Autor Wątek: Modyfikacje Speedlinera Blue Glide - m5 (...wheel flop)  (Przeczytany 8250 razy)

Jacekddd

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 786
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #30 dnia: Czerwca 23, 2025, 06:12:05 pm »

.....
Montujesz kuferek do barona i masz po pierwsze Czadowy rower-;rodem z gwiezdnych wojen.
Po drugie satysfakcjonujące rezultaty, średnie  rodem z Powrót Jedi..
Na forum są osoby, które takie kuferki posiadają.

Racja częściowo obudowany 2o poziom to też będą mocne prędkości a budżet nie ucierpi. Wszystko byle tylko nie jechać otwartym zupełnie jak spadochron.
Krzysztof chyba pierwsze 40avg na >100km wykręcił na takim z dołożonymi płytami z tworzywa za plecami. Tyle tylko i aż tyle.

Quest XS 20kkm; 11 Podróży 6379Km; Bieganie;
http://www.sports-tracker.com/view_profile/jacekddd

Mariusz.Sz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 98
    • rowerowe foty na insta
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #31 dnia: Czerwca 23, 2025, 07:22:31 pm »
To ile Ci wychodzi ?

No tak jak sobie sam wyliczyłem - okolice 60 przy mocnym zagięciu, albo 55 przy moich normalnych mocach.
Chętnie wypróbuję szybkie velo i w sumie, to każdą szybką maszynę, jeśli tylko będzie okazja. Nie jestem jednak zainteresowany kupnem czy budową w pełni obudowanego roweru. Jednak częściowo obudowany (tylna owiewka) jak najbardziej.

(...)
Krzysztof chyba pierwsze 40avg na >100km wykręcił na takim z dołożonymi płytami z tworzywa za plecami. Tyle tylko i aż tyle.
40 na 100km to przecież zwykłą szosą można pojechać.


« Ostatnia zmiana: Czerwca 23, 2025, 07:58:13 pm wysłana przez Mariusz.Sz »

Mariusz.Sz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 98
    • rowerowe foty na insta
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #32 dnia: Czerwca 23, 2025, 07:25:23 pm »
Barona można w 2-3 tyg. ogarnąć myślę, że w przystępnej cenie.
Producent Ci wszystko napisze byle sprzedać towar.

To proszę oświeć mnie - gdzie, jak i z kim takie rzeczy ogarnąć i ile to "przystępna cena"? Biorę od ręki, najchętniej sam frameset.

astroman

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 80
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #33 dnia: Czerwca 23, 2025, 08:24:50 pm »
Tanio, szybko, dobrze.
Niestety możesz wybrać tylko dwie z tych trzech możliwości.
Jak się zastanowisz daj znać, to znajdziemy Barona spełniającego Twoje kryteria.

Mariusz.Sz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 98
    • rowerowe foty na insta
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #34 dnia: Czerwca 23, 2025, 08:56:43 pm »
Tanio, szybko, dobrze.
Niestety możesz wybrać tylko dwie z tych trzech możliwości.
Jak się zastanowisz daj znać, to znajdziemy Barona spełniającego Twoje kryteria.

Nie mam nad czym się zastanawiać - o Optimie High Baron marzę od dziecka.
Z trzech przysłówków wybieram pierwszy i ostatni, tylko nadal nie wiem, ile to "tanio", gdy chodzi o taką maszynę.

astroman

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 80
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #35 dnia: Czerwca 23, 2025, 09:35:50 pm »
Jak tanio i dobrze to nie będzie szybko.
Zbyt często nie pojawiają się ogłoszenia fajnych Baronów w niskiej jak na ten rower cenie.
Tanio można by tu określić jako odwrotnie proporcjonalne do szybko lub wprost proporcjonalnie do długo.
Na razie będzsz musiał nacieszyć się M5.
Dam znać jak się pojawi egzemplarz spełniający takie kryteria.

Mariusz.Sz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 98
    • rowerowe foty na insta
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #36 dnia: Czerwca 24, 2025, 06:56:08 am »
(...) Na razie będzsz musiał nacieszyć się M5.

m5 faktycznie mnie cieszy. Nie rozwijam na nim prędkości, jak na kolarce (jeszcze), bo mięśnie muszą się zaadaptować, ale jazda jest bardzo przyjemna i płynna - z wyjątkiem wolnych manewrów w mieście, rower prowadzi się bardzo pewnie. Może to tylko kwestia wprawy i wolną jazdę nim też opanuję. Może ten rower tak ma i kropka.

