Autor Wątek: owiewki  (Przeczytany 189686 razy)

technolog1

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 162
Odp: owiewki
« Odpowiedź #240 dnia: Października 01, 2010, 10:19:08 am »
Witam
 Obejrzyj to zdjęcie - http://www.bushcraft.ridgeonnet.com/images/canoe2/canoe3.jpg -  ono tłumaczy wszystko.
 Nitka lub sznurek z poliestru lub poliamidu (nylonu) okręcona kilka razy, zawiązana i pokryta lakierem lub klejem.
 Takie połączenie jest mocniejsze niz sam materiał w odróznieniu od połączeń spawanych, skrecanych czy nitowanych.
 Tam połaczenie jest najsłabszym punktem kostrukcji.
 Kiedy dasz więcej nawojów nitki i żywicę zamiast kleju to otrzymasz mufkę laminatową.
Pozdrawiam T1

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: owiewki
« Odpowiedź #241 dnia: Października 01, 2010, 10:48:05 am »
Technolog1! Masz rację. Nawet zbrojenie betonu "wiązane" jest silniejsze niż zbrojenie "spawane". Kleje pod tym względem w ogóle "rządzą", bo możesz związać + skleić. Kleje mają większą wytrzymałość niż materiał bazowy - z tym że czystość i przygotowanie powierzchni o tym decyduje. Nie mam wątpliwości - metoda owijaniem sznurkiem + klejenie (lakierowanie/ laminowanie) to dobra metoda. Rower poziomy z Anglii - Windcheetah - jest np. klejony na mufach.

Z tym że ... ja w swoich "kulfonach" obecnie nie dążę do "obłych kształtów" owiewki i przede wszystkim potrzebuję mieć ... sztywny stelaż żeby potem móc zamocować do niego polipropylen komórkowy. Gdybym tworzył obłą osłonę "skorupową" to zdecydowałbym się na rozwiązanie a'la kajaki. Ale ... muszę wciąż mieć ten stelaż żeby zamocować osłonę na rowerze i osobiście wolę przykręcać stelaż do ramy śrubami/ obejmami niż wiązać i kleić go "na stałe". Przecież owiewka może ulec uszkodzeniu. Dlatego uważam że trzeba zrobić ją tak łatwo żeby była łatwo demontowalna/ naprawialna. Więc w razie "w" biorę klucz 13-tkę, wymieniam uszkodzone metalowe/ polipropylenowe elementy i w 5 minut naprawiam. Takie mam "powody". Dodam że pomimo "prostactwa" dużo ludzi w trakcie deszczu nie śmieje się z wyglądu ale docenia funkcjonalność i prostotę rozwiązania. Albo idziesz do sklepu i "bulisz" sporo kasy za obły kształt. Gdy już nie pada deszcz to tylko wtedy ludziom przeszkadza spartański wygląd. Deszcz zmienia reakcje ludzi diametralnie. Do szybkiej jazdy wolę jednak (wciąż) silnik elektryczny. A osłona chroni przed zimnem i deszczem/ śniegiem.



Ale koledzy chwalili się że zgrzewanie jest proste - i jestem ciekaw czy teraz coś więcej powiedzą?? Ja nie mam zgrzewarki. A kupić gotowy zgrzany element - np. obły szkieletowy "nos" czy opływowy szkieletowy "ogon" - czemu nie? To nawet zalaminowałbym szkielet jedną warstwą włókna szklanego i nie trzeba by było żadnej formy/ bawić się w woskowanie/ wybijanie z formy. Hmmmmm? Jak tam myślicie koledzy Neverhood i Hansglopke o tym zgrzewaniu? Pręt 4 mm jest tani. Pomaluję i zalaminuję już sam. Musiałbym Wam wysłać jakieś konkretne wzory - ale pytam wpierw tak "wstępnie". Gotowy element wygląda mniej więcej tak (to byłby np. "nos" owiewki):

« Ostatnia zmiana: Października 01, 2010, 11:26:19 am wysłana przez Maciej Długosz »

technolog1

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 162
Odp: owiewki
« Odpowiedź #242 dnia: Października 01, 2010, 11:24:19 am »
Witam
Zgrzewanie może i jest proste,  nie wiem ale wiem że zgrzewarki które widziałem potrzebują transformatora chyba nawet większego niż do spawania. Natomiast zanim zaczniesz zgrzewać rozpracuj prostowanie najpierw a potem gięcie drutu 4 mm to już nie byle co a drut jest w kręgach. Ja dostałem ok 20 kg drutu ocynkowanego 3 mm odpadowego za darmo. Używam go do celów gospodarczych (różnych). Zanim jednak mogę go użyć to muszę go wyprostować. I to zajmuje mi najwięcej czasu.
Pozdrawiam T1

