Autor Wątek: Trajka czyli zielony ludzik ma milion pytań za to jasny cel :)  (Przeczytany 3668 razy)

Maciej K

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 476
Odp: Trajka czyli zielony ludzik ma milion pytań za to jasny cel :)
« Odpowiedź #45 dnia: Czerwiec 01, 2020, 10:16:29 am »
To co w Polakach kocham najbardziej.
Jeszcze łopata w ziemię, pod budowę fundamentów domu wbita nie została,
a już dyskusja o kolorze firanek czy kształcie klamek w najlepsze się kręci.

W przypadku pojazdu dla Michała  dyskusję nad kolorem uchwytu do kamery (światła i elektryka
w dużej części są obgadane) czy też aparatu fotograficznego proponuję podjąć.
Osobiście jestem za kolorem żółtym.
Jest widoczny i każde leśne bydle gdy go w zielonej głuszy ujrzy,
to stosowną i atrakcyjną pozę przyjmie.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 01, 2020, 10:36:51 am wysłana przez Maciej K »

MBFeniks

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 32
    • Noże i broń do rekreacyjnego rzucania
Odp: Trajka czyli zielony ludzik ma milion pytań za to jasny cel :)
« Odpowiedź #46 dnia: Czerwiec 01, 2020, 06:42:15 pm »
To co w Polakach kocham najbardziej.
Jeszcze łopata w ziemię, pod budowę fundamentów domu wbita nie została,
a już dyskusja o kolorze firanek czy kształcie klamek w najlepsze się kręci.


Maciej K gdybyś zapytał moją żonę jak będzie wyglądał nasz wymarzony dom to szykuj się na ponad godzinę wykładu łącznie z rozrysowaniem planów, rozmieszczeniem poszczególnych elementów domu oraz zalecanego wyposażenia (szczególnie w kuchni). Żadne z nas nie jest architektem czy budowlańcem co nie znaczy, że nie możemy marzyć i uprzedzając Twoje pytanie projekt domu jest prawdziwy zrobiony przez specjalistę a nie przez nas.
Co do  firanek to wolę rolety ;)

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 3891
Odp: Trajka czyli zielony ludzik ma milion pytań za to jasny cel :)
« Odpowiedź #47 dnia: Czerwiec 01, 2020, 06:43:23 pm »
Dwie baterie np 17 Ah to już około 3-3,5 tys zł do tego pewnie silnik wolnobieżny 1500W to jeśli dobrze patrzę kolejne 1-1,5 tys a do tego wszystkie niezbędne akcesoria więc się nazbiera.

Lepiej zainwestować w zgrzewarkę i zrobić samemu, stosunek pojemności do kosztów nieporównywalny. Ogniw szukaj w dziale bazar: https://pojazdyelektryczne.org/

silnik 1000-2000W czyli jakis 30H lub 35H 7x9 ponizej 1kpln sie ceni no chyba że cos przespałem do tego sterownik najtanszy i niezawodny blokowy GT1500

Przy gabarytach kolegi i chęci na jazdę w terenie bardziej bym widział mxus 3k, 9c przegrzeje się po paru minutach. 
Frame is the heart of bike
https://get.google.com/albumarchive/113663826549422725409
5320W -> Watowica in progres :)

MBFeniks

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 32
    • Noże i broń do rekreacyjnego rzucania
Odp: Trajka czyli zielony ludzik ma milion pytań za to jasny cel :)
« Odpowiedź #48 dnia: Czerwiec 01, 2020, 07:06:56 pm »

Lepiej zainwestować w zgrzewarkę i zrobić samemu, stosunek pojemności do kosztów nieporównywalny. Ogniw szukaj w dziale bazar: https://pojazdyelektryczne.org/
A czy taka za 500 zł wystarczy do tego ??? https://allegro.pl/oferta/zgrzewarka-punktowa-3kw-do-ogniw-18650-8869476459
silnik 1000-2000W czyli jakis 30H lub 35H 7x9 ponizej 1kpln sie ceni no chyba że cos przespałem do tego sterownik najtanszy i niezawodny blokowy GT1500

Przy gabarytach kolegi i chęci na jazdę w terenie bardziej bym widział mxus 3k, 9c przegrzeje się po paru minutach.

