Autor Wątek: Skuteczne hamulce  (Przeczytany 33279 razy)

janxx

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 61
Skuteczne hamulce
« dnia: Maja 10, 2014, 10:53:31 am »
Zastanawiam się nad doborem hamulców do swojego biportera w fazie projektu. Początkowo miały to być hamulce tarczowe, ale kusi mnie piasta w rodzaju: http://allegro.pl/piasta-przednia-sturmey-archer-xl-fdd-dynamo-w-wa-i4199131711.html. Oprócz tego, ze odpadłyby mi problemy z przeróbką widelca pod tarcze, miałbym dodatkowo dynamo. Problem jest w tym, ze do wyhamowania transportowca o maksymalnej masie całkowitej dochodzącej do 200kg muszę mieć skuteczny hamulec przedni. Jak się ma skuteczność hamowania hamulców bębnowych do v-brake i tarcz?

dziantek

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 308
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #1 dnia: Maja 10, 2014, 01:31:57 pm »
W piastach z hamulcami bębnowymi do trójkołowców szerokość okładzin ciągnie się przez całą szerokość piasty, a tutaj tylko do połowy. Z tego, co widzę nawet piasty bez dynama sięgają okładzinami również do połowy, chociaz miejsce jest, żeby pociągnąć do końca. Moim zdaniem trochę mała powierzchnia cierna jak na taka sporą masę pojazdu...a z tyłu będziesz miał również jeden hamulec czy to może trójkołowa delta będzie? Ewentualnie jak nie chcesz przerabiac widelca, to może warto się zakręcic za jakimis V-brake, ale hydraulicznymi...mialem kiedys Magury HS33 i bardzo fajne byly plus do tego jakies dobre kloce. 

Pomyliłem się - jednak piasty jednostronne do trójkołowców też mają taką szerokość okładzin sięgającą do połowy i przy okazji zdążyłem się zorientować, że planujesz jednoślada :) Jak nie masz za dużego koła z przodu, to może faktycznie warto spróbować z tym bębnem. Przy bębnie też musisz założyć kontrę na widelec, co prawda nie trzeba przerabiać widelca jak do tarczy, ale jednak.
« Ostatnia zmiana: Maja 10, 2014, 04:17:49 pm wysłana przez dziantek »

janxx

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 61
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 10, 2014, 04:32:26 pm »
To będzie dwukołowy transportowiec, tzw. "cargo bike". Hydrauliczną magure na obręcz widziałem w egzemplarzu znajomego francuza który mnie natchnął pomysłem budowy, rzeczywiście hamuje bardzo dobrze, wadą jest cena. Ja buduję od podstaw, będę kupował wszystko od zera: piasty, obręcze, hamulce itd, więc mam możliwość wyboru, a piasta ze zintegrowanym dynamem i hamulcem nie jest droższa od piasty na maszynach i przyzwoitego hamulca kupowanego oddzielnie. Chętnie bym z nią poeksperymentował, zastanawiam się jednak, co z tym zrobię, jeżeli nie spełni wymagań. Fajnie byłoby, gdyby swoją opinię wyraził ktoś, kto to testował.

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #3 dnia: Maja 11, 2014, 01:38:34 pm »
Wszystko zależy "jak bardzo". Jak do okazjonalnego przewiezienia czegokolwiek, to spoko. Wystarczy cokolwiek (widziałem nawet cargo ze zwykłymi hamulcami szczękowymi!) Jak gorszy teren, większa częstość użytkowania albo większe obciążenia, to już trzeba patrzeć trochę inaczej.

Bębnowe są przewidziane do rowerów miejskich. Prawie bezobsługowe, odporne na pogodę. Jednak też się zużywają (gdzie zrobić im serwis w Polsce??) w wyniku czego siła hamowania maleje. Zaskakująco szybko to się dzieje w przypadku przegrzewania.

Nawet rolkowe z radiatorem (również z rodziny "miejskiej") mogą być pewną formą nieporozumienia: znam jednego gostka.. który pięknie zaspawał sobie hamulec w czasie zjazdu (no dobra.. było fajnie z górki i raczej bez zmniejszania prędkości, a obsakwiony był dość pokaźnie). Trzeba było zdjąć cały hamulec!

Vki w dobrych warunkach są optymalnym rozwiązaniem, ale jak warunki są gorsze (deszcz, mróz) albo klocki zaczynają wchodzić w fazę Cooperfielda, to rónież może być problem z zatrzymaniem. No i oczywiście zjadają obręcze, co "niekoniecznie" jest porządane (jakiś czas temu natura przypomniała mi, że rozwalenie obręczy się może zdarzyć nawet na tych "niezniszczalnych).

