Autor Wątek: Skuteczne hamulce  (Przeczytany 33334 razy)

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #30 dnia: Sierpnia 25, 2014, 11:21:44 pm »
Nie, nie, nie.
janxx, szukasz problemów tam gdzie ich nie ma. Nie od tej strony. Z bezpieczniactwa się wyrasta.
Towarówka "przerobiona" na latorośle nadal jest towarówką. "Twój biporter" jest do bólu zwykłą towarówką. Jeśli chcesz hamować z opóźnieniem nie mniejszym niż w klasycznym rowerze, to:
- naciśnij mocniej klamkę hamulca! Twój hamulec może spokojnie zblokować koło. Reszta w twoich umiejętnościach.
- zamontuj skrzydła tym luksusowym vipom oraz dla ich luksusowego ekwipunku. Rower może i wyhamuje, ale Oni mają zapewniony lot w przeszkodę. 1G to nie przelewki.
- zamontujesz mocny hamulec, a przyczepność opony taka sama. Zblokujesz przednie koło na przyczepnym i zacznie ci drgać widelec. Lecisz w poślizgu z podskakującym kołem, o opóźnieniu mniejszym niż w spowalniaczu i walisz w przeszkodę. Potrafisz mieć "odwagę" i np. zmniejszyć nacisk na klamkę hamulca?
- skora rama już się skrzywiła od lekkiego obciążenia, to fajnie będzie z mocnym hamowaniem.
- skoro tak bardzo chcesz mocnego hamowania, to sorry winetu - a gdzie porządne wyścigowe, regulowane zawieszenie!
- obawiam się, że przeciętny kierownik takiej towarówki i tak nie będzie potrafił wykorzystać możliwości hamulca, opon, przyczepności, czy choćby dobrać prawidłowy tor jazdy. A jak do tego dodamy zmienny ładunek, życzę powodzenia w rajdowaniu przy magicznych 20 km/h. W praktyce wyczynowy hamulec robi więcej złego niż dobrego przy nieumiejętnym wykorzystaniu.

Jak tak bardzo musisz, to lepiej zainwestować w umiejętności jazdy długim jasiem.
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

janxx

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 61
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #31 dnia: Sierpnia 26, 2014, 07:31:22 am »
Cytuj
- naciśnij mocniej klamkę hamulca! Twój hamulec może spokojnie zblokować koło. Reszta w twoich umiejętnościach.

Rzecz w tym, że koła nie da się zablokować nawet na mokrym asfalcie. Mimo to hamowanie jest całkiem skuteczne przy jeździe bez obciążenia, lub z małym obciążeniem, czyli hamulce hamują tak, jak jak zostały zaprojektowane. Ja nie żądam od tego urządzenia sportowych opóźnień, ale chciałbym doprowadzić do tego, żeby z obciążeniem trójką dzieci (ok 40kg) dało się wyhamować równie skutecznie jak solówką. Jeżeli uda się zablokować przednie koło na mokrym asfalcie, uznam, że jest już dobrze.


storm

  • Gość
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #32 dnia: Sierpnia 26, 2014, 09:06:23 am »
@Janxx - ja tam się nie znam i uznaję, że blokowanie przedniego koła to bardzo kiepski pomysł. Lepiej już tylnym się w ten sposób bawić...

janxx

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 61
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #33 dnia: Sierpnia 26, 2014, 11:09:05 am »
Może faktycznie czepiam się :) Wkrótce będzie możliwość testowania fabrycznego "Bullita" za 3 tys euro, zobaczymy jak mój wynalazek przy nim wypadnie.

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #34 dnia: Sierpnia 26, 2014, 10:18:57 pm »
Trzeba było tak od razu. Czy jeśli wciśniesz z całej siły klamkę hamulca, to kończy się jej zakres?
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

janxx

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 61
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #35 dnia: Sierpnia 27, 2014, 07:33:52 am »
Regulacja była sprawdzana przez francuski serwis rowerowy, do którego córka pojechała aby dokręcić śrubę tarczy centerlock, o której przypomniałem sobie jak już pojazd odjechał. Jest wszystko dobrze. Hamulec działa prawidłowo, ze standardowym dla zwykłego roweru obciążeniem hamuje bardzo dobrze. Ostatnio przeszedł test deszczu, nie było problemów.
Problem który chciałbym rozwiązać w następnej wersji, to zachowanie się pojazdu z dużym obciążeniem.

dziantek

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 308
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #36 dnia: Sierpnia 27, 2014, 08:44:49 am »
Fiu, fiu, francuski serwis, pewnie rogaliki gratis. Też sobie czasem pozwalam - kluczem francuskim. Janxx ile to u ciebie duże obciążenie - 50/100kg?

janxx

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 61
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #37 dnia: Sierpnia 27, 2014, 09:35:57 am »
Rogalików nie było. ale dokręcenie śruby kluczem dynamometrycznym było gratis :)
Duże obciążenie to całkowity ciężar powyżej 130-140 kg, czyli powyżej 35-40 kg w bagażniku.


Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #38 dnia: Sierpnia 29, 2014, 01:30:35 am »
Widzę, że nie trafiają do ciebie delikatne sugestie. Dobrze, możemy i tak.
masz fatalne poprowadzenie linki, pancerza od przedniego hamulca. Zwykle ludzie mają przy takim hamulcu 40cm linki i jednym paluszkiem blokują koła 28". Ty masz 3m linki z esami floresami. Niech zgadnę, cała linka w pancerzu? Czyli mamy luzy, opory ruchu, rozciągliwość i ograniczony skok linki(klamka hamulca). Czy wspominałem już, że obecnie w sklepach sprzedaje się coraz cieńsze linki? Mniej materiału to i tańsze, a i klient częściej kupi następną. Można jeszcze bezkarnie przyciąć na jakości stali. Pytanie czy twoje hamulce mają długi (jak hamulcach V), czy krótki skok linki (jak zwykłe szczękowe). Czy jest to zgrane hamulec/klamka ("Zgodny system"). Oczywiści przy takiej odległości klamki od hamulca, preferowany jest system o większym skoku linki. Dodatkowo dałeś ciała umieszczając zacisk hamulca po przeciwnej stronie drążka kierowniczego. A ostrzegałem na o tym na początku tematu.
Niestety, ale przez francuski głuchy telefon tak naprawdę nie jesteśmy pewni niczego. Jedyny plus tej sytuacji, to to, że janxx i hansglopke weszli mi na ambicje.
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

janxx

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 61
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #39 dnia: Sierpnia 29, 2014, 12:47:50 pm »
Cytuj
Widzę, że nie trafiają do ciebie delikatne sugestie
Delikatne sugestie trafiały do mnie w młodości, kiedy chciałem zostać poetą. Teraz trzeba do mnie jasno i precyzyjnie :)

Cytuj
masz fatalne poprowadzenie linki, pancerza od przedniego hamulca. Zwykle ludzie mają przy takim hamulcu 40cm linki i jednym paluszkiem blokują koła 28". Ty masz 3m linki z esami floresami. Niech zgadnę, cała linka w pancerzu? Czyli mamy luzy, opory ruchu, rozciągliwość i ograniczony skok linki(klamka hamulca)
Zgadza się. W planach miało być to inaczej, ale czas naglił i poszedłem na skróty.

Cytuj
Pytanie czy twoje hamulce mają długi (jak hamulcach V), czy krótki skok linki (jak zwykłe szczękowe). Czy jest to zgrane hamulec/klamka ("Zgodny system"). Oczywiści przy takiej odległości klamki od hamulca, preferowany jest system o większym skoku linki
Nie mam pojęcia czy długi czy krótki. Klamka to avid FR5, zacisk BB5.
Mam blade pojęcie o technice rowerowej, ale dosyć dobre o technice ogólnie i zdaję sobie sprawę, że jak kończy się zakres klamki, czyli po naciśnięciu opiera się o kierownicę, to najlepsze hamulce nie będą działać na max. W tym konkretnym przypadku klamka nie wchodzi dalej niż na 2/3 zakresu.

