Autor Wątek: Lutowanie twarde  (Przeczytany 61071 razy)

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Lutowanie twarde
« Odpowiedź #15 dnia: Wrzesień 21, 2010, 02:27:03 pm »
Mam obsesję na punkcie zdjęć, więc wklejam. Wahacz od rosyjskiego trajka "Zenit Trike", lutowany:

« Ostatnia zmiana: Wrzesień 26, 2010, 06:58:03 pm wysłana przez Maciej Długosz »

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: Lutowanie twarde
« Odpowiedź #16 dnia: Wrzesień 21, 2010, 02:55:15 pm »
Mam obsesję ...

wydrukowalem sobie to wyznanie ...

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Lutowanie twarde
« Odpowiedź #17 dnia: Wrzesień 21, 2010, 04:46:43 pm »
Mam obsesję ...

wydrukowalem sobie to wyznanie ...


Gdyby tu była audycja radiowa to nagrywałbym podcasty... Inni zresztą też, bo jak przyjmujemy jakiś środek przekazu to "wałkujemy". A tak na serio - można pisać, pisać, pisać. Można pokazywać zdjęciami, pokazywać zdjęciami, pokazywać zdjęciami. Bywa czasem tak, że się coś pokaże a potem jeszcze trzeba to udowodnić. Trochę męczące zajęcie - a ja nie skończyłem zawodówki więc się opierałem na początku na gotowych konstrukcjach - idę jednak teraz w projektowanie. Rower poziomy nie jest magiczny - tak wciąż twierdzę. Rozczarujemy geometrię, techniki obróbki metali, techniki połączeń. Teraz "męczą mnie" oznaczenia spawalnicze. W dalszej kolejności czekają połączenia nitowe (możliwość sklecenia ramy z minimum narzędzi i nawet... u siebie w pokoju!!!). Lutowanie też jest ciekawe - i nawet mufy nie są potrzebne.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 21, 2010, 04:50:22 pm wysłana przez Maciej Długosz »

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Lutowanie twarde
« Odpowiedź #18 dnia: Wrzesień 21, 2010, 10:17:39 pm »
To zacznij od założenia nowego tematu o swojej utopi :-*
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Lutowanie twarde
« Odpowiedź #19 dnia: Wrzesień 21, 2010, 11:04:49 pm »
To zacznij od założenia nowego tematu o swojej utopi :-*

Już jest.

http://forum.poziome.pl/index.php?topic=682.0

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Lutowanie twarde
« Odpowiedź #20 dnia: Wrzesień 22, 2010, 04:17:50 pm »
temat założył Yin, nie Maciej Długosz
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

Rumcajs1

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 170
Odp: Lutowanie twarde
« Odpowiedź #21 dnia: Wrzesień 22, 2010, 05:45:48 pm »
Chmm.. - krócej byłoby zapodać listę wątków gdzie go nie ma :'(
Jeżeli półtorej kury zniesie półtora jajka w półtora dnia, to ile jajek zniesie dziewięć kur w dziewięć dni?

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4077
Odp: Lutowanie twarde
« Odpowiedź #22 dnia: Wrzesień 22, 2010, 05:55:32 pm »
temat założył Yin, nie Maciej Długosz

Temat jest dla wszystkich, byle tylko pisali ''na temat'' :).

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Lutowanie twarde
« Odpowiedź #23 dnia: Wrzesień 22, 2010, 06:40:58 pm »
Normalnie bunt na statki. I jak ja mam prowadzić krucjatę? :P
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4077
Odp: Lutowanie twarde
« Odpowiedź #24 dnia: Wrzesień 22, 2010, 07:17:30 pm »
A to trzeba było tak od razu :) W takim przypadku możesz przeciągać pod kilem tych co nie będą się trzymali tematu ;)

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2162
  • Zduńska Wola
Odp: Lutowanie twarde
« Odpowiedź #25 dnia: Wrzesień 22, 2010, 07:41:52 pm »
Przeciąga się chyba pod stępką. Wątek jednak o lutowaniu, więc się nie wtrancam. ;)
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Lutowanie twarde
« Odpowiedź #26 dnia: Wrzesień 26, 2010, 10:35:32 am »
A tu przykład artystycznego lutowania bez muf:

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Lutowanie twarde
« Odpowiedź #27 dnia: Wrzesień 26, 2010, 10:52:57 am »
Piękny przykład Pająk_Gdynia! Oczywiście część rzeczy w tej ramie było spawane (tam gdzie są przebarwienia cieplne). Oczywiście te "złote" ślady to właśnie połączenia lutowane.

Dziwię się bardzo że "Guru" Mieczysław (Maciek) Kaczmarek lutował ramy rowerów i nikt nie interesuje się głębiej tą techniką połączeń metali... Dziwne... Kaczmarek nic nie publikował w tej kwestii więc pozostaje poczta pantoflowa. Szkoda.





Lutowanie jest piękne w rezultatach - i to kwestia opanowania techniki (tak samo ze spawaniem - jednak lutowanie daje bardziej estetyczne rezultaty). Palniki propanowo-butanowe z dołączanym sprężonym powietrzem powinny dać radę rozgrzać materiały stosowane przy budowie ram rowerowych. Może się mylę? Czy ktoś zna cenę małej butli acetylonowo-tlenowej?? Ciekaw jestem jakim palnikiem lutował Kaczmarek - czy właśnie acetylenowym?

W lutowaniu nie trzeba żadnych muf - choć część ludzi tak powszechnie sądzi. Mufy są o tyle wygodnym rozwiązaniem że elementy "siedzą" ciasno jeden w drugim i uchwyty trzymające lutowaną ramę są prawie zbędne. Gdy zaś lutujemy szczeliny między elementami to szczelina nie może być większa niż 0,5mm i trzeba dokładnie przygotować elementy (oczyścić, spasować), no i lutując szczeliny trzeba lutowane elementy zamocować w uchwytach/ szablonach (ewentualnie związać drutem).

Ciekawa informacja:

http://www.terrafermacycles.com/joinery/fillet/fillet.htm     ---> źródło

"Reduced temperature: steel tubing develops weaknesses when heated. We avoid T.I.G. welding for just this reason, as it brings the tubes to 2,000 degrees F. to actually melt the metals together,  By contrast, fillet brazing hovers below l800 degrees. Therefore, it never takes the steel to its critical melting point and stresses are dramatically reduced. For this reason, a fillet brazed frame often survives crashes better than a T.I.G welded frame."

Zredukowana temperatura: profile stalowe są osłabiane gdy są mocno podgrzewane. Unikamy spawania TIG tylko z tego powodu, ponieważ [spawanie TIG] podnosi temperaturę profili stalowych do 1093 stopni stopni Celsjusza by stopić ze sobą razem metale. Dla porównania, lutowanie utrzymuje temperaturę poniżej 982 stopni. Więc [lutowanie] nigdy nie przegrzeje stali do jej krytycznego punktu gdzie się topi oraz lutowanie nie wprowadza tyle naprężeń. Z tego powodu, lutowana rama często znosi kraksy lepiej aniżeli rama pospawana TIG.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 26, 2010, 11:10:52 am wysłana przez Maciej Długosz »

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Lutowanie twarde
« Odpowiedź #28 dnia: Wrzesień 26, 2010, 12:07:29 pm »
Rozmawiałem z moim znajomym hydraulikiem. Lut na twardo jest jedynym dopuszczalnym połączeniem przy gazie.
Jak mu przygotuję wszystkie rurki, to mi to zlutuje, w ramach "rozliczenia" za stary kocioł :) "Odpicować" luty będę musiał jednak sam.

Znaczy się, kolejna zmiana planów: prostokąty już nie są takie fajne :)

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Lutowanie twarde
« Odpowiedź #29 dnia: Wrzesień 26, 2010, 01:06:37 pm »
No to może pora wycenić warsztat do lutowania twardego?

http://www.koma.zgora.pl/      ----> przykładowy producent palników

Potrzebne:
- palnik
- reduktor
- gaz
- wąż
- kompresor przy propanie/butanie żeby mieć większy zakres temperatur
- spoiwa lutownicze
- boraks

Bajery:
- laserowy czujnik temperatury

Będę powoli dopisywał ceny. Przykładowy palnik firmy "Koma" (zdaje się polska firma i polski produkt)

« Ostatnia zmiana: Wrzesień 26, 2010, 01:26:59 pm wysłana przez Maciej Długosz »