Tarczowe. Fajne. Problemy z przegrzaniem widać "na oko" (fioletowe przebarwienia tarczy, zapowietrzenie hydrauliki), jednak czasami "bywają" zbyt dobre i może się skończyć wyłamaniem widelca (pieję do Franca: jego złamany widelec :) )

janxx

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 61
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #4 dnia: Maja 11, 2014, 06:11:37 pm »
Dziękuję za odpowiedzi. Wszystko wskazuje na to, że zostanę przy tarczowych. Na przód założę chyba piastę pod tarcze ale z dynamem, trochę światła sie przyda :)

Majsterkowicz

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 423
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #5 dnia: Maja 12, 2014, 12:21:51 am »
Tak jak już to ujął pajak_gdynia, każdy typ hamulców ma swoje i wady i zalety w typowych dla nich rozwiązaniach.

Z mojej strony mogę polecić hamulce V-brake, pomimo tego, że zjadają obręcz koła, ale popatrz z drugiej strony, będziesz potrzebował mocnej obręczy, z racji przewożenia rowerem dość ciężkich ładunków/osób.
W jednym ze swoich rowerów użytkowuję zestaw w postaci klamek Avid FR 5 (FreeRide - w rozwinięciu skrótu ;)). Dla mnie, w tej cenie nie ma lepszych klamek, a cena 55-60 zł za komplet na dwa hamulce jest bajeczna, patrząc na to, co oferują i jak wielką kulturą pracy dysponują.
Hamulce, to model ze stajni Shimano, a dokładnie BR M660 wraz z klockami z wymiennymi okładzinami S70T. Właśnie możliwość wymiany samych okładzin przemówiła do mnie, abym się skusił na zakup tychże hamulców. Jak dotąd przejechałem na nich ponad 5k km i są zjedzone w połowie, więc i u Ciebie powinny wytrzymać spory dystans.
Dodam, że nie musisz się wykosztowywać na takie akurat hamulce, możesz zakupić dowolnie inne, np. BR M422, które są o ponad połowę tańsze, a założyć tylko porządne klocki.
Aha, ważną sprawą jest też dobry pancerz. O ile linka to ujdzie jakakolwiek, tak o pancerz warto zadbać i dołożyć kilka złotych i mieć powłokę teflonową wewnątrz pancerza, a na zewnątrz - trwałą powłokę z PCV lub podobnego tworzywa.

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #6 dnia: Maja 23, 2014, 12:04:00 am »
Uuuu błądzicie.
Transportówki są ciężkie. Jak mocno załadujesz towarówkę, to szybko nie pojedziesz. No nie da się szybciej. W zasadzie to jest toczenie się w tempie emeryta. Już 30kg powoduje niemożność przekroczenia 20km/h. Stąd wcale nie potrzeba jakiś mocnych hamulców. W zasadzie to hamulce przydają się jak się jedzie na pusto, bo wtedy krajobraz zmienia się szybko. Co do rozgrzewania hamulców, to bębny, tarcze ... jak nie zjeżdżasz z 5km góry, to nie ma tematu. Rewolucyjne?
Podsumowując. Załóż co tam masz, co będzie łatwiejsze. Obecnie najtańsze i w miarę mocne są Vki. Tarcze zostaw na tor wyścigowy. Będzie dobrze.
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

storm

  • Gość
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #7 dnia: Maja 23, 2014, 01:24:23 pm »
@Neverhood - nie do końca się zgodzę. W takiej Bydgoszczy hamulce tarczowe rządzą jednak. I wystarczy drobny Trzęsacz że o Kozielcu czy Chełmnie nie wspomnę - aby poczuć, że warto mieć dobry hamulec co hamuje a nie spowalnia.
Pamiętajmy też, że rower poziomy to nie jest pionowcie MTB co waży 11-12 kg i nasze rowerki ważą po 20kg. A jak dodamy do tego kilka szpejów w sakwach albo i kufer z nimi to zaczyna się robić >25kg. I wtedy wyhamowanie tego wymaga lepszego hamulca.

janxx

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 61
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 23, 2014, 02:10:38 pm »
Cargo którego zrobił znajomy waży 28 kg, założył do niego hydrauliczne szczękowe magura, bo v-ki jak twierdził nie hamowały. Ja mam nadzieję, że mój będzie lżejszy, ale ta nadzieja jak na razie niczym nie jest uzasadniona, bo ciągle jeszcze męczę się z ramą, do końca daleko...  ;(