A wracając do tematu geometrii - podobny problem występuje w wielu rowerach trekkingowych. To rowery zbudowane pod stabilną jazdę na długich dystansach, więc mają spory trail i tym samym duży flop. Zwykle nie sprawia to problemu. Problem zaczyna się, gdy rower obciążymy przednimi sakwami - z większym naciskiem na oś, flop robi się uciążliwy, a nawet niebezpieczny. Kilku znajomym globtroterom naprawiłem taki kłopot, zmieniając widelec - zmniejszenie flop poprawiało stabilność, a krótki trail w rowerze do niezbyt dużych prędkości też nie przeszkadzał.

Innym rozwiązaniem, które często widzę w miejskich rowerach z dużym koszem z przodu, albo wręcz rowerach cargo jest amortyzator skrętu. W najprostszej wersji to zwykła sprężyna prostująca kierownicę. Przy niewielkich ruchach sterów nie wpływa ona na jazdę, ale chroni przed uciekaniem w skręt przy większych wychyleniach.


 Może taki dynks tu też by się sprawdził?
« Ostatnia zmiana: Czerwca 24, 2025, 07:31:47 am wysłana przez Mariusz.Sz »

astroman

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 80
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #37 dnia: Czerwca 24, 2025, 10:00:38 pm »
Super, że m5 cieszy.
Ogólny wzór już znasz .
Jak określisz co dla ciebie znaczy tanio, to po podstawieniu do wzoru i przekształceniu go , możemy wyliczyć ile potrwa to szybko lub długo.

Maciej K

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1003
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #38 dnia: Czerwca 25, 2025, 08:22:59 am »
A kto bogatemu zabroni wymieniać widelce i eksperymentować.
 Jak szukasz szybszej maszyny to warto się rozejrzeć za Optima Baron lub high Baron ewentualnie M5 lowracer.
Niedługo będzie zlot rowerów poziomych, będzie okazja zobaczyć inne poziomki i ich geometrię. Szczegóły w dziale imprezy.

Niestety bogaty nie jestem i właśnie dlatego chcę męczyć wyginaniem chiński wideł kupiony za 50 zł, zamiast kupować kolejny, aż znajdę odpowiedni.
Tak wygląda obecnie moja sztuka: https://drive.google.com/file/d/1LzB45DX60Nv-Nf6XKToDgy_FzGbc_7iu/view?usp=drive_link

Zdaję sobie sprawę z tego, że to nie jest szybki poziom i zdecydowanie wolałbym inne modele, jak Optima Baron czy jeszcze lepiej CHR, żeby przy m5 zostać. Poluję na te maszyny od 25 lat - może źle szukam, ale jeszcze nigdy nie widziałem Barona czy innej szybkiej poziomki na sprzedaż. Gdybym w końcu taką znalazł - pewnie i tak nie byłoby mnie na niego stać.

Chyba się wtrącę.
Wiem, że moja wiedza i 47 lat doświadczenia w konstruowaniu rowerów  poziomych,
to przy wielu forumowych specach MAŁO, ale mimo tego spróbuję pomóc.

U mnie kasy ZAWSZE brakowało, dlatego aby moje konstrukcje przyspieszyć,
zawsze najtańszych sposobów szukałem.
Twój poziom wg mojej skromnej wiedzy wygląda SUPER!!!
Aby go USTABILIZOWAĆ i przyspieszyć, co ja bym zrobił?
Najpierw poszukał bym niższego widelca, bo ten ze zdjęcia na typowy, ciężki i pod grube opony
MTB wygląda.

Umiem lutować, więc ja chcąc tego M5 do HighBarona upodobnić, podciąłbym przy rurze sterowej
 bom od spodu tak, aby lekko do poziomu go sprowadzić.
Ale tak, aby pedały!!! w konflikt z kołem NIE  WCHODZIŁY.
(Przy przecudnych Nocomach Kamila Maneckiego wśród ludzi niskich tak było)

Dopasowałbym z innej rury (o większej średnicy) cudne  wzmocnienie i pięknie całość polutował.
Dolne mocowanie siodła zastąpił bym blachą (wszystkie moje poziomy tak mają) o szer. 30mm x 90 x 3mm
i blachę tę wlutował bym bardziej z przodu. Dlaczego?
Ano dlatego, że górny kant siodła, gdy opuścimy pion, to w obecnym stanie
niemal w oś tylną uderza.
A to przy ostrzejszych podjazdach może "zaboleć" i koło przednie może mieć skłonność do unoszenia.
I jak znam życie taki układ może jazdę DESTABILIZOWAĆ.
W moich poziomach, opuszczony pion, w połowę promienia tylnego koła uderzał. (od przodu pacząc)

Jak znam konstrukcje M5, to są one z rur CrMo i wszelkie ew. spawania migomatem
czy elektrodami odradzam.
Lutowanie owszem.
Po tych zabiegach puszka sprayu podkład i puszka pasującego koloru i rower nówka.
Tanio i nowa wersja High Barona gotowa.
A zanim o Baronie klasycznym zaczniesz poważnie myśleć,
to poczytaj tu; http://forum.poziome.pl/index.php?topic=3310.345

Są też na forum tematy o kołach.  Duże w/s koła małe i kilka podobnych.
Sprawdź ile ważysz, jaki wzrost, no i jaka ŁYDKA.
LowRider (autor wsp. wątku) ważenie opisał.
W obecnym ustawieniu siodła (za bardzo do tyłu) jakikolwiek kuferek aero (mam kilkanaście modeli)
odpada.
Kołpaki na tył bardzo przyspieszają.