Dzięki za informacje ;)

Inc0

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 291
Odp: Trajka czyli zielony ludzik ma milion pytań za to jasny cel :)
« Odpowiedź #49 dnia: Czerwiec 01, 2020, 07:39:15 pm »
A może jesli ma byc quad czy trike terenowa to moz\e pomysleć nad napedem na wszystkie koła wówczas mozna dac 3 mniejsze silniki ( np: dwa od hoverboarda w przednie koła  a na tył przekładniowy q128 lub 1kw hub bez przekłądni) które będą efektywniejsze w terenie dajac uciag na wszystkie koła niz jeden duży napędzający tylko jedno koło ofc z automatu przybywa nam sterowników ale sa to mniejszej mocy sterowniki wiec kosztowo wyjdzie podobnie
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

MBFeniks

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 32
    • Noże i broń do rekreacyjnego rzucania
Odp: Trajka czyli zielony ludzik ma milion pytań za to jasny cel :)
« Odpowiedź #50 dnia: Czerwiec 01, 2020, 08:31:15 pm »
A może jesli ma byc quad czy trike terenowa to moz\e pomysleć nad napedem na wszystkie koła wówczas mozna dac 3 mniejsze silniki ( np: dwa od hoverboarda w przednie koła  a na tył przekładniowy q128 lub 1kw hub bez przekłądni) które będą efektywniejsze w terenie dajac uciag na wszystkie koła niz jeden duży napędzający tylko jedno koło ofc z automatu przybywa nam sterowników ale sa to mniejszej mocy sterowniki wiec kosztowo wyjdzie podobnie

Ja jestem otwarty na propozycję, chcę po prostu ustalić co budować zanim zacznę a nie zmieniać planów już w trakcie. Pomysł quada bardzo mi się podoba, odpadłoby też kilka problemów związanych z miejscem pod elektryfikację. Pozostaje kwestia zawieszenia podczas jazdy po nierównym leśnym terenie.
Co do napędu na wszystkie koła to plus byłby taki, że nawet jeśli jedno nie będzie stykało się z podłożem to pozostałe powinny dać radę podczas jazdy turystycznej przy prędkościach do max 30 kmh szosą i spacerkiem przez las :)

MBFeniks

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 32
    • Noże i broń do rekreacyjnego rzucania
Odp: Trajka czyli zielony ludzik ma milion pytań za to jasny cel :)
« Odpowiedź #51 dnia: Czerwiec 01, 2020, 08:46:05 pm »
Kolejne pytanie zielonego ludzika (pewnie znowu dostanie mi się po uszach)
Czy do trajki lub quada można zaadaptować standardowe elementy zawieszania i kierowania z quadów spalinowych???

klubowy

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 380
Odp: Trajka czyli zielony ludzik ma milion pytań za to jasny cel :)
« Odpowiedź #52 dnia: Czerwiec 01, 2020, 10:13:35 pm »
Tak, najlepiej razem z silnikiem :) A tak na poważnie, to będą po prostu za ciężkie...
Ja, nie wiem, co to sen.
Objeżdżam nocą, to co spawałem w dzień...

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 3891
Odp: Trajka czyli zielony ludzik ma milion pytań za to jasny cel :)
« Odpowiedź #53 dnia: Czerwiec 02, 2020, 04:50:05 pm »
A czy taka za 500 zł wystarczy do tego ???
Napisz do PiotrW  z forum https://pojazdyelektryczne.org/viewtopic.php?t=3684  Mam jego zgrzewarkę od 3 lat, sporo baterii zrobiłem i jest ok. Relacja cena jakość też ok ;)

Czy do trajki lub quada można zaadaptować standardowe elementy zawieszania i kierowania z quadów spalinowych???

