Autor Wątek: Skuteczne hamulce  (Przeczytany 33285 razy)

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #15 dnia: Maja 28, 2014, 09:21:56 pm »
Ja mam w Janinie (Long John) hamulec bębnowy i nie mam problemu z zatrzymywaniem. Jak doładuję całość ze mną ze dwie setki waży. W zasadzie tylko przednim hamuję. Na pusto tyłem, bo koło lubi uciekać na zakrętach.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


janxx

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 61
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #16 dnia: Sierpnia 22, 2014, 11:22:31 am »
Ostatecznie biporter jeździ z AVID BB5 i tarczą 203mm Shimano Deore XT SM-RT79L. Przy pełnym obciążeniu, czyli masa całkowita ok 140kg sam przód nie daje rady, jako tako hamuje na przód + tył. W zasadzie można to zaakceptować, ale...
Zrobiłem błąd w geometrii widelca swojego i będę spawał nowy (obecny zmodyfikuję po wymianie). Ponieważ nie czuję się na siłach zrobić mocowania hamulców bez przymierzenia tarczy, muszę zamówić co najmniej piastę z tarczą. Tym razem chcę zastosować hamulec AVID BB7 i po raz kolejny chciałbym poradzić się doświadczonych kolegów. Czy tarcza AVID ROUNDAGON i mocowanie na 6 śrub to dobry wybór, czy lepiej jak w prototypie dać mu shimano na centerlock? Rounddagon ma wyraźnie mniej otworów na obwodzie. Jakie to ma znaczenie? Ktoś testował te tarcze? Czy dobrze myślę, że mniej otworów to większe tarcie i lepsze chłodzenie, a zysk tylko na ciężarze? Czy mocowanie ma znaczenie dla trwałości? A może tanie tarcze po 40 zł są równie dobre jak te drogie, a marka ma tylko znaczenie marketingowe?

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #17 dnia: Sierpnia 22, 2014, 12:27:27 pm »
Tarcze - wyższa cena = wyższa kultowość.
Więcej otworów to ponoć łatwiejsze oczyszczanie i chłodzenie tarczy. Wydaje mi się, że w przypadku LongJhon'a ma to małe znaczenie. Co do wagi - robi Ci różnicę 3g?
Sposób mocowania tarczy - ja tam wolę IS (znaczy śruby) - łatwiej mi to się rozbiera i wydaje mi się, że na trwałość układu nie ma dużego wpływu, więc brałbym tańszy zestaw piasta + tarcza.
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 22, 2014, 12:51:23 pm wysłana przez Franc »
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

storm

  • Gość
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #18 dnia: Sierpnia 22, 2014, 12:40:52 pm »
@Janxx - BB5? Przecież to ma małe klocki w porównaniu do BB7?
Co do tarcz - są takie, które działają w gorętszych warunkach lepiej - a są takie, które się deformują pod wpływem temperatury, dziwnie zaczynają wtedy trzeć i hałasują podczas hamowania.
Jeśli chodzi o mocowanie - 6 śrub jest standardowe i najbardziej dostępne.

Co do samych zacisków - zastanów się jeszcze nad hydraulicznymi, które powoli zaczynają się pojawiać w cenie mechaników.

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #19 dnia: Sierpnia 22, 2014, 05:13:30 pm »
Zgadzam się z Stormem - hydrauliki z sporym klockiem to dobry wybór. Trochę zabawy może być przy odpowietrzaniu bo pancerz hamulca będzie długawy :)

janxx

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 61
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #20 dnia: Sierpnia 22, 2014, 08:53:45 pm »
Prawdopodobnie macie rację z hydraulikami, ale ja mam wiele wątpliwości. Hydraulików nie znam w ogóle, nie wiem czy umiałbym je zamontować. Przewody hamulcowe musiałyby mieć długość 2,8m i iść w dół, w gorę i jeszcze raz w dół, dałoby się to odpowietrzyć? Klasyczna, mechaniczna linka w części bagażowej przeprowadzona jest pod spodem, gdzie jest narażona na uderzenia, ale jest dosyć odporna mechanicznie, więc raczej małe ryzyko uszkodzenia. Czy rurka hydrauliczna byłaby równie odporna mechanicznie w wypadku uderzenia spodem kosza w krawężnik? I najważniejsze. Biporter składa się z dwóch segmentów skręconych ze sobą śrubami. Kosz przedni można oddzielić od rury sterowej z kierownicą i przewieźć oba elementy w bagażniku samochodu. W takim przypadku linkę hamulca odłączam od klamki i przód od tyłu mam oddzielony. Jak z hydraulikami? Trzeba by było odkręcać klamkę? Czy przewody hydrauliczne wytrzymałyby ewentualne załamanie?
Nie wykluczam upgrade do hydraulików w następnej wersji, teraz trochę boje się problemów.
Zamówiłem BB7 i tarczę AVID Roundagon na śruby. Roundagon ma niewiele nawierconych dziur, nie wiem czy słusznie, ale wydaje mi się, że pełne tarcze będą lepiej hamować niż nawiercone. W końcu co mi z dużej powierzchni klocka BB7, jeżeli połowa jego powierzchni przy hamowaniu zetnie się z dziurą a nie powierzchnią tarczy? Mogę nie mieć racji, być może działają jakieś czary, o których nie wiem, ale staram się rozumieć działanie a nie wierzyć marketingowcom.

