Chwilowo nie mam żadnego prawdziwego rysunku technicznego ale zakładam ten wątek żeby mieć łatwy dostęp do części rowerowych które tak naprawdę są rzeczami wykonanymi z metalu.
Obróbka/ ulepszanie metalu to m.in.:
- odtłuszczanie, czyszczenie (aceton, szczotka drucianka, szczotka drucianka na szlifierce kątowej, szczotka nylonowa)
- piaskowanie, śrutowanie
- polerowanie
- malowanie (pędzlem, spray'em, pneumatycznym pistoletem)
- lakierowanie
- niklowanie, chromowanie (ewentualnie inne powłoki)
- cięcie na wymiar (piłą, plazmą, strumieniem wody pod dużym ciśnieniem, laserem, gilotyną)
- toczenie rzeczy w kształcie cylindrycznym, dokładne ustawianie wymiarów rur zarówno od zewnątrz jak i od wewnątrz (tokarką)
- frezowanie (frezarką)
- szlifowanie - czyli wygładzanie ostrych krawędzi po cięciu (szlifierką kątową z grubą tarczą do cięcia, szlifierką z "listkówką", szlifierką stołową, pilnikiem)
- gięcie (giętarką, wyginając materiał zamocowany w imadle np. kluczem "francuzem")
- spawanie (spawarką MIG/MAG/TIG/MMA/acetylenem/lutowanie twarde)
- nitowanie (nitownicą ręczną, nitownicą pneumatyczną)
- wciskanie - np. łożysk, panewek (prasą, ewentualnie wbijanie młotkiem)
- gwintowanie (gwintowniki, narzynki, można również utoczyć gwint tokarką, ewentualnie walcowanie ---> gwint w porządnych szprychach jest walcowany)
- wiercenie (wiertarką stołową, wiertarką ręczną, wiertarką ręczną z uchwytem, wiercenie wiertłem lub otwornicą, koronki bimetaliczne, ewentualnie palenie laserem/plazmą)
- hartowanie, odpuszczanie, azotowanie - gdy bazowy materiał jest miękki (np. najtańsza konstrukcyjna stal) to ma stosunkowo słabą wytrzymałość, można znacznie poprawić wytrzymałość materiału ogrzewając go do odpowiedniej temperatury i chłodząc (to są dokładne temperatury i trzeba je znać)
Proponuję żeby umieszczać prawdziwe rysunki techniczne a nie żadne szkice. Przy rysunkach proponuję żeby podawać rodzaj i kolejność obróbki żeby osoby "zielone w temacie" mogły sobie znaleźć zakłady w okolicy lub e-mailem wypytać o wycenę usług obróbki metalu.
Przykład:
MUFA SUPORTUMATERIAŁY:
- rura stalowa bez szwu fi 40mm grubość co najmniej 4mm (stal konstrukcyjna, typ: .... ) ----> przykład (może być alu) w hurtowni stali mogą mieć skrawki, jak nie mają to niestety trzeba kupić np. 2m

PROCESY:
- cięcie rury fi 40mm na wymiar 68mm
- kontrola czy ucięte prosto
- oszlifowanie końców (lub w trakcie toczenia zrobić tzw. "fazki") szlifierką stołową, pilnikiem lub ewentualnie szlifierką kątową z grubą tarczą szlifierską
- gwintowanie gwintownikiem lub tokarką: gwint angielski (BSA), 1.37" x 24 TPI (TPI = Threads Per Inch), miska lewa gwint prawoskrętny, miska prawa gwint lewoskrętny
- gwinty na co najmniej głębokość 12mm
- kontrola gwintów, ogólna kontrola jakości (czy np. rura nie jest pęknięta lub zdeformowana gdy była zaciskana w imadle, itp..)
RYSUNEK TECHNICZNY (nie mam - jak będę miał to dołączę) ----> podstawa działania gdy zlecamy komu z zewnątrz
To chyba najprostsze i najskuteczniejsze rozwiązanie żeby sobie nie utrudniać życia gdy w naszej okolicy już są liczne zakłady ślusarskie/ rzemieślnicze/ spawalnicze/ metalowe. I już jesteśmy w dorosłym świecie. Nie musimy załatwiać "po znajomości", bo mamy rysunki techniczne i procesy obróbki. A jak się nam nie chce to dzwonimy/ piszemy e-maila do specjalistów od rowerów i mamy w d...pie techniczne podejście. Pasuje?