Autor Wątek: spawanie  (Przeczytany 52150 razy)

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1438
  • Zduńska Wola
Odp: spawanie
« Odpowiedź #90 dnia: Wrzesień 20, 2010, 07:38:16 pm »
W Polsce kupisz za "psie" pieniądze wiertarkę stołową z pochylanym stolikiem.



Jak coś jest za "psią forsę" to według mnie nadaje się tylko "psu na budę".

Zamiast taniej wiertarki polecam obrotowe imadło i porządną wiertarkę.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy


gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1600
Odp: spawanie
« Odpowiedź #91 dnia: Wrzesień 20, 2010, 08:42:58 pm »
Są jeszcze poradniki dla spawaczy.

apropos spawania, zanabylem drogą kupna : http://allegro.pl/show_item.php?item=1228476716

:)

ciekawa rzecz
laminat K3 i bambus K5

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: spawanie
« Odpowiedź #92 dnia: Wrzesień 20, 2010, 09:46:10 pm »
A teraz parametry z książki Jerzego Mizierskiego pt. "Spawanie w osłonie gazów metodami MAG i MIG. Podręcznik dla spawaczy i personelu nadzoru technicznego". Grubości spoin też są podane (jutro przedstawię więcej przydatnych zdjęć i sklecę przykładowego WPS'a).



« Ostatnia zmiana: Wrzesień 21, 2010, 02:10:27 am wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: spawanie
« Odpowiedź #93 dnia: Wrzesień 21, 2010, 02:30:56 am »


a propos pasowania rurek czy ktoś wie gdzie można nabyć taki fajny uchwyt?

Nie wiem ile masz smykałki, bo tak wstępnie potrzebne:
- dwa łożyska w oprawach - prosty montaż!!!
- wytrzymała, sztywna rura jako "oś"
- dwa grube płaskowniki
- imadło
- przejściówki na uchwyt "głowicę" wiertarki oraz na mocowanie wiertła bimetalicznego

Sklecić samemu. Potem podpiąć do wiertarki ze zredukowanymi odpowiednio obrotami.

Pytałeś już F.O.R.E.S.T o to urządzenie Szymona Ludowicza? Tu jest e-mail do niego: szymon@roadking.pl

F.O.R.E.S.T

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 126
Odp: spawanie
« Odpowiedź #94 dnia: Wrzesień 21, 2010, 10:50:02 am »
przyrząd nazywa sie tube notcher i w Polsce tego nie kupisz przynajmniej na alledrogo nie ma

http://shop.ebay.pl/?_from=R40&_npmv=3&_trksid=m570&_nkw=tube+notcher
na e bayu są ale cena  :)

Dzięki, akurat już wczoraj udało mi się w końcu wygooglać jak się to ustrojstwo nazywa :)
ceny rzeczywiście są wysokie o dostępności w Polsce już nie wspominając.  ale jak się przyjrzałem z bliska to wcale nie trudno można sobie samemu takie urządzenie stworzyć za niewielkie pieniądze...

Czytając na temat tych urządzeń znalazłem tylko dziwną informację od niektórych użytkowników, że standardowe otwornice (koronki, czy jak tam zwał) dostępne w sklepach narzędziowych mają cyt. "zbyt agresywne zęby" przez co dokładność wycięcia i co za tym idzie poprawność spasowania rur nie jest najlepsza. ???

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: spawanie
« Odpowiedź #95 dnia: Wrzesień 21, 2010, 11:30:30 am »
Czytając na temat tych urządzeń znalazłem tylko dziwną informację od niektórych użytkowników, że standardowe otwornice (koronki, czy jak tam zwał) dostępne w sklepach narzędziowych mają cyt. "zbyt agresywne zęby" przez co dokładność wycięcia i co za tym idzie poprawność spasowania rur nie jest najlepsza. ???

Tak jest ze wszystkim, musisz umieć zatem dobrać właściwy sprzęt. Są katalogi części do maszyn, katalogi łożysk, pił, wierteł, otwornic, śrubokrętów, kluczy. Idź do prawdziwego zakładu z częściami/ narzędziami i powiedz że szukasz otwornicy do metalu, do aluminium. Może nawet obsłużą Cię dobrze w Castoramie - ale sądzę że lepiej byłoby iść do bardziej wyspecjalizowanego sklepu. W Castoramie też mają katalogi - sprawdź to jak chcesz. Nie zdziw się jak goście albo się roześmieją ("że czegoś takiego nie ma") albo wyszukają Ci najdroższą otwornice firmowego producenta ("profesjonalizm kosztem twoich pieniędzy do bólu"). Przyjrzyj się zatem jakie są otwornice w zależności od danego typu metalu. Prawdopodobnie różnią się "wzorem ząbków". Potem dobierz właściwą otwornicę do danego typu metalu. Nie kupuj od razu najdroższej otwornicy np. firmy Sandvik (choć sam nie wiem czy np. firma Sandvik robi otwornice do alu). Nawet do drewna jest kilka rodzajów pił i trzeba dobrać właściwe uzębienie (drewno suche, mokre - jest kilka rodzajów pił ręcznych!!!). Mordowałem się kiedyś niewłaściwą ręczną piłą i jak "trafiłem" na właściwą to było niebo-a-ziemia. A wracając do otwornicy - wyreguluj obroty wiertarki - może Ci "poszarpać" gdy np. obroty będą za wysokie. Gdy zaś będą za niskie to nie powinno się nic stać (IMO) - tylko zamocuj sztywno żeby nie wpadło w wibracje i uważaj żebyś tylko na zbyt niskich obrotach wiertarki nie spalił.

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: spawanie
« Odpowiedź #96 dnia: Wrzesień 21, 2010, 02:12:20 pm »
A teraz wizje szalonego konstruktora - oto wahacz, który ma za zadanie pospawać spawacz. Chyba zbulwersuje go fakt, że rysunek jest 3D. Od razu się tłumaczę - 2D też mogę zrobić. Na rysunku brakuje też wymiarów i kątów. Nie w tym jednak rzecz - mi cały czas chodzi o oznaczenia spawalnicze oraz normy dla złącz pachwinowych, doczołowych np. dla blach stalowych 1,5mm. Nie mam tych parametrów dla blachy/profilu o ściance 1,5mm. Spawacz "poradzi sobie" - wiem, ja mając dostęp do spawarki też bym to ustalił (prąd i prędkość podawania drutu, jedynie prędkości prowadzenia uchwytu bym tak dobrze liczbowo nie ustalił). Najprościej byłoby gdyby była tabela prądów/ prędkości podawania drutu/ prędkości prowadzenia uchwytu dla grubości 1, 1,5, 2 mm.  Wtedy tworzymy profesjonalny WPS. Aha - materiał na rysunku to stal, metoda MAG 135. Alu miałoby inne parametry. Ma ktoś tabelę z parametrami spawanymi dla złącz pachwinowych/doczołowych dla stali o grubości 1, 1,5, 2 mm?? Rysunek 3D został zrobiony w programie Google Sketchup. Pogrubiłem znacznie "kreski" oznaczające spoiny oraz dodałem znaki trójkąta w programie Corel Draw (można by zrobić te poprawki równie dobrze w programie Microsoft Paint).

« Ostatnia zmiana: Wrzesień 21, 2010, 02:16:16 pm wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: spawanie
« Odpowiedź #97 dnia: Wrzesień 21, 2010, 09:27:23 pm »
I oto parę zdjęć z podręcznika o spawaniu. "Największy" zonk z migomatem jest gdy wywiewa gaz - gdy wieje to trzeba się osłaniać (np. prace na zewnątrz), spoina jest wtedy porowata i wtedy mamy szmelc (problem z wiatrem nie dotyczy elektrody). Rodzaj gazu osłonowego też jest ważny. Najgorsza rzecz to gaz osłonowy CO2. Warto od razu spawać Ar+CO2, bo CO2 silnie "kipi" i jest sporo odprysków.









« Ostatnia zmiana: Wrzesień 21, 2010, 09:39:41 pm wysłana przez Maciej Długosz »

cyqlop

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 787
  • Czułów
    • pozdrawiam poziomo
Odp: spawanie
« Odpowiedź #98 dnia: Wrzesień 24, 2010, 04:53:01 pm »
http://cgi.ebay.pl/WNS-Pipe-Tube-Notcher-for-Round-or-Square-2-Dia-/220667349104?pt=UK_BOI_Metalworking_Milling_Welding_Metalworking_Supplies_ET&hash=item3360cc8870

za w miarę normalne pieniądze w uk


Dlaczego taka otwornica jest wg. mnie najlepsza.
Ponieważ jak ją zamocujesz do stołówki (niekoniecznie można  wiertarką zwykłą), to jest sztywno , a po drugie jak wibruje to całość łącznie z rurą, do tego musisz mieć chłodzenie choćby woda by się nie grzało(WD 40 tez może być), a i przy okazji wydłużysz życie otwornicy.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 24, 2010, 04:56:57 pm wysłana przez cyqlop »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: spawanie
« Odpowiedź #99 dnia: Wrzesień 27, 2010, 01:39:32 pm »
Pora na trochę wad w połączeniach spawanych i oceny "co jest źle":











A teraz opisy:







Dokładna analiza:



A teraz wpływ wad na wytrzymałość:





« Ostatnia zmiana: Wrzesień 27, 2010, 05:13:02 pm wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: spawanie
« Odpowiedź #100 dnia: Wrzesień 27, 2010, 02:35:57 pm »
Spawanie wywołuje naprężenia. Stygnący ciekły metal kurczy się i "ściąga" i napina elementy. Nazywa się to popularnie "ściąganiem spawów". Stygnący metal wprowadza tzw. "naprężenia wewnętrzne". Kilka informacji na temat ulepszania stali po spawaniu:

Odprężanie ma na celu usunięcie naprężeń własnych bez zmiany struktury materiału. Zabieg ten polega na wygrzewaniu w temperaturze zależnej od przyczyn, które wywołały naprężenia, przez kilka godzin i na powolnym studzeniu. Temperatura odprężania jest niższa od 50 do 100 stopni Celsjusza niższa od temperatury rekrystalizacji. Czas tego procesu nie przekracza dwóch godzin . W czasie zabiegu zanikają głównie naprężenia. Odprężanie zachodzi również w temperaturze otoczenia, ale trwa wtedy od kilku do kilkunastu miesięcy. Ten rodzaj zabiegu nazywa się odprężaniem samorzutnym albo sezonowaniem. Odprężanie wyrobów stalowych spawanych przeprowadza się w temperaturze nie przekraczającej 650 stopni Celsjusza przez dwie do trzech godzin.

Wyżarzanie zupełne ma na celu całkowite przekrystalizowanie i uzyskanie jednorodnej , drobnoziarnistej struktury stali. Zabieg zapewnia usunięcie naprężeń własnych, nadaje stali dobrą ciągliwość i dobrą obrabialność. Zabieg trwa około dwóch godzin i po nim stosuje się bardzo powolne studzenie.

Normalizowanie - zadaniem normalizowania jest całkowite przekrystalizowanie i uzyskanie jednorodnej drobnoziarnistej struktury stali zgodnej z wykresem Fe-Fe3C (sorry za brak wykresu). Zabieg zapewnia usunięcie naprężeń własnych, największe możliwe rozdrobnienie ziarna, nadaje stali dobrą ciągliwość, przy nieznacznie większych w porównaniu z wyżarzaniem zupełnym wytrzymałości i twardości, dobrą obrabialność i podatność do właściwej obróbki cieplnej. Warunki normalizowania są takie same jak wyżarzania zupełnego ale stosuje się większą szybkość chłodzenia. Normalizowanie ograniczone jest do stali o dostatecznie dużych szybkościach krytycznych chłodzenia.

Zabiegi hartowania i odpuszczania  obejmowane są wspólną nazwą ulepszania cieplnego. Po hartowaniu zawsze stosuje się odpuszczanie.

Hartowanie. Celem hartowania jest uzyskanie struktury martenzytycznej (ewentualnie bainitycznej ) o dużej twardości, wytrzymałości i odporności na ścieranie, powodującej jednak znaczną kruchość i naprężenia własne.

Hartowanie powierzchniowe zapewnia większą odporność na ścieranie warstwy zewnętrznej przy rdzeniu mniej twardym i wytrzymałym ale bardziej ciągliwym (stosuje się do elementów obciążonych dynamicznie). Zabieg przeprowadza się przez szybkie nagrzewanie około 850 do 950 stopni Celsjusza ( ilość energii cieplnej doprowadzana w jednostce czasu do powierzchni przedmiotu musi być dużo większa od ilości , jaka może przeniknąć w głąb przekroju dzięki przewodności cieplnej ) oraz szybkim chłodzeniu tak aby większa ilość ciepła znajdująca się w warstwie zewnętrznej została odprowadzona przez środek chłodzący a nie wnikła w głąb przekroju.

Wytrzymałość w zależności od dodatkowych procesów - pisał o tym Rickey M. Horwitz:
Stal chromo-molibdenowa wyżarzona:
- 544 Mpa (wytrzymałość na zrywanie),
- 340 Mpa (wytrzymałość na zginanie)

Stal chromo-molibdenowa normalizowana:
- 612 Mpa (wytrzymałość na zrywanie),
- 476 Mpa (wytrzymałość na zginanie)

Stal chromo-molibdenowa ulepszana cieplnie:
- 871 Mpa (wytrzymałość na zrywanie),
- 769 Mpa (wytrzymałość na zginanie)
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 27, 2010, 05:35:59 pm wysłana przez Maciej Długosz »

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1438
  • Zduńska Wola
Odp: spawanie
« Odpowiedź #101 dnia: Wrzesień 27, 2010, 05:13:01 pm »
Maciej, jak piszesz o obróbce cieplnej, to powinieneś zacząć od wykresu żelazo-węgiel. Tam dokładnie widać jaki proces zachodzi............itd.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy


MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: spawanie
« Odpowiedź #102 dnia: Wrzesień 27, 2010, 05:35:26 pm »
Maciej, jak piszesz o obróbce cieplnej, to powinieneś zacząć od wykresu żelazo-węgiel. Tam dokładnie widać jaki proces zachodzi............itd.


Yyyyyy - zagiąłeś mnie Hansglopke! Chwilkę mi znajdzie nim znajdę kolejne zależności.

Gdy mowa jest o węglowych stalach spawalnych o niskiej zawartości węgla (C<0,2%) czy o stalach trudnospawalnych o średniej zawartości węgla (0,2<C<0,4%) to są one ogólnie mówiąc spawalne. Np. stale wysokowęglowe C>0,4% są PONOĆ niespawalne.

A stale stopowe?

Znalazłem też zależność: w celu określenia spawalności stali stopowych należy wykorzystać wzór TREMMLETT'A (wpływ składników stopowych na spawalność stali)
 
Ce=C+Mn/6+(Cr+U)/5+Mo/4+Ni/15+Cu/13+P/2
Ce - równoważnik węgla w stali

Stale wysokostopowe są trudno ALE JESZCZE spawalne.

A obróbka cieplna w przypadku stali? Daje duże rezultaty - to widać - ale czy jest sens ją stosować w produkcji ram rowerów z profili o przekroju belki nośnej 40mm i grubości ścianki 1,5mm? Czy raczej sztuka dla sztuki?
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 27, 2010, 05:37:29 pm wysłana przez Maciej Długosz »

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 3182
Odp: spawanie
« Odpowiedź #103 dnia: Wrzesień 27, 2010, 07:47:28 pm »
Znalazłem też zależność: w celu określenia spawalności stali stopowych należy wykorzystać wzór TREMMLETT'A (wpływ składników stopowych na spawalność stali)

Rodzaj stali można też w pewnym zakresie rozpoznać po kolorze iskier które powstają podczas cięcia / skrobania szlifierką.

A obróbka cieplna w przypadku stali? Daje duże rezultaty - to widać - ale czy jest sens ją stosować w produkcji ram rowerów z profili o przekroju belki nośnej 40mm i grubości ścianki 1,5mm? Czy raczej sztuka dla sztuki?

Sztuka dla sztuki + generowanie kosztów.
Frame is the heart of bike
http://picasaweb.google.com/Poziome


hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1438
  • Zduńska Wola
Odp: spawanie
« Odpowiedź #104 dnia: Wrzesień 27, 2010, 09:35:42 pm »
Yyyyyy - zagiąłeś mnie Hansglopke! Chwilkę mi znajdzie nim znajdę kolejne zależności.

Kowal zapewne też nie znał wykresów i elektronicznych czujników temperatur. Miał praktykę i znał się "jak wykuć stal, puki gorąca".
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy