Autor Wątek: Jak skomplikować to co może być proste  (Przeczytany 151014 razy)

kaczor1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1076
  • www.kaczor2.blogspot.com
    • HPV Poland & Recumbent Bike
Odp: Jak skomplikować to co może być proste
« Odpowiedź #105 dnia: Lipca 17, 2010, 08:15:53 am »
Napęd nożny. Napęd ręczny. Opuszczane/ podnoszone siodło. Wszystko "na raz":

http://www.youtube.com/watch?v=LjV3A-pfxps

Sugerujesz że trójkółka w filmiku jest przekombinowana?

Myślę, że należy spojrzeć na to trochę inaczej, zwrócić uwagę, dla jakich potrzeb (czyich) ten rower powstał.
Jakieś dwa tygodnie temu widziałem bardzo podobną konstrukcje.
Napęd ręczny + nożny + podnoszony opuszczany fotel.
Użytkownik cierpiał na niedowład mięśni i poruszał się na wózku. I nagle to, co na pierwszy rzut oka wydawało się zbyt przekombiowane, okazało się bardzo sensownym i praktycznym rozwiązaniem, ułatwiającym życie, a może wręcz jedynym rozwiązaniem, które umożliwiało tej osobie korzystanie z roweru.
Napęd ręczny dla zabawy jest raczej rzadko wykorzystywany.
W większości przypadków jest niestety koniecznością.  :(

Pozdrawiam Roland

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Jak skomplikować to co może być proste
« Odpowiedź #106 dnia: Lipca 17, 2010, 09:58:18 am »
Napęd nożny. Napęd ręczny. Opuszczane/ podnoszone siodło. Wszystko "na raz":

http://www.youtube.com/watch?v=LjV3A-pfxps

Sugerujesz że trójkółka w filmiku jest przekombinowana?

Myślę, że należy spojrzeć na to trochę inaczej, zwrócić uwagę, dla jakich potrzeb (czyich) ten rower powstał.
Jakieś dwa tygodnie temu widziałem bardzo podobną konstrukcje.
Napęd ręczny + nożny + podnoszony opuszczany fotel.
Użytkownik cierpiał na niedowład mięśni i poruszał się na wózku. I nagle to, co na pierwszy rzut oka wydawało się zbyt przekombiowane, okazało się bardzo sensownym i praktycznym rozwiązaniem, ułatwiającym życie, a może wręcz jedynym rozwiązaniem, które umożliwiało tej osobie korzystanie z roweru.
Napęd ręczny dla zabawy jest raczej rzadko wykorzystywany.
W większości przypadków jest niestety koniecznością.  :(

Pozdrawiam Roland


OK. Masz rację. Takie konstrukcje mają służyć w całej pełni osobom niepełnosprawnym. Powinienem był umieścić ten rower w innym dziale bo to może zostać źle odebrane. Mój błąd.

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Jak skomplikować to co może być proste
« Odpowiedź #107 dnia: Lipca 19, 2010, 04:27:59 pm »
Pełna osłona na łańcuch - żeby się nie brudzić oraz żeby przedłużyć eksploatację:

http://www.utnieuws.utwente.nl/new/?artikel_id=70850

http://www.utnieuws.utwente.nl/new/?artikel_id=72558





Na tej samej zasadzie robiony jest dostępny komercyjnie FlevoBike:


MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Jak skomplikować to co może być proste
« Odpowiedź #108 dnia: Sierpnia 07, 2010, 12:25:51 am »
Napęd. Na przednie koło. Ale jaki:











To samo ale w jeszcze mniejszym rowerku:

« Ostatnia zmiana: Sierpnia 12, 2010, 08:35:37 pm wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Jak skomplikować to co może być proste
« Odpowiedź #109 dnia: Sierpnia 10, 2010, 03:30:09 pm »
Albo tak - napęd na przód, niech skręca tył. Jeśli to dobrze jest zestrojone i fajnie jeździ to przerzucę to do wątku: "jak upraszczać konstrukcje". "Królikiem doświadczalnym" to jednak bym mógł zostać gdyby ktoś dał się przejechać (w Ameryce jeden gość ostro promował tego typu rozwiązanie: http://www.youtube.com/watch?v=9ijzld_X0eg ):

http://etracab.ru/forum/viewtopic.php?id=151    ----> źródło






MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Jak skomplikować to co może być proste
« Odpowiedź #110 dnia: Sierpnia 11, 2010, 01:01:17 pm »
A teraz "Utopia Project" - jeszcze niedoszlifowany (brakuje wielu detali na rysunku - jak choćby np. siodła :o). Ale skomplikowany jak się tylko da:

