Autor Wątek: Projekt i budowa IMK P12  (Przeczytany 2198 razy)

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2099
  • 25 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Projekt i budowa IMK P12
« dnia: Czerwiec 28, 2018, 07:35:23 am »
Udało się, ostatnim rzutem na taśmę, Dżimi już czekał z przyczepką a ja z juniorem dopiero robiliśmy kółka testowe, ale się udało. Yesss!!!! 8)

Tak, że po kolei:
Na początku był chaos, kupę rurek (potem pociętych rurek), mnóstwo drogich części, tyleż samo części używanych a potem zaczęła się gorączkowa bieganina, spawanie, problem z przywiezieniem pospawanej ramy do domu (problem z transportem), montaż, demontaż, dorabianie części, próby, poprawki, więcej dorobionych części, montaż, demontaż, dorabianie, montaż, poprawki itd. Koniec, końców rower jeździ (jakoś).
Przed chaosem były jeszcze przemyślenia, że taki rower, czyli Tandem (bo o tym będzie wątek) jest potrzebny, żeby Córkę albo Najukochańszą zabrać jakoś na wycieczkę rowerową i co by nie marudziły, że ciężko. Te przemyślenia doprowadziły do wniosków, że tandem musi być plecami do siebie (oraz do globalnego ocieplenia klimatu od przegrzewającej się główki i karty zniżkowej na piwo do lokalnego sklepu spożywczego) co zaowocowało projektem P12.

Dane pacjenta: IMK P12, tandem plecami do siebie na ramie stalowej (profile 50x50x2* i 50x30x1.5), amortyzowany na oba koła (widelec i wahacz), w układzie 2xSWB, kierowanie USS pośrednie z drążkiem kierowniczym, długość 3m, rozstaw osi 2.5m, waga słuszna (nie ważony, ale z szacunków 35 kg będzie), wysokość foteli ~45cm, kąty oparcia zmienne ~30o, kąt główki ramy 68~69o, napęd na tylne koło.

Projekt:



Chaos:


Pierwsze sczepianie elementów:




Początki montażu

Szczegóły przekładni pośredniej (pasażer/-ka ma swoje biegi względem kadencji kierowcy):





Jazdy testowe:




Jazda solo: https://youtu.be/r0eHHM-1anU
Start z pasażerem: https://youtu.be/-CRLmBD4894
Jazda z punktu widzenia pasażera: https://youtu.be/BnVtJWcE7iY

Podziękowania:
Dziękuję Maćkowi70 za części, centrowanie kół, przespawanie wahacza i pomoc w montażu.
Dziękuję Stormowi za widelec
Dziękuję Juniorowi za pomoc w montażu i ustawianiu (szczególnie hamulców i głównego napędu), bo bez niego nie dałbym rady.


* - profile miały być 50x50x1.5 większość rurek i tylko przednia skośna z 50x50x2 ale się sprzedawca pomylił.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 28, 2018, 11:17:15 am wysłana przez Franc »
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P8 (SWB ASS) umarł i nie żyje :(
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

Inc0

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 215
Odp: Projekt i budowa IMK P12
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 28, 2018, 10:40:05 am »
ciekawy "velcyped" ;) ..tak sie zastanawiam czy nie lepszym rozwiązaniem  byłby napęd na oba koła, na przód i tył osobno odpada ci kilometr łańcucha odatkowe napinacze a wówczas każdy "silniczek" adekwatnie do swojej mocy i momentu wybierze sobie dogodne przełożenie
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2099
  • 25 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P12
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 28, 2018, 11:01:48 am »
Napęd na przód w zasadzie wyklucza się z amortyzowanym widelcem..... Poza tym nie lubię MBB.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P8 (SWB ASS) umarł i nie żyje :(
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

klubowy

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 272
Odp: Projekt i budowa IMK P12
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 28, 2018, 11:37:54 am »
Łooo.... Rewelacja! Jakie odczucia towarzyszą jeździe tak długim rowerkiem?
Ja, nie wiem, co to sen.
Objeżdżam nocą, to co spawałem w dzień...

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 3793
Odp: Projekt i budowa IMK P12
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 28, 2018, 04:44:52 pm »
Gratulacje, projekt wymagający :) Btw Juniora to chyba ostatnio widziałem w Opolu na trajce, ale chłop wyrósł :D
Frame is the heart of bike
https://get.google.com/albumarchive/113663826549422725409
5320W -> Watowica in progres :)

zbiegusek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 169
  • http://www.zbychewka.pl
    • Pracownia ceramiki ZBYCHEWKA
Odp: Projekt i budowa IMK P12
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 29, 2018, 08:18:04 am »
Fajne i bardzo ciekawe. Dałbym kierownicę wygiętą tak, by była kilkanaście cm wyżej - będzie zdecydowanie wygodniej. :)
--
Pozdrrrawiam serrrdecznie!
zbYszek

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1396
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Projekt i budowa IMK P12
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 01, 2018, 07:20:53 pm »
Ma to moc ;)
Wiosła sprzedaje! Wiosła kajakowe całkiem nowe!  Wiosła sprzedaję! www.kajak.pro

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2099
  • 25 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P12
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 10, 2018, 06:56:53 pm »
Mam parę dylematów w temacie hamulców:
* Przydałoby się zmienić tarcze z zamocowanych obecnie 160mm na większe czyli 203mm tył i 180mm przód a może inne kombinacje? Choć 203 na przód trochę się boję - w P8 mam taką, ale jest mniejsza masa a problemy były.
* Zmieniać zacisk z przodu na hydrauliczny czy zostawić BB7. Jeżeli zmieniać to na jaki? Założony obecnie BB7 jest wystarczający i w zasadzie niezawodny a w razie kłopotów łatwo naprawialny. Hydraulika ma swoje wady związane z nieszczelnościami. Z tyłu raczej BB7 nie będę ruszał (również wystarczający, a jak dostanie większą tarczę to będzie jeszcze lepiej).

