Autor Wątek: Laika; pytań kilka - Trike  (Przeczytany 16485 razy)

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #15 dnia: Października 17, 2010, 09:51:59 pm »
Jak będę w pobliżu Bydgoszczy trajkiem ( ok 40 km)  to dam znać. ;) :D
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #16 dnia: Października 18, 2010, 11:19:18 am »
Dzień dobry. czy któryś z forumowiczów by mógł udzielić/pomóc w zaprojektowaniu mocowania koła?

chodzi mi o ten szary element. Samo mocowanie osi jest proste do wymierzenia, mocowanie do drążka skrętu również, natomiast nie mam pojęcia jak tam zainstalować mocowanie hamulca
Myślałem po prostu by u tokarza wyrobić płytkę( nr 3), nagwintować otwory ( nr 2) i przykręcić adapter IS-PS 160mm ( nr 4 ). Mocowanie osi 9mm ( nr 1)

problem w tym jak rozmieścić te otwory by faktycznie hamulec łapał tarcze, a nie wystawał gdzieś po za lub co gorsza nie mieściła by się tarcza
Proszę tutaj o poradę ludzi którzy maja tarcze w triku o podanie wymiarów jak to zostało wykonane

Co do elementów zawieszenia na przodzie, już mam zaprojektowany. Będzie to tak jak na obrazku

Jeszcze jedno mnie zastanawia, natomiast rury. Przeglądając w sieci natrafiłem na rury 38x2mm stalowe. Patrzałem na swój obecny rower i w sumie mam takie rurki nawet aluminiowe, ale czy taki rozmiar byłby dobry do budowy trika?. Na większości obrazków te rury wydają się grubsze
« Ostatnia zmiana: Października 18, 2010, 11:20:49 am wysłana przez Danielasty »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #17 dnia: Października 18, 2010, 01:39:43 pm »
Dzień dobry. czy któryś z forumowiczów by mógł udzielić/pomóc w zaprojektowaniu mocowania koła?

chodzi mi o ten szary element. Samo mocowanie osi jest proste do wymierzenia, mocowanie do drążka skrętu również, natomiast nie mam pojęcia jak tam zainstalować mocowanie hamulca
[...]Proszę tutaj o poradę ludzi którzy maja tarcze w triku o podanie wymiarów jak to zostało wykonane

Nie mam tarczówek w trajku ale sądzę że tu jest proste rozwiązanie - wystarczy zwykły kątownik który przykręcisz do zwrotnicy:

http://www.delorenzi.altervista.org/foto-grandi/046.jpg     ----> więcej zdjęć jest tu: http://www.delorenzi.altervista.org/E-Y-realizzf.html

Jeszcze jedno mnie zastanawia, natomiast rury. Przeglądając w sieci natrafiłem na rury 38x2mm stalowe. Patrzałem na swój obecny rower i w sumie mam takie rurki nawet aluminiowe, ale czy taki rozmiar byłby dobry do budowy trika?. Na większości obrazków te rury wydają się grubsze
Jednoramienne przednie wahacze i alu 38x2 jest za cienkie. Gdy ma to być z alu to muszą być "pały" co najmniej 45 mm, 3mm grube. Aluminium powinno być odprężane po spawaniu - więc jak weźmiesz ramę pospawaną wprost od spawacza i wsiądziesz na rower to lepiej przewymiarować. Yin twierdzi że malowanie proszkowe "automatycznie" odpręży alu. Nie wiem czy zamierzasz malować proszkowo. Ani nie wiem czy wiesz - Danielasty - ale niektóre stopy aluminium potrafią tracić nawet 40-50% wytrzymałości w miejscach spawanych i dlatego wysoce zaleca się odprężanie spawów żeby przywrócić poziom wytrzymałości do 90-95%. Taka jest "mechanika" alu. A właśnie nie wiadomo co Ci spawacz powie w tej kwestii. Aluminium z czasem się samo "naturalnie" odpręży ale to trwa tygodnie i jak wsiądziesz na "świeży" rower to tej wytrzymałości spawanego alu "nie może Ci zabraknąć".
« Ostatnia zmiana: Października 18, 2010, 02:01:57 pm wysłana przez Maciej Długosz »

wwojciech

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 114
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #18 dnia: Października 18, 2010, 09:07:17 pm »
 Mam pytanie odnośnie (też) mocowania przednich kół.  http://www.delorenzi.altervista.org/foto-grandi/046.jpg    dokładnie chodzi mi o te elementy(śruby) wystające z czerwonej ramy. Wyglądają na śruby z uchem (łożyskowanym?). Jak się taki element nazywa? Ewentualnie gdzie można takie dostać...bo w znaczny sposób ułatwia mocowanie koła (przynajmniej w mojej opini:)

Przepraszam, nie zauważyłem postu Macieja na poprzedniej stronie. Już pytanie nieaktualne.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Natrafiłem przed chwilą na takie oto rozwiązanie które znacznie ułatwia sprawe z dwoma chamulcami podłączonymi do jednej klamki
http://e-bmx.pl/opis/1636219/dzwignia-hamulca-dwulinkowa.html
« Ostatnia zmiana: Października 20, 2010, 11:28:02 pm wysłana przez wwojciech »

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #19 dnia: Października 31, 2010, 12:15:00 pm »
Dzień dobry. Czy projektowanie wahacza na przód ma wpływ na skok?. Tzn damper będzie 2x po 165mm dający skok 3,8mm. lecz w rowerkach pionowych, dodatkowe wahacze na tyle powiększają skok do 90-120mm przy tym damperze, jak to wygląda w trajkach?

Gdzieś na forum znalazłem tutaj pewną część, jest to "sworzeń?" "koło z gwintem" do mocowanie układu kierowniczego wygląda mniej więcej tak " O- " jak to poprawnie się nazywa?

@mały błąd
nie 3,8mm tylko 38mm - miałem na myśli 3,8cm
« Ostatnia zmiana: Października 31, 2010, 12:37:48 pm wysłana przez Danielasty »

cyqlop

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 825
  • Czułów
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #20 dnia: Października 31, 2010, 12:27:14 pm »
główka cięgła

co do skoku to na pewno nie 3,8 mm musiała by być jakaś mega twarda sprężyna taki amorek ma przynajmniej ze 30 mm
mocowanie amora ma duży wpływ na jakość zawieszenia jak i na skok, wszystko zależy od dzwigni
« Ostatnia zmiana: Października 31, 2010, 12:30:30 pm wysłana przez cyqlop »
Moja mała firemka
https://cnc-warsztat.pl (frezuje aluminium, drewno, tworzywa sztuczne)  ZAPRASZAM, DOBRE CENY

Druga strona
https://sites.google.com/site/cyqlopproject

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #21 dnia: Października 31, 2010, 04:26:07 pm »
Dokładnie. Wahacze to nic innego jak dźwignie. Proste, czasem bardziej skomplikowane układy. Odpowiednia wiedza powinna być w podręczniku do fizyki dla 5 klas podstawówki.
Musisz znać parametry sprężyny, skok itp...
Jeśli chcesz coś konkretniejszego, to poszukaj w starych książkach motoryzacyjnych opisy zawieszeń. Generalnie przy 2 wahaczowych konstrukcjach od punktu zaczepienia i długości poszczególnych wahaczy dużo zależy :P. Odpowiednie zawieszenie podczas skrętu niweluje efekt znoszenia opony ...
PS. Czy naprawdę nie ma polskiego słowa i trzeba klnąć : "damper"?
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #22 dnia: Października 31, 2010, 04:31:48 pm »
A co w tym "damper" złego? Jeśli bym mówił o amortyzowanym przodzie to każdy by pomyślał od razu o widelcu amortyzowanym. Przecież dziwnie jest mówić "Chcę założyć tylny amortyzator na przód roweru" skoro można potocznie nazwać Damperem

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #23 dnia: Listopada 22, 2010, 08:59:20 pm »
Dobry wieczór. Faza projektu ramy, zawieszenia zakończona. - Czekamy na fundusze
Zastanawiam się nad korbą. Mimo że Bydgoszcz leży w terenach nizinnych, to jak na ironie mam pełno górek koło siebie. Będzie to konstrukcja stalowa na kołach 20x2 / 26x1 granicząca z 18-20 kg. Czy blaty od zwykłego roweru 44-11 na przodzie i 11-34 nie będzie za mało? Ogółem się martwię o górki, czy na większych ( szosowych ) blatach zdołam w ogóle podjechać po nią. Druga strona problemu to prędkość. Moim celem jest 30-35km/h na prostej przy lekkim wysiłku. Na obecnym mtb utrzymuje tyle na małych blatach bez problemu.

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #24 dnia: Listopada 22, 2010, 10:09:13 pm »
Miałem sobie z Tobą pogadać na rajdzie - niestety trasa mnie zabiła i od połowy trasy śmigałem asfaltem zamiast taplać się w błotku ;)
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #25 dnia: Listopada 22, 2010, 11:17:29 pm »
Czy blaty od zwykłego roweru 44-11 na przodzie i 11-34 nie będzie za mało?

