Autor Wątek: Od czego (najbardziej) zależy prędkość maksymalna?  (Przeczytany 39163 razy)

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Od czego (najbardziej) zależy prędkość maksymalna?
« Odpowiedź #30 dnia: Września 30, 2010, 11:59:04 am »
Bardzo ciekawy kalkulator prędkości/ mocy. Tylko wygodniej byłoby znaleźć wszystkie parametry i umieścić je tutaj żeby każdy mógł wpisać i sobie zmierzyć. Ale jest fajnie:

http://bikecalculator.com/veloMetricNum.html    ----> tu jest jeden

http://www.recumbents.com/wisil/simul/HPV_Simul.asp    ----> tu jest drugi (warto zmienić system na metryczny - kliknąć "Switch to metric")

« Ostatnia zmiana: Września 30, 2010, 01:18:03 pm wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Od czego (najbardziej) zależy prędkość maksymalna?
« Odpowiedź #31 dnia: Października 01, 2010, 09:11:13 pm »
Opory toczenia (ale tylko w zależności od bieżnika/ rodzaju gumy - piszę to, bo rozmiar koła też osobno wpływa na opory toczenia). Jeśli dobrze rozumiem to te testy nie są "sztuczno-komputerowe" ale gość rzeczywiście zakładał różne opony w swoim velomobilu "Quest" i autentycznie je testował:

http://wimschermer.blogspot.com/search?updated-max=2008-01-28T00%3A05%3A00%2B01%3A00&max-results=20     ----> źródło

Vredestein HPV, średnio 295,10 metrów = 100%
Schwalbe Marathon Racer, średnio 336,50 metrów = 14% szybciej
Schwalbe Kojak, średnio 345,10 metrów = 16,9% szybciej
Primo Comet 1.75, średnio 363,10 metrów = 23% szybciej
Avocet Fasgrip, średnio 366,90 metrów = 24,3% szybciej
Tioga Comp Pool, średnio 376,65 metrów = 27,6% szybciej

Czyli szerokość opony, ciśnienie, bieżnik, rodzaj gumy. Ale nie zapominajmy co twierdzi twórca velomobila Quest, Ymte Sijbrandij:

http://www.totolidou.de/bent/en/2010/02/24/%E2%80%9Cit-was-never-a-dream-to-have-our-own-business-we-just-wanted-to-build-the-quest%E2%80%9D-an-interview-with-velomobiel-nl%E2%80%99s-ymte-sijbrandij/      ----> źródło

"Rolling resistance is at cruising speed 35-40 km/h still half of the total resistance of an aerodynamically optimised velomobile. There were some indications 26" tyres would have 30% less rolling resistance than 20"."

Opór toczenia kół przy prędkości jazdy 35-40 km/h, w przypadku zoptymalizowanego aerodynamicznie velomobila, stanowi połowę wszystkich oporów. Zrobiliśmy testy z których wynikło że 26" koła [z samej racji posiadania większe średnicy] mają 30% mniejszy opór toczenia aniżeli koła 20"
« Ostatnia zmiana: Października 01, 2010, 10:51:36 pm wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Od czego (najbardziej) zależy prędkość maksymalna?
« Odpowiedź #32 dnia: Października 04, 2010, 08:53:36 pm »
A teraz "SYNTETYCZNE" wyliczenia kalkulatora ze strony http://bikecalculator.com/veloMetricNum.html :

MOC 250W, te same opory toczenia 0,005 (opony kolarskie). Jedziemy po terenie poziomym. Gdy chcecie sprawdzić pod górkę - to wstawcie sobie dla testów parametry: "Grade"/"Slope in percent".