- trójkołowiec
- "odpinany" przód do łatwiejszego transportu
- rama z profil kwadratowych (wahacze przednie i wahacz tylny z profili prostokątnych)
- mechanizm pochylania kół gdzie wahacze chodzą "na przemian" (mechanizm a'la Munzo Fast FWD czy a'la Jetrike) + sprężyna "reakcyjna" do tego mechanizmu żeby nie latał od byle przemieszczenia się w siodle
- szerokość 74 cm (krańcowe punkty osi kół)
- długość 216 cm (krańcowe punkty opon)
- rozstaw kół 138 cm
- skrętne wszystkie koła żeby po testach i ustawieniach średnica zawracania wyniosła max. 2,5m
- 2 łańcuchy (rolki tuż pod siedzeniem) - docelowo zamiast łańcucha 2 paski zębate
- mechanizm skręcającego napędowego tylnego koła + "dzielony łańcuch z przegubem kardana" żeby umożliwić skręt tylnego wahacza (mechanizm a'la Chameleon Stites Design czy a'la Rosyjski składany rowerek z napędem na przód)
- siodło na stałej wysokości 60 cm od podłoża ale regulowane "przód - tył" dla wzrostu 1,60-2,00m oraz regulowany kąt oparcia w zakresie 30-60 stopni
- suport przesuwny "góra - dół" 37-55 cm
- kierownica nadsiodłowa - łożyskowana w taki sposób że "nie zachodzi za kolana", połączona popychaczami z przednimi kołami (coś jak QBX - regulowany kąt i wysunięcie)
- przestrzeń bagażowa z tyłu na bagażniku (bagażnik zespolony ze stelażem siodła) oraz pod kierowcą (podwieszony bagażnik)
- koła 28"
- dla porównania na samej górze jest w tej samej skali rower miejski 28"



Bagaż pod siedzeniem miało już kilku "pacjentów":







« Ostatnia zmiana: Sierpnia 19, 2010, 10:38:06 am wysłana przez Maciej Długosz »

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Jak skomplikować to co może być proste
« Odpowiedź #111 dnia: Sierpnia 11, 2010, 08:20:18 pm »
Maćku tak ma wyglądać Twój wymarzony rower? Czy tylnie koło w jakiś sztywny sposób jest sprzężone z kierownicą? Czy lata luźno jak kółko w supermarketowym wózku??
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Jak skomplikować to co może być proste
« Odpowiedź #112 dnia: Sierpnia 11, 2010, 08:52:44 pm »
Maćku tak ma wyglądać Twój wymarzony rower? Czy tylnie koło w jakiś sztywny sposób jest sprzężone z kierownicą? Czy lata luźno jak kółko w supermarketowym wózku??

Szydziu! To jest "żywe mięso". Trzeba przyprawić, ubić młotkiem i ugotować. Chodzi o zasady i kreślenie od podstaw - przynajmniej te zasady, na których mi zależy. Oczywiście że tylne koło jest sprzężone z kierownicą - to ma się skręcać "razem", czyli przednie koła mają skręcać razem z tylnym (no ale właśnie wyłapałeś jeden z wielu braków tego rysunku). Moim celem jest kompaktowy (zwarty) trójkołowiec z małą średnicą zawracania.

[EDIT]

Zrobiłem modernizacje na rysunku. I dorysowałem cięgna sterujące. Nie narysowałem Ackermana - na razie "męczy" mnie bardziej jakie profile i jakie połączenia wybrać na poszczególne elementy. Jeszcze nie rozpatrzyłem wszystkiego dokładnie żeby zrobić "pseudo-rysunek-techniczny" każdego detalu ale część rzeczy mam już dokładnie zaplanowanych i już coraz więcej wiem "jak DOKŁADNIE to zrobić" i "jestem już coraz bliżej". Wszystko trzeba będzie oczywiście na żywo przetestować i w razie błędów poprawić/ zmodernizować. Koła przednie mocowane są oburamiennie - szkoda pakować kasę w jednostronne gdy mam w planie to jeszcze ulepszać (na rysunku zaznaczone kolorem fioletowym). Hamulce będą rolkowe. Ramiona czerwone są ruchome "góra-dół" i będą na zwyłych kołnierzowych łożyskach ślizgowych. Tylny wahacz jest tylko obrotowy (skręca się). Obniżyłem siodło. Pamiętam że na dwukołowym Flevo-Racerze, gdzie siodło jest na wysokości 60 cm, ja - mając 190 cm wzrostu, na przechyłach (np. zatrzymanie się na pochyleniu) miałem niekiedy za mało czasu na "wyciągnięcie podwozia" co kończyło się żałosną "glebą". Na trójkołowcu awaryjnie też trzeba założyć że będziemy "w panice" chcieli dostać nogami do podłoża i lepiej jest jednak zniżyć siodło - zwłaszcza dla niższych osób. Dodatkowo rama będzie lżejsza - bo praktycznie jest w tej poniższej wersji "prosta jak but". Teraz na rysunku siodło jest na wysokości 48 cm. Dałem też sterowanie na dwóch drążkach chodzących na przemian - "jak w czołgu" (czyli USS w typie jaki ma np. velomobil Leitra). Jeszcze muszę dorysować dźwignię odpowiadającą za chodzenie przednich wahaczy góra-dół (co spowoduje że rower będzie się pochylał na zakrętach gdy wahacze będą chodzić na przemian). Plus jakaś stosunkowo słaba sprężyna (lub dwie) do tego mechanizmu żeby nie latał od byle pochyłu/ od byle przemieszczenia środka ciężkości.



[KONIEC EDYTOWANIA]   

Przejechałem się rowerem który miał dwie skrętne osie (akurat czterokołowiec) i byłem w szoku jakie to funkcjonalne rozwiązanie - rower nie był wcale nadsterowny. Dodam że kąt skrętu kół w czterokołowcu nie był duży a zawracało to praktycznie w miejscu - (na zdjęciu nie jestem ja):





Już podawałem przykład trójkołowca ze skrętnym tylnym kołem i taki sprzęt jest niesamowicie zwrotny (dla mnie to ważne). Nie miałem okazji ani oglądnąć ani przetestować trójkołowca z poniższego wideo ale funkcjonalność jest doskonała:

http://www.youtube.com/watch?v=0vD3wgnuL_Q
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 15, 2010, 02:35:47 pm wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Jak skomplikować to co może być proste
« Odpowiedź #113 dnia: Sierpnia 13, 2010, 11:38:03 pm »
A teraz skomplikujmy napęd (coś jak owalne zębatki "Biopace" czy jak korby "Rotor" w nieco skomplikowany sposób):

To się nazywa "SDV Drive Train"

http://www7a.biglobe.ne.jp/~otec/     ----> strona twórcy

http://www.hupi.org/HPeJ/0013/0013.html     ----> tu są przeprowadzone badania






MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Jak skomplikować to co może być proste
« Odpowiedź #114 dnia: Sierpnia 19, 2010, 11:24:20 am »
A teraz "najnowsze" "trendy" w zawieszeniu:


Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Jak skomplikować to co może być proste
« Odpowiedź #115 dnia: Sierpnia 19, 2010, 06:58:24 pm »
Jak się to obsługuje ?
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Jak skomplikować to co może być proste
« Odpowiedź #116 dnia: Sierpnia 19, 2010, 07:05:01 pm »
A teraz "najnowsze" "trendy" w zawieszeniu:




WHAT THE FUCKI'N FUCK !!?? :D


Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Jak skomplikować to co może być proste
« Odpowiedź #117 dnia: Sierpnia 19, 2010, 07:17:21 pm »
Jak się to obsługuje ?

Jest wideo na YouTube - ten rower "jeździ". Jak znajdę wideo to wrzucę link. Dziwne ale działa.

WHAT THE FUCKI'N FUCK !!?? :D

Sorry kids - don't read this: THIS IS FUCKING AMAZING!!! ;)
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 19, 2010, 07:19:05 pm wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Jak skomplikować to co może być proste
« Odpowiedź #118 dnia: Sierpnia 19, 2010, 08:57:18 pm »
Znalazłem pokazowe wideo z tym "nowoczesnym" zawieszeniem:

http://www.youtube.com/watch?v=hzWfLBogFns

http://www.youtube.com/watch?v=VnpaSIs3lz4

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Jak skomplikować to co może być proste
« Odpowiedź #119 dnia: Sierpnia 27, 2010, 11:42:20 pm »
"Najnowsza" piasta: