Autor Wątek: spawanie  (Przeczytany 49931 razy)

Rumcajs

  • Gość
Odp: spawanie
« Odpowiedź #60 dnia: Sierpień 09, 2010, 11:47:26 am »
Gdy sprzęt ulegnie awarii masz prawo do:
- skorzystania z gwarancji [w takim przypadku sprzedawca może naprawić sprzęt lub wymienić na nowy (gdy n.p. naprawa nie będzie możliwa)],
- skorzystania z ROSZCZENIA O NIEODPŁATNĄ NAPRAWĘ LUB WYMIANĘ RZECZY (co - na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 27.07.2002 o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, oraz zmianie kodeksu cywilnego Dziennik Ustaw nr 141 i później 1176 - pozwala Ci ŻĄDAĆ wymiany wadliwego towaru na NOWY).

kapitanwasyl

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 365
    • youtube
Odp: spawanie
« Odpowiedź #61 dnia: Sierpień 09, 2010, 05:17:24 pm »
Dzięki wszystkim a w szczególności  Cruzbike , właśnie o taką odpowiedz mi chodziło.
 Co do wielkości , i ceny  a jej specyfikacji to  właśnie mam  wątpliwości i dla tego spytałem .

 Moja poprzednia  Rosyjska też lubiła "zlepiać" ale to właśnie jest urok  tanich transformatorowych spawarek.
 Po nabraniu wprawy przestało to przeszkadzać.
 
  Ruska jednak była nie do przegrzania.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 09, 2010, 08:57:51 pm wysłana przez kapitanwasyl »
I tak w koło  Macieju ...

cruzbike

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 327
  • Solec Wielkopolski
Odp: spawanie
« Odpowiedź #62 dnia: Sierpień 09, 2010, 10:02:20 pm »
Cytuj
Dzięki wszystkim a w szczególności  Cruzbike , właśnie o taką odpowiedz mi chodziło.
 Co do wielkości , i ceny  a jej specyfikacji to  właśnie mam  wątpliwości i dla tego spytałem .

 Moja poprzednia  Rosyjska też lubiła "zlepiać" ale to właśnie jest urok  tanich transformatorowych spawarek.
 Po nabraniu wprawy przestało to przeszkadzać.
 
  Ruska jednak była nie do przegrzania.

A niema za co  :D
GG: 13949582

cyqlop

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 786
  • Czułów
    • pozdrawiam poziomo
Odp: spawanie
« Odpowiedź #63 dnia: Sierpień 10, 2010, 04:03:33 pm »
ja jednak polecam inwertorów-kę

nie lepi,
do 140 A wystarczy w pracy mamy taką THF magnum w domu tez taką mam

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: spawanie
« Odpowiedź #64 dnia: Sierpień 16, 2010, 11:10:08 am »
Jeśli mamy ochotę zbudować ramę roweru poziomego i nie mamy zbyt wiele narzędzi ani nie mamy spawarki to ... zacznijmy szkicować! Można pójść krok dalej i dołączyć oznaczenia spawalnicze na naszym rysunku żeby można było oddać to spawaczowi i żeby wszystko było jasne.





Powyżej są uproszczone rysunki techniczne do spawania ale brakuje na nich precyzyjnych, pełnych oznaczeń spawalniczych (choć dla niektórych nie będzie to stanowiło żadnego problemu). Źródło tych rysunków: http://www.kettwieseltandem.de/Flevo/FlevoRacer/ . Od razu dodam że Flevo-Racera trzeba modyfikować żeby się nim cieszyć, bo jest mocno niedopracowany (choć strasznie tani - wszystkie gotowe, pocięte, nawiercone profile można kupić za ... 50 EUR (+/- 200 zł): http://www.hafa-ligfietsen.nl/test/fram%2Cs/flevo_frameset1.html. Ale są lepsze konstrukcje niż Flevo-Racer dlatego liczy się żeby mieć plan działania gdy chcemy coś sami skonstruować.

Krok po kroku (zakładając że chcemy pospawać ramę roweru nie mamy spawarki):
- robimy ogólny szkic roweru
- ustalamy dokładnie wymiary każdego elementu
- ustalić gdzie trzeba ciąć a gdzie trzeba nawiercać otwory i też zaznaczyć to na rysunku
- ustalić dokładnie kąty pod jakimi łączone są spawane elementy
- wprowadzić oznaczenia spawalnicze
- w przypadku gdy coś na rysunku nie jest do końca jasne to zrobić zbliżenie lub rzut z innej strony

Naszym zadaniem jest:
- zrobienie rysunku technicznego
- ustalenie dokładnie z jakich profili chcemy żeby była wykonana rama (grubość ścianek, średnica, rodzaj profilu, materiał)
- kupienie profili z których będzie robiona rama (zazwyczaj w hurtowni metali)

