Autor Wątek: Nexus z kasetą 7s ...  (Przeczytany 19515 razy)

woojtek1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 564
  • Optima Lynx
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #15 dnia: Stycznia 01, 2015, 08:40:52 pm »
No właśnie, Bryxon ma rację. Ja nawet w rowerze żony, który ma klasyczne przerzutki kleję dętkę bez zdejmowania koła. :)

Aslu

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
  • poziomo zakrecony
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #16 dnia: Stycznia 02, 2015, 04:12:10 pm »
@ Mociumpel- Twoje info i linki, zrobiły swoje....
Pogmerałem..., głębiej trochę ... i znalazłem kalkulatory on line, bardzo pomocne w podjęciu decyzji co do, doboru odpowiednich przełożeń, z kadencją i uzyskiwanych prędkości...
Wynik... zaskakująco dobry... , jak dla mnie.
Przy założeniu:
Koło Napędowe 28" - (nominalnie, więc z oponą wyjdzie ciut więcej)
Zębatki, dobrane w/g zaleceń dla piast planetarnych.
A więc:
 przód/tył jak 1 do 2
Przednia zębatka - 36t
Tylna zębatka - 18t
Jakie wyniki uzyskałem, można sobie za symulować
Przy tych częściach jakie posiadam, powinno zaspokoić moje preferencje.
Prędkości można uzyskać... odpowiednio dużą kadencją i czasem jej trwania.
W wyścigach, " O złote galoty", nie biorę udziału, choć czasem ... korci mnie aby "cwaniaczkom" na pionach, pokazać tylne koło... znikające za zakrętem.
Wiecie, o co ...  jedzie.
Tak więc, po zapoznaniu sie ze stopniem przełożeń w moim Nexusie, i co można z tego uzyskać, doszedłem do wniosku, że dostosowanie mojej "planetarki", na kasetę 7s, jest nie potrzebne i może być dla niej niebezpieczne (ze względu na stopnie przełożeń i uzyskiwanych obciążeń trybików).
Trzeba  , mocno sie pilnować aby pilnować odpowiedniego stosunku przełożeń, bezpiecznych dla tej piasty.
Jeżeli po przeprowadzeniu testów w praktyce, okazało by się, za mało ...
Dołożyłbym tylko po jednej zębatce 44/22, choć to dalej podobne przełożenia...
Chyba jednak nie warto...
Bardzo ładne sa te planetarki, 2 lub 3 biegowe, z możliwością stosowania standardowych kaset.
Możliwości doboru przełożeń, wzrastają w znaczącym stopniu.
Po prostu rewelacja...
Na koniec, zainteresowanym podaję linki do, wyżej wspominanych kalkulatorów ...

1) kalkulator dla piast planetarnych,w bazie znajduje się wiele modeli ...
     http://sheldonbrown.com/gears/internal.html

2) bardzo rozbudowany kalkulator dla standartowych piast i kaset
     http://home.earthlink.net/~mike.sherman/shift.html

Ciekaw jestem waszych opinii ...




Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 535
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #17 dnia: Stycznia 25, 2015, 12:28:12 am »
Witaj.
Zajrzyj do mojego wątku: http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1378.30.
Ja zastosowałem 3x26cali - jeden rozmiar obręczy, dętek i opon. Zaprojektowałem pod piasty z hamulcem rolkowym odpowiednie ośki. W moim wątku są rysunki techniczne tychże.
Powracając do inspiracji. Samemu zabierając się za trajkę odwiedziłem stronę wspomnianego przez Ciebie francuza, wspomina on o pewnych mankamentach metody-technologii jaką zastosował przy wykonaniu swojej trajki. Jego konstrukcja była za bardzo giętka (bujała) i nie zastosował w ogóle geometrii zwrotnicy kół co przyczyniło się do nadmiernego zużycia ogumienia i to w trakcie jednego sezonu.
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'

wrona

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 289

Aslu

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
  • poziomo zakrecony
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #19 dnia: Stycznia 25, 2015, 03:25:04 am »
Cytuj
Ogólnie planetarki sa fajne ale .. jak CI padnie detka to będziesz kwiczał i raz jeszcze zastanowisz się czy słusznie żeś uczynił ;)
Ja nie narzekam (jestem już dobry w wywracaniu koła z ramy)
... no i się przestraszyłem  ;) więc, pogmerałem w sieci i oto taki sposób na dziurawe dętki znalazłem:
Zakupujemy:
1)  samoprzylepną opaskę na obręcz ( dobierając odpowiednią szerokość)
      http://www.szumgum.com/opaski-na-obrecz-zefal-cotton-rim-tapes-rozne-szerokosci.html
2)  uszczelniacz do dętek
      http://allegro.pl/slime-uszczelniacz-detek-237ml-na-2-kola-rowerowe-i5018339610.html
3)  wentyl samochodowy do felg "no tube"
Potrzebne te przedmioty, do konwersji tradycyjnej felgi dętkowej, na felgę bezdętkową ...

 I dalej , postępujemy jak na filmiku, tylko zamiast dętki, zakładamy opaskę i wentylek
 https://www.youtube.com/watch?v=mH1O2W7E_wQ
a niżej, filmiki szczegółowo objaśniające, jak dokonać tejże zamiany
 http://www.notubes.com/

P.S.
Zamieściłbym "fotki z mojej robotki"- prace przy mojej drewnianej kijance ale za chiny, nie potrafię dodać zdjęć... klikam w tą ikonę z Mona Lisą i nic...

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #20 dnia: Stycznia 25, 2015, 05:41:12 pm »
No może jestem trochę starej daty ale nie rozumiem co daje bezdętkowe koło? I jak je załatać w razie przebicia?

Aslu

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
  • poziomo zakrecony
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #21 dnia: Stycznia 25, 2015, 08:55:59 pm »
@ tomek70
Cytuj
No może jestem trochę starej daty ale nie rozumiem co daje bezdętkowe koło? I jak je załatać w razie przebicia?
Bezdętkowe koła, mają mniejszą masę, szczególnie chodzi o masę rotacji... czy jakoś tak.
Chodzi o to, iż lżejsze koła, łatwiej rozkręcić czyli, mniej energii potrzeba na rozpędzenie tego koła, a za nimi... szybciej i łatwiej rozpędzić sam rower.
 Same koło bezdętkowe, ze zwykłą oponą tzw. "drutówką", przyniesie minimalne, ledwo odczuwalne zmiany na lepsze.
A to dlatego,że waga "drutówki" ma się tak np.
 1) opona 26x1,95  Waga kat. [g] 705  dętka 26x1,5-2,5 cala (40/62-559) Waga kat. [g] 190
      waga całkowita 895g
 2) opona 20x1,90 cala Waga kat. [g] 450 dętka 20 x 1,75-2,125 Waga kat. [g] 142
      waga całkowita 592g

Różnicę odczuwa się przy kołach z oponami zwijanymi ,czyli bez drutu
  1a) opona 26x1,8 Waga kat. [g] 310
        waga całkowita 310g
  2a) opona 20x1,35 cala Waga kat. [g] 230
        waga całkowita 230g
Widzisz tą różnicę?
Jeśli nie robi wrażenia, to wsiądź na rower z takimi kołami ...
TO zrobi, istotne wrażenie.
A jeśli już przebijesz oponę, to dziurkę w niej załata preparat do zatykania dziurek, który musisz zalać do opony, przed jej całkowitym założeniem na obręcz. Jak tego dokonać, wystarczy abyś przejrzał filmiki do których podałem linki w moim powyższym poście... Zresztą na Youtube, jest ich sporo, wystarczy poszukać.
A przebic oponę na wylot?
Możliwe.
Ja jeżdżę od dwudziestu kilku lat i jeszcze takiej sztuki nie dokonałem... Może komuś się udało, mnie nie.
Żeby było jasne.
Dętki łatałem ale to były jakieś przetarcia o obręcz, bo opaska mi się osunęła albo tzw "snake bite"
Ten preparat do uszczelniania, zalewasz do opony, w zasadzie po to aby ewentualnie uszczelnić styk opony z obręczą.
Poza tym, jesli z tyłu masz koło z piastą planetarną, to wyjęcie koła do wymiany dętki jest utrudnione. Przy odrobinie (?) wprawy nie jest to konieczne ale to wyższy stopień wtajemniczenia  ;)
To tyle w kwestii wyjaśnienia  wątpliwości kolegi @tomek70

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #22 dnia: Stycznia 25, 2015, 09:51:11 pm »
he he
mity masy rotującej, masy części rowerowych, masy siedzącej na foteliku i ogólnego wrażenia lekkości części i ich wpływu na prędkości czy wygodę jazdy - jak ja kocham takie rozważania oderwane od konkretnych okoliczności ...
Anegdotka w temacie:
Dwóch panów w średnim wieku w zaprzyjaźnionym sklepie rowerowym rozmawiających n/t części do swoich kolarzówek - nazwałbym ich postawnymi mężczyznami w śpioszkach - rzecz się dzieje ok. września zeszłego roku
Zajeżdźam pod sklep, wiążę z rurą znaku i wchodzę do sklepu. Duża część uwagi panów sprzed sklepu zwraca się ku parkującej truskawce. Wracam po załatwieniu drobnej sprawy i na tę okoliczność pytania o osiągi wagę (tu skrzywienia), chwala ładne spawy ogólna koncepcje itd.
Kurtuazyjnie pytam o ich 700C i zaczyna sie pawi świergot o cudach i wagach i ich wpływie ...
Lekko poirytowany tematem "wtrancam swoje 3 grosze" - co sądzicie panowie o osiągach gdybym obniżył nieco wagę roweru i w ogóle?
Oczywiście och ach co to by zmieniło itd.
W końcu wtrącam się - a co panowie sądzą o wpływie wagi użytkownika (moje 105 plus rower 18,5 z butelka 1,5 litra) i spadkiem wagi cześci o 2-3 kilo na ogólne WRAŻENEI poprawy osiagów ...
Tutaj panowie lekko się "zająkli" bo sami z lekka brzuchatymi bądąc jakby otrzeźwieli i bąkając właśnie, że masa rotująca i waga roweru ma znaczenie ale ...masa własna roweru chyba ma więcej do powiedzenia podczas WYŚCIGOWEJ WYCZYNOWEJ jazdy niż spadek części rowerowych o 3kg ...
Do czego zmierzam - ano przy masie zawodnika przekraczającej znacznie jego optymalne "uwagowienie" i użytkowaniu lekkiego roweru ma znaczenie TYLKO przy podjazdach i sportowej jeździe po płaskim (szczególnie przy próbach ucieczki/sprintu)
Spadek wagi własnej zawodnika ma moim zdaniem przy powyższych okolicznościach wiekszą skutecznośc niz samego roweru ...
Jako ciekawy przypadek podam naszego kolegę Chris1990 - młody (25 lat) sprawny lekki (185 cm na 65 kg - wiem bo czytałem jego bajkestatsa ;) ) trenującego kolarstwo szosowe z pasją - właśnie kupił niedawno poziomkę i "wczuwa się" - ma warunki ma siłę w nogach i lekkość siebie - jedyne co mu prawdopodobnie zawadza to nieoptymalna "niewyścigowa" poziomka - tutaj każdy kilogram jest ISTOTNY ...
no ale to tak na boku - nie żebym czepliwy był, że masa rotująca moich opon przy masie całkowitej roweru na poziomie lekko ponad 120 kg (stosunek masy użytkownika do masy roweru grubo ponad 5,5x) nie ma jakiegokolwiek znaczenia ...chyba ma?
odpowiem pokrętnie - większy pałer i lekkość utrzymania prędkości na wyższych kadencjach (nie gubię nóg) odczuwam obecnie wpięty w SPD niż poprzednio na platformach - zmiana opon (mam grubaśne niskooporowe z ok 100 PSi) na inne przy moich obecnych parametrach nie zmieniłaby chyba odczucia na lepsze ...

Aslu

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
  • poziomo zakrecony
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #23 dnia: Stycznia 26, 2015, 06:25:36 pm »
@ Mociumpel
 Ja do chuderlaków, niestety nie należę, 96 kg, do tego mój leciwy "góralek", jakieś 14 kg. + ok 2 kg w plecaku ..., jedyne 10 kg mniej, niż ty na swojej poziomce. Teraz okres śniegowy, więc jestem zmotoryzowany.Czekam do zejścia śniegów z dróg i rozpoczynam sezon rowerowy.
Nic szczególnego, może poza tym, że w składzie jak wyżej, co dzień do roboty, 32 km w jedną stronę, a potem w drugą.
W miesiącu, jak se odpuszczam, to pykam ok. 1000 km, a jak nie, to dołóż z 350 km.
Tak więc, cenię każdy sposób, na obniżenie wagi całości. Możesz sobie podkpiwać o obniżaniu masy na rowerze, dopóki nie jesteś zmuszony , co dzień, wszystkiego tego taszczyć, tyle "kilosów" na plecach. Wówczas dostrzeżesz, wiele niuansów w rowerowaniu, które to mają znaczący wpływ na jazdę rowerem... ale ty, to wiesz lepiej.
Opony drutówki na kołach, czynią zeń , koła zamachowe.
Jak już je rozkręcisz, to jakoś jedziesz ale aby utrzymać ich rotację, trzeba włożyć w to dużo więcej siły i energii, niż w koła z oponami zwijanymi. Mogą posiadać dętki ale i tak, różnica jest znacząca. Bez dętek, będzie jeszcze większa ale aby sie o tym przekonać, to trzeba doznań autopsyjnych , a nie naigrawać się, wyposażonym w wiedzę TEORYTYCZNĄ...
Zrób sobie takie małe doświadczenie, podobne do mojego, codziennego dojeżdżania. Przesiądź się na górala, na oponkach drutówkach. Zrób tak z 65 km dziennie, przez 20 dni (roboczych)w miesiącu. Potem na koła, załóż sobie opony zwijane, mogą mieć dętki.
Różnicę odczujesz od pierwszego metra jazdy... Mniej ważysz (czy sam, czy z rowerem), mniej energii  zużywasz, do poruszania się.
A,że góral, to nie poziomka? To dobrze, temat będziesz miał, łatwiejszy do ogarnięcia.
Czy rower pionowy czy poziomy, wszystko targasz w nogach (czasem w rękach) a, że na poziomce łatwiej, to inna sprawa ale nie zmienia praw fizyki. Chyba,że się mylę...
Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Stycznia 26, 2015, 06:39:13 pm wysłana przez Aslu »

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #24 dnia: Stycznia 26, 2015, 07:41:14 pm »
Nie naigrywam się z odczuć - znam ludzi którzy są współczulni i empatia w ich wydaniu to smutek i radość wspólna z druga obok, znam ludzi z okiem tak czułym że są w stanie niemal jak spektograf określać niuanse barwne (kwestia wyuczenia i talentu) które dla oka przeciętnego Kowalskiego jawia sie jako jednobarwne ...
Być może jesteś jednym z tych którzy niuanse momentu obrotowego koła czują - ja ich nie odczuwam jadąc na takich samych rozmiarowo kołach z różnymi oponami.
Przy jeździe na 27,5 z jakimiś oponami i potem na truskawce na 20 calach widzę ogromną różnicę w przyspieszaniu - łatwiej mi rozkręcić się na 20 calach do wymaganej prędkości (tym bardziej że na planertarce biegi zmieniam niemalże sekunda za sekundą) niż na tych dużych - tu się zgadzam - zmiana z dużego na małe działa na korzyść małego - szybciej wchodzi na obroty. Niemniej upatrywałbym raczej problem w rozmiarze a nie w masie "rotującej opony".
Moim zdaniem jest to temat rzeka poruszany zarówno u nas jak i na forach zagranicznych - to rozmiar koła, predyspozycje do kręcenia (szybkiego dokręcania i tak samo szybka zmiana biegów), wytrenowanie i ogólna sprawność techniczna na rowerze pozwala odczuwać niuanse zmiany drutówki na zwijane - ja tych odczuć nie mam więc uważam że to rozmiar a nie waga "obwarzanka kołowego" sprawia że koło lepiej lub gorzej wchodzi na obroty ...

tatar

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 184
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #25 dnia: Stycznia 26, 2015, 08:24:27 pm »
Jak już je rozkręcisz, to jakoś jedziesz ale aby utrzymać ich rotację, trzeba włożyć w to dużo więcej siły i energii, niż w koła z oponami zwijanymi. Mogą posiadać dętki ale i tak, różnica jest znacząca. Bez dętek, będzie jeszcze większa ale aby sie o tym przekonać, to trzeba doznań autopsyjnych , a nie naigrawać się, wyposażonym w wiedzę TEORYTYCZNĄ...
Na razie to kolega nam tu serwuje wiedzę nawet nie teoretyczną ale anegdotyczną - na podstawie własnych odczuć - a przy okazji jakoś dziwnie niezgodna ze znaną  fizyką.
Bo skoro koła cięższe mają większy moment bezwładności, to choć trochę więcej wysiłku wymaga ich rozkręcenie, stanowią one magazyn energii - tak przeciez działają koła zamachowe. Zatem zdanie, że trzeba więcej energii włożyć, żeby utrzymać ich rotację jest bzdurą. Różnice mogłyby być tylko wtedy, gdybyś się ostro rozpedzał i zaraz gwałtownie hamował - tracąc energię zakumulowaną w kołach - ale kto tak jeździ?
Jeśli więc doświadczasz wyraźnych różnic to albo to kwestia bieżnika albo efekt placebo - stawiałbym na to ostatnie.
No i masa roweru - owszem ma znaczenie przy podjazdach i noszeniu roweru po schodach.

live_evil

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1297
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #26 dnia: Stycznia 26, 2015, 08:44:31 pm »
tatar na lżejszych kółkach łatwiej się rozpędza i łatwiej wjeżdża pod górkę.
Gdyby jazda na rowerze polegała na rozpędzeniu się do określonej, stałej prędkości i utrzymywaniu jej przez cały dystans, to można by się z Tobą zgodzić. Ale takie warunki nie występują, zawsze w mniejszym lub większym stopniu przyspieszamy i zwalniamy.

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #27 dnia: Stycznia 26, 2015, 11:16:59 pm »
Ogólnie planetarki sa fajne ale .. jak CI padnie detka to będziesz kwiczał i raz jeszcze zastanowisz się czy słusznie żeś uczynił ;)
Ja nie narzekam (jestem już dobry w wywracaniu koła z ramy)
Planetarki są fajne. Jak dętka padnie, to trzeba wymienić. Tak, po prostu trzeba się tego najpierw nauczyć (za pierwszym razem "szarpałem" się z linkami chyba przez godzinę, za drugim razem ciut krócej, poczytałem.. i da się to zrobić w pięć minut!)
Aczkolwiek planetarki mają inne wady (zakres albo cena).

Padło słowo Efneo. Panowie Migaszewscy mają chęć odpalić startera na Indiegogo. Chociaż cena startowa już nie wygląda tak różowo jak miało być początkowo (~185$). Chociaż w dalszym ciągu.. właściwie jedyna ciekawa propozycja do OK (wiemm... to dla pasjonatów znaczka przyklejonego do tyłka)

A co do lekkości kół, wagi zestawu, itd.. Każdy obrót korby to zmiana prędkości. Każda dziura to zmiana prędkości. Wciągać pod górkę 30+70kg jest znacznie trudniej niż 10+90. Ta cała fizyka to niestety nie są bajery :( Ale przynajmniej poziomki "na osłodę" mają mniejszą powierzchnię czołową i są wygodniejsze :P Ale to już totalnie off.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #28 dnia: Stycznia 27, 2015, 09:05:24 am »
Kombinacja Efneo i Sram S7 /Alfine8 pędzona paskiem?
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: Nexus z kasetą 7s ...
« Odpowiedź #29 dnia: Stycznia 27, 2015, 03:49:15 pm »
Efneo w obecnej wersji ma najwieksza zebatke 50 co dla koła 20 cali i Nexusa 8/Alfajna 8 i zebatce 16 na tyle daje dla kadencji 90 max. prędkośc ok 45 km/h - troche mało.
Wg dawniejszych informacji miały byc 3 wersje - dla mieszczuchów - obecna Efneo - 50/..., dla górali - z niższymi przełożeniami, i dla małych kółek z najwiekszą zębatka ok. 61/... - ta ostatnia byłaby najlepsza do tradycyjnych zębatek i poziomek - niestey mimo pytań nie odpowiedziano mi kiedy "te inne wersje" beda dostepne.
Śledze temat od dawna i chociaz jestem wpisany na "liste referencyjna do zakupów" to sobie odpuszcze bo obecna tradycyjna 53/39 jest o tyle "lepsza" że ja posiadam a Efneo nie wniesie nic poza ... bajerem i coolem na dzielni.
Efneo ze Sramem planetarkowym (3 biegi) plus kaseta - jakaś abstrakcja przełożeniowa ale chyba pasiłoby fajnie - trzeba byłoby sprawdzić przełożenia ale ponad 800 wychodzi ;)