Żadna planetarka nie ma takiego zakresu.Byłbym nie co bardziej powściągliwy w takich opiniach :-)
Dodatkowo wystaje jeszcze clikbox o którego mogę zaczepiać nogą.Clickbox to przeżytek, teraz na topie są inne rozwiązania bez w/w wady, za to z innymi.
Pod wszystkie znane mi duże podjazdyPrzejedź się kiedyś w fajne góry (np. Złoty Stok, Podgórzyn). Załóż sobie "na testy" dodatkowy napinacz (nawet ustawiany ręcznie), "normalne" korby górskie i testuj.
Hmmmm...... planetarka postawiona wzdłużenie + 2 kątowe - ciekawy pomysł.
Co do samych podjazdów - dawno nic bardzo dużego nie ćwiczyłem i w najbliższym czasie jakoś nie widzę możliwości. Na Kościerzynę wystarczyła mi kombinacja 42przód -34tył.
Szydziu: "przerzutka" w ZPW (zastosowanie IMK PX) będzie moja i będzie miała taki skok jaki jej zaprojektuję, czyli ogarnie.
Antonowitch: Wiem, że są miejsca na Ziemi, gdzie 42 na 34 nie wystarczy. Jak mieszkałem w Grenoble i jeździłem po przełęczach alpejskich to z przodu zamiast mojej 2biegowej korby (42-52) miałem 3biegową (32-42-52) bo inaczej się nie dawało nigdzie wjechać. Na Kościerzynę i Białystok dało radę. Układ 39-58 byłby lepszy ale nie wiem czy standardowa przerzutka (bo to dotyczy IMK P8) ogarnie taką różnicę wielkości za jednym pociągnięciem.
Za cholerę jednak nie mogę znaleźć ile ciągnie lewa manetka "przednia" (prawdopodobnie Sram i Shimano ciągną tyle samo i jest to około 7~10mm). Prawdopodobnie jest jednak różnica między przejściem z 1 na 2 a z 2 na 3.Korby mają stały dystans między zębatkami: 10mm. Nie ma różnicy między 1/2 i 2/3, przerzutki z dolnym ciągiem "2" mają po środku. Przesunięcia linki nigdy nie mierzyłem.. ale czemuż nie mogę tego zrobić po raz pierwszy?
Czy ktoś może też wie, gdzie można (najlepiej w wAw ostatecznie szerzej w Polsce) kupić nakręcany wolnobieg jednorzędowy LHD, najlepiej na cienki łańcuch.popytaj w trialshop albo innym sklepie dla podskakiwaczków. Ale może być z tym problem, wielbiciele "po lewej" załatwiają to po prostu klejem (a to co kiedyś widziałem, ceny na 1SP są zdeko szokujące).
Te dwukasetowe boxy to świetny pomysł adaptacji dostępnych podzespołów, tylko projekt chyba słabo się rozwija, a szkoda, bo całkowita rozpiętość ma imponujący potencjał, może troche gap'y między biegami spore, ale porównując do planetarnego Piniona koszt produkcji mógłby być kilkukrotnie niższy.Pomysł "dość świetny". Tylko mało który łańcuch wytrzyma pracę w takich warunkach odpowiednio długo. Koronki też będą znikały w błyskawicznym tempie i wszystko będzie skakało zamiast przekazywać napęd.
(pewnie skok zawsze o 1 ząbek)
albo 11-21 - zakres 434% ale tu "tylna kaseta" musi być DuraAce a to boli..Dlaczego?
Wariator pasowy nie nadaje się do roweru, ze względu na duże starty wynikające z konieczności naciągania paska, a łańcuchowy jak w Toyotach i innych jest poza moim zasięgiem (łańcuch).
W układzie 25-11 => 11-21 + wyjście 42 =>14 i koło 20" o średnicy 478mm będzie się przedstawiała sytuacja następująco:
* 25 => 11 x 42 => 14, przełożenie 6.82, 10.24m/obrót, 49.15km/h przy 80rpm, 61.43km/h przy 100RPM
- skok 9->10: 15.7
* 23 => 12 x 42 => 14, przełożenie 5.75, 8.63m/obrót, 41.45km/h przy 80rpm, 51.81km/h przy 100RPM
- skok 8->9: 15.7
* 21 => 13 x 42 => 14, przełożenie 4.85, 7.28m/obrót, 34.93km/h przy 80rpm, 43.66km/h przy 100RPM
- skok 7->8: 16.0
* 19 => 14 x 42 => 14, przełożenie 4.07, 6.11m/obrót, 29.35km/h przy 80rpm, 36.68km/h przy 100RPM
- skok 6->7: 16.5
* 17 => 15 x 42 => 14, przełożenie 3.40, 5.11m/obrót, 24.51km/h przy 80rpm, 30.63km/h przy 100RPM
- skok 5->6: 17.3 - tu jest duży, mało fajny skok
* 15 => 16 x 42 => 14 , przełożenie 2.81, 4.22m/obrót, 20.27km/h przy 80rpm, 25.34km/h przy 100RPM
- skok 4->5: 12.2
* 14 => 17 x 42 => 14, przełożenie 2.47, 3.71m/obrót, 17.81km/h przy 80rpm, 22.26km/h przy 100RPM
- skok 3->4: 16.9
* 13 => 19 x 42 => 14, przełożenie 2.05, 3.08m/obrót, 14.80km/h przy 80rpm, 18.49km/h przy 100RPM
- skok 2->3: 16.5
* 12 => 21 x 42 => 14, przełożenie 1.71, 2.57m/obrót, 12.36km/h przy 80rpm, 15.45km/h przy 100RPM
- skok 1->2: 16.3
* 11 => 23 x 42 => 14 przełożenie 1.43, 2.15m/obrót, 10.34km/h przy 80rpm, 12.93km/h przy 100RPM
Jak będzie za wolno, to zmienię blat wyjściowy na 50 co zwiększy Vmin do 12.31km/h przy 80rpm i Vmax do 73.13km/h przy 100RPM.
Proponowany układ działa o ile się nie skręca kierownicą ;-)
W przeciwnym wypadku mamy samozmieniające się biegi i zjeżdżający łańcuch.
Dlaczego?
W podanych przez ciebie linkach, ładnie podano, siły rozrywające łańcuchy poszczególnych marek...
Uwidocznione też było urządzenie, badające wielkość tej siły ...
Wszysko fajnie, tylko, że ...
... aby badania podały wyniki, jak najbardziej wiarygodne, MUSZĄ być przeprowadzone, w warunkach jak najbardziej zbliżonych do "naturalnych". Więc należałoby je przeprowadzić, pod obciążeniem dynamicznym, a nie statycznym. Tak jak, przeprowadza to urządzenie, widoczne na zdjęciu.
Musiałoby to być, coś w rodzaju dwóch kół zębatych, takich jak w rowerze. Koła te, powinny pracować, jak pracują w rowerze. Łańcuch musiałby, pracować w zamkniętej pętli. Jedno koło zębate, musiałoby stawiać, co raz większy opór, aż do momentu, zerwania łańcucha.
Założę się, że wartości, przy których nastąpi zerwanie łańcucha...
Będą większe...
Wytrzymałość materii, na obciążenia statyczne, jest zdecydowanie niższa, niż na te dynamiczne...
Podczas obciążenia statycznego, badana materia, jest obciążona siłą przez cały czas trwania testu.
Zmęczenie materiału, następuje szybciej.
Natomiast, podczas obciążeń dynamicznych, krótko trwałych, dana materia, jest w stanie przenieść, dużo większe siły...
Przy korbach 170mm i zebatce 11t mamy dzwignie okolo 8x, a to daje zerwanie lancucha przy nacisnieciu na pedal sila 125kG.Pięknie to podałeś... , rozumiem zębatka 11t na kasecie tylnego koła, brzmi bardzo groźnie...
Przykladow "zmeczenia" czlowieka jako zmeczenia materialu nie zamierzam komentowac, bo jeszcze ktos to potraktuje na powaznieA co, ja tam napisałem jeszcze...
Oczywiście, tego przykładu nie można, odnosić bezpośrednio do w/w łańcuchów ale daje pewne zrozumienie,dzialania chwilowych obciążeń, które możesz pokonać, bez uszczerbku dla siebie...Pozdro dla kolegi...
@bzaborowNie na tylnym kole, tylko na korbie.CytujPrzy korbach 170mm i zebatce 11t mamy dzwignie okolo 8x, a to daje zerwanie lancucha przy nacisnieciu na pedal sila 125kG.Pięknie to podałeś... , rozumiem zębatka 11t na kasecie tylnego koła, brzmi bardzo groźnie...
Pomyśl tylko...
W jakiej sytuacji, używasz takiego przełożenia?Właśnie, że tak. Kompletnie nie pojmujesz idei tej przekładni.
Kiedy wdrapujesz się pod górkę? Oczywiście, że nie...
Nie może być łańcuch od BMX, bo się na kasecie nie zmieści.Dlatego piasta "planetarka", z jedną zębatką...
Ciekawostka 1: widziałem na własne oczy jak podczas startu zatrzymanego do sprintu na 1km podczas Mistrzostw Świata, człowiek rozerwał przednią zębatkę 39T w No-Comie - rozpadła się na 3 części, z czego 2 radośnie odleciały na boki.No więc co, łańcuchy się rwą, czy zębatki są do bani?
Ciekawostka 3: jak trzeba się wdrapać na przełęcz i masz 1200m~1600m przewyższenia, ze średnim nachyleniem 10% to mamy jakieś 12 do 16km jazdy, z prędkością około 8 do 10km/h (nie jestem Mr Robot) - zapinamy mały blat z przodu, duży z tyłu i wyrabiamy cierpliwość.Tutaj faktycznie,duże i czasowo, długie obciążenie ale ...
Chcę mieć monosztućca z przodu :D, więc piasta będzie pewnie handmade.Franc, czy mówił Ci ktoś o np. szaleństwie? ZOX, monosztuciec i pewnie jeszcze hamulec tarczowy 203 :P
Franc, czy mówił Ci ktoś o np. szaleństwie? ZOX, monosztuciec i pewnie jeszcze hamulec tarczowy 203 :PToxy przetarło szlaki:
Jeżeli zostajemy "przy projekcie". Przy tak gigantycznym obciążeniu łańcucha jego "żywotność" będzie wybitnie krótka (mam przykre doświadczenia z tandemu). Na pewno musisz zrezygnować z napędu 10sp, koszty po prostu Cię zjedzą. Ale gdyby tak zastosować "solidny" (np. motocyklowy) łańcuch skaczący po "solidnych" zębach z hartowanej stali (a'la Magma)? Wiem, ma to sporo wad: waga, cena i szybkość zmiany biegów, ale konstrukcja się znacznie uprości, a będzie to sprzęt do używania. Może nawet dałoby się wykorzystać standardową przerzutkę tylną jako przerzutkę i napinacz (mam nadzieję, że chwytasz pomysł).
Koszt odchudzenia motocyklowej skrzyni?
Moze ja malo widzialem, ale nie widzialem nigdy tradycyjnych przerzutek w motocyklu. A lancuchy w motocyklach sa szerokie i sztywne i raczej nie nadaj sie do skakania z zebatki na zebatkeI nie zobaczysz :P W końcu jest to największa wada rowerów i dlatego firma na R może kosić taką kasę.
Szaleństwo - eeeee tam, przereklamowane.Już przez chwilę myślałem, że coś w stylu jak pamiętne flevo ze Szczecina. To byłoby ciekawe :) Tak to raczej wyginanie osi to codzienność (czy 20mm dałoby radę?)
... Zakładając, że łańcuch wytrzyma 10000N, daje na to trochę zapasu, znaczy współczynnik bezpieczeństwa 1.2.
Nie jest to jakiś rewelacyjny współczynnik bezpieczeństwa, ale z drugiej strony jest też mała szansa, że dam radę tak mocno nacisnąć...
BartekZ: rozsyłam do wyceny bębenek 12s - znaczy standardowy bębenek 8-9-10s wydłużony o 4.9mm w celu dołożenia do kasety 10s, dwóch dodatkowych koronek. Wnętrze będzie gwintowane M20x1.
A ty co knujesz? Podziel się na Forum.....
Mociunpel: Na początku zostało wyjaśnione dlaczego nie mogą być planetarki: są za szerokie - szerokość układu ~135mm+10mm mocowania+clicbox, szerokość ZPW-1 max 80mm po zewnętrznej.
Kaczor: bardzo ciekawy wynalazek, odwrotność suwania dużej zębatki....
1) Rower nie może być MBB, nie i już, bo tak (nie umiem pedałować na okrągło). MBB nie jest fajny, żaden. ;D Musi być ZOX, /Toxy /Raptobike.
...Z uwagi na to drugie rozważał bym montaż pod fotelem miast bomu. ...Tylko, że to ma być przedni napęd ;)
Oj tam fotel da bliżej przodu ;)...Z uwagi na to drugie rozważał bym montaż pod fotelem miast bomu. ...Tylko, że to ma być przedni napęd ;)
...Z uwagi na to drugie rozważał bym montaż pod fotelem miast bomu. ...Tylko, że to ma być przedni napęd ;)