« Ostatnia zmiana: Czerwca 25, 2025, 08:28:54 am wysłana przez Maciej K »

Mariusz.Sz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 98
    • rowerowe foty na insta
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #39 dnia: Czerwca 25, 2025, 09:46:00 am »
Chyba się wtrącę.
Wiem, że moja wiedza i 47 lat doświadczenia w konstruowaniu rowerów  poziomych,
to przy wielu forumowych specach MAŁO, ale mimo tego spróbuję pomóc.
(...)
Macieju, śledzę od lat Twoje maszyny i bardzo cenię każdą Twoją radę.
Ogromne dzięki - uważam, że spostrzeżenia Twe i rady wyjątkowo celnymi są.

Przesunięcie mocowań w przód zdecydowanie pozwoliłoby mi przywrócić preferowaną przezemnie bardziej poziomą pozycję, a jeśli miałoby to poprawić właściwości jezdne przez lepszy rozkład masy, to tym lepiej. Zaraz poważę się z maszyną, by sprawdzić jakie naciski na osie generuję.
Co do obniżenia bomu - nie jestem pewien. Na pewno bardziej aero. Lubię jednak, żeby suport był ok. 15 cm nad siedziskiem. Bardziej "płasko" może ograniczyć efektywność pedałowania (biomechanika). To jednak tylko moje obawy i pewnie się nie mylisz.

Co do widelca - masz absolutną rację - to najtańszy, ogromnie ciężki górski wideł i zdecydowanie mógłby być niższy. Nie miałem nic lepszego do dyspozycji, no i budżet jest oczywiście ograniczony. Szukałem widelca karbonowego, z jakiegoś starego roweru triathlonowego (przez pewien czas popularne były rowery tego typu z kołem szosowym 26"). Niestety trudno o taki ze sterówką 1-calową.

Czy ja dobrze kojarzę, że w najstarszym polskim mieście, na bursztynowym szlaku zamieszkujesz?
Bo jeśli się nie mylę, to mam rzut beretem do Ciebie i ogrmonie wdzięczny byłbym za spotkanie i ekspertyzę Twoją.

Tu krótkie wideo, na którym widać moją sylwetkę podczas jazdy:
https://drive.google.com/file/d/1BcAAfWxqrOkfFUph9XxhFmo8X2VR-wsX/view?usp=sharing

Zmiany wymaga też kierownica, ale z tym wstrzymuję się do ostatecznego ustalenia pozycji. Chyba wolałbym tzw. "open cockpit" - łatwiejsze wsiadanie, łatwiejsze wychylanie się do przodu np. na skrzyżowaniach, przedramiona poziomo, czyli pewnie bardziej aero.
« Ostatnia zmiana: Czerwca 25, 2025, 10:39:06 am wysłana przez Mariusz.Sz »

Maciej K

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1003
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #40 dnia: Czerwca 25, 2025, 10:35:41 am »
Dobrze kojarzysz.
Kalisz ul. Złota 86. Tel  501 514 814
W sobotę mam mieć wizytę, ale wbijaj, bo ma mnie  człowiek z branży, wspaniałym pojazdem odwiedzić..
Może być też niedziela. Jestem w firmie co dzień.
Jak znajdę odpowiedni widelec, a mam same 1 calowe, to dam za darmo albo za 10 zł. (na kilka piw)
Napisz do Goldena.
Dostał ode mnie amortyzowany, lekki widelec 20"z szyjką 1".
Spytaj czy go wykorzystał. A jeśli go nie potrzebuje, to jako człowiek szlachetny mógłby go Tobie przesłać.
On mieszka w Środzie albo Śremie. Cholera zapomniałem.
Taka 20ka z amorem mogłaby się w tym M5 sprawdzić. Eksperymenty UCZĄ.
Doradzałem to - jak pamiętam - mikiemu.

Napisałeś min; " Lubię jednak, żeby suport był ok. 15 cm nad siedziskiem. Bardziej "płasko" może ograniczyć efektywność pedałowania (biomechanika).'
Jeśli by przyszła przylutowana blacha mocująca, to siodło pójdzie niżej (przynajmniej 4, 5 cm). a co za tym idzie
boom także obniżyć można. Poza tym można obniżyć amora itd, itp
Byle nie nachalnie.

