Temat poświęcony został wprowadzeniu i udzieleniu cennych wzskazówek w elektryfikacji rowerów czy to poziomych, tradycyjnych, czy też różnych innych pojazdów nietypowych.
Jak montować zestaw do elektryfikacji roweru na przykładzie zestawu magic pie 2https://youtu.be/8uewFUKZjIUChciałbym wam przedstawić komponenty potrzebne do budowy ebajka, różnice pomiędzy nimi sterowniki, budowę baterii, rodzaje manetek różnice pomiędzy silnikami ; wszystko po trochu. Postaram się w 35 minutowym filmie zaoszczędzić wam kilka dni kopania po różnych forach i szukania informacji. Ponieważ od jakiegoś czasu handluję komponentami zarówno nowymi jak i używanymi dostaję masę pytań odnośnie podłączenia tych komponentów. Sporo osób dzwoniło do mnie z forum poziome, pytali o budowę trajki elektrycznej więc nakręciłem dla was film wstępny.
https://www.youtube.com/watch?v=8bHv8Q0-S4USposób podłączenia sterowników BLDC i ich rozszerzone możliwości :Pare słów o sterowniku, generalnie chciałem tutaj przedstawić wyjścia, bo jest sporo różnych sterowników na allegro bez opisów można skorzystać z tego filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=b_rmHynRuc4Sterowniki do ebajków możemy znaleźć od zwyczajnych czyli standardowo podłączenie na manetkę, pas, 3speed, klamki hamulcowe oraz sterowanie tyrystorowe stacyjką, to praktycznie wyposażenie każdego nowego egzemplarza. Dla bardziej wymagających znajdziemy również takie funkcje jak:
- tempomat do podtrzymania prędkości - polecam taki z przyciskiem do blokowania - funkcję można usunąc dodając impuls gazu manetką, usuwamy także sygnałem z klamki hamulcowej lub ponownym przyciśnięciu przycisku
- regen czyli hamowanie z odzyskiem energii
reverse - czyli zmiana kierunku jazdy. Gdy mamy np rikszę bądź trajkę opcja baaaardzo przydatna. Prędkość cofania nadajemy manetką, także jest również płynne sterowanie.
A uniwersalne schematy podłączenia przygotowane przeze mnie można znaleźć pod poniższym linkiem. Kolory przewodów będą nieznacznie różnić się w każdy sterowniku, natomiast kształt i kolory kostek zazwyczaj pozostają niezmienne:
https://drive.google.com/open?id=0B6i0YCd4_7TyZUJWTjdlanlZMEUSilniki BLDCW obecnej chwili na dzień 15.01.2017 do popularnych dobrych jakościowo silników możemy zaliczyć:
Bezprzekładniowe:- bionxy wszystkie generacje
- magic pie
- nine continent
- mxus v2 i v3
- giant synchrodrive - jest już wielu szczęśliwych posiadaczy tych silnikó na forum. Świetnie sprawdzają się w cieższych pojazdach z uwagi na duży moment obrotowy i niewielkie zapotrzebowanie na prąd.
Przekładniowe:
- tranzx
- bafang
- 8fun
Akumulatory i ogniwa li-ion:Przy budowie ebajka musimy także wiedzieć coś o ogniwach li-ion, taka wiedza zaprocentuje nawet w przypadku, kiedy nie mamy większego pojęcia i zlecimy akumulator do budowy jakieś firmie. Co raz więcej firm robi niestety baterie z niefirmowych ogniw. W laptopach takie się sprawdzają, ale do prądożernych akumulatorów musimy stosować ogniwa o wydajności minimum 2.0C, czy czym im więcej C, tym wydajność prądowa będzie większa, a więc i mniejsze spadki napięcia; firm:
- sony (najlepsze) do rowerów - zazwyczaj wydajność prądowa jest duża.
- sanyo i panasonic (obecnie jedna firma) zajmują 2 miejsce pod względem jakości - robią najpojemniejsze ogniwa o średniej wydajności prądowej
- LG są mimo wszystko lepsze od samsunga i wolniej niszczeją
- ogniwa samsung cóż lepsze niż china no-name. Ta firma ma już wiele potyczek i wiele wycofanych zarówno partii ogniw, jak i urządzeń w któych wadliwe ogniwa były montowane np. samsung galaxy s7, lepiej żeby rower nie zapalił sie jak 10% telefonów samsunga

Zrobiłem taką tabelkę z nowymi ogniwami, które stosuję w akumulatorach od zeszłego roku i mam pewne doświadczenie z ich testów i opinii użytkowników, którzy potwierdzają nieprzeciętną jakość. Pole zdatność do montażu ma określić jaki typ najbardziej warto stosować nie ze względu na ich jakość, bo wszystkie są zbliżonej jakości, lecz na stosunek wagi do pojemności i wydajności prądowej. Napewno ogniw jest więcej niż wypisałem w tej tabeli, jednak wiadomo, że wszystkich nie dam rady przetestować dla was...
https://drive.google.com/open?id=0B6i0YCd4_7TyRDZOajdWcTRycXMRozszerzona lista komponentów potrzebnych do skompletowania elektrycznego napędu- koło elektryczne
(piasta BLDC+ szprychy+obręcz+taśma maskująca+opona i dętka)- sterownik
- pakiet akumulatorów
(ogniwa, przegrody, taśma do zgrzewania, przewody co najmniej 2,5mm2, komplet kostek XT60)- BMS
(elektronika sterująca ogniwami zabezpieczająca przed zwarciem, rozładowaniem i przeładowaniem równająca ogniwa)- ładowarka li-ion na odpowiednie napięcie pakietu ogniw
- Manetka (obrotowa lub kciukowa, może być też połówkowa, bądź zintegrowana z przyciskiem do stacyjki i wyświetlaczem napięcia)
- klamki hamulcowe z czujnikiem stopu odcinające napęd podczas hamowania
Opcjonalnie:- wyświetlacz napięcia
- przełącznik 3speed - do regulacji 3 zakresów prędkości dodatkowo sterowanych panetką i/lub czujnikiem PAS
- czujnik pedałowania PAS
- kierunkowskazy - ciekawa i przydatna sprawa szczególnie w trajkach
- zintegrowane (pomocnicze) światła led na 48V włączane wraz ze stacyjką
i parę słów o ładowarkach modelarskich, taki powiedzmy średnio przydatny temat, ale jeżeli ktoś będzie chciał wiedzieć jak działa i ładować różne akumulatory może się przydać
https://www.youtube.com/watch?v=BoPJgeEsimo