Na upartego się da ale jak napisał klubowy będą raczej ciężkie, zwykle stosujemy główki cięgła - ważne jest żeby były dobrej jakości. Btw zerknij na rowery naszego forumowego kolegi https://www.facebook.com/matixbike/
Frame is the heart of bike
https://get.google.com/albumarchive/113663826549422725409
5320W -> Watowica in progres :)

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1113
Odp: Trajka czyli zielony ludzik ma milion pytań za to jasny cel :)
« Odpowiedź #54 dnia: Czerwiec 10, 2020, 12:33:44 pm »
Co do akmulatora jak chcesz jeździć na długie wypady i mając na uwadzę że to trajka. To nie akmulator z ogniwek 18650 tylko z ogniw od hybrydy tudzież innego elektryka. Łączysz 13 sztuk np i masz akumulator do końca życia twojego pojazdu. Możliwość czerpania olbrzymich prądów i ładowania olbrzymim prądem bezcenne w trasie. Jak przez 30 minut podładujesz akmulator do przejechania 60 km. Ładować możesz spokojnie z mocą 1,5 Kw.Cenowo u.mnie wychodzi mniej więcej to samo co 18650 a jakość i trwałość nie porównywalna.

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 3891
Odp: Trajka czyli zielony ludzik ma milion pytań za to jasny cel :)
« Odpowiedź #55 dnia: Czerwiec 10, 2020, 03:29:42 pm »
Ja się kiedyś  na celach samochodowych przejechałem, miały dawać bodajrze 200A z celi, zbudowałem pakiet 13s1p do deskorolki po tygodniu jazdy ( 2x kontroler 17A) i ładowania rozjazdy były takie ze bms nie wyrobił i cały pakiet spuchł. Wolę jednak sprawdzone 18650. Kluczem jest robienie pakietu o 2-3 krotnej wydajności prądowej niż się potrzebuje.
Frame is the heart of bike
https://get.google.com/albumarchive/113663826549422725409
5320W -> Watowica in progres :)

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1113
Odp: Trajka czyli zielony ludzik ma milion pytań za to jasny cel :)
« Odpowiedź #56 dnia: Czerwiec 10, 2020, 03:59:11 pm »
Jak potrzebujesz BMS żeby je balansować to ogniwa były jakieś zajechane dobre ogniwa czy to 18650 czy od hybryd nie mają prawa się rozjeżdzać. Od BMW mam w skuterze i nie mają rozjazdów wcześniej miałem 18650 twż w skuterze rok urzytkowania żadnych rozjazdów w rowerze elektrycznym Panasonic PF 4 lata żadnego balansowania bez rozjazdów. Człowiek od którego zamawiam ogniwa ma samochód elektryczny samoróbka na 18650 żadnego balansera 5 lat urzytkowania mówi mi do czego ci ten Balacer 5 lat jeżdzę elektrykiem który sam zrobiłem zlutował nie pamiętam ile tysięcy ogniw. I żadnych rozjazdów. Z kąd oni te ogniwa biorą? Ja kiedyś kupiłem od gościa innego bo miał taniej miały być z nie urzywanych pakietów 18650 i było jak mówisz akmulator do wywalenia. Czyli sprzedał ci złom.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 10, 2020, 04:03:30 pm wysłana przez tomek70 »

MBFeniks

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 32
    • Noże i broń do rekreacyjnego rzucania
Odp: Trajka czyli zielony ludzik ma milion pytań za to jasny cel :)
« Odpowiedź #57 dnia: Czerwiec 10, 2020, 07:13:19 pm »
Ja nad elektryką będę zastanawiał się na pewno poważniej jak już będę miał trajkę ale czytam i uczę się :)
Co do samej elektryki to z założenia całość ma być mocno turystyczna, więc zapas będzie potrzeby a i mam kilka innych pomysłów tylko jak zwykle na wszystko kasy brakuje ;)
Najpierw trajka a potem kolejny krok i elektryfikacja ;)

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 3891
Odp: Trajka czyli zielony ludzik ma milion pytań za to jasny cel :)
« Odpowiedź #58 dnia: Czerwiec 15, 2020, 07:03:42 pm »
Jak potrzebujesz BMS żeby je balansować to ogniwa były jakieś zajechane dobre ogniwa czy to 18650 czy od hybryd nie mają prawa się rozjeżdzać.
Prawda, do pewnego stopnia - ogniwa dopóki są w miarę nowe i rozsądnie obciążane powinny być równe. W praktyce przez pierwsze 1-2 lata różnica może być niemierzalna tanim miernikiem niestety z czasem będzie postępować. 

