Autor Wątek: Laika; pytań kilka - Trike  (Przeczytany 16492 razy)

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Laika; pytań kilka - Trike
« dnia: Października 16, 2010, 10:52:06 pm »
Witam, nie będę owijał w bawełnę, mam kilka pytań

Mój pierwszy trike

1) jak wykonać część mocowania kół przednich do rury sterowej?
Plan mam następujący mocowanie kół przednich będzie miało miejsce w dwóch główkach od ram na 1 cal lub 1 1/8
na dole będą zamontowane mostki lub zrobione na zamówienie mocowanie do rury
System skrętu bym chciał następujący
http://poziome.pl/thunderbolt/obrazki/steering3_pl.gif
Tutaj mam pytanie, jak zamocować koła przednie jak poniższym obrazku:
http://img201.imageshack.us/img201/7753/27260088.jpg
Nie rozumiem tej części jak to się tam odbywa
Oczywiście bym mógł zamocować standardowy widelec pod 20, lecz zaburzy to trochę mój projekt

2. Siedzisko
Jak wykonać siedzisko tanim sposobem?
Mój pomysł zaczerpnięty z Thunderbolta opiera sie na 2 rurach profilowanych, naciągnięcie na to sznurków / żyłek tak by wykonać oparcie i nałożyć na to siatkowy materiał, coś jak hamak

3. Jakie wybrać koła przednie co do ceny
Na pewno będą to 20-stki
zastanawiam się nad hamulcami
-bębnowe - nie mam żadnego pojęcia o tym
-v-ki z mocowaniem do ramy
-tarcze

Moim celem byłoby zamocowanie v-ek, lecz to się wiąże z dospawaniem pivotów do ramy przez co mogą być słabo zrobione.

Podobno, z wyczytanych postów najlepiej sprawdzają się bębny. Niestety mam zero informacji na ten temat

4.Materiał
Stal czy coś innego?
zaleta stali na pewno jest wytrzymałość, lecz wagowo będzie kulawo. Na innych niestety się nie znam
sam zakup rur wykonam sam, lecz spawanie będzie na pół znajomości wykonane - coś zapłacę za wykonanie na pewno. Oscyluje wagę do 18-20kg za stal

5.Kosztorys
Ile kosztuje wykonanie ramy u przeciętnego spawacza? Oraz całokształt
Przekładając gdzieś ofertę znalazłem Trika z Holandii za 400-500zł gotowego
Pytanie czy w 1000zł - oczywiście stopniowo po kolei - czym bym się zmieścił?
Na nowe ultra lekkie ze sklepu mnie prawdzie nie stać
Jestem młodociany właściwie, więc jakby "dużych, wolnych zasobów" nie mam
Ew koszt samego Trike by mógł wynosić 2000zł
« Ostatnia zmiana: Października 16, 2010, 10:54:39 pm wysłana przez Danielasty »

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #1 dnia: Października 16, 2010, 11:47:19 pm »
2. Siedzisko
Jak wykonać siedzisko tanim sposobem?
Mój pomysł zaczerpnięty z Thunderbolta opiera sie na 2 rurach profilowanych, naciągnięcie na to sznurków / żyłek tak by wykonać oparcie i nałożyć na to siatkowy materiał, coś jak hamak
Witaj. Na forum są plany fotelika z sklejki, trzeba poszukać. Ewentualnie dobry fotelik dostaniesz tu: http://sklep.poziome.pl/ . Pomysł z siatkowym też jest dobry - co klo lubi.
3. Jakie wybrać koła przednie co do ceny
Na pewno będą to 20-stki
zastanawiam się nad hamulcami
-bębnowe - nie mam żadnego pojęcia o tym
-v-ki z mocowaniem do ramy
-tarcze
Będziesz potrzebował piast mocowanych jednostronnie więc najprościej będzie zastosować bębnowe ( koszt piasty i hamulca w jednym).
Moim celem byłoby zamocowanie v-ek, lecz to się wiąże z dospawaniem pivotów do ramy przez co mogą być słabo zrobione.
Do v-ek potrzebował byś standardowego widelca a piszesz ze takiego nie chcesz. Alternatywą jest zastosowanie szczęk szosowych na wysięgniku.
4.Materiał
Stal czy coś innego?
zaleta stali na pewno jest wytrzymałość, lecz wagowo będzie kulawo. Na innych niestety się nie znam
sam zakup rur wykonam sam, lecz spawanie będzie na pół znajomości wykonane - coś zapłacę za wykonanie na pewno. Oscyluje wagę do 18-20kg za stal
Jak masz fundusze, możliwość spawania i odpuszczenia alu  to jest dobry wybór. Z drugiej strony wykonanie ramy stalowej to 1/4 kosztu ramy alu i jak coś nie wyjdzie to łatwiej poprawić.
5.Kosztorys
Ile kosztuje wykonanie ramy u przeciętnego spawacza?
Zakładając że przyniesiesz gotowy do spawania materiał: od ''daj na piwo'' do 100-200zł ( w przypadku stali, alu zwykle kosztuje w okolicy 2.50zł za 1 cm spawu, ewentualnie można negocjować koszt jako całość). O to musisz pytać samego spawacza bo każdy inaczej ceni swój czas. Szukaj spawacza z migomatem, unikaj elektrody. Jeśli masz możliwość daj do pospawania jakiś drobiazg wcześniej - lepiej mieć sknocony drobiazg i zmienić warsztat niż robić od nowa całą ramę. 
Przekładając gdzieś ofertę znalazłem Trika z Holandii za 400-500zł gotowego
Pytanie czy w 1000zł - oczywiście stopniowo po kolei - czym bym się zmieścił?
Na nowe ultra lekkie ze sklepu mnie prawdzie nie stać
Jestem młodociany właściwie, więc jakby "dużych, wolnych zasobów" nie mam
Ew koszt samego Trike by mógł wynosić 2000zł
W 2000zł za cały rower powinieneś się zmieścić. Opłacalność importu rozbija się o to jak dobrą ramę jesteś w stanie sam zrobić - sporo konstrukcji samoróbek trafia na rynek w okazyjnych cenach bo są mniej udane niż być powinny.   

Rumcajs1

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 170
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #2 dnia: Października 17, 2010, 07:27:16 am »
Do wypowiedzi kol. Yin'a dodałbym różnice pomiędzy stalą a alu - stal jest cięższa niż alu, ale mówimy tu o przeliczniku wagowym. Żeby profil alu miał jakąś wytrzymałość musisz zastosować większe wymiary i grubsze ścianki niż profilu stalowego, a tym samym różnice wagowe nie będą aż tak duże.
Jeżeli półtorej kury zniesie półtora jajka w półtora dnia, to ile jajek zniesie dziewięć kur w dziewięć dni?

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #3 dnia: Października 17, 2010, 07:32:52 am »
A ja się wetne z kołami, jeżei zakładasz że będziesz miał koła 20" powoli przyzwyczajaj sie do myśli o tym że w czasie jazdy będzie Tobą mocno trzęsło, drogi mamy takie jakie mamy i jedyna rada to duże koła i amortyzacja.
Druga sprawa , bo widzę że straszne napalony jestes :), zastanów się gdzie tym trajkiem chcesz jeździć, pamiętak o tym że trike jest jakby nie było szerszy od jednośladu więc nie wszędzie się z nim zmieścisz, nie zawsze bedzie wygodnie a w niektórych sytuacjach będziesz tarasował przejaz  ( wąskie ulice jednojezdniowe ).

Życzę powodzenia w dążeniu do celu.

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #4 dnia: Października 17, 2010, 09:16:08 am »
@up
zdaję sobie z tego sprawę. Trika będę używać w czysto celach rekreacyjnych. Tutaj w  Bydgoszczy bez problemu da się tym zmieścić w większości chodników jak i ulic, między innymi tutaj miałem pomysł by poruszać się między miastowo poboczami. Oczywiście w pewne miejsca nie przejezdne trikiem będę używać normalnego mtb

Co do kół. Tak wiem że będzie mnie trząść na wszystkie strony. Na pewno będzie amortyzacja z tyłu rodem z marketowego roweru i na tyle koło 24 lub 26. Na sam przód brakuje mi pomysłu jak to wykonać. Obawiam się również podniesienia przez to kosztów do góry jak i samej wagi
Owszem najlepiej byłaby ta konstrukcja - myślę ze daje dużo efektów
http://picasaweb.google.com/Poziome/Trike#5435543574641288498
w ostateczności bym mógł zmienić na tą:
http://picasaweb.google.com/Poziome/Trike#5435543607430740914

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #5 dnia: Października 17, 2010, 12:34:52 pm »
Do wypowiedzi kol. Yin'a dodałbym różnice pomiędzy stalą a alu - stal jest cięższa niż alu, ale mówimy tu o przeliczniku wagowym. Żeby profil alu miał jakąś wytrzymałość musisz zastosować większe wymiary i grubsze ścianki niż profilu stalowego, a tym samym różnice wagowe nie będą aż tak duże.

Teoretycznie to prawda, praktycznie różnica między stalową a aluminiową ramą w trajku będzie w okolicach 2.5 -3.5 kg z korzyścią dla alu. Wystarczy popatrzeć na ramy pionowe w sklepach: stalowych się praktycznie nie spotyka (pomijam rowery z supermarketów)  95% to alu, 5% carbon, z materiałami egzotycznymi typu tytan nie spotkałem się jeszcze w żadnym sklepie.

A ja się wetne z kołami, jeżei zakładasz że będziesz miał koła 20" powoli przyzwyczajaj sie do myśli o tym że w czasie jazdy będzie Tobą mocno trzęsło, drogi mamy takie jakie mamy i jedyna rada to duże koła i amortyzacja.
Druga sprawa , bo widzę że straszne napalony jestes :), zastanów się gdzie tym trajkiem chcesz jeździć, pamiętak o tym że trike jest jakby nie było szerszy od jednośladu więc nie wszędzie się z nim zmieścisz, nie zawsze bedzie wygodnie a w niektórych sytuacjach będziesz tarasował przejaz  ( wąskie ulice jednojezdniowe ).

Dokładnie w swoim swb ostatnio zmieniłem przednie koło z 20" na 26" - różnica jest spora, jak zbiorę więcej danych do porównania ( średnia) to skrobnę o tym co nieco. Na pewno warto zastanowić się nad kołami 24" jako zamiennikiem do 20". W kwestiach typowo użytkowych które poruszył Gemsi, najbardziej podstawową jest to gdzie chcesz rower trzymać: garaż lub mieszkanie na parterze daje znacznie większą swobodę w wyborze konstrukcji niż blok z windą lub mieszkanie na 3-4 piętrze i wnoszenie roweru po schodach.

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #6 dnia: Października 17, 2010, 01:42:57 pm »
osobiście mieszkam na 3 piętrze, rower by był trzymany na 4-tym przypięty porządnym łańcuchem do poręczy. Więc się rodzi następne pytanie.
Czy ktoś może coś powiedzieć więcej o przerabianie piasty na jednostronne mocowanie za pomocą osi starego pedała?
Myślałem wtedy by po prostu dostać piaste pod tarcze za grosze, nawet rowerka z marketu i po prostu przepleść ją do kółek 20 lub 24 i dospawać mocowanie hamulca tarczowego do ramy

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #7 dnia: Października 17, 2010, 06:03:19 pm »
Witam, nie będę owijał w bawełnę, mam kilka pytań