Weźmy pod uwagę jedynie samą doskonałość opływu powietrza (czyli jak opływowy jest kształt - da się to nawet wyrazić liczbowo w tunelu aerodynamicznym) - w tabeli "DRAG COEFFICIENT Cd" :
- rower bez obudowy ważący w sumie 9 kg, powierzchnia czołowa 0,4m2, Cv 0,9, prędkość po płaskim = 35,36 km/h (kolarka)
- rower z obudową ważący w sumie 30 kg, powierzchnia czołowa 0,4m2, Cv 0,4, prędkość po płaskim = 44,51 km/h
- rower z obudową ważący w sumie 30 kg, powierzchnia czołowa 0,4 m2, Cv 0,2, prędkość po płaskim = 54,60 km/h



A teraz Cv 0,25 a potem Cv 0,12:





A teraz popracujmy jedynie nad powierzchnią czołową - w tabeli EFFECTIVE FRONTAL AREA CdA (na zdjęciu jest podane w stopach kwadratowych - trzeba do obliczeń zmienić na m2):
- rower bez obudowy ważący w sumie 9 kg, powierzchnia czołowa 0,4m2, Cv 0,9, prędkość po płaskim = 35,36 km/h (kolarka)
- rower z obudową ważący w sumie 30 kg, powierzchnia czołowa 0,2m2, Cv 0,9, prędkość po płaskim = 42,97 km/h
- rower z obudową ważący w sumie 30 kg, powierzchnia czołowa 0,1m2, Cv 0,9, prędkość po płaskim = 52,76 km/h





Mistrzostwo świata to jednoczesne udoskonalenie opływu powietrza i jednoczesne zmniejszenie powierzchni czołowej:
- rower z obudową ważący w sumie 30 kg, powierzchnia czołowa 0,1m2, Cv 0,1, prędkość po płaskim = 95,15 km/h

A tu jest tabela różnych rowerów - "niestety" tabela jest w systemie amerykańskim (stopy kwadratowe zamiast metrów kwadratowych, mile na godzinę zamiast kilometrów na godzinę - trzeba przeliczać by wstawić do kalkulatora):



Najprostsze rozwiązanie - M5 #8 fairing ma (orientacyjnie) powierzchnię czołową 0,25m2, Cv 0,18, waży około 15 kg, ma prędkość po płaskim 65,88 km/h:

« Ostatnia zmiana: Października 07, 2010, 04:22:16 pm wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Od czego (najbardziej) zależy prędkość maksymalna?
« Odpowiedź #33 dnia: Października 07, 2010, 03:40:47 pm »
A teraz ekstremiści w swoich bolidach (nadają się tylko na tor i tylko gdy nie wieje wiatr boczny, bo takie "dwukołowe skrzydła" mogą zostać zepchnięte przed boczny wiatr). Ale z pewnością szalenie szybkie są te bolidy. Mamy tu zarówno małą powierzchnię czołową jak i mamy też dobry opływowy kształt:



« Ostatnia zmiana: Października 07, 2010, 04:12:20 pm wysłana przez Maciej Długosz »

wwojciech

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 114
Odp: Od czego (najbardziej) zależy prędkość maksymalna?
« Odpowiedź #34 dnia: Października 10, 2010, 10:28:13 am »
na początku roku obliczałem opory powietrza itp odnośnie elektryfikacji pojazdu i powstał taki oto arkusz dzięki któremu  można sobie conieco poobliczać...arkusz powstał na bazie obliczeń ludzi, wzorów które tam używali-zgrubnie myślę że można nim sobie zobrazować jak wygląda np zależność potrzebnej mocy silnika do prędkości którą chcemy osiągnąć...
http://www.sendspace.com/file/nj18be

adriansocho

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 158
Odp: Od czego (najbardziej) zależy prędkość maksymalna?
« Odpowiedź #35 dnia: Października 11, 2010, 04:30:45 pm »
There were some indications 26" tyres would have 30% less rolling resistance than 20"."

