Autor Wątek: Shimano Alfine 11  (Przeczytany 66106 razy)

MaciejDlugosz

  • Gość
Shimano Alfine 11
« dnia: Sierpnia 31, 2010, 12:33:03 am »
Nooooo! Wreszcie! Shimano Alfine 11 - niemal już dostępne. W Wielkiej Brytanii można już składać zamówienia za 337 GBP (+/- 1650 zł):

http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/Shimano_Alfine_11-Speed_Disc_Hub_without_Fittings/5360051007/#more





« Ostatnia zmiana: Sierpnia 31, 2010, 06:25:36 am wysłana przez Maciej Długosz »

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Shimano Alfine 11
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpnia 31, 2010, 05:21:52 am »
Tyle przełożeń to jak w ciężarówce. Jak ciągnik jedzie solo, to kierowca co drugi bieg wrzuca. ;)
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Shimano Alfine 11
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpnia 31, 2010, 09:51:09 am »
Jest wspaniała. Poczekam aż stanieje albo pojawią się używane :-)
Jakub Sałata

toft

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 390
Odp: Shimano Alfine 11
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpnia 31, 2010, 10:33:57 am »
Wiadomo jaka jest rozpiętość przełożeń i jaki moment przenosi? (jakie trybiki tył przód zaleca producent)
W N8 to było 1:2 np 16 do 32 i mniejszego z przodu nie wolno było ponoć... CIekawe czy zmienili system zapobiegania obrotowi osi... bo jeśli ma to być używane również w MTB to przy terenowym przełożeniu i mocnej nodze mogą być problemy przy aluminiowych ramach... na zdjęciu nie widzę żadnej dodatkowej wajchy do blokowania obrotu jak np w rochlofie

toft

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 390
Odp: Shimano Alfine 11
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpnia 31, 2010, 10:37:09 am »
http://road.cc/content/news/13981-shimano-alfine-11-speed-hub-car-park-test 400% zakres przełożęń... niestety zdaję się że obrót osi blokowany jest dalej tymi podkładeczkami shimano...

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Shimano Alfine 11
« Odpowiedź #5 dnia: Września 16, 2010, 11:50:12 am »
http://road.cc/content/news/13981-shimano-alfine-11-speed-hub-car-park-test 400% zakres przełożęń... niestety zdaję się że obrót osi blokowany jest dalej tymi podkładeczkami shimano...

Zrób "customowe" ramię blokujące obrót. Zeszlifuj ząbek na podkładce i pospawaj z np. 20 cm płaskownikiem 3mm, potem obetnij płaskownik na kształt trójkąta i podziuruj ładnie ten płaskownik. Albo inaczej - jak jesteś wybredny - zaprojektuj i zleć palenie laserem kawałka płaskownika 3mm - od razu wypalą Ci dziurę na oś, fikuśny kształt i otwory. I wytrzyma Ci każda aluminiowa rama. To ramię przykręcisz do ramy tak jak oldschoolowe piasty torpedo (albo właśnie ów Speedhub). Tylko pytanie czy bebechy piasty to wytrzymają gdy zejdziesz z dozwolonym przełożeniem (zęby, sprzęgło).





Rohloff TEŻ ma wersję z "podkładką":



« Ostatnia zmiana: Września 17, 2010, 09:01:16 am wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Shimano Alfine 11
« Odpowiedź #6 dnia: Września 24, 2010, 03:53:56 pm »
Coraz bliżej... Ciekawe jaka będzie cena?? Czy będzie w okolicy 1200 zł (+/- 100 zł) za piastę z manetką??

Są już dokumentacje:

http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/SI_37R0A/SI-37R0A-001-ENG_v1_m56577569830713437.pdf     ----> montaż i regulacja piasty

czegevara

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 27
Odp: Shimano Alfine 11
« Odpowiedź #7 dnia: Września 24, 2010, 05:39:52 pm »
Tak sobie patrzę i myślę że za cenę tej piasty jak się dobrze zakręcić można mieć nowego XTRa - przerzutkę tylnią, kasetę i OBIE manetki i pewnie na łańcuch zostanie... Rozumiem zalety takiego rozwiązania ale cena jest mocno odpychająca. Za niewiele więcej można mieć nową ramę do pozioma...

