Autor Wątek: Jak upraszczać konstrukcje  (Przeczytany 85330 razy)

MaciejDlugosz

  • Gość
Jak upraszczać konstrukcje
« dnia: Maja 01, 2010, 01:12:36 am »
ZAWIESZENIE

Przykład trajki. Firma "Leitra" zamiast stosować amortyzatory sprężynowo-olejowe czy powietrzno-olejowe postanowiła że wystarczą same resory piórowe. Te pióra nie są z metalu - nie wiem czy w celu zredukowania wagi czy ze słynnych zdolności "tłumienia drgań" karbonu. Tak na 100% nie wiem czy to był karbon - ale to było jakieś tworzywo sztuczne, na pewno nie metal:







A tutaj zdjęcia bliźniaczo podobnej konstrukcji firmy "Challenge". Być może dla Leitry robili tego typu zawieszenie, albo współpracowali ze sobą. Konstrukcja niemal identyczna:







Z metalu też można:

« Ostatnia zmiana: Lipca 25, 2010, 07:13:01 pm wysłana przez Maciej Długosz »

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Jak upraszczać konstrukcje
« Odpowiedź #1 dnia: Maja 01, 2010, 02:17:04 am »
To właściwie chyba nie jest resor piórowy, w takim występuje tłumienie w postaci tarcia pomiędzy poszczególnymi warstwami. Ale nie jest też wykonany ze sprężystych stalowych płyt więc może ma "naturalne" tłumienie - chodzi mi tylko o  zachowanie nazewnictwa.
Jakub Sałata

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Jak upraszczać konstrukcje
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 01, 2010, 11:46:20 am »
To właściwie chyba nie jest resor piórowy, w takim występuje tłumienie w postaci tarcia pomiędzy poszczególnymi warstwami. Ale nie jest też wykonany ze sprężystych stalowych płyt więc może ma "naturalne" tłumienie - chodzi mi tylko o  zachowanie nazewnictwa.

OK - napisałem w uproszczeniu, i mogłem się pomylić co do nazwy.

Podam jeszcze inny przykład "upraszczania konstrukcji" - nie trzeba "borować" ramy żeby zamontować łożysko widelca:



« Ostatnia zmiana: Maja 01, 2010, 11:59:15 am wysłana przez Maciej Długosz »

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Jak upraszczać konstrukcje
« Odpowiedź #3 dnia: Maja 01, 2010, 11:58:38 am »
A tu mam kolejny przykład "upraszczania konstrukcji":

Rewelacyjnie pomyślane rozwiązanie. Można płynnie zmieniać rozstaw osi, zakładając że końcówki popychacza można wkręcać i wykręcać w głąb drążka. Ciekawi mnie tylko czy w praktyce nie ma tendencji do przemieszczania się na boki pod wpływem nierówności.

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Jak upraszczać konstrukcje
« Odpowiedź #4 dnia: Maja 01, 2010, 12:12:22 pm »
A tu mam kolejny przykład "upraszczania konstrukcji":
Ciekawi mnie tylko czy w praktyce nie ma tendencji do przemieszczania się na boki pod wpływem nierówności.

Wydaje mi się że rolę "stabilizatora" pełni to metalowe skręcane połączenie widoczne na pierwszym zdjęciu (po lewej stronie "główki ramy").

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Jak upraszczać konstrukcje
« Odpowiedź #5 dnia: Maja 01, 2010, 12:23:37 pm »
A faktycznie, przeoczyłem. Dało by się to też rozwiązać alternatywnie, stosując od góry pin między mocowaniem a ramą. Wadą były by otwory regulacyjne w ramie i skokowa ( o oczko) regulacja.   

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Jak upraszczać konstrukcje
« Odpowiedź #6 dnia: Maja 02, 2010, 06:23:21 pm »
PROTOTYP OWIEWKI

Wypadałoby okleić taśmą żeby nie rozmókł na deszczu. Tak można prosto budować prototypy i sprawdzać ich aerodynamiczne i praktyczne walory:




« Ostatnia zmiana: Czerwca 08, 2010, 07:59:05 pm wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Jak upraszczać konstrukcje
« Odpowiedź #7 dnia: Maja 02, 2010, 06:36:40 pm »
Jak z "Wigry" zrobić pozioma? A może z "Jubilata"? Nie wiem czy to Jubilat czy Wigry -  każdym bądź razie:









Albo inny rower "pokroju" Wigry/Jubilat po przerobieniu na poziomy:

« Ostatnia zmiana: Sierpnia 03, 2010, 07:37:46 pm wysłana przez Maciej Długosz »

F.O.R.E.S.T

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 126
Odp: Jak upraszczać konstrukcje
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 04, 2010, 10:57:38 am »
Właśnie ostatnio podziwiałem Wigry stojące w garażu u mojego sąsiada i pomyślałem, że idealny byłby z niego dawca  ;D

Konios

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 30
Odp: Jak upraszczać konstrukcje
« Odpowiedź #9 dnia: Maja 04, 2010, 11:53:52 am »
Wracając do resorowania to pan Karol Pisarkiewicz
http://poziome.republika.pl/techno33.html
zastosował podobne rozwiązanie:


Płaty wykonane są z laminatu, niestety nie podał szczegółów.
Mankamentem rozwiązania jest: "Trzeszczące podczas jazdy elementy laminatów nośnych przednich kół."

Później wymienił laminat na poliwęglan 10 mm.



Wg opisu można wywnioskować, że to rozwiązanie jest dużo lepsze tzn jest bardziej stabilny i nie trzeszczy :)

cyqlop

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 825
  • Czułów
Odp: Jak upraszczać konstrukcje
« Odpowiedź #10 dnia: Maja 04, 2010, 12:03:12 pm »
mój jest robiony z Wigry 3
Moja mała firemka
https://cnc-warsztat.pl (frezuje aluminium, drewno, tworzywa sztuczne)  ZAPRASZAM, DOBRE CENY

Druga strona
https://sites.google.com/site/cyqlopproject

kapitanwasyl

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 368
Odp: Jak upraszczać konstrukcje
« Odpowiedź #11 dnia: Maja 04, 2010, 01:28:54 pm »
 ;D ;D ::)
I tak w koło  Macieju ...

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Jak upraszczać konstrukcje
« Odpowiedź #12 dnia: Maja 05, 2010, 07:47:54 am »
Czy wiadomo jak ten poliwęglan zachowa się podczas niższych temperatur?
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Jak upraszczać konstrukcje
« Odpowiedź #13 dnia: Maja 05, 2010, 08:22:49 am »
Czy wiadomo jak ten poliwęglan zachowa się podczas niższych temperatur?

Przy -30 pęka. Żartowałem. ;D
Nie powinno się z nim nic dziać przy ujemnej temp. Wybierasz się na Syberię?
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


kapitanwasyl

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 368
Odp: Jak upraszczać konstrukcje
« Odpowiedź #14 dnia: Maja 05, 2010, 08:29:34 am »
Chodziło pewnie o +70 --w razie pozostawienia na pełnym słońcu  ;D
I tak w koło  Macieju ...