej skrzyni?
Zresztą Toxy też by była ładna, gdyby nie kierownica.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

bzaborow

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 151
Odp: Projekt Zintegrowanej przekładni wewnętrznej
« Odpowiedź #74 dnia: Stycznia 06, 2015, 10:21:41 pm »
Koszt odchudzenia motocyklowej skrzyni?

A nie wiem, ale pewnie rzedu kilku godzin pracy odwaznego tokarza. Nie brzmi gorzej niz koszt rzezbienia bebenkow kasetowych na walku korb i koszt strugania wlasnego pajaka do zebatki wyjsciowej. No chyba, ze masz jakis pomysl jak to zrobic, zeby sie nie narobic ;)
« Ostatnia zmiana: Stycznia 06, 2015, 10:23:37 pm wysłana przez bzaborow »
bartek maupa bzaborow.org