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: Shimano Alfine 11
« Odpowiedź #8 dnia: Września 24, 2010, 11:35:03 pm »
Tak sobie patrzę i myślę że za cenę tej piasty jak się dobrze zakręcić można mieć nowego XTRa - przerzutkę tylnią, kasetę i OBIE manetki i pewnie na łańcuch zostanie... Rozumiem zalety takiego rozwiązania ale cena jest mocno odpychająca. Za niewiele więcej można mieć nową ramę do pozioma...

spoko, spoko, poczekaj, nowosci zawsze sporo kosztuja, poki co, jak ci sie spieszy do takiej piasty to mozna za rozsadne pienidze kupic ósemkę i latać, ja nie mam przekonania, mam takie cudo w trajaku ( w sense nexus ) i nie czuje sie komfortowo z tym ze wszystko jest schowane :)

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Shimano Alfine 11
« Odpowiedź #9 dnia: Września 25, 2010, 07:37:04 am »
Tak sobie patrzę i myślę że za cenę tej piasty jak się dobrze zakręcić można mieć nowego XTRa - przerzutkę tylnią, kasetę i OBIE manetki i pewnie na łańcuch zostanie... Rozumiem zalety takiego rozwiązania ale cena jest mocno odpychająca. Za niewiele więcej można mieć nową ramę do pozioma...

Tak - cena Shimano Alfine 11 nie będzie "rewelacyjna". Ja lubię przekładnie w piaście za "czystość" (tylko 2 zębatki które się brudzą), łatwość "uszczelnienia napędu" (np. firma Chainglider robi proste zestawy), możliwość zmiany biegu na postoju (nawet z najwyższego przełożenia na najniższe), jedna manetka do całego systemu, łatwy serwis w przypadku Alfine 11 (ma już smarowanie olejowe), tanie "odnowienie" napędu (wystarczy policzyć: zębatka kosztuje mniej niż kaseta, z przodu jeden blat zamiast trzech), możliwość montażu paska zębatego. Są też wady: waga (wyższa niż przerzutek), sprawność (niższa niż przerzutek), dyskusyjna cena, nie wiadomo jak ze szczelnością (typowy "problem" przy smarowaniu olejowym - coś tam z czasem cieknie).

Na porównanie dodam że 14-biegowy Speedhub kosztuje coś 3200 zł (nie wiem ile dokładnie - ale ten rząd "cyfr"). To już można kupić x2 XTR.

storm

  • Gość
Odp: Shimano Alfine 11
« Odpowiedź #10 dnia: Września 25, 2010, 02:07:47 pm »
To ja z drugiej strony powiem... Może nie w temacie, ale system "zewnętrzny" ma pewne zalety nad piastą... Właśnie się przesiadłem ponownie na kasetę i przerzutkę i tak:
- założenie linki potrafi każdy i do manetki i do przerzutki,
- regulacja po oczyszczeniu jest prosta do bólu, o ile umie się czytać
- akcesoria, przerzutki, kasety - kupi się w każdym "sklepie na rogu", nawet w miejscowości co ma 20k mieszkańców na krzyż
- serwis tegoż - jw, do znalezienia wszędzie.

W przypadku SRAMa S7 (piszę o tym, bo mam dwie)
- serwis... z rzadka się ktoś zna, z rzadka ktokolwiek to widział na oczy
- regulacja... niby prosta, o ile nic się nie stanie z linką, a jak się stanie to wymiana linki jest trudniejsza niż jw
- zgubienie/zniszczenie delikatnych elementów kontrolujących przerzucanie biegów, jak: drucika, rureczki czy czerwonego elemenciku eliminuje piastę z użycia
- historie z ustawieniem clickboxa, jego konstrukcyjne wadliwe mocowanie na osi za pomocą śrubki to poezja na trylogię
- o tym, że biegi nie dzialają, skaczą, nie chcą wchodzić, same spadają - to już widziałem i słyszałem, nie tylko u mnie, jeszcze jeden Kolega z W-wy bodaj, miał te same problemy na ZLOCIE.
- a jak się coś skopie, to zakup elementów z Alledrogo/eBaya kosztuje i się czeka... tygodniami (przesyłka pocztomm polskomm zaś trwa)

Oczywiście piasta ma swoje zalety, jasna sprawa, ale jeśli coś się zacznie psuć... Coś złamie linkę, pancerz czy zgubi się jakiś element, albo wejdzie pod nogę, to niestety... Ilośc plusów zaczyna się zmniejszać gwałtownie do zera. Swoją drogą, pamiętam, jak rok temu rozwaliłem linkę wracając z Anina - resztę drogi do siebie pokonałem na ostatnim (na szczęście wrzuconym jakimś cudem) biegu. Ruszałem spod sygnalizacji z prędkością TIRa...