Mój pierwszy trike

1) jak wykonać część mocowania kół przednich do rury sterowej?
Plan mam następujący mocowanie kół przednich będzie miało miejsce w dwóch główkach od ram na 1 cal lub 1 1/8 na dole będą zamontowane mostki lub zrobione na zamówienie mocowanie do rury
Można prościej: zwrotnica z rury lub z profilu prostokątnego a jako łożyskowanie główki cięgieł. Można potem wyregulować +/- 1 cm. Czyli geometrię ustawiłbyś bardzo dokładnie, nawet gdyby spawaczowi "ściągnęło" spawy (oczywiście spawy ściąga mniej niż 1 cm ale podałem to tak dla przykładu że jest sporo tolerancji). To czy "ściąga spawy" zależy głównie od tego czy spawacz spawa w uchwycie/ szablonie). Łożyskowanie to np. główka cięgła dwustronna z gwintem (lewym+prawy) wewnętrznym, średnica śruby mocującej 8 mm (albo 10-tka). Taka "główka cięgła" kosztuje na Allegro 11 zł. Potrzebne są dwie "główki cięgieł" na jedno koło jako "łożyskowanie zwrotnicy". Czyli kosztowałoby to 4 x 11 zł = 44 zł w przypadku trajka tadpole.


 
[...] jak zamocować koła przednie jak poniższym obrazku:
http://img201.imageshack.us/img201/7753/27260088.jpg
Nie rozumiem tej części jak to się tam odbywa
Tam są piasty jednostronne "fabryczne". Nie wiem jak dokładnie jest to rozwiązane w podanym przez Ciebie przykładzie. Niemniej można rozwiązać to tak że w zwrotnicy wywiercony jest otwór i oś jest przykręcona z jednej strony śrubą:





Czy ktoś może coś powiedzieć więcej o przerabianie piasty na jednostronne mocowanie za pomocą osi starego pedała? Myślałem wtedy by po prostu dostać piastę pod tarcze za grosze, nawet rowerka z marketu i po prostu przepleść ją do kółek 20 lub 24 i dospawać mocowanie hamulca tarczowego do ramy

Nie robiłem tego osobiście ale ten gość dokładnie tak postąpił:

http://www.youtube.com/watch?v=ZUzxohVQ-78     ----> przewiń na 03:19

http://forum.poziome.pl/index.php?topic=814.0     ----> a tu wątek na tutejszym forum odnośnie tego typu modyfikacji

Albo możesz wykorzystać oś mechanizmu korbowego, zeszlifować go trochę. Wybić "stare" miski z piasty na konusach Shimano, (na 99% trzeba będzie podtoczyć na dokładny wymiar pod łożyska maszynowe) i otrzymujesz:



Możesz też od razu wykorzystać piastę na łożyskach maszynowych. Wtedy nie trzeba wybijać misek łożysk tylko dopasować oś do istniejącej piasty. Oś musi być twarda i sztywna. Minimum 12mm grubości (gdy ma być jednostronna) i nie może to być najtańsza, miękka stal.
« Ostatnia zmiana: Października 18, 2010, 09:27:25 am wysłana przez Maciej Długosz »

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #8 dnia: Października 17, 2010, 07:12:20 pm »
osobiście mieszkam na 3 piętrze, rower by był trzymany na 4-tym przypięty porządnym łańcuchem do poręczy.
Trike do porączy? No to opowiadaj, czym podpadli Ci twoi sąsiedzi.
Czy ktoś może coś powiedzieć więcej o przerabianie piasty na jednostronne mocowanie za pomocą osi starego pedała?
Ja ten temat drążyłem w celu popełnienia przyczepki (troszkę inne cele niż trójkołowy rower). Trudno znaleźć odpowiednie pedały. Wiele okazuje się z zaspawanym/zanitowanym konusem. Jest też poważniejszy problem. Mocowanie takiej osi do reszty konstrukcji. Spawanie główki korb pedałów jest problematyczne. Jest to niekształtne, na dodatek spawanie może zwichrować wstępne ustawienie. Czyli zbieżność takiej przyczepki ... Widzę tu problemy. Swoją drogą same korby na gniazda osi trzeba znaleźć, kupić (zwykle z zębatką -> drogo). Otwór nagwintowany na pedał może zdarzyć się nie osiowy. Obecnie jestem bardziej przychylny do rozwiązania : "zwykła rowerowa piasta z fabryczną grubą osią". Wystarczy zrobić dziurkę na mocowanie koła , przesunąć oś w jedną stronę w piaście i przykręcić.
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #9 dnia: Października 17, 2010, 08:33:47 pm »
Dzięki wielkie za nowe spojrzenie na piasty. Mimo że prosta rzecz nie wpadłbym na nią. Właściwie teraz bym musiał poprawić projekt ramy na mocowanie hamulca tarczowego oraz tej części przegubu do skrętu

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #10 dnia: Października 17, 2010, 08:42:59 pm »
osobiście mieszkam na 3 piętrze, rower by był trzymany na 4-tym przypięty porządnym łańcuchem do poręczy.

Schody czy winda? W wersji optymistycznie trajk będzie miał +-15 kg w pesymistycznie +-25kg. Z racji gabarytów i ciężaru bieganie z czymś takim po schodach jest strasznie nieporęczne, a do windy może się nie mieścić. Może warto zmienić koncepcję na coś bardziej kompaktowego, np. SWB 20"x 20" ?

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #11 dnia: Października 17, 2010, 09:12:45 pm »
schody bez windy. U mnie na klatce jest dużo miejsca na szerokość. a taszczyć to myślę że za tylne koło złapać i ciągnąc schodek po schodku i  tak samo sprowadzać. Rozumiem problem poręczności tego, lecz jakoś się uparłem na tego trika niż na jednoślada. choć Nubian 5-tka również bardzo mi się podoba. Tzn zależy mi w sumie by siedzieć w miarę nisko, a nie właśnie tak wysoko

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #12 dnia: Października 17, 2010, 09:23:20 pm »
schody bez windy. U mnie na klatce jest dużo miejsca na szerokość. a taszczyć to myślę że za tylne koło złapać i ciągnąc schodek po schodku i  tak samo sprowadzać. Rozumiem problem poręczności tego, lecz jakoś się uparłem na tego trika niż na jednoślada. choć Nubian 5-tka również bardzo mi się podoba. Tzn zależy mi w sumie by siedzieć w miarę nisko, a nie właśnie tak wysoko

Ze się da na upartego to wiem ;). Sam taszczyłem 22 kg lwb o 5 cm dłuższe niż długość klatki schodowej ( po przekątnej się da :) ) na drugie piętro, teraz mam swb - różnica kolosalna - swb znoszę jedną ręką. Jak ma być nisko to może jednak jakiś lowracer?

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #13 dnia: Października 17, 2010, 09:33:18 pm »
zostanę przy triku. Najlepiej by było jakby ktoś się znalazł z jakąs poziomką 40km od Bydgoszczy by móc sie przejechac - przetestować czy pewne rozwiązanie będzie odpowiednie

sławek

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 717
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #14 dnia: Października 17, 2010, 09:38:19 pm »
schody bez windy. U mnie na klatce jest dużo miejsca na szerokość. a taszczyć to myślę że za tylne koło złapać i ciągnąc schodek po schodku i  tak samo sprowadzać. Rozumiem problem poręczności tego, lecz jakoś się uparłem na tego trika niż na jednoślada.

  Prosta sprawa abyś "nie szedł w koszty". Zbij z desek coś kształtem zbliżonego do wymarzonego trajka, trochę go dociąż. Potem przez np 2 tyg znoś "to" i wnoś po schodach. Jak po dwóch tygodniach nadal będziesz marzył o trajku to go rób. Powodzenia!

  Autentyk - gdzieś tam w liceum nadeszła "epidemia" niechcianych ciąż.(w liceum rzadko która ciąża jest "chciana". Ktoś wpadł na pomysł i młodzież nakłoniono(pewnie obietnicą jakiejś atrakcyjnej nagrody) do chodzenia z plecaczkami wagi kilku kg, których nie wolno było zdejmować, odkładać, zostawiać, porzucać. Nikt nie mówił czego symbolem jest plecaczek ale epidemia ciąż wygasła samoistnie  ::)
Sławek