Autor Wątek: Nexus z kasetą 7s ...  (Przeczytany 19553 razy)

Aslu

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
  • poziomo zakrecony
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
Nexus z kasetą 7s ...
« dnia: Grudnia 28, 2014, 09:35:02 pm »
Witam forumowiczów.
Jestem właściwie "świerzakiem" , jeśli mowa o poziomkach.
Do przesiadki z górala na poziomkę, przymierzam sie od dawna.
Zacząłem nawet rzeźbienie kijanki, celowo użyłem tego artystycznego określenia, bo robię ją z drewna.
Właściwie to, ze sklejki klejonej warstwowo żywicą Epidian 5, podobnie jak Zelo   http://www.lairdubois.fr/pas-a-pas/1-le-zelo.html
z tą różnicą, że oryginalnie zamiast sklejki 3mm, użyto forniru.
Ja miałem kłopot, z jego zdobyciem, we właściwym formacie i jakości, dlatego zastosowałem sklejkę.
Nie wiem też czy dobór kół, inny niż w planach, nie wpłynie na pogorszenie trakcji (przyspieszenia, predkości, czy co innego).
W planach, wskazywano tak:
Przód  20" - 22"
Tył     26"

Ja zastosowałem
Przód 24"
Tył    28"
Przednie piasty z hamulcami rolkowymi, mocowane jednostronne.
Sposób podpatrzyłem w "góralu" Cannondal-a, modelu nie pamiętam ale ten posiadał, przednie koło mocowane do amortyzatora z jedną golenią.
W w/w piastach, ośki 8mm, wymieniłem na 10mm z tylnej piasty.
Może to niezbyt imponujące ale aby usztywnić drążoną oś, będzie ona, po wkręceniu w zwrotnicę, dodatkowo ściągnięta
szybko-zamykaczem (standardowym, z tylnej osi ).Podobnie było w tym  Cannondal-u.
Tyle opisu kijanki.
Mam taki dylemat.
Z przodu, nie chcę supportu z trzema trybami i przerzutką do nich, bo mi to:
1)popsuje dizajn kijanki
2) nadwyręży miejsce mocowania suportu
3) ewentualne przerzucanie łańcucha "z palca" , głupio wygląda...
Zaświtał mi w głowie pomysł aby w Nexusie, w miejsce pojedynczej zębatki, zainstalować kasetę z 7 trybami ale... chyba za szeroka.
Może więc inną, węższą, z mniejszą ilością trybów ... , nie wiem, czy to ma jakiś sens i techniczne możliwości.
Proszę więc, o poradę w tej kwestii.
Jak to technicznie zrobić, czy warto, czy można... , i czy mój dobór kół, nie sprawi, że będę ciągnął za sobą woła za rogi?
Dziękuję za porady ...

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #1 dnia: Grudnia 28, 2014, 10:04:02 pm »
Z przodu sugeruję oś o grubości 12mm, pełnego pręta, z dobrej stali. To jest taka średnica, jaką stosują inni, wiodący producenci trajek.

Z tyłu można dać piastę Sram DualDrive: 3 biegowa piasta planetarna z bębenkiem pod kasetę 8-9 biegów. Inny wariant - zostać beta-testerem Efneo: 3 biegowa przekładnia planetarna w suporcie (czyli tylko jedna zębatka) i normalna kaseta z tyłu (albo dowolna inna przekładnia planetarna w piaście). Można też, jak się jest bardzo bogatym kupić Schlumpf'a (2 biegowa planetarka w suporcie) lub to samo Suntur'a ewentualnie Pignon - to są wszystko przekładnie zabudowane w suporcie, jednozębatkowe, niewymagające wspornika do przerzutki przedniej.
Można też jak się ma dużo pieniążków założyć z tyłu 14biegowego Rohloff'a (ma wystarczający zakres przełożeń i przyzwoite zestopniowanie) lub bezstopniową przekładnie w piaście Nu-Vinci.

Co do samych przednich kół - lepiej dać 20" - łatwiej kupić dobre obręcze i opony.
Co do tylnego koła - 26" nie jest złym rozwiązaniem - tylny trójkąt może być mniejszy a więc sztywniejszy, poza tym lżejszy.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Aslu

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
  • poziomo zakrecony
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #2 dnia: Grudnia 28, 2014, 10:29:19 pm »
1)Z przodu rozpatrywałem użycie osi z pedałów ale to wymagałoby ingerencji w strukturę, nowej piasty ... , trochę szkoda.
   Oczywiście, w tym przypadku, łożyska maszynowe.
2)Z tyłu, będę miał Nexusa 7s.
   Piast 3-biegowych, nie brałem pod uwagę z samego założenia.
3)Oczywiście, rozglądałem się za obręczami 20" ale w okolicy w której mieszkam (Katowice), takich nie znalazłem.
Ponad to, mechanicy twierdzili, iż do ich zaplotu, musieli by sprowadzać extra szprychy o odpowiedniej długości, bo nikt takich kół nie zaplata. To samo dotyczy opon i dętek.
Tak więc, z pewnym trudem dostałem obręcze 24", na hamulce bez szczękowe (tarcze lub piasty z ham. rolkowymi)
O suportach z biegami, to dla mnie nowość...
Zastanawia mnie, ich cena...
a jak można zostać tym beta-testerem w Efneo?

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #3 dnia: Grudnia 28, 2014, 11:17:29 pm »
Nie wiem jakie masz piasty, ale sporo piast przednich które teoretycznie mają oś 9mm (10mm) mają wewnątrz łożyska 6001 czyli oś 12mm - wyrzucasz oryginalną oś, toczysz nowy pręt d12mm z jakiejś dobrej stali i voila!

Sram DD to nie jest piasta 3biegowa, to jest piasta 3biegowa jako równoważnik 3biegowej korby z bębenkiem do założenia kasety 8-9biegów, czyli teoretycznie 24 do 27 przełożeń. Do tego na jednej, podwójnej manetce.

Łatwiej dostać obręcze 20" niż 24", dużo prościej kupić dobre opony 20" niż 24", dorabianie szprych na wymiar to żadna filozofia. Można kupić /zamówić takowe na znanym internetowym serwisie aukcyjnym.

Jak zostać beta-testerem Efneo - można do nich napisać i się dogadać /kupić.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Aslu

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
  • poziomo zakrecony
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #4 dnia: Grudnia 29, 2014, 12:09:11 am »
Moje piasty na przód, to Nexave   MB IM 50 ,więc łożysko maszynowe dopasujesz, trzeba tylko z jednej strony, "wytargać" wewnętrzną bieżnię na kulki z oryginalnego łożyska.
Z drugiej pozostaje oryginał.
Oczywiście, jesli zastosuję oś z pedału.
Co do 20" obręczy, w Katowicach nigdzie nie znalazłem...
 niczego... , obreczy, opon, dętek i co tam jeszcze ...
A tutejsi mechanicy... cóż...
Gdy prosiłem aby nacięli mi 2,5 cm gwintu, na surowej rurce, szykowanej pod 1" stery z klinem (mostek starego typu)to słyszałem tłumaczenie, że skoro nie ma, zaczętego gwintu, to oni się nie podejmują bo "może wyjść krzywo" ...
No ja pie... Co to, za mechanicy? Jak już gwint zaczęty, to byle dziecko zrobi dalej...
Chciałem sam nagwintować ale też nie można, bo pan może popsuć...
... narzynkę.
W końcu, przez znajomego, gwint zrobił tokarz...
W takim razie o dorabianiu szprych... można zapomnieć.
Szprychy do przednich kółek, zakupiłem w internecie.
Chyba nawet w znośnej cenie, 1zł za utwardzaną i malowaną szprychę  226 mm.
Ciekawi mnie sprawa  z zastosowanymi kołami, przód 24", tył 28".
Piasta napędowa, jak już wspominałem, Nexus 7s.
Mianowicie, czy będą sensowne przyspieszenia, ze świateł ...? I czy nie będzie, zamulać w czasie zwykłej jazdy?
Czy zmienić wielkość tylnego koła? Czy może dodać przełożeń?
Nie wiem, czy na tej piaście, zestopniowywanie przełożeń, przy 28" kole, pozwoli na fajna jazdę?

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #5 dnia: Grudnia 29, 2014, 12:28:46 am »
Nigdy nie jeździłem na planetarkach, więc wolę się nie wypowiadać. Jest kilku użytkowników takowych na Forum.

Zakupy części robi się przez znany internetowy serwis aukcyjny :)
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #6 dnia: Grudnia 29, 2014, 06:21:10 pm »
Na piascie wielobiegowej śmiało pomykał kolega Bartek na swoim Flevo.  Nie wiem jakie miał przełożenie ale koło napedowe 20"   Też myślę nad zastosowaniem w swoim rowerku piasty wielobiegowej więc ciekaw jestem jego opini? Ale jak widziałem na filmiku nie bardzo kto mógł go dogonić więc z oporami chyba nie jest aż tak żle

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #7 dnia: Grudnia 29, 2014, 07:46:05 pm »
Trajki nie mam ale z tego co czytam większość użyszkodników tego ustrojstwa ceni sobie wygodę, stabilność (w tym w terenie), możliwość załadunku przekraczającego możliwości pozostałych poziomków.
Idąc tym tropem trajki to raczej turystyczna radocha z jazdą "kofmortable" z max. po równym w okolicach 40 km/h co definiuje pozostałe parametry przełożeń - licząc od koła (rozmiar) przez najczęściej używane przełożenia do zębatki przód można obliczyć WSZYSTKIE istotne dane - sam tak licząc teraz jeżdżę będąc zadowolony - teoria idealnie pokryła się z tym do czego używam truskawki.
Praktycznie mocno streszczając - jeśli będziesz miał na tyle koło 20 cali z Nexusem 8 lub Alfajnem 8, zebatka 16, oraz oponą rzędu 2,10-2,20 cala i przednią zębatkę szosową 50/34 będziesz w stanie uzyskać przełożenie tył (9,90-30,4) i prędkości dla kadencji 90 o/min dla:

- dużej zębatki 50Z - 14,50-44 km/h
- małej zębatki 34Z - 9,80-30 km/h

Moim zdaniem dla koła 20 cali i mojego "teoretycznego trajkowego lajtowego sposobu jazdy i użytkowania" wielkości optymalne.
Istotnym parametrem dla planetarek Shimano jest nieprzekraczanie stosunku zębatek przód/tył jak 1 do 2 - czyli jeśli na przodzie masz 34 to na tyle maksymalnie możesz dać 16-17 zębów - dlaczego? - bo ukręcisz tylną ośkę próbując na najniższej przedniej i największej tylnej "wdrapać się" pod górę - za duży moment obrotowy spowoduje prawdopodobnie ukręcenie ośki lub wyłamanie śrub kontrujących lub haków w tyle.

Dlaczego proponuje akurat taką zębatkę szosową? - zakładam, że nie będziesz pałował jazdy terenowej - 50Z pozwoli Ci na w miarę przyzwoitą prędkość na szosie (relatywnie przełożenie 50/9,90 = 5/1 ), a 34Z jako takie podjazdy pod górki (relatywnie 34/30 = prawie 1/1,10), dodatkowo to tylko dwie a nie trzy zębatki a więc prostszy mechanizm na przodzie.

Oczywiście powyższe to TYLKO pod MOJE 20 calowe optymalne trajkowe teoretyczne rozważania - każde inne koło i potrzeby należy poprzeliczać wszystko od nowa.
Od siebie dodam raz jeszcze że ... w swoim truskawie nie zmieniłbym już nic (poza dołożeniem błotników ;) ) co pokazuje że dobrze przeteoretyzowane założenia pozwolą jeździć bez konieczności poprawek - przynajmniej w układzie napędowym ;)

dziantek

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 308
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #8 dnia: Grudnia 29, 2014, 11:14:35 pm »
Sturmey Archer wypuścił fajną piastę planetarną CS-RF3 z mocowaniem na kasety. System podobny do Sramowego DualDrive, jednak Sturmey posiada piastę w kolorze czarnym 8)  Kasety można instalować nawet na 10 rzędów. Całkowita rozpiętość wewnętrznej trzybiegowej planety DualDrive to 186% w porównaniu do 177% Sturmey'a, ale ten kosztuje 3 razy mniej, niż DualDrive, chociaż podobno radzi sobie odrobinę gorzej ze zmianą biegów pod obciążeniem, jednak przy cenie około 300zł warto się zainteresować. Doczepianie do Nexusa kasety na bębenku czy wolnobiegu, to jednak spore wyzwanie i ryzyko porażki.

Edit: Przy instalacji kasety 11-36 osiągniesz całkowitą rozpiętość przełożeń bliską 579% (1,77x327%), a to już całkiem pokaźna wartość, porównując do Rohloff'a, który ma 526%, a wszystko bez udziału przerzutki przedniej, więc jest nie tylko sporo taniej, ale nawet odrobinę szerzej.


« Ostatnia zmiana: Grudnia 29, 2014, 11:27:57 pm wysłana przez dziantek »

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #9 dnia: Grudnia 31, 2014, 01:24:57 pm »
Sturmey Archer wypuścił fajną piastę planetarną CS-RF3 z mocowaniem na kasety.
I to jest naprawdę mega fajna opcja do każdej poziomki. Mamy sporą rozpiętość biegów, możliwość ich konfiguracji ( rożne kasety) i bezcenna dla poziomki możliwość redukcji biegu na postoju ( ruszanie z świateł).

Aslu

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
  • poziomo zakrecony
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #10 dnia: Grudnia 31, 2014, 01:31:11 pm »
Dzięki wielkie dla @Franc,@dziantek,@Mociumpel..
Dzięki Wam, pozyskałem informacje o istnieniu sprzętu, którego istnienia nie spodziewałem się,

@Franc, za info o przekładni planetarnej w supporcie(?) Efneo . Po rozeznaniu tematu,raczej na blacie...
Ciekawa alternatywa, choć nie wiem czy finanse wystarczą.

@dziantek, za info o piastach planetarnych, dostosowanych na kasety wielorzędowe... Super!

@Mociumpel, za elementarne info teori przełożeń, przydałoby sie więcej.
Głodny wiedzy jestem w tym zakresie...
Jak obliczać stosunek przełożeń i jak to sie ma do wielkości kół napędowych... lekko<=> wolno, ciężko<=> szybko , czy odwrotnie.
Jakby sie wam chciało, to sie podzielcie swą wiedzą albo, gdzie jej szukać...?
Dzieki jeszcze raz i proszę o wiecej...

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #11 dnia: Grudnia 31, 2014, 02:35:23 pm »
Fajnie, że "pelikanisz" znaczy łykasz wiedzę jak głodny ptak ;)
Rozwałkowanie podstawowej wiedzy z mechaniki działania przekładni jest proste ale wymaga zrozumienia zasad działania - tu kwestia czy chciałbyś ogólnie aby "sobie a muzom" rozkminiać w pamięci dla samej abstrakcyjności liczenia czy dla konkretnego przypadku - najlepiej to ostatnie.
Kwestia druga - jak mają się przełożenia do odczuć typu szybko/wolno czy ciężko/lekko - to zależy od Twojej fizjologi a konkretnie kondycji organizmu. Ogólnie można przyjąć że jak ruszać to z małej zębatki przód i dużej tył (bo trzeba nadać jak w samochodzie pewien moment napędowy - na jedynce) i w miarę nabierania szybkości zmieniać zębatki na tyle na coraz mniejsze.
Niestety które biegi do jakiej prędkości nikt Ci nie podpowie bo ja lubię szczerbate mulatki a Ty możliwe, że biuściaste blondyny ;) - ta kwestia jest do teoretycznego rozważenia i potem docyzelowania w praktyce po prostu jeżdżąc.
Poczytaj sobie cos takiego:
1.  http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=http://www.utahtrikes.com/ARTICLE-7.html&prev=/search%3Fq%3Dhttp://www.utahtrikes.com/ARTICLE-7.html%26biw%3D1097%26bih%3D880 (od razu po polsku) - zrozumiesz pewne niuanse małych i dużych kół i planetarek
2. http://home.earthlink.net/~mike.sherman/shift.html?R0=39&R1=53&R2=NaN&C0=10&C1=11&C2=13&C3=16&C4=18&C5=21&C6=25&C7=30&C8=999&C9=999&C10=999&CAS=0&WI=27&CR=165&RT=1&ST=1&RPM=90&SRT=1&lRPM=60&hRMP=90&G=show&S=no&TITLE=None&HL=1 - przykładowe zestawienie zębatek (dla Nexusa 8) i uzyskiwanych prędkości w zależności od kadencji w danym przedziale (tutaj 60-90) - kolorowe kreski na wykresie pokażą Ci mniej więcej w jakim zakresie prędkości jaka kadencja jest potrzebna aby przejść z biegu na bieg i dodatkowo minimalne i maksymalne prędkości na zębatce z przodu )o ile będziesz miał krzepę tyle deptać - szczególnie na maksie po płaskim)
Powyższe to wstęp do własnych przemyśleń - ma sens jeśli bardzo precyzyjnie i w zasadzie docelowo (czyli raz a dobrze) szukasz rozwiązania na koło napędowe.
Ogólnie planetarki sa fajne ale .. jak CI padnie detka to będziesz kwiczał i raz jeszcze zastanowisz się czy słusznie żeś uczynił ;)
Ja nie narzekam (jestem już dobry w wywracaniu koła z ramy)

Aslu

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
  • poziomo zakrecony
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #12 dnia: Grudnia 31, 2014, 03:46:16 pm »
@ Mociumpel - ty, to jesteś Gość...
Dzieki bardzo za dane. Z wiadomych względów, zajrzę tam w ...
przyszłym roku.
Jakie decyzje w kwestii mojego napędu podjąłem, napiszę w  właśnie przyszłym roku.
A jakby, znalazł się jeszcze jaki inny doradca, byłoby fajnie...
Dzięki i pozdrawiam na ... poziomie.

dziantek

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 308
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #13 dnia: Grudnia 31, 2014, 09:52:29 pm »
Cytuj
Ogólnie planetarki sa fajne ale .. jak CI padnie detka to będziesz kwiczał i raz jeszcze zastanowisz się czy słusznie żeś uczynił

Na to też jest już sposób. Może cena trochę za wysoka, bo płacimy jak za oponę i rozmiar chyba wyłącznie 28", ale pomysł zaiste wygodny. Ci najbardziej oszczędni sami przetną dętkę i zakleją jej końce i tutaj może się już zrobić ciekawie, chociaż o ciśnieniu w zasadzie decyduje sama opona...zresztą ci najbardziej leniwi wypróbują metodę na dwa supełki. ;D



Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #14 dnia: Stycznia 01, 2015, 10:42:46 am »
Oj tam, przesadzacie z tym niesamowitym problemem ze zmiana detki. Mam siedem roznych rowerow z planetarkami od 3 do 8 biegow roznych producentow, wiele z nich ma tez hamulce rolkowe (dodatkowe ramie kontry z drugiej strony).
Wymiana detki zabiera mi max 5 minut: czasem nawet nie trzeba wszystkiego rozkladac - lyzkowanie opony i uwolnienie rantu, poluzowac srube kontry hamulca, odkrecic srube kontry piasty i poluzowac sruby osi. Potem wysunac lekko os z widelek po to by wysunac starego flaka i wsunac nowa sztuke. Szybka kontrola braku szpikulcow w oponie od wewnatrz - palpatyczna. Chwila sprytnego upychania detki niemalze w locie krecac kolem by odbywalo sie to w najwygodniejszym miejscu, lyzkowanie opony i gotowe.  Ani razu nie musialem zdejmowac kola - raz nawet zmienilem tak opone.
Detki tez latam po skandynawsku nie ruszajac nawet srub: pompowanie - kontrola gdzie syczy - wyciagam kawalek detki spod rantu- latanie z imadelkiem sciskowym - upchniecie i gotowe. Jak mam to wpuszczam tez zielone paskudztwo od srodka przez wentyl.
Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."