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: owiewki
« Odpowiedź #243 dnia: Października 01, 2010, 11:27:08 am »
no i waga, 4 mm pret wazy juz sporo,

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: owiewki
« Odpowiedź #244 dnia: Października 01, 2010, 11:31:54 am »
Hansglopke zdaje się "siedzi w branży" więc zaraz może się zdradzi. Zdaje się że są giętarki do drutu. W palcach wyginanie idzie nieciekawie. Niekoniecznie więc będzie problem z wygięciem. A waga? Z laminatu osłona nie jest lekka. Możemy nawet porównać sztywność/wagę szkieletu vs. sztywność/wagę samonośnej owiewki z laminatu. Nie będzie rewelacji. A dostępność szkieletu/ prostota/ ekonomia wykonania mogłaby zachęcić ludzi do obudowania swego roweru. Laminowanie na szkielecie byłoby 100x prostsze niż bawienie się w formy. Dostajesz szkielet - i oklejasz go czym chcesz: folią, nylonem, laminujesz, itp..

Wpływ wagi całego roweru na prędkość po płaskim:
- Varna Diablo: 28 kg, 130 km/h
- Quest: 38 kg, 60 km/h

Ten szkieletowy "nosek" (właściwie to pokrywa koszyka wiklinowego) z pręta 3,5 mm waży 0,7 kg.

Aha - jak mamy taką "niechęć" do nadwagi to możecie sobie dokładnie policzyć ile kg "jak wpływa" na prędkość, obydwa kalulatory mają parametr "wzniesienie" (grade, slope) - bo waga przeszkadza najbardziej na podjazdach (dowolnie wybraną wagę też można w te kalkulatory wpisać):

http://bikecalculator.com/veloMetricNum.html    ----> tu jest jeden kalkulator dla dietetyków

http://www.recumbents.com/wisil/simul/HPV_Simul.asp    ----> tu jest drugi (warto zmienić system na metryczny - kliknąć "Switch to metric")
« Ostatnia zmiana: Października 01, 2010, 12:54:59 pm wysłana przez Maciej Długosz »

technolog1

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 162
Odp: owiewki
« Odpowiedź #245 dnia: Października 01, 2010, 11:41:36 am »
Witam
Dla porównania:
1 metr b. preta stalowego 4 mm średnicy waży ok. 0.1 kg.
1 metr b. preta z wikliny 20 mm średnicy waży ok 0.12 kg.
Do swych celów nie użyjesz pręta 20 mm wystarczy ok 8 -10 mm
a to daje: 0.003 kg/mb czyli 3 x mniej.
Do pomyślenia
Pozdrawiam T1

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: owiewki
« Odpowiedź #246 dnia: Października 01, 2010, 11:49:20 am »
Spoko - czyli albo bawimy się w wagę (wiklina) albo w dostępność (metal). Ma ktoś namiary na producentów/ dostawców wikliny (ilości detaliczne)??

Co nie zmienia faktu że prosiłbym o odpowiedź Hansglopke/ Neverhood w kwestii zgrzewania. Jak to zgrzewanie wygląda w praktyce. Macie maszyny?

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: owiewki
« Odpowiedź #247 dnia: Października 01, 2010, 11:52:11 am »
Spoko - czyli albo bawimy się w wagę (wiklina) albo w dostępność (metal). Ma ktoś namiary na producentów/ dostawców wikliny (ilości detaliczne)??

polecam listwy balsowe, latwo dostepne w sklepach modelarskich, dobrze sie wygina ( na mokro ), lzejsze o wikliny,
wogole polecam prace w drewnie :)

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: owiewki
« Odpowiedź #248 dnia: Października 01, 2010, 01:13:16 pm »
Wpływ wagi całego roweru na prędkość po płaskim:
- Varna Diablo: 28 kg, 130 km/h
- Quest: 38 kg, 60 km/h

Kapituluję. Jesteś niemożliwy. Po kiego grzyba ja się w ogóle zacząłem odzywać pod twoimi postami, już zdążyłem zapomnieć dlaczego przestałem.
Jakub Sałata

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: owiewki
« Odpowiedź #249 dnia: Października 01, 2010, 01:35:42 pm »
Wpływ wagi całego roweru na prędkość po płaskim:
- Varna Diablo: 28 kg, 130 km/h
- Quest: 38 kg, 60 km/h

Kapituluję. Jesteś niemożliwy. Po kiego grzyba ja się w ogóle zacząłem odzywać pod twoimi postami, już zdążyłem zapomnieć dlaczego przestałem.