Za zmianą z przodu na hydraulikę przemawia fakt, że mógłbym zdemontowanego BB7 zamontować na przód do P8 bo tam stary BB7 umarł z brudu i rdzy.

Dodatkowo 2 filmiki:
7_irg52llLQ
oZ9H44GDmL8
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P8 (SWB ASS) umarł i nie żyje :(
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

Inc0

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 215
Odp: Projekt i budowa IMK P12
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 10, 2018, 07:32:31 pm »
na logike wieksze tarcze sie własnie na przód zapodaje bo to mocniej pracujący hamulec , z sama wymiana tarcz bym sie wsorzymał sprawdz najpierw jak na hydraulice obecne tarcze sobie poradza . Mam od lat hydrauliczne hebelki firmy uważanej przez fanatyków shimano za dno i wodorosty a się trzymają całkiem całkiem , kultura pracy bez porównania do mechanicznych, lekka praca , lepsza modulacja i siła nacisku . Jeśli nie zaczepisz o coś przewodu i go nie wyszarpiesz to mając porządne hamulce wycieki raczej nie grożą zwłaszcza przy eksploatacji szosowej .  Co do wyboru konkretnego modelu czy marki nie chce się wypowiadać jeśli fundusze to nie problem bierz heble z zaciskami wykonanymi z jednego kawałka metalu oraz z klamką z opcja regulacji oddalenia sa droższe ale mniejsze szanse na wycieki a siła hamowania większa dzieki wyzszej sztywnosci niż w przypadku zacisków składanych z dwu części same klameczki wygodniejsze w użyciu
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

raffi

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 222
Odp: Projekt i budowa IMK P12
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 11, 2018, 10:32:02 am »
na logike wieksze tarcze sie własnie na przód zapodaje bo to mocniej pracujący hamulec

To samo miałem pisać. Z tyłu to najpierw sprawdź czy masz potrzebę wstawiać większą tarczę. Bo jak na obecnej już blokujesz koło i nie ma problemów z modulacją, to na większej koło nie będzie się blokować bardziej ;-)


Mam od lat hydrauliczne hebelki firmy uważanej przez fanatyków shimano za dno i wodorosty

Istnieje coś takiego jak "fanatyk Shimano"? Przecież ta firma robi obiektywnie dość średni osprzęt, hamulce takie sobie, piasty wręcz słabe, a ich zewnętrzne suporty to dno i 5 metrów mułu.


Jeśli nie zaczepisz o coś przewodu i go nie wyszarpiesz to mając porządne hamulce wycieki raczej nie grożą zwłaszcza przy eksploatacji szosowej .

Głównie to bym się obawiał nie jazdy, a transportu roweru. Wkładając na różne przyczepki, dachy, do bagażników itp. o wiele łatwiej uszkodzić coś niż jadąc.
Zresztą dokładnie z tego powodu roweru nie wożę samochodem, a na zloty dojeżdżam koleją. Bo do auta musiałbym wkładać rower sam, a przy 20kg melu o długości 2m łatwo jak nie rower uszkodzić, to elementy wnętrza w aucie.


Co do wyboru konkretnego modelu czy marki nie chce się wypowiadać jeśli fundusze to nie problem bierz heble z zaciskami wykonanymi z jednego kawałka metalu oraz z klamką z opcja regulacji oddalenia sa droższe ale mniejsze szanse na wycieki a siła hamowania większa dzieki wyzszej sztywnosci niż w przypadku zacisków składanych z dwu części same klameczki wygodniejsze w użyciu

Ogromną rolę w tym jak działa hamulec (zwłaszcza modulacja) grają też przewody hamulcowe, a dokładniej to ich sztywność.

Z kolei klocki i tarcze mają duży wpływ na siłę hamowania.

Inc0

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 215
Odp: Projekt i budowa IMK P12
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 11, 2018, 11:24:50 am »
tu raczej przewody w stalowym oplocie nie beda potrzebne
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2099
  • 25 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P12
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 11, 2018, 11:56:42 am »
Nie zablokowałem jeszcze tylnego koła ale wydaję mi się, że większa siła by się przydała. Utraty przyczepności raczej się nie boję: mam duży docisk :)
A z przednią tarczą nie chcę przeginać (znaczy ograniczę się do 180), niezależnie od siły hamowania, żeby widelca nie połamać. Znaczy nawet jak będzie przodem słabo hamować to i tak, raczej nie zwiększę tarczy bardziej niż 180.
W ostateczności zrobię 2x180.

Co do transportu: P12 to koło 35kg :D i będę musiał mu kiedyś zrobić bagażnik dachowy bo inaczej niedasię. Pewnie będzie z dźwigiem.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P8 (SWB ASS) umarł i nie żyje :(
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 924
Odp: Projekt i budowa IMK P12
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 12, 2018, 04:10:35 pm »
zawsze zostaje też wymiana klocków na metaliczne ^^

live_evil

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1016
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Projekt i budowa IMK P12
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 12, 2018, 04:49:37 pm »
zawsze zostaje też wymiana klocków na metaliczne ^^
Które hamują słabiej, ale wolniej sie zużywają.

raffi

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 222
Odp: Projekt i budowa IMK P12
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 13, 2018, 08:09:47 am »
zawsze zostaje też wymiana klocków na metaliczne ^^
Które hamują słabiej, ale wolniej sie zużywają.

Za to szybciej wykańczają tarczę.

No i okazjonalnie zapewniają niezłe doznania akustyczne, można uzywać hamulca w roli dzwonka :D