Cytuj
Dodatkowo dałeś ciała umieszczając zacisk hamulca po przeciwnej stronie drążka kierowniczego. A ostrzegałem na o tym na początku tematu
Tego to już nie rozumiem. Nie widzę związku. Możesz wytłumaczyć?


live_evil

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1297
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #40 dnia: Sierpnia 29, 2014, 01:58:01 pm »
Cytuj
Dodatkowo dałeś ciała umieszczając zacisk hamulca po przeciwnej stronie drążka kierowniczego. A ostrzegałem na o tym na początku tematu
Tego to już nie rozumiem. Nie widzę związku. Możesz wytłumaczyć?
Część siły zamiast hamować idzie na zgięcie widelca - skręcenie wokół osi obrotu. Jeśli zacisk hamulca jest po tej stronie co drążek, to podczas hamowania widelec niejako opiera się na drążku, co zwiększa skuteczność hamowania.

janxx

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 61
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #41 dnia: Sierpnia 29, 2014, 03:48:44 pm »
Część siły zamiast hamować idzie na zgięcie widelca - skręcenie wokół osi obrotu. Jeśli zacisk hamulca jest po tej stronie co drążek, to podczas hamowania widelec niejako opiera się na drążku, co zwiększa skuteczność hamowania.

Hmm... To mogłaby być prawda, ale pod warunkiem, że drążek z drugiej zamocowany byłby na sztywno. W rzeczywistości jest on połączony z niezbyt mocno trzymaną kierownicą, raczej nie na tyle mocno, aby przezwyciężyć siłę która skręci osiowo rurę widelca o średnicy 25mm i ściance 1,5mm na długości 25 cm. Jak bardzo skręci się ta rura widelca przy hamowaniu? O 0,5 a może 0,1mm? Luzy w zespole przeguby-drążek-kierownica są porównywalne.
Wydaje mi się, że to teoria z gatunku spiskowych.

live_evil

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1297
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #42 dnia: Sierpnia 29, 2014, 04:12:34 pm »
Ależ rura widelca się nie skręca w ogóle - to ramiona widelca przesuwają się względem siebie.

janxx

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 61
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #43 dnia: Sierpnia 29, 2014, 05:18:31 pm »
Czy rura skręca się, czy też wygina, nie zmienia to faktu, że drążek nie stawia oporu - z drugiej strony oparty tylko na dłoniach kierującego, więc nacisk na drążek lub jego brak nie powinien to wpływać na siłę hamowania.
Natomiast to wszystko co Neverhood pisał o długości linki i pancerza brzmi bardzo sensownie. Linka w pancerzu o takiej długości może być lepsza lub gorsza, ale nie ma prawa być sztywna, zachowuje się jak sprężyna.
Chciałem uniknąć hydrauliki, ale chyba nie ma sensownej alternatywy.

dziantek

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 308
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #44 dnia: Sierpnia 29, 2014, 08:09:55 pm »
Jakiś czas temu kupiłem pancerz do linki hamulca, ale z oplotem wzdłużnym czyli konstrukcja z równoległych drucików jak przy pancerzach do przerzutek. Zaleta takiego rozwiązania, to właśnie możliwość puszczenia dłuższego odcinka linki w pancerzu, bez efektu skręcania pancerza, bo jest on dużo sztywniejszy i lepiej pracuje w nim linka, a cały układ hamulcowy jest bardziej efektywny. Różnicę odczujemy zwłaszcza tam, gdzie zmuszeni jesteśmy poprowadzić linkę w dłuższym odcinku pancerza. Wada to oczywiście ryzyko, że taka linka "wyjdzie bokiem", ale zanim to się stanie, to pewnie prędzej wymienisz pancerze i linki. Ja nie słyszałem, żeby komuś wyszła linka w takim pancerzu, jedynie od czasu do czasu przeczytam jakiegoś posta wzbraniającego przed jego stosowaniem...oczywiście pancerz z oplotem skręcanym w spiralę jest pewniejszy, ale przy trzech metrach za dużo pary póldzie w gwizdek, także może pomyśl o wymianie samego pancerza, a na pewno będziesz miał skuteczniejsze hamowanie, no i nie wydasz za wiele. Ja kupowałem u sprzedawcy poniżej i jak napisano w opisie aukcji to dobry pancerz na tak zwaną miękką klamkę, zmniejsza czas reakcji i poprawia modulację. Ja kupiłem dodatkowych parę metrów na linkę przerzutki, sztywność pancerza ta sama, ale odrobinę lużniejsza praca linki i wątpię, żeby ucierpiała na tym precyzja zmiany biegów, a prędkość i dynamika zmiany przełożeń powinna wzrosnąć.

http://allegro.pl/pancerz-hamulca-przerzutki-hj-sp-5-50-cena-za-1m-i4514274702.html