Weź kalkulator i policz ILE FAKTYCZNIE SPOWALNIA WAGA W JEŹDZIE POD GÓRKĘ (niektórzy chcą za wszelką cenę odchudzać a zapominają np. o oporach toczenia, stratach napędu, itp.):

http://bikecalculator.com/veloMetricNum.html    ----> tu jest jeden kalkulator dla dietetyków

http://www.recumbents.com/wisil/simul/HPV_Simul.asp    ----> tu jest drugi (warto zmienić system na metryczny - kliknąć "Switch to metric")
« Ostatnia zmiana: Października 01, 2010, 01:40:07 pm wysłana przez Maciej Długosz »

sławek

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 717
Odp: owiewki
« Odpowiedź #250 dnia: Października 01, 2010, 01:47:18 pm »
Kapituluję. Jesteś niemożliwy. Po kiego grzyba ja się w ogóle zacząłem odzywać pod twoimi postami, już zdążyłem zapomnieć dlaczego przestałem.

Maciej jest możliwy, byle nie odpowiadać na Jego posty ;D. Człowiek ten ma talent do grzebania w necie i wygrzebane ciekawostki czytam raz z większą, raz z mniejszą przyjemnością.
  Grunt to Macieja nie wkurzać, bo wkurzony Maciej się nakręca i zaczyna przepisywać to samo "w koło Macieju"  ;)
Sławek

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: owiewki
« Odpowiedź #251 dnia: Października 01, 2010, 01:48:37 pm »
Kapituluję. Jesteś niemożliwy. Po kiego grzyba ja się w ogóle zacząłem odzywać pod twoimi postami, już zdążyłem zapomnieć dlaczego przestałem.

Maciej jest możliwy, byle nie odpowiadać na Jego posty ;D. Człowiek ten ma talent do grzebania w necie i wygrzebane ciekawostki czytam raz z większą, raz z mniejszą przyjemnością.
  Grunt to Macieja nie wkurzać, bo wkurzony Maciej się nakręca i zaczyna przepisywać to samo "w koło Macieju"  ;)

To może ty Sławek - powiedz o ile spowalnia Cię owiewka i kufer gdy jedziesz pod górkę (podaj wagę jak możesz owiewki/ kufra/ roweru).


Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: owiewki
« Odpowiedź #252 dnia: Października 01, 2010, 01:54:02 pm »
Wpływ wagi całego roweru na prędkość po płaskim:
- Varna Diablo: 28 kg, 130 km/h
- Quest: 38 kg, 60 km/h


ILE FAKTYCZNIE SPOWALNIA WAGA W JEŹDZIE POD GÓRKĘ

Teraz nagle pod górkę? Nie rób z siebie idioty.
Jakub Sałata

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: owiewki
« Odpowiedź #253 dnia: Października 01, 2010, 01:55:48 pm »
Wpływ wagi całego roweru na prędkość po płaskim:
- Varna Diablo: 28 kg, 130 km/h
- Quest: 38 kg, 60 km/h


ILE FAKTYCZNIE SPOWALNIA WAGA W JEŹDZIE POD GÓRKĘ

Teraz nagle pod górkę? Nie rób z siebie idioty.

Może raczej Ty nie rób ze mnie. Waga jest problemem pod górkę, więc z góry uściśliłem "warunki pomiaru". Po płaskim waga nie taka istotna.

Masz przykład - nie dogonisz PO PŁASKIM swoim gołym "lżejszym" trajkiem tego obudowanego 38 kg trajka ale "dasz mu w du..ę" na wzniesieniu gdy będziesz miał lżejszy rower:

http://www.youtube.com/watch?v=YJ5Qertz2OA     ----> gość się rozpędził po płaskim, ale nie jest wyczynowcem
« Ostatnia zmiana: Października 01, 2010, 02:46:35 pm wysłana przez Maciej Długosz »

technolog1

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 162
Odp: owiewki
« Odpowiedź #254 dnia: Października 01, 2010, 01:59:28 pm »
Witam
 Jak się powiedziało A to trzeba powiedzieć B: Ja znam adresy plantatorów wikliny.
Są praktycznie w kazdym rejonie Polski ja rozmawiałem z gościem z pod Warszawy -Leszno.
Adres - http://www.wiklinaleszno.pl/ Cena  40 zł za paczkę10kg   długość 2.5 m. najmniejsza ilość 1 paczka.
 Asortyment zobaczysz na stronie.
Mogę ci podać namiary na dostawcę w dowolnym regionie RP ale w Holandii to musisz sam poszukać!
 Pozdrawiam T1