Autor Wątek: Tandem poziomy.  (Przeczytany 38089 razy)

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #15 dnia: Lutego 17, 2010, 11:52:59 am »
pedałujesz i nagle ten z przodu mówi, przestań pedałować.
Mam doświadczenia w jeżdżeniu na tandemie ale "zwykłym".Odruchowo na tylnim fotelu próbuje skrecać kierownicą :) Jak przy ruszaniu z łapaniem równowagi? Będzie może ktoś z tandemem na zlocie poziomek w Pile?
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

sławek

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 717
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #16 dnia: Lutego 17, 2010, 10:14:51 pm »
 Masz doświadczenie w jeździe zwykłym tandemem, i widzisz że są pewne komplikacje w porównaniu z rowerem pojedynczym. Ja miałem kilka tandemów "pionowych" i uważam, że nie tak prosto jest się we dwóch/dwoje zgrać. Wystartowanie na tandemie jest już pewną sztuką- ja praktykowałem aby obaj rowerzyści stanęli na opuszczonym pedale, a drugą nogą odpychali się  od podłoża (czyli robimy hulajnogę)
  No to odpychamy się raz! dwa! na trzy ostatnie odepchnięcie i wskakujemy na siodełka, jak już rower jest rozpędzony i łapie równowagę.
  Zatrzymanie - podobnie obaj osobnicy stają na opuszczonym np prawym pedale i lewą nogę trzymają w zwisie by było się czym podeprzeć, jak już prędkość zbliży się do zera.
  Przyznam się, że nie wyobrażam sobie jak takie czynności wykonać na poziomce ;D.
  Jak uzyskać prędkość która nam będzie rower stabilizowała?  Może się wystrzelić z katapulty, jak to robią myśliwce na lotniskowcach?  ???
  Z moich obserwacji poziomka długa - LWB jest dla początkującego znacznie prostsza do opanowania niż SWB. Człowiek na długim rowerze może się odepchnąć parę razy nogami od podłoża metodą Freda Flinstona z "Jaskiniowców"  i już jedzie, choć jeszcze ani razu pedałami nie zakręcił. Ile osób wsadzałem na SWB to je musiałem najpierw porządnie popchać.
  Zastanawiasz się czy będzie ktoś na zlocie na tandemie. Pojedynczych poziomek w Polsce jest mało,trajek "jak na lekarstwo"  a co dopiero tandem spotkać!  :(
Sławek

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #17 dnia: Lutego 17, 2010, 10:40:30 pm »
Właściwie to najlepszą stabilność przy małej prędkości mają rowery ze słabo pochyloną główką ramy a więc krótkie albo LWB ale ze sterowaniem podsiodłowym (przy "chopperze" łatwiej się kieruje gdy głowka ramy jest bardziej pochylona, wtedy trochę bardziej kręcimy długą kierownicą a mniej wychylamy na boki). Łatwość nauki na LWB chopperze nie wynika raczej z tego że jak się odepchniesz to od razu stabilnie jedzie tylko z łatwiejszej do balansowania, bardziej wyprostowanej pozycji i mniejszej czułości na ruchy kierownicą (jest na tyle długa że aby uzyskać ten sam skręt koła trzeba nią wykonać większy ruch a większa baza kół także powoduje że zataczamy łagodniejsze łuki) a wiemy że największy problem na początku to chyba wieszanie się na kierownicy - złe przyzwyczajenia z niewłaściwych rowerów ;)
Jakub Sałata

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #18 dnia: Lutego 18, 2010, 09:52:23 am »
Tandem mam ze względu na moją siostrę - jest osobą głuchoniewidomą - więc jest totalny brak komunikacji w trakcie jazdy - ale jakoś dajemy rade - bardziej odruchowo więc nie umiem nawet opisać jak to robimy.
A jeśli nawet jest jeden poziomy tandem w Polsce - to fajnie by było żeby się pojawił :)
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #19 dnia: Lutego 18, 2010, 11:15:18 am »
Problem z koordynacją i startem można rozwiązać tak:
http://www.youtube.com/watch?v=kk3k4K9oABo


szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #20 dnia: Lutego 18, 2010, 02:05:52 pm »
Co trzy koła to nie jedno ;)
Czy oni się nie "stukają" kaskami w trakcie jazdy?
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #21 dnia: Lutego 18, 2010, 03:39:04 pm »
To na video jest ICE B2B. Nigdy nie był robiony w serii.
Ze względu na rozdział ciężaru, tadpole trike ma nawet większy problem niż dwokołowy,
bo przednie koła są mało obciążone, a z bagażem to już tylne po prostu pęka,
bo cały bagaż można zamontować tylko na tył.
Więc znowu B2B to lepsze rozwiązanie. Tylko napęd i wszystko związane z nim jest  bardziej skomplikowane, bo napędzone jest koło tylne.

Co do jazdy, widziałem ta parę Holendrów (zdjęcie powyżej) jak ruszają, i nie wyglądało to na skomplikowane.
Po prostu robili to na 1,2,3 i 3 ruszają jak na solo poziomce, czyli bez Flinstonsów ;)


Pozdro :)
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

sławek

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 717
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #22 dnia: Lutego 18, 2010, 09:19:13 pm »
 Cześć Szydziu! Z tego co piszesz to jesteś pod względem tandemu silnie zmotywowany. Mi się tandem poziomy marzył jak jeździłem z synem, ale młody zaczął dojrzewać i już z ojcem nie chce jeździć.
Nie wiem jak daleko masz do Kalisza, ale Maciej (Mieczysław) Kaczmarek ma takie cuda u siebie. Mam kontakt do niego. Odwiedziłem Go we wrześniu po drodze na zlot poziomów w Poznaniu i bardzo dużo na tej wizycie skorzystałem. Jak porządnie pogrzebię to może znajdę i zdjęcia tego tandemu.
Sławek

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #23 dnia: Lutego 18, 2010, 09:53:43 pm »
Dzięki za zainteresowanie tematem :) Przygody siostry z rowerem zakończyły się kilka lat temu po tym jak lekarz kategorycznie zabronił wstrząsów by siatkówka nie odkleiła się do końca. A ochotę na jazde na poziomym tandemie mam dlatego że postanowiłem w życiu spróbować wszystkiego - oprócz sexu z mężczyzną ;)
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #24 dnia: Lutego 19, 2010, 11:29:54 am »
Dawno temu, (w odległej galaktyce), Marek Utkin w ramach Klubu pojazdów Alternatywnych działającego przy Muzeum Techniki w PEKiN'ie (wAw) zroganizowł w 1994 wystawę MięśnioSam. Były na niej różne wynalazki począwszy od nienormalnych rowerach pionowch z dziwnym napędem lub 63biegami (3 blaty x 7 kaseta  x 3wewnętrzna), poprzez Bicykl, trika (tadapol, rwd, fws) z hydraulicznymi tarczówkami (samoróbki), niezależnym zawieszeniem i wstecznym biegiem, mojego własnego, osobitego Cudaka P1 a właśnie na poziomym tandemi skończywszy. Człowiek był z Legionowa (ale nie dam sobie ręki uciąć) a tandem był w układzie SWB/LWB (bicykl też był jego). Był też trike p. Utkina zrobiony z baku od MiGa i inne jego prototypy.
Więc: w Polsce był co najmniej jeden tandem poziomy.
A wogóle to wystawa była zajefajna
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #25 dnia: Lutego 19, 2010, 02:00:33 pm »
Więc trzeba zaapelować do kol.Marka by się pojawił ;)
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

nandoz

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 26
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #26 dnia: Lutego 23, 2010, 07:22:33 pm »
Szperalem ,szperalem i w koncu znalazlem .M5 zrobil tandem o jaki mi chodzilo (nie jest na sprzedaz , a jak by byl ,to pewnie za cene z kosmosu) . Mozna rzucic okiem http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/Carbon_Specials/Carbon_tandem_Double_D   , ,wazy 19kg , jest caly z carbonu i wycisneli na nim 52.3 km/h srednia z godzinnego wyscigu. Kazdy z kolarzy ma swoje kolo napedzane , fajne rozwiazanie ,bo nie ma strat na koleczkach i kilkumetrowych lancuchach. Co do sredniej hmm , nie wiem czy nie rozwazyc jednak zakupu low racera i dac spokoj z tandemem. Myslalem ,ze zrobia duzo lepsza . Na nocomm`ie srednia z godzinnej jazdy to chyba okolice 50 km/h. Mialobyc szybko ,a efekty sa nie az tak spektakularne. Pozdrawiam.

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #27 dnia: Lutego 23, 2010, 10:09:30 pm »
Mialobyc szybko ,a efekty sa nie az tak spektakularne.

Nie chciałem zniechęcić na początku tematu, ale jak pewnie wnioski zostały już wyciągnięte:
http://www.recumbents.com/wisil/misc/great_ideas.htm

"More riders = faster speed
More riders means more horsepower, and we can put them all in a line, so the frontal area of the fairing stays the same. This will do 100MPH for sure, right? Two person back to back lowracer tandems seem to be the fastest multirider configuration. In a stock configuration, with strong riders, this configuration is hard to beat. Unfortunately because of issues with drivetrain complexity, packaging, the skin friction of a longer vehicle and weight, historically faired vehicles with more riders have always been slower than single rider vehicles. "

Tym niemniej podobny projekt jest zawsze ciekawy, o unikalności nie wspomnę. A średnia na poziomie 50km/h  jest bardzo dobra (żeby nie powiedzieć rewelacyjna) - kwestia czy to średnia z toru, czy z ulicy?

nandoz

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 26
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #28 dnia: Lutego 23, 2010, 10:42:08 pm »
Mialobyc szybko ,a efekty sa nie az tak spektakularne.

Nie chciałem zniechęcić na początku tematu, ale jak pewnie wnioski zostały już wyciągnięte:
http://www.recumbents.com/wisil/misc/great_ideas.htm

"More riders = faster speed
More riders means more horsepower, and we can put them all in a line, so the frontal area of the fairing stays the same. This will do 100MPH for sure, right? Two person back to back lowracer tandems seem to be the fastest multirider configuration. In a stock configuration, with strong riders, this configuration is hard to beat. Unfortunately because of issues with drivetrain complexity, packaging, the skin friction of a longer vehicle and weight, historically faired vehicles with more riders have always been slower than single rider vehicles. "

Ciekawe ,ze nawet z oslona sa wolniejsze niz przy single rider . Coz masa, i opory toczenia ,tez chyba robia swoje. Pozdr.

Tym niemniej podobny projekt jest zawsze ciekawy, o unikalności nie wspomnę. A średnia na poziomie 50km/h  jest bardzo dobra (żeby nie powiedzieć rewelacyjna) - kwestia czy to średnia z toru, czy z ulicy?

sławek

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 717
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #29 dnia: Lutego 23, 2010, 10:52:41 pm »
 Spotkałem taki przykład odnośnie koni pociągowych
 Powiedzmy że koń uciągnie wóz o masie 500 kg (pomijamy jakość nawierzchni, spadek terenu itd)
Dwa konie powinny  1000 kg ale pociągną tylko 900
Trzy zamiast 1500 pociągną tylko 1200 itd.  Szczytem marnotrawstwa jest dyliżans taki jak na Dzikim Zachodzie gdzie ciągnie 8 koni a wydajność pojedynczego spada do 52%!
  Bo każdy się opieprza! Dlatego zawalił  się socjalizm- zamiast robić jeden oglądał się na drugiego a drugi na trzeciego...
  Kawał na dziś
  Ilu u was ludzi pracuje?
  Z majstrem 9
  Czyli bez majstra 8?
  Bez majstra to nikt nie robi  ;)
Sławek