Jest wiele miejsca na zabawę.

Mariusz.Sz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 98
    • rowerowe foty na insta
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #41 dnia: Czerwca 25, 2025, 11:21:04 am »
Dziękuję za zaproszenie.
Na sobotę mam inne plany, ale w niedzielę chętnie do Kalisza zajadę. Zadzwonię wcześniej, by się zapowiedzieć.
Kalisz ul. Złota 86.
To przy skupie złomu?

W międzyczasie zważyłem swe 4 litery posadzone na rowerze.
W pełnym rynsztunku (bidony, światła, buty itd.) wyszło mi 107 kg całość. Przednie koło ciśnie grunt ciężarem 57 kg, mamy więc lekką przewagę w obciążeniu przodu (53%) - to chyba łapie mnie więc w kategorię "ciężkiej nogi".

Masz rację, obniżenie mocowania leżaczka dużo zmieni.

Teraz tak myślę, że jeśli już kroić tę ramę, to może nie boom podciąć, tylko ramę tuż za główką - wraz z obniżeniem boomu można by główkę podnieść dla nieco ostrzejszego, bardziej dynamicznego kierowania. Dwie pieczenie na jednym ogniu.

I tak - krótszy wideł też poprawi kąt główki... ale kusi mnie, żeby z powrotem tył obniżyć. Ten wahacz jest bardzo długi - gdyby go w poziomie ustawić, to tył wydłuży się o ładnych kilka cm, a całość maszyny się obniży - tylko znowu kąt główki się wyostrzy. Obecne ustawienie jest wg mnie znośnym kompromisem - główka ok 67-68°, ale chętnie podniósłbym ją do 70°. Amortyzacja z tyłu nie wydaje mi się konieczna - tyle lat jeżdżę na sztywniakach, że takich luksusów szczególnie nie cenię. Można by tam lekką atrapę wstawić zamiast dampera i ustawić tym samym dowolnie wybraną wysokość.
« Ostatnia zmiana: Czerwca 25, 2025, 11:40:27 am wysłana przez Mariusz.Sz »

woojtek1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 564
  • Optima Lynx
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #42 dnia: Czerwca 25, 2025, 08:10:05 pm »

Ja się nie ścigam. Dla mnie spokojna turystyka, to 200 km w 6 godzin z przystankami na fotki...


Chyba każdy by chciał tak się nie ścigać... 8) Jeszcze z fotkami ;)
Oj tak, też chcę się tak nie ścigać :)

Mariusz.Sz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 98
    • rowerowe foty na insta
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #43 dnia: Czerwca 25, 2025, 08:26:27 pm »
Ja się nie ścigam. Dla mnie spokojna turystyka, to 200 km w 6 godzin z przystankami na fotki...
Chyba każdy by chciał tak się nie ścigać... 8) Jeszcze z fotkami ;)
Oj tak, też chcę się tak nie ścigać :)

Napisałem, że się nie ścigam, bo nie startuję w zawodach, nie porównuję swych wyników z czasami kolegów... ale lubię jeździć szybko.

Nie trzeba wiele, aby zrobić 200 km w 6 godzin.
Po pierwsze, aerodynamiczna pozycja na szosie (nadgarstki na klamkach, łokcie do środka, głowa nisko i wciśnięta między barki.
Do tego jakieś 170-180 W non-stop w korby. Dla zawodnika z FTP ok. 200 W wykonalne. Przy FTP 250 i więcej - to spacerek.

Dla większości trudniejsze jest utrzymanie takiej pozycji na rowerze przez wiele godzin niż samo generowanie mocy. Męczą się mięśnie odpowiedzialne za utrzymanie sylwetki, trudno się oddycha, niewiele się przed sobą widzi itd. Właśnie dla tego poziomy są po prostu lepsze.

Jacekddd

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 786
Odp: Geometria poziomki - wheel flop
« Odpowiedź #44 dnia: Czerwca 25, 2025, 10:06:52 pm »
Tylko pytanie czy przy tej czy innej geometrii poziomej zdołasz utrzymywać podobne moce na tego typu rowerze. Poza tym co innego rower szosowy gdzie moc jest dobrze przekazywana na napęd co pozwala łatwo się rozpędzać. Ja się ciągle wyraźnie szybciej męczę przy wyższych mocach w poziomie niż na szosie się męczyłem. Owszem szybciej się wypoczywa w chwilach luzu ale i tak spadek mocy robi swoje.


Quest XS 20kkm; 11 Podróży 6379Km; Bieganie;
http://www.sports-tracker.com/view_profile/jacekddd