Autor Wątek: Koła - geometria kijanki , i skracanie glowki ramy  (Przeczytany 5849 razy)

fiter

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
Koła - geometria kijanki , i skracanie glowki ramy
« dnia: Czerwca 09, 2016, 11:40:05 am »
więc 2 pytania w tym temacie

koła mają być ustawione prosto, czy pochylone - jak tak to ile stopni do wewnątrz.  podglądam rower hp skorpion - na niektorych zdjeciach kola są w pionie ,a na niektorych wyglądają na lekko pochylone


2 - chcę skrocic glowke ramy  i glowke steru - tak by calosc miala max 5cm .  dawca to zwykly grat .   pomysł taki był - by po skróceniu, dać przez całość śrube 10 - a na góre dorobić specjalny kapsel co docisnie od góry bieznie górnego lozyska.   nie chce dawac wysokich sterów jakie są typowo w rowerach,  - jakie macie pomysly ,  a moze gotowe rozwiązania ?

Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 535
Odp: Koła - geometria kijanki , i skracanie glowki ramy
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwca 12, 2016, 07:25:29 pm »
Przeglądnij forum było to wałkowane kilka razy i dlatego pewnie nikt Ci jeszcze nie odpowiedział. Jest gdzieś jeszcze link do przetłumaczonej strony z szczegółową teorią o budowie w tym także o zwrotnicach w trajce, kątach, wyprzedzeniach itd.
Dobra dzień dobroci, co znalazłem u siebie w ulubionych:
http://rydze.internetdsl.pl/trixo/
http://rowerpoziomy.republika.pl/
http://www.bentrideronline.com/messageboard/showthread.php?t=56105

A jednak bonus się znalazł  :) :
http://www.poziome2.republika.pl/projektowanie.htm#Trike%20Steering%20Geometry
« Ostatnia zmiana: Czerwca 12, 2016, 07:34:21 pm wysłana przez Tef »
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'

fiter

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
Odp: Koła - geometria kijanki , i skracanie glowki ramy
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwca 14, 2016, 04:43:10 pm »
Dzięki za odpowiedź, ale to nie wyczerpało tematu.

cytat
"Wyprzedzenie zwrotnicy koła

Jest to kąt mierzony pomiędzy płaszczyznami osi obrotu sworznia zwrotnicy i miejsca styku koła z podłożem. Jak widać na rysunku oś ta przechodzi przez płaszczyzne podłoża przed miejscem styku. Rezultatem pochylenia zwrotnic przednich kół jest to, że stają się one nadsterowne i przez układ sterowania należy przyłożyć siłę zależną od kąta pochylenia by powróciły one do położenia neutralnego. Im kąt ten jest większy tym większą siłę należy użyć. W Thunderbolt'cie kąt ten wynosi 12°, a dla przykładu podam, że w standardowym samochodzie 4-5°. "




a część ma w pionie, i to już jest źle ?

klubowy

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 704
Odp: Koła - geometria kijanki , i skracanie glowki ramy
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwca 14, 2016, 05:29:01 pm »
fiter, nie widzę zdjęcia. Kąt wyprzedzenia zwrotnicy powoduje że koła same prostują się do jazdy na wprost. Można jeździć wtedy trajką bez trzymanki. Choć z górki nie polecam 8)
Ja, nie wiem, co to jest sen.
Przeglądam forum, przez całą noc i dzień
Bo gdy admin wpadnie szał
Skasuje mi to com przeczytać bym chciał...

Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 535
Odp: Koła - geometria kijanki , i skracanie glowki ramy
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwca 14, 2016, 05:53:06 pm »
Kąt wyprzedzenia zwrotnicy jest zależny od wielkości koła. Oś obrotu koła powinna przecinać linię podłoża około 5cm przed stykiem koła z podłożem.
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'

andrej

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 278
Odp: Koła - geometria kijanki , i skracanie glowki ramy
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwca 14, 2016, 08:14:47 pm »
Ktoś na forum narzekał, że układ kierowniczy czy konstrukcja zwrotnic spowodowała nerwowe prowadzenie.
Przejrzyj ten wątek http://forum.poziome.pl/index.php?topic=2801.15
Tak sobie przypominam miał właśnie pionowo zamontowaną zwrotnicę, chociaż nie mogą mi się załadować zdjęcia @tadpole-trike. A wg. mnie to jest tego przyczyną.
Ja zachowałem wszystkie zalecane kąty i moja trajka prowadzi się bardzo dobrze nawet na nierównej drodze.

fiter

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
Odp: Koła - geometria kijanki , i skracanie glowki ramy
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwca 14, 2016, 09:06:29 pm »
no to pochyle  o całe 5 stopni,  koła w neutrum ,  plus zwrotnice pochylone do srodka

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Koła - geometria kijanki , i skracanie glowki ramy
« Odpowiedź #7 dnia: Lipca 17, 2016, 11:32:56 am »
Wyprzedzenie jest ustalane (często doświadczalnie) w celu dopasowania do przeznaczenia. Jest jedna prosta reguła..
Przy większym wyprzedzeniu rower jest bardziej stabilny. Mulasty, ma dłuższy czas reakcji, wymaga większej siły do wykonania zakrętu, słabiej reaguje na pracę ciała, jest podsterowny.
Analogicznie zmniejszenie wyprzedzenia powoduje większą nerwowość, potrzebna jest mniejsza siła do skręcania, czas reakcji maleje, reakcja na balans ciała gwałtownie rośnie, jest nadsterowny.

Niestety wpływ wyprzedzenia jest zależny od wielu czynników. Dwa najważniejsze to prędkość i masa (położenie środka ciężkości)
Wpływ prędkości sprawdzony empirycznie. Przy bardzo dużym wyprzedzeniu nie da się jechać szybko (widelec złamany do przodu: ograniczenie prędkości do 18km/h.. i ból ramion), przy bardzo małym wolno (np. Jamniczek z pionowym widelcem i prawie zerowym wygięciem lag).
Problem środka ciężkości.. Nigdy nie udało mi się tego przebrnąć. Najlepszą (jedyną?) pozycją jest "Motorcycle Handling and Chassis Design". Jak przebrniesz i zrozumiesz.. to będziesz naprawdę guru na forum :)

W kijance pochylanie kół w bok prawie (w ogóle?) nie daje żadnych zysków. Dodatkowo szybko zużywałby opony.
Jedynie układy z zawieszeniem na fotkach mogą wyglądać na pochylone (mogą faktycznie być pochylone), nie jest to "naturalny" punkt pracy amortyzatorów (do dociążeniu własnymi kilogramami powinno "wyprostować" koła). Obciążenia dynamiczne z amorkami.. podobno jeszcze nie ma trajki idealnie pracującej z jakimkolwiek amorkiem (albo po prostu do rowerów jeszcze nie ma amorków progresywnych).

Jedynym celem pochylania kół jest zwiększenie rozstawu. Szczególnie często widziane w wózkach inwalidzkich (szerokość ramion to tylko 70cm, czyli w ostrym zakręcie dość łatwo się wywrócić na bok). W układzie delta też się stosuje w celu minimalizacji zarzucania tyłu (szczególnie pomocne jak konstrukcja zaczyna być ponownie dwukołowa :) )

Czemu w samochodach jest takie małe wyprzedzenie? Bo jest przekładnia ("maglownica") zmieniająca przełożenie kierownica-koła (zmniejszająca jakieś 20 razy!), nie mówiąc o układach wspomagania i kontroli trakcji. I ponownie.. samochody są projektowane dla ciut większych prędkości niż "rowerowe".