Dlatego jak ktoś chce mieć proste, łatwe do ustawienia, przy czym może sam pogrzebać (bo tego wymaga niestety poziom jakby nie było) to moim zdaniem tylko przerzutka. zabawy w te drobne elemenciki to naprawdę [moim prywtnym zdaniem] wyczerpująca sprawa...


Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Shimano Alfine 11
« Odpowiedź #11 dnia: Września 25, 2010, 06:05:48 pm »
Ogromną zaletą piast planetarnych jest prosta i przewidywalna linia łańcucha. Robiąc ramy do poziomych często trudno przewidzieć dokładnie idealną linię łańcucha w każdym układzie przerzutki - ot choćby dlatego że łańcuch opada pod swoim ciężarem. Z piastami planetarnymi jest łatwiej, jedna linia, nic się nie przemieszcza prawo - lewo, można dać łatwiej osłonkę itp.

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: Shimano Alfine 11
« Odpowiedź #12 dnia: Września 25, 2010, 06:31:10 pm »
Ogromną zaletą piast planetarnych jest prosta i przewidywalna linia łańcucha. Robiąc ramy do poziomych [...]

z napędem na tył oczywiście :)

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Shimano Alfine 11
« Odpowiedź #13 dnia: Września 25, 2010, 06:46:15 pm »
No właśnie na przód też sporo upraszcza. W FWD ze skrętnym łańcuchem daje możliwość "ciaśniejszego" zaprojektowania napędu.
Jakub Sałata

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Shimano Alfine 11
« Odpowiedź #14 dnia: Września 25, 2010, 06:49:23 pm »
Storm! No to jak wybrzydzać to wybrzydzać do końca... Tak - fakt, faktem że przekładnie planetarne nie są do końca "przewidywalne", zwłaszcza przez ich wewnętrzną komplikację (mało który serwis w ogóle rozbiera te piasty a co dopiero ma części zamienne, Shimano musi robić szkolenia serwisantom rowerowym inaczej serwisanci rowerowi nie dłubią w nich, jedynie ktoś kto lubi dłubać zagląda do środka).

Miałem awarię Nexusa 8 w Holandii. Goście w serwisie nie wiedzieli co się zepsuło... (albo brakowało im wiedzy "co to" i ... wymienili mi ... całe bebechy piasty. Regulacja linki nic nie dawała (sprawdzałem sam - więc faktycznie coś było "urąbane"). Koszt wymiany wszystkich bebechów - 150 EUR (tylko korpus piasty został ten sam). Albo piasta Shimano Nexus 7 "strzelała" mi pod silnym naciskiem - choć wydawało się że jest dobrze wyregulowana linka na 4-tym biegu (nie wiedziałem co się dzieje - okazało się że pomimo że dwie żółte kropki na 4-tym biegu zbiegały się ... to musiało być jeszcze ultra-precyzyjnie dokręcone pół obrotu śrubą baryłkową by chodziło bezbłędnie). A niemiecki Rohloff Speedhub - całkiem fajny, full wypas ale ... ciekł mi w zimie. Sachs Spectro S7 strasznie - wręcz masakrycznie - powoli redukuje biegi - to jest porażka, pod górkę można zwątpić - nie można w porę zredukować. Nie lubię piast z "clickboxem" (Sachs, Shimano Nexus 3) - strasznie narażone na uszkodzenia. Kiedyś kolega miał problem ze starą piastą Sturmey Archer - ciężko się kręciła - wystarczyło dolać zwykłego... oleju ... jadalnego i było dużo płynniej (piasta była stara i wyciekł zeń olej).

Ale generalnie planetarne piasty np. Nexus 7,8 czy SRAM I-motion 9 to fajne piasty, więc spodziewam się "trzymania poziomu" przez Shimano Alfine 11. Aha - jeździłem też chwilkę SRAM'em 9 I-motion - jest dużo lepsza zmiana biegów niż w Nexus (nie jest potrzebny taki mikroskopijnie mały ruch manetką do zmiany biegu) i znajomy nie narzekał na nią w ogóle. Jest jeszcze Sturmey Archer 8 - ciekawe jak się ludziom sprawuje.