Piękny przykład Pająk_Gdynia! Oczywiście część rzeczy w tej ramie było spawane (tam gdzie są przebarwienia cieplne). Oczywiście te "złote" ślady to właśnie połączenia lutowane.
Dziwię się bardzo że "Guru" Mieczysław (Maciek) Kaczmarek lutował ramy rowerów i nikt nie interesuje się głębiej tą techniką połączeń metali... Dziwne... Kaczmarek nic nie publikował w tej kwestii więc pozostaje poczta pantoflowa. Szkoda.
Lutowanie jest piękne w rezultatach - i to kwestia opanowania techniki (tak samo ze spawaniem - jednak lutowanie daje bardziej estetyczne rezultaty). Palniki propanowo-butanowe z dołączanym sprężonym powietrzem powinny dać radę rozgrzać materiały stosowane przy budowie ram rowerowych. Może się mylę? Czy ktoś zna cenę małej butli acetylonowo-tlenowej?? Ciekaw jestem jakim palnikiem lutował Kaczmarek - czy właśnie acetylenowym?
W lutowaniu nie trzeba żadnych muf - choć część ludzi tak powszechnie sądzi. Mufy są o tyle wygodnym rozwiązaniem że elementy "siedzą" ciasno jeden w drugim i uchwyty trzymające lutowaną ramę są prawie zbędne. Gdy zaś lutujemy szczeliny między elementami to szczelina nie może być większa niż 0,5mm i trzeba dokładnie przygotować elementy (oczyścić, spasować), no i lutując szczeliny trzeba lutowane elementy zamocować w uchwytach/ szablonach (ewentualnie związać drutem).
Ciekawa informacja:
http://www.terrafermacycles.com/joinery/fillet/fillet.htm ---> źródło
"Reduced temperature: steel tubing develops weaknesses when heated. We avoid T.I.G. welding for just this reason, as it brings the tubes to 2,000 degrees F. to actually melt the metals together, By contrast, fillet brazing hovers below l800 degrees. Therefore, it never takes the steel to its critical melting point and stresses are dramatically reduced. For this reason, a fillet brazed frame often survives crashes better than a T.I.G welded frame."
Zredukowana temperatura: profile stalowe są osłabiane gdy są mocno podgrzewane. Unikamy spawania TIG tylko z tego powodu, ponieważ [spawanie TIG] podnosi temperaturę profili stalowych do 1093 stopni stopni Celsjusza by stopić ze sobą razem metale. Dla porównania, lutowanie utrzymuje temperaturę poniżej 982 stopni. Więc [lutowanie] nigdy nie przegrzeje stali do jej krytycznego punktu gdzie się topi oraz lutowanie nie wprowadza tyle naprężeń. Z tego powodu, lutowana rama często znosi kraksy lepiej aniżeli rama pospawana TIG.