Jeśli nie mamy piłki do metalu, imadła, wiertarki to gonimy do zakładu ślusarskiego (mała uwaga - spawacz nie zawsze jest ślusarzem który "dłubie" w metalu i spawacz może nie mieć ochoty "bawić" się w przygotowanie elementów):
- pocięcie profili na poszczególne odcinki (uwaga - w hurtowniach nie zawsze tną dokładnie - a materiał dostarczany jest np. w 3,4 metrowych lub dłuższych odcinkach) więc jeśli coś ma być pocięte na mniejsze kawałki w hurtowni stalli to radzę dać zapas 2-3 cm żeby potem się nie rozczarować że "Zdzichu coś za krótko obciął")
- jeżeli mamy rurę/ rury to do ich spasowania ze sobą trzeba użyć koronki bimetalicznej (wiertło otworowe bimetaliczne)



- oszlifowanie krawędzi (zabawa pilnikiem, szlifierką stołową lub szlifierka kątową) - czyli zabawa w ślusarza
- oczyszczenie z rdzy, oleju, zgorzelin i innych zanieczyszczeń pociętych już profili

- zaniesienie przygotowanych elementów + rysunku technicznego do zakładu spawalniczego w naszej okolicy (czy do domowego spawacza)
- mistrzostwem świata jest zrobienie tzw. szablonu spawalniczego - brzmi groźnie ale wystarczy płyta wiórowa czy płyta pilśniowa w której będą zaciśnięte spawane elementy. Wcześniej wystarczy narysować linie jak na rysunku technicznym oraz wprowadzić jakieś "ściski". "Szablon spawalniczy może wyglądać np. tak:



Musimy jednak wiedzieć że da się precyzyjnie pospawać bez szablonu tylko wtedy trzeba wprowadzić dokładnie oznaczenia jak prowadzić spoinę. Można też zostawić ten "orzech do zgryzienia" spawaczowi - ale radziłbym wcześniej spytać czy spawacz gwarantuje zachowanie wymiarów. Inaczej powstaną odkształcenia spawalnicze - gorący metal w trakcie stygnięcia kurczy się i "ściąga" wymiary. To czasem mogą być odkształcenia ("zwichrowania") 1 cm. Przy krótkich elementach może to być zaledwie 2-3mm na końcu elementu. Zależy jak długi spawany element. Podawałem to na przykładzie rury - gdy spawamy np. doczołowo rurę bez "szablonu spawalniczego" to nie spawa się jej jednym cięgiem dookoła, tylko spawa się "łukami". Żeby mieć większą pewność czy rama będzie upragnione wymiary trzeba się spytać spawacza z jaką precyzją operuje (nie wszyscy spawacze potrafią spawać precyzyjnie bez szablonu):



Przykładowe oznaczenia spawów są tutaj. Z tym że kupując profile metalowe - dajmy na to o grubości 1,5mm powinniśmy też podać prąd jakim będzie to spawane. Przykładowo materiał o grubości 1,5mm powinien być spawany co najmniej prądem 80A. Ile dokładnie - dowiem się jakie są normy i podam z techniczna precyzją dla różnych grubości materiałów (potrzebuję znaleźć te informacje). Wtedy rysunek techniczny będzie pełny. Czyli będzie podana spoina oraz jej parametry. Jak znajdę rysunki techniczne z pełnymi oznaczeniami spawalniczymi to je tutaj umieszczę. Tymczasem mam ogólny rysunek - brakuje na nim natężenia prądu z jakim to ma być spawane, posuw drutu, prędkość prowadzenia uchwytu, grubość spoiny. Część rzeczy wydaje się być może śmieszna ale na prawdziwych rysunkach podawane jest właśnie każde drobiazgowe ustalenie. Oczywiście spawacz z doświadczeniem jest w stanie ustalić to sam - my jednak też możemy się dowiedzieć jakie są normy w tej kwestii.



Oznaczenie spoiny składa się ze znaku spoiny oraz z podstawowych wymiarów w milimetrach, którymi są: grubość "a" spoiny, wpisywana nad linią odniesienia z lewej strony znaku spoiny i długość "l" spoiny wpisywana z prawej strony znaku.
Grubością spoiny czołowej jest:
- grubość części łączonych
- minimalna odległość od lica spoiny do granicy wtopienia.
Grubością spoiny pachwinowej jest wysokość trójkąta równoramiennego wpisanego w przekrój poprzeczny spoiny. Wymiar ten można zastąpić długością boku trójkąta



Polecam wszystkim "budowniczym" tę stronę:

http://www.roadking.riders.pl/tech/Budowa_ramy-dopasowywanie_i_skladanie_czesci_ramy.htm

Oraz wszystkie działy związane z budownictwem ram motocykli - mnóstwo cennych informacji tam znajdziecie:

http://www.roadking.riders.pl/new/main.php?id=600
« Ostatnia zmiana: Sierpień 16, 2010, 12:00:00 pm wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: spawanie
« Odpowiedź #65 dnia: Sierpień 21, 2010, 05:27:23 am »
Poniższe informacje pewnie dla większości zainteresowanych są oczywiste i jasne ale co tam - przepiszę:

W trakcie spawania MIG/MAG/TIG gaz osłonowy musi ochronić ciekłe jeziorko spawalnicze przed dostępem powietrza atmosferycznego. Azot i tlen, zawarty w powietrzu wchodzi w reakcje z rozgrzanym metalem i powoduje odpowiednio kruchość lub utlenienie się spawu (spoina będzie porowata i będzie zawierać pęcherze). Gazy osłonowe powinny być dobierane w zależności od spawanego materiału.

Spawanie stali niskowęglowej w osłonie samego CO2 nie jest zalecane, gdy wymagana jest odpowiednia wydajność procesu, poprawny kształt i wygląd lica spoiny, uzyskanie najwyższych właściwości mechanicznych i odporności na pękanie spoin. Wtedy należy stosować mieszaniny Ar + CO2, Ar + CO2 + O2. Ta uwaga nie dotyczy spawania bram i ogrodzeń gdzie wytrzymałość mechaniczna jest drugorzędna i wtedy obniża się koszty spawając czystym CO2 (CO2 to najtańszy gaz osłonowy).

Te uwagi naturalnie nie dotyczą spawania elektrodą (MMA), bo elektroda ma otulinę która pełni rolę osłonową.

Napisałem to, bo akurat niepotrzebnie kupiłem sobie (rok temu) butle z CO2 (instruktor od spawania kręcił głową gdy mówił o mieszance Ar+CO2 "że jest znacznie droższa"). Co tam - powinienem był od razu kupić "mieszankę" Ar+CO2. Już nawet nie chodzi mi o specjalne właściwości mechaniczne spawów ale choćby o same rozpryski, bo CO2 silnie pryska i gorące odpryski potrafią przepalić ubranie albo wlecieć do buta. Do robienia samych szkieletów/ prototypów czysty CO2 jeszcze "styknie" ale na dłuższą metę czysty CO2 jest wkurzający.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 21, 2010, 05:37:02 am wysłana przez Maciej Długosz »

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1430
  • Zduńska Wola
Odp: spawanie
« Odpowiedź #66 dnia: Sierpień 21, 2010, 07:40:18 am »
Butle po CO2 powinni Ci wymienić bez kłopotu na mieszankę.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy


MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: spawanie
« Odpowiedź #67 dnia: Sierpień 21, 2010, 07:30:10 pm »
Butle po CO2 powinni Ci wymienić bez kłopotu na mieszankę.

Tak zatem zrobię, bo nie lubię wcale tych odprysków z CO2. Metal aż "kipi".

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1430
  • Zduńska Wola
Odp: spawanie
« Odpowiedź #68 dnia: Sierpień 21, 2010, 08:28:38 pm »
Trzeba tylko przypilnować by atestu na butle nie przegapić. Wybity jest w górnej części. Miesiąc i rok do kiedy atest jest ważny. Zazwyczaj jest kilka dat, ale obowiązuje ta najwyższa.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy


MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: spawanie
« Odpowiedź #69 dnia: Wrzesień 14, 2010, 12:06:11 pm »
A teraz smarkają Rosjanie:

http://velomobile.org/forumjf/viewtopic.php?f=62&t=4640     ----> "smarkacze"





























































































tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 647
Odp: spawanie
« Odpowiedź #70 dnia: Wrzesień 14, 2010, 02:40:18 pm »
fajne to siedzenie Maciej nie wiesz z czego te boki są wycięte? czyżby po rusku, z deski jakiejś lub sklejki?
GG 44806649

tomigelo

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 152
  • 20 latek od pierwszej poziomki :)
    • www.poziome.republika.pl/techno12.htm
Odp: spawanie
« Odpowiedź #71 dnia: Wrzesień 14, 2010, 03:13:43 pm »
Ja obstawiam sklejkę  ;D


Zdjęcia tych "spawów" > polecieli po bandzie że :)

Skubańcom nawet nie chciało się zeszlifować i jeszcze raz pospawać żeby to wyglądało !!!
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 14, 2010, 03:31:51 pm wysłana przez tomigelo »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: spawanie
« Odpowiedź #72 dnia: Wrzesień 14, 2010, 04:03:55 pm »
fajne to siedzenie Maciej nie wiesz z czego te boki są wycięte? czyżby po rusku, z deski jakiejś lub sklejki?

Moim zdaniem to wycięta (np. wyrzynarką czy piłką ręczną) sklejka 20mm. Nie znam już dobrze języka rosyjskiego (więc nie przetłumaczę tekstu z ich forum) - jak chcesz to zerknij na oryginalny wątek:

http://velomobile.org/forumjf/viewtopic.php?f=62&t=4640&start=60

A ja (znowu) zajmę się zdjęciami:


















tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 647
Odp: spawanie
« Odpowiedź #73 dnia: Wrzesień 14, 2010, 08:16:48 pm »
dzięki Maciej w wyszukiwaniu na Internecie jesteś debesciak myślę że bez problemu wygiął bym tak kij od np grabi mocny a o wiele lżejszy od tej sklejki poeksperymentuje zobaczymy co wyjdzie chociaż siedzenie mam z kompozytu ale to zawsze coś innego  jak by można było wyginać bambus to było by leciutkie
 siedzonko a przy tym ekologiczne :)
GG 44806649

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 656
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: spawanie
« Odpowiedź #74 dnia: Wrzesień 16, 2010, 08:06:14 pm »
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!