(ciach)

 Zrobiliśmy testy z których wynikło że 26" koła [z samej racji posiadania większe średnicy] mają 30% mniejszy opór toczenia aniżeli koła 20"

Mistrzu, widzę, że posiadłeś wyższą znajomość języka angielskiego! Zwłaszcza pierwsza część zdania jest przetłumaczona PERFEKT! Ja, jako aspirujący tłumacz freelancer, jestem pod wrażeniem, że jeszcze nikt Ci nie zwrócił uwagi, że wprowadzasz w błąd. Możesz wszystkim powiedzieć, dlaczego przekręciłeś tak istotny początek zdania? Jeszcze ktoś się o to oprze....

PrzemO

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 319
  • Never talking just keeps walking...
    • Sporty alternatywne
Odp: Od czego (najbardziej) zależy prędkość maksymalna?
« Odpowiedź #36 dnia: Października 11, 2010, 06:37:51 pm »
jestem pod wrażeniem, że jeszcze nikt Ci nie zwrócił uwagi, że wprowadzasz w błąd.

Nikt nie zwrócił uwagi, bo już prawie nikt z forumowiczów tego Mistrza nie czyta, a jeżeli już, to pobieżnie. O tym, że Mistrz wprowadza w błąd, to tu wcześniej ciężkie boje szły. Bezskutecznie. Pobędziesz tu trochę, przyzwyczaisz się  ;D
Przerwa

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Od czego (najbardziej) zależy prędkość maksymalna?
« Odpowiedź #37 dnia: Października 11, 2010, 06:54:35 pm »
There were some indications 26" tyres would have 30% less rolling resistance than 20"."

(ciach)

 Zrobiliśmy testy z których wynikło że 26" koła [z samej racji posiadania większe średnicy] mają 30% mniejszy opór toczenia aniżeli koła 20"

Mistrzu, widzę, że posiadłeś wyższą znajomość języka angielskiego! Zwłaszcza pierwsza część zdania jest przetłumaczona PERFEKT! Ja, jako aspirujący tłumacz freelancer, jestem pod wrażeniem, że jeszcze nikt Ci nie zwrócił uwagi, że wprowadzasz w błąd. Możesz wszystkim powiedzieć, dlaczego przekręciłeś tak istotny początek zdania? Jeszcze ktoś się o to oprze....

Bo był autentycznie taki rower który pomimo że miał koła nie zabudowane (gorsza aerodynamika) to i tak jeździł tak samo szybko co zabudowane 20". Czyli gorsza aerodynamika ale mniejszy opór toczenia i wyszło na jedno. Jak jesteś w temacie velomobili to zrozumiesz. A jak chcesz to lepiej przetłumaczyć to proszę:

"BentBlog: You did never stop developing your products. Among others, you built a 3×26? Quest for yourself and the mentioned Duoquest. Were these just fun projects or did they show any weaknesses that kept them from the market?

Ymte: We are always curious about concepts. Rolling resistance is at cruising speed 35-40 km/h still half of the total resistance of an aerodynamically optimised velomobile. There were some indications 26" tyres would have 30% less rolling resistance than 20". We imagined that we might improve the velomobile for the average customer by trading in air resistance (bigger open wheel box) for lower rolling resistance but there was not a real gain compared to the original Quest. Another thing is that bigger wheels are more comfortable. Building a velomobile without suspension would make it cheaper to build, less maintenance and less weight. We tried the 3x26" [instead of 1x26" and 2x20"] Quest with no suspension at all but the results were rather disappointing, a rough ride and also bad road contact at higher speed. After 10.000 km's I had some problems with breaking spokes but maybe this had more to do with my weight and cornering style, the 3×26" Quest still runs and made more than 40.000 km after we sold it with no problems with the 26" front wheels."

« Ostatnia zmiana: Października 11, 2010, 06:56:58 pm wysłana przez Maciej Długosz »

adriansocho

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 158
Odp: Od czego (najbardziej) zależy prędkość maksymalna?
« Odpowiedź #38 dnia: Października 11, 2010, 07:54:13 pm »
Mistrzu, widzę, że posiadłeś wyższą znajomość języka angielskiego! Zwłaszcza pierwsza część zdania jest przetłumaczona PERFEKT! Ja, jako aspirujący tłumacz freelancer, jestem pod wrażeniem, że jeszcze nikt Ci nie zwrócił uwagi, że wprowadzasz w błąd. Możesz wszystkim powiedzieć, dlaczego przekręciłeś tak istotny początek zdania? Jeszcze ktoś się o to oprze....

Bo był autentycznie taki rower (ciach)
Ech, ale dlaczego przekręcasz? Angielski w końcu nie jest aż tak egzotycznym językiem. Niech będzie, że spróbkuję z tym poniżej, najwyżej jak się spotkamy to nie będę oponował jeśli będziesz nalegał, że postawisz mi piwo.

Cytuj
"BentBlog: You did never stop developing your products. Among others, you built a 3×26? Quest for yourself and the mentioned Duoquest. Were these just fun projects or did they show any weaknesses that kept them from the market?
BentBlog: Nigdy nie zaprzestałeś rozwijania swoich produktów. Zbudowałeś dla siebie między innymi Quest 3x26" oraz wspomniany Duoquest. Czy były to projekty tylko dla zabawy, czy raczej te egzemplarze posiadały jakieś słabości, które spowodowały, że nie wypuściliście ich na rynek?

Cytuj
Ymte: We are always curious about concepts. Rolling resistance is at cruising speed 35-40 km/h still half of the total resistance of an aerodynamically optimised velomobile. There were some indications 26" tyres would have 30% less rolling resistance than 20". We imagined that we might improve the velomobile for the average customer by trading in air resistance (bigger open wheel box) for lower rolling resistance but there was not a real gain compared to the original Quest. Another thing is that bigger wheels are more comfortable. Building a velomobile without suspension would make it cheaper to build, less maintenance and less weight. We tried the 3x26" [instead of 1x26" and 2x20"] Quest with no suspension at all but the results were rather disappointing, a rough ride and also bad road contact at higher speed. After 10.000 km's I had some problems with breaking spokes but maybe this had more to do with my weight and cornering style, the 3×26" Quest still runs and made more than 40.000 km after we sold it with no problems with the 26" front wheels."
  Ymte: Zawsze interesują nas nowe koncepcje. Opór toczenia przy prędkości 35-40 km/h to nadal połowa wszystkich oporów ruchu pojazdu o optymalnej aerodynamice. Były pewne oznaki wskazujące na to, że opony 26" będą miały opór toczenia o 30% mniejszy niż koła 20". Pomyśleliśmy, że możemy poprawić velomobil dla przeciętnego klienta przez wymianę - opór aerodynamiczny (większa obudowa z powodu większych kół?) w zamian za mniejszy opór toczny, ale zysk nie był tak duży w porównaniu z oryginalnym Questem. Druga sprawa to to, że większe koła zapewniają bardziej komfortową jazdę. Zbudowanie roweru bez amortyzacji byłoby tańsze, oznaczałoby łatwiejszą konserwację i niższą wagę. Spróbowaliśmy układu 3x26" (zamiast 1x26" i 2x20") bez systemu amortyzacji i wyniki nie spełniły naszych oczekiwań, dużo wstrząsów i gorszy kontakt z nawierzchnią przy większych prędkościach. Po 10.000 km miałem problem z pękającymi szprychami, ale mogło to być związane z moją wagą oraz sposobem przejeżdżania zakrętów. Quest z kołami 3x26" nadal jeździ, po sprzedaniu go zrobił ponad 40.000km bez problemów z przednimi kołami 26".

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Od czego (najbardziej) zależy prędkość maksymalna?
« Odpowiedź #39 dnia: Października 11, 2010, 08:27:00 pm »
adriansocho, skul głowę i zostaw to w spokoju. Nie warto tego ruszać , bo będzie śmierdzieć. Ja  nie chcę kolejnego zamkniętego tematu.
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

adriansocho

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 158
Odp: Od czego (najbardziej) zależy prędkość maksymalna?
« Odpowiedź #40 dnia: Października 11, 2010, 08:33:36 pm »
Aha, rozumiem, że kolega MD jest w jakiś sposób uciążliwy dla forum? Nie możecie tego jakoś inaczej rozwiązać?

Rumcajs1

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 170
Odp: Od czego (najbardziej) zależy prędkość maksymalna?
« Odpowiedź #41 dnia: Października 11, 2010, 08:41:58 pm »
adriansocho - zerknij chociażby tu http://forum.poziome.pl/index.php?topic=745.0..
W wojsku mieliśmy takie określenie -> skrzyżowanie q..wy z osłem (odporny na wiedzę i trudny do zaje..nia)

Ponadto - "nie dyskutuj z debilem, bo najpierw sprowadzi Cię do własnego poziomu, a później pokona doświadczeniem", i niech to będzie dla Ciebie podsumowaniem ;)
« Ostatnia zmiana: Października 11, 2010, 08:45:25 pm wysłana przez Rumcajs1 »
Jeżeli półtorej kury zniesie półtora jajka w półtora dnia, to ile jajek zniesie dziewięć kur w dziewięć dni?

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Od czego (najbardziej) zależy prędkość maksymalna?
« Odpowiedź #42 dnia: Października 11, 2010, 09:08:28 pm »

Cytuj
There were some indications 26" tyres would have 30% less rolling resistance than 20".

Były pewne oznaki wskazujące na to, że opony 26" będą miały opór toczenia o 30% mniejszy niż koła 20"

Troszkę inaczej: opony 26" będą miały o 30% mniejszy opór toczenia niż -opony- 20" (tzn. zdanie powyższe jest jak najbardziej poprawne ale autor miał ma myśli 2x opony nie opony vs koła)

W wojsku mieliśmy takie określenie -> skrzyżowanie q..wy z osłem (odporny na wiedzę i trudny do zaje..nia)

Wypas (jak większość humoru wojskowego) :) A Amba była? ;)

storm

  • Gość
Odp: Od czego (najbardziej) zależy prędkość maksymalna?
« Odpowiedź #43 dnia: Października 11, 2010, 09:40:39 pm »
Czy naprawdę nie możecie zachować pewnego dystansu a przede wszystkim kultury wobec innego człowieka? Nie wyzywać go, tylko dlatego, że ma pewne poglądy i duuużo pisze? Czy sądzicie, że tym cokolwiek zmienicie?
Otóż nie.

KULTURY, pls...

Rumcajs1

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 170
Odp: Od czego (najbardziej) zależy prędkość maksymalna?
« Odpowiedź #44 dnia: Października 11, 2010, 09:53:14 pm »
Yin - amba była wszędzie, ale popularniejszy był koń ;D..

storm - kultura to działania dwustronne, ponadto - "trzeba wiedzieć jak daleko można się posunąć, aby nie posunąć się za daleko" (czyjeś słowa, niestety - nie wiem czyje..). Nadmier tolerancji zazwyczaj owocuje czymś wręcz przeciwnym -> powoduje bezchołowie. Jeśli poczytasz pierwsze z moich postów (z "poprzedniego" wcielenia) zauważysz, że mój stosunek do MD zmieniał się pod wpływem jego wypowiedzi. W każdym bądź razie - ów człowiek jest dla mnie .... od czasu swoich słów "bo u was w Polsce..", "bo wy Polacy.." (jakoś tak, cytuję z pamięci..).
Sorki, ale odpowiedni wątek został już zamknięty (zresztą - może i dobrze, bo szkoda było miejsca na serwerze).
« Ostatnia zmiana: Października 11, 2010, 09:54:58 pm wysłana przez Rumcajs1 »
Jeżeli półtorej kury zniesie półtora jajka w półtora dnia, to ile jajek zniesie dziewięć kur w dziewięć dni?