DeVilio

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 938
  • Chill... tylko chill nas uratuje.
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #9 dnia: Maja 23, 2014, 04:01:52 pm »
Ojciec ma elektryczny pion, waży około 25kg, plus ojciec to dobre 90. Ma vbrake. Jak są dobre klocki, dobrze ustawione to koło stanie w miejscu i nie trzeba wiele siły. A tyle chyba wystarczy?
Cayon XT Performante FOX 18,5`
FatFlevo - na sprzedaż

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #10 dnia: Maja 23, 2014, 04:22:14 pm »
15, 28, 40 kg. Nie ma znaczenia ile waży towarówka na pusto. Jak ją załadujesz to i tak masz wielokrotność ... a jeszcze siebie musisz uwzględnić. Na pusto zwykłe hamulce np. V będą hamować podobnie jak zwykły rower. W końcu to tylko 100kg do wyhamowania. Jak będzie 200kg  to nie ma cudów. Wtedy chcąc osiągnąć te same opóźnienia musisz docisnąć hamulec 2 razy mocniej. I wtedy są 3 aspekty. Czy jesteś wstanie tak mocno docisnąć okładziny ścierne np. V. W końcu koło daleko, linka długa i cienka, wiele załamań.Tu jest pole do popisu konstruktora, ew. olać problem i dać hydraulikę i serwo wspomagania. Wtedy hamujesz 1 paluszkiem.  Drugi aspekt, 200kg nie rozpędzisz do tych samych prędkości co 100kg, bo dysponujesz w nogach silniczkiem 150W. Tym samym droga hamowania nie będzie znów ogromna.  Problemem są górki, bo trzeba walczyć z grawitacją. Oraz 3 aspekt. Duża masa, duże opóźnienie (mocne hamulce) = duże obciążenie dla głowki ramy, widelców. Rowerowe części mogą nie wytrzymać.
Ogólnie. Towarówką nie leci się na złamanie karku, często trzeba zwalniać, bo wieziemy ładunek, a nie węgiel. Towarówka jest fajna na płaskim i równym asfalcie oraz na niewielkich dystansach. Czyli tak jak rower, ale możesz łatwo przewieźć duże przedmioty oraz średnio ciężkie. Jak się uprzesz masz możliwość przewiezienia bardzo ciężkiego.
Jeśli naprawdę chcesz dobre hamulce i mocne koło przednie, to najtaniej jest wziąć przednie koło z hamulcem od motoroweru. Są takie fajne bębnowe ze szprychami chińczyki. Tam do wyhamowania z 50km/h jest masa 150 - 300kg. Czyli jest zapas. Pytanie czy twoje nogi wytrzymają masę wyścigu zbrojeń.

Storm, nie znam górek i dolinek. Ale zauważ, że tu nie ma mowy o poziomkach i zasuwaniu, a zabawę rozpoczynamy od 28kg i 22km/h w porywach. Jak jeszcze dorzucisz 60kg i jazdę jak z jajkiem, to zapomnij o magicznej prędkości 14km/h. No chyba, że z górki :)

DeVilio, masa x2, ale sens jest podobny. Na V nie będzie tragedii, no chyba, że ktoś potrzebuje wydawać.
« Ostatnia zmiana: Maja 23, 2014, 04:26:19 pm wysłana przez Neverhood »
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

władek8

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 348
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #11 dnia: Maja 23, 2014, 08:15:24 pm »
Neverhood ma rację bo przecież z dużym ładunkiem nikt nie będzie zapierdzielał jak zwykłą poziomką.

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #12 dnia: Maja 23, 2014, 10:06:23 pm »
Odnoszę wrażenie że Neverhood wie co mówi jako użytkownik takiego sprzętu a nie ulega hipotetycznym założeniom.
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

darznur

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 286
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #13 dnia: Maja 28, 2014, 04:17:42 pm »
Dołączę się do tematu. Otóż dzisiaj w stolicy Pyrlandii panują "sprzyjające", jeździe rowerem warunki atmosferyczne a moja ss dostała taaaaaaaaaaaaaakiej albo i dłuższej drogi hamowania to mam pytanie jakich używać do V-B klocków i stalowych obręczy?
Czy ktoś ma wypróbowane miękkie klocki - teoretycznie powinny lepiej chwytać, nacinać ?? nawiercać ?? Wiem zawsze można wymienić na tarcze ale ...

woojtek1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 564
  • Optima Lynx
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #14 dnia: Maja 28, 2014, 08:27:48 pm »
Wprawdzie rolkowe to podobno spowalniacze, lecz spowalniają zawsze tak samo. Czy deszcz, błoto czy mróz zawsze zachowują się podobnie.
Pewnie w górach by się stopiły, lecz poza nimi działają zupełnie ok.