Od BMW mam w skuterze i nie mają rozjazdów wcześniej miałem 18650 twż w skuterze rok urzytkowania żadnych rozjazdów w rowerze elektrycznym Panasonic PF 4 lata żadnego balansowania bez rozjazdów.
U mnie dobrze się sprawował pakiet lipo z popularnych swego czasu turnigy HC 14.8v - prawie 2 lata bez rozjazdów, niestety teraz jeżdżę na nim 4 rok i balansowanie musi być przynajmniej raz na tydzień.

Człowiek od którego zamawiam ogniwa ma samochód elektryczny samoróbka na 18650 żadnego balansera 5 lat urzytkowania mówi mi do czego ci ten Balacer 5 lat jeżdzę elektrykiem który sam zrobiłem zlutował nie pamiętam ile tysięcy ogniw.
Wielu tak mówiło, do pierwszego pożaru w warsztacie. Brak bms to oszczędność  1-2h roboty i 60 do +- 300zł za sam bms. Potencjalne straty pożaru domu / garażu każdy może wycenić sobie sam. Btw nie wiem czy nie spotkałem człowieka o którym piszesz na jednym z zlotów forum pojazdów elektrycznych facet nie miał bms i miał aku zbudowany z chyba każdego rodzaju li-ion na rynku. Każdy parkował minimum 50 metrów od niego :D

Ja kiedyś kupiłem od gościa innego bo miał taniej miały być z nie urzywanych pakietów 18650 i było jak mówisz akmulator do wywalenia.
Na 18650 zrobiłem około 20 akumulatorów, trzeba mieć dobre źródło i używać ogniw tego samego typu a najlepiej i rocznika ( rw rośnie z czasem). Do tego w depakietach przy niefachowym oszlifowaniu minusa ogniwa lub zbyt dużym prądzie zgrzewania zdarza się przestrzelenie minusa - jeśli widać je od razu w postaci wycieku elektrolitu to pól biedy - wywalamy ogniwo. Gorzej kiedy to mikro przebicie bo cela będzie nam rozjeżdżała pakiet i tu miendzyjmymi sprawdza się bms.


Czyli sprzedał ci złom.
Ano w przypadku samochodowych się naciąłem, jak pisałem li po io li ion testuję a tu nawet nie miał bym odpowiedniego obciążenia żeby pobrać chociaż te 50A z celi.
Frame is the heart of bike
https://get.google.com/albumarchive/113663826549422725409
5320W -> Watowica in progres :)

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1113
Odp: Trajka czyli zielony ludzik ma milion pytań za to jasny cel :)
« Odpowiedź #59 dnia: Czerwiec 18, 2020, 11:59:30 am »
Ładuję ogniwa do napięcia 4 v na ogniwo a rozładowuję do max 3,5 na ogniwo. Okazjonalnie do napięcia 4,1 na ogniwo po odłączeniu ładowarki. Ładowanie powyżej 4,1/na ogniwo jest pozbawione sensu raz że degraduje ogniwa po drugie powyżej tego napięcia ilość energi jaką wpompuje się w akumulator to miliampery. Nie wiem czy wiesz ale niektóre firmowe akmulatory nie mają bms tylko zabezpieczenie przed nadmiernym naładowaniem i rozładowaniem. Dążenie aby sprzęty były idiotoodporne wymusiło na producentach stosowanie zabezpieczeń i bms. Przykład akmulatora kwasowego który składa się podob nie z cel i nie ma zabezpieczeń żadnych ani przed za niskim ani za wysokim napięciem a jest równie niebezpieczny koło mbie taki akmulator kwasowy wybuchł rozerwało go na pół