Jak dobrze poszukasz to może znajdziesz gdzieś szosowa korbę z trzema blatami, 44t w poziomie to imho za mało na zjazdach. Ja w poziomie 18-19 kg ( w zależności od ilości zabranego szpeju)  jeżdżę na zestawieniu 53-39t i tył 11-34t i do tej pory wystarczyło na wszystkie śląskie trasy, nawet na piaszczyste przełaje gdzie oponki się trochę zakupywały.

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #26 dnia: Listopada 25, 2010, 02:23:22 pm »
Tak, 44 jest za mało na zjazdach, ale z drugiej strony czasami pod górkę 30t zębatka z 34t na kasety czasem jest za duża :D
Na kompromis weź korbę 44/33/22 i zmień dużą zębatkę na 48t, albo szosowy triple i kupić 24t na małą.
Jeśli ktoś znajdzie 24t zębatkę na BCD 74 w Polsce, niech się podzieli adresem, bo sam chcę kupić.
Za granica, na internecie zawsze są.


Pozdro
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

adriansocho

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 158
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #27 dnia: Listopada 25, 2010, 05:38:15 pm »
Dzień dobry. Czy projektowanie wahacza na przód ma wpływ na skok?. Tzn damper będzie 2x po 165mm dający skok 3,8mm. lecz w rowerkach pionowych, dodatkowe wahacze na tyle powiększają skok do 90-120mm przy tym damperze, jak to wygląda w trajkach?

Ja bym chętnie pogadał o tym zawieszeniu. To jest tak: damper o długości montażowej 165 mm i skoku 38 mm jest zamontowany do oczka wahacza, które to oczko jest np. 15 cm od osi obrotu wahacza. Oś tylnego koła znajduje się 45 cm od osi wahacza. Jeśli damper jest ustawiony pod kątem mniej więcej prostym do linii łączącej wspomniane oczko wahacza z osią obrotu (wahacza), to można Z PEWNYM PRZYBLIŻENIEM obliczyć z prostej proporcji skok tylnego koła:

    skok dampera / odległość oczko-oś obrotu = skok tylnego koła / odległość oś t. koła - oś obrotu

 W podanym przykładzie skok tylnego koła to około 114 mm, a wahacz ma tak jakby przełożenie 3:1. Dodatkowe dźwignie pośredniczące w układach jednozawiasowych (typu Kona) faktycznie dają dodatkowe przełożenie, ale celem tych dźwigni może być również zmiana przełożenia w miarę uginania się wahacza, i/lub względy konstrukcyjne pozwalające użyć innego kształtu wahacza/ramy głównej/umieszczenie dampera w innym punkcie. To powyższe też dotyczy systemów czterozawiasowych, które od jednozawiasów z dźwigniami pośredniczącymi różni jeden mały niuans, ponoć mający wielkie znaczenie.

wwojciech

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 114
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #28 dnia: Listopada 27, 2010, 01:32:06 pm »
wielozawiasowe wahacze dają większą sztywność zawieszenia, oraz wielozawias daje lepszą stabilność podczas hamowania -wahacz nie walczy z nogami ridera. W jednozawiasowych wahaczach stosuje się pływający zacisk hamulca przez co podczas hamowania wahacz nadal pracuje płynnie i przypczepność jest lepsza

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: Laika; pytań kilka - Trike
« Odpowiedź #29 dnia: Stycznia 13, 2013, 04:07:53 pm »
Chyba z reaktywuje temat. Przez te 2 lata nabrałem doświaczenia, moje oczy widziało już sporo rozwiązań, poznałem technike spawanie jak i właściwości materiału, wiem już czego chce, stałą prace mam,

Więc tak na początek:
koła 20 cali przód x2 26 z tyłu
Amortyzacja tylna z marketowego rowerku
Szerokość wstępna 700mm
Hamulce na początek tył v-brake przód u brake bądź bęben
Fotelik będzie wyjmowany i wpinany na szybko zamykacz
Waga około 18kg
Profil stalowy ze ścianką 1 - 1,5mm
Układ kierowniczy jak na fotce poniżej

myślę że sam układ jak i jego cena będzie w normie portfelowej. Rura sterowa 1 cal, u dołu płaskownik bądź cokolwiek aby trzymać oś koła i do tego dospawany z rurek układ kierowniczy z tym zagieciem na u brake

będzie wyglądać jak wyglądać, ale koszty niższe z kolei gdy będa fundusze to za adoptuje hamulce tarczowe bądź bęben jak ma Saurus