Autor Wątek: Przeróbka roweru na elektryczny film instruktarzowy, podzespoły, porównanie :)))  (Przeczytany 8219 razy)

michal883

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 105
    • moje konstrukcje :) i wskazówki dot. ebajka
Temat poświęcony został  wprowadzeniu i udzieleniu cennych wzskazówek w elektryfikacji rowerów czy to poziomych, tradycyjnych, czy też różnych innych pojazdów nietypowych.

Jak montować zestaw do elektryfikacji roweru na przykładzie zestawu magic pie 2
https://youtu.be/8uewFUKZjIU

Chciałbym wam przedstawić komponenty potrzebne do budowy ebajka, różnice pomiędzy nimi sterowniki, budowę baterii, rodzaje manetek różnice pomiędzy silnikami ; wszystko po trochu. Postaram się w 35 minutowym filmie zaoszczędzić wam kilka dni kopania po różnych forach i szukania informacji. Ponieważ od jakiegoś czasu handluję komponentami zarówno nowymi jak i używanymi dostaję masę pytań odnośnie podłączenia tych komponentów. Sporo osób dzwoniło do mnie z forum poziome, pytali o budowę trajki elektrycznej więc nakręciłem dla was film wstępny.
https://www.youtube.com/watch?v=8bHv8Q0-S4U

Sposób podłączenia sterowników BLDC i ich rozszerzone możliwości :
Pare słów o sterowniku, generalnie chciałem tutaj przedstawić wyjścia, bo jest sporo różnych sterowników na allegro bez opisów można skorzystać z tego filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=b_rmHynRuc4

Sterowniki do ebajków możemy znaleźć od zwyczajnych czyli standardowo podłączenie na manetkę, pas, 3speed, klamki hamulcowe oraz sterowanie tyrystorowe stacyjką, to praktycznie wyposażenie każdego nowego egzemplarza. Dla bardziej wymagających znajdziemy również takie funkcje jak:
- tempomat do podtrzymania prędkości - polecam taki z przyciskiem do blokowania - funkcję można usunąc dodając impuls gazu manetką, usuwamy także sygnałem z klamki hamulcowej lub ponownym przyciśnięciu przycisku
- regen czyli hamowanie z odzyskiem energii
reverse - czyli zmiana kierunku jazdy. Gdy mamy np rikszę bądź trajkę opcja baaaardzo przydatna. Prędkość cofania nadajemy manetką, także jest również płynne sterowanie.


A uniwersalne schematy podłączenia przygotowane przeze mnie można znaleźć pod poniższym linkiem. Kolory przewodów będą nieznacznie różnić się w każdy sterowniku, natomiast kształt i kolory kostek zazwyczaj pozostają niezmienne:
https://drive.google.com/open?id=0B6i0YCd4_7TyZUJWTjdlanlZMEU

Silniki BLDC
W obecnej chwili na dzień 15.01.2017 do popularnych dobrych jakościowo silników możemy zaliczyć:
Bezprzekładniowe:
- bionxy wszystkie generacje
- magic pie
- nine continent
- mxus v2 i v3
- giant synchrodrive - jest już wielu szczęśliwych posiadaczy tych silnikó na forum. Świetnie sprawdzają się w cieższych pojazdach z uwagi na duży moment obrotowy i niewielkie zapotrzebowanie na prąd.

Przekładniowe:
- tranzx
- bafang
- 8fun

Akumulatory i ogniwa li-ion:
Przy budowie ebajka musimy także wiedzieć coś o ogniwach li-ion, taka wiedza zaprocentuje nawet w przypadku, kiedy nie mamy większego pojęcia i zlecimy akumulator do budowy jakieś firmie. Co raz więcej firm robi niestety baterie z niefirmowych ogniw. W laptopach takie się sprawdzają, ale do prądożernych akumulatorów musimy stosować ogniwa o wydajności minimum 2.0C, czy czym im więcej C, tym wydajność prądowa będzie większa, a więc i mniejsze spadki napięcia; firm:
- sony (najlepsze) do rowerów - zazwyczaj wydajność prądowa jest duża.
- sanyo i panasonic (obecnie jedna firma) zajmują 2 miejsce pod względem jakości - robią najpojemniejsze ogniwa o średniej wydajności prądowej
- LG są mimo wszystko lepsze od samsunga i wolniej niszczeją
- ogniwa samsung cóż lepsze niż china no-name. Ta firma ma już wiele potyczek i wiele wycofanych zarówno partii ogniw, jak i urządzeń w któych wadliwe ogniwa były montowane np. samsung galaxy s7, lepiej żeby rower nie zapalił sie jak 10% telefonów samsunga :)

Zrobiłem taką tabelkę z nowymi ogniwami, które stosuję w akumulatorach od zeszłego roku i mam pewne doświadczenie z ich testów i opinii użytkowników, którzy potwierdzają nieprzeciętną jakość. Pole zdatność do montażu ma określić jaki typ najbardziej warto stosować nie ze względu na ich jakość, bo wszystkie są zbliżonej jakości, lecz na stosunek wagi do pojemności i wydajności prądowej. Napewno ogniw jest więcej niż wypisałem w tej tabeli, jednak wiadomo, że wszystkich nie dam rady przetestować dla was...
https://drive.google.com/open?id=0B6i0YCd4_7TyRDZOajdWcTRycXM

Rozszerzona lista komponentów potrzebnych do skompletowania elektrycznego napędu
- koło elektryczne (piasta BLDC+ szprychy+obręcz+taśma maskująca+opona i dętka)
- sterownik
- pakiet akumulatorów (ogniwa, przegrody, taśma do zgrzewania, przewody co najmniej 2,5mm2, komplet kostek XT60)
- BMS (elektronika sterująca ogniwami zabezpieczająca przed zwarciem, rozładowaniem i przeładowaniem równająca ogniwa)
- ładowarka li-ion na odpowiednie napięcie pakietu ogniw
- Manetka (obrotowa lub kciukowa, może być też połówkowa, bądź zintegrowana z przyciskiem do stacyjki i wyświetlaczem napięcia)
- klamki hamulcowe z czujnikiem stopu odcinające napęd podczas hamowania

Opcjonalnie:
- wyświetlacz napięcia
- przełącznik 3speed - do regulacji 3 zakresów prędkości dodatkowo sterowanych panetką i/lub czujnikiem PAS
- czujnik pedałowania PAS
- kierunkowskazy - ciekawa i przydatna sprawa szczególnie w trajkach
- zintegrowane (pomocnicze) światła led na 48V włączane wraz ze stacyjką

i parę słów o ładowarkach modelarskich, taki powiedzmy średnio przydatny temat, ale jeżeli ktoś będzie chciał wiedzieć jak działa i ładować różne akumulatory może się przydać :) https://www.youtube.com/watch?v=BoPJgeEsimo
« Ostatnia zmiana: Styczeń 15, 2017, 01:49:31 pm wysłana przez michal883 »
Sprzedam zestawy do elektryfikacji rowerów oraz pojazdów nietypowych :) jak i wszystkie niezbędne części do ebajka. Jeżeli coś potrzebujesz, pisz! , gdyż mam najlepsze ceny dla forumowiczów :)

http://forum.poziome.pl/index.php?topic=3423.0

https://epojazdy.blogspot.com/

gajowy

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 334
  • byle dalej i dalej
Odp: Przeróbka roweru na elektryczny film instruktarzowy, podzespoły, porównanie :)))
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 04, 2016, 03:47:00 pm »
Filmik bomba ! :D Na pewno pomoże wielu cyklistom ogarnąć temat silników.

michal883

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 105
    • moje konstrukcje :) i wskazówki dot. ebajka
Odp: Przeróbka roweru na elektryczny film instruktarzowy, podzespoły, porównanie :)))
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 04, 2016, 06:20:51 pm »
Dodam jeszcze własnej roboty kalkulator do liczenia prędkości i rpm zrobiony w excelu 2003. Podana prędkość jest bez obciążenia. Przyjmuje się, że pod obciążeniem prędkość jest 15-20% niższa niż prędkość jałowa.

http://sendfile.es/pokaz/635706---ut0t.html
Sprzedam zestawy do elektryfikacji rowerów oraz pojazdów nietypowych :) jak i wszystkie niezbędne części do ebajka. Jeżeli coś potrzebujesz, pisz! , gdyż mam najlepsze ceny dla forumowiczów :)

http://forum.poziome.pl/index.php?topic=3423.0

https://epojazdy.blogspot.com/

aligatorpoczta

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 358
orientacyjny koszt :)))
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 04, 2016, 08:43:35 pm »
A ile  tak mniej więcej kosztowała by elektryka (cały komplet) koła 26 cali i masa całkowita roweru i kierowcy okolo 110kg zasięg około 100-150 km na jednym ładowaniu pozdrawiam
Czarne Swb  ful 26x26, Zielona żaba swb 20x26

michal883

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 105
    • moje konstrukcje :) i wskazówki dot. ebajka
Odp: Przeróbka roweru na elektryczny film instruktarzowy, podzespoły, porównanie :)))
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 04, 2016, 09:59:55 pm »
Musiałbyś bardziej doprecyzować, ile km/h ma osiągać rower. Czy zasięg 150km będzie z pedałowaniem, czy nie. Co do jakości podzespołów przy dystansach 150km na jeden wyjazd zastanowiłbym się nad silnikiem bezprzekładniowym (zwojony 7x9 nne continent 650zł+100 zaplot silnikami handluje nexun.pl). Bateria która osiągnie 150km przebiegu przy prędkości 25km/h to około 24 Ah licząc ze wspomaganiem 50/50. Do samej manetki celowałbym około 35-45Ah przy prędkości 25-30km/h powinien zrobić 150km bez pedałowania. Licząc baterię na ogniwach li-ion i ogniwo przy tak dużej baterii pewnie po 12zł uda się kupić, z nowych leżaków magazynowych; potrzebujesz 140 ogniw~ 1700zł, BMS około 120zł, do tego Sterownik około 140zł, manetkę i drobiazgi wtyczk gniazdka bezpieczniki materiał cyna izolacje materiał pod skrzynkę, jak sam robisz około 150-200zł wyjdzie.

Tak, żebyś był zadowolony trzeba by wydać sumując wszystko 2900zł bez robocizny. Oczywiście da się to zrobić taniej... Można zastosować ogniwa używane po 5-6zł/szt z forum swiatelka.pl jest trochę zabawy ze złożeniem baterii, ale zaoszczędzi sie aż połowę. Dobre ma woytazo, bo ma sprzęt i testuje, są w miarę równe przy dużych prądach. Na silniku można zaoszczędzić 2/3 wybierając używaną bezprzekładniówkę, ale takie nie często się zdarzają. Reszta komponentów zostaje w stałej cenie ~ w tedy koszt około 1600zł za części.

Z posegregowaniem ogniw jest masa zabawy, jak się chce mieć dobry efekt trzeba pojedynczo mierzyć każde ogniwo, także dobrą baterię z używanych ogniw jesteś wyłącznie w stanie złożyć sobie sam, ewentualnie zlecić to komuś, kto ma jakąś renomę i opinie. Zlecenie tego na OLX kończy się potem jak od pewnego faceta, który przyniósł mi baterię i powiedział, żebym mu sprawdził, bo kupił zrobioną przez kogoś i rower jeździ 3 km. Okazało się, że 2/3 ogniw ma własnie rw na poziomie 180MOhm. Do ebajka max do 90 można wykorzystać.

Ogniwa li-ion się zgrzewa, albo daje do zgrzewania, zgrzewarki się jeszcze nie dorobiłem :)
Można kupić ze zgrzanymi blaszkami i lutować przewody do blaszek.

Co do masy - silnik przekładniowy 5kg, silnik bezprzekładniowy 9kg mniej więcej. Ogniwo 40-60g. 50*140=7kg+ obudowa na baterie, sterownik i reszta. Myślę, że przy tak dużej baterii wyjdzie około 20kg masy. Zazwyczaj wkłada się 12-15-20Ah max.

Cóż gotowe zestawy wychodzą taniej, tyle, że baterie mają około 12-15Ah. Zasięg realny około 35-40km bez pedałowania to już jest sukces. Jeżeli ma jeździć dalej, trzeba kompletować podzespoły.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 04, 2016, 10:12:32 pm wysłana przez michal883 »
Sprzedam zestawy do elektryfikacji rowerów oraz pojazdów nietypowych :) jak i wszystkie niezbędne części do ebajka. Jeżeli coś potrzebujesz, pisz! , gdyż mam najlepsze ceny dla forumowiczów :)

http://forum.poziome.pl/index.php?topic=3423.0

https://epojazdy.blogspot.com/

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1070
Odp: Przeróbka roweru na elektryczny film instruktarzowy, podzespoły, porównanie :)))
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 04, 2016, 10:47:49 pm »
Witam też przerobiłem kilka rowerów teraz mam jeden elektryczny. Filmik świetny pełna profeska super robota, bliżej wiosny chyba będę potrzebował przekładniowy silnik więc się odezwę Pozdrawiam.

aligatorpoczta

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 358
Odp: Przeróbka roweru na elektryczny film instruktarzowy, podzespoły, porównanie :)))
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 05, 2016, 08:14:17 pm »
dzięki o takie info mi właśnie chodziło POZDRAWIAM
Czarne Swb  ful 26x26, Zielona żaba swb 20x26

oblivion

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 313
Odp: Przeróbka roweru na elektryczny film instruktarzowy, podzespoły, porównanie :)))
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 15, 2016, 11:22:39 pm »
fajnie, że taki temacik ruszył :)

barmar7

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
Odp: Przeróbka roweru na elektryczny film instruktarzowy, podzespoły, porównanie :)))
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 16, 2016, 04:23:16 pm »
Super temat dla początkujących i nie tylko (elektryfikatorów swych poziomych rumaków)
Pozdrawiam


« Ostatnia zmiana: Styczeń 01, 2017, 04:46:23 pm wysłana przez barmar7 »
"Wszystko można lepiej zrobić niż zostało to dotychczas zrobione"   
                 Henry Ford

michal883

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 105
    • moje konstrukcje :) i wskazówki dot. ebajka
Odp: Przeróbka roweru na elektryczny film instruktarzowy, podzespoły, porównanie :)))
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 17, 2016, 11:46:42 pm »
Dzisiaj starczyło czasu na jeden film o łączeniu sterowników:
https://www.youtube.com/watch?v=b_rmHynRuc4

Mam drugi film z porównaniem 3 sterowników gabarytów i mocy, sprubuje zlepić to w jeden, jak czas pozwoli.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 17, 2016, 11:49:20 pm wysłana przez michal883 »
Sprzedam zestawy do elektryfikacji rowerów oraz pojazdów nietypowych :) jak i wszystkie niezbędne części do ebajka. Jeżeli coś potrzebujesz, pisz! , gdyż mam najlepsze ceny dla forumowiczów :)

http://forum.poziome.pl/index.php?topic=3423.0

https://epojazdy.blogspot.com/