kaczor1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1076
  • www.kaczor2.blogspot.com
    • HPV Poland & Recumbent Bike
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #21 dnia: Sierpnia 22, 2014, 10:57:54 pm »
Prawdopodobnie macie rację z hydraulikami, ale ja mam wiele wątpliwości.
I mają i nie mają. To znaczy, że zdecydowana większość hydraulików będzie lepsza od hamulców mechanicznych, ale nie te, które są w cenie zbliżonej do mechanicznych. Są tam zastosowane raczej kiepskie materiały, co w efekcie wcale nie daje poprawy hamowania w stosunku do mechaników, za to w pakiecie dostajemy układ, który przez kiepskie uszczelnienia trzeba ciągle odpowietrzać. Zdecydowanie nie warto iść w tym kierunku. Jeśli hydrauliki, to na pewno nie z dolnego segmentu cenowego - w takim przypadku lepiej zostać przy mechanicznych.


Hydraulików nie znam w ogóle, nie wiem czy umiałbym je zamontować. Przewody hamulcowe musiałyby mieć długość 2,8m i iść w dół, w gorę i jeszcze raz w dół, dałoby się to odpowietrzyć?
Tak, jest masa filmików jak to się robi. Są też zestawy do odpowietrzana. Jednie przewód musiał byś zamuwić na wymiar, bo do założenia końcówek jest potrzebna specjalna zaciskarka - dobry sklep rowerowy powinien mieć możliwość kupowania przewodów z metra.

Klasyczna, mechaniczna linka w części bagażowej przeprowadzona jest pod spodem, gdzie jest narażona na uderzenia, ale jest dosyć odporna mechanicznie, więc raczej małe ryzyko uszkodzenia. Czy rurka hydrauliczna byłaby równie odporna mechanicznie w wypadku uderzenia spodem kosza w krawężnik?
Biorąc pod uwagę, że to tower towarowy, więc jego masa z ładunkiem i rowerzystą może być znaczna, przy takim uderzeniu może nie dać rady (gdybam bo nigdy o tym nie myślałem)

I najważniejsze. Biporter składa się z dwóch segmentów skręconych ze sobą śrubami. Kosz przedni można oddzielić od rury sterowej z kierownicą i przewieźć oba elementy w bagażniku samochodu. W takim przypadku linkę hamulca odłączam od klamki i przód od tyłu mam oddzielony. Jak z hydraulikami? Trzeba by było odkręcać klamkę?
Tak, trzeba by zdjąć klamkę, a w niektórych przypadkach również niestety odpowietrzyć układ.

Zamówiłem BB7 i tarczę AVID Roundagon na śruby. Roundagon ma niewiele nawierconych dziur, nie wiem czy słusznie, ale wydaje mi się, że pełne tarcze będą lepiej hamować niż nawiercone.
To nie ma znaczenie. Perforacja ma czyścić tarczę z błota i zapewniać lepsze chłodzenie. W twoim przypadku raczej nie ma to wielkiego znaczenia, ale na przykład przy hamowaniu na dłuższych zjazdach, taka tarcza w dodatku jeśli jest z kiepskich materiałów, będzie się odkształcać, o czym już wspomniał Storm

W końcu co mi z dużej powierzchni klocka BB7, jeżeli połowa jego powierzchni przy hamowaniu zetnie się z dziurą a nie powierzchnią tarczy?
Perforowane hamują równie dobrze jak pełne. Pełne wyginają się pod wpływem temperatury a w efekcie zaczynają obcierać.

Co do systemu mocowania tarcz, to nie ma on znaczenia (wg mnie) ja wybrałem śruby, bo mam w zestawie narzędzi torxa (który wykorzystuje też do innych celów), do centerlock jest potrzebny dedykowany klucz, który musiał bym specjalnie kupić.
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 22, 2014, 11:04:21 pm wysłana przez kaczor1 »

storm

  • Gość
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #22 dnia: Sierpnia 22, 2014, 11:29:45 pm »
@janxx - kiepsko to widzę.
Teoretycznie przewód hamulcowy hydrauliczny da się kupić na metry i zarobić. Ale rozłączanie tego i potem zalewanie płynem i odpowietrzanie to raczej wyższa szkoła jazdy. Te zestawy hydraulików są tak pomyślane, że kupujesz już połączony zacisk z klamką i tylko montujesz hamulec i klamkę. Nic więcej przy tym nie musisz robić. (no potem ewentualnie wymiana klocków, ale konserwację i odpowietrzanie lepiej komuś zlecić jak się samemu nie umie).
Co do wytrzymałości - podejrzewam, że ta rurka hydrauliczna jest podobnie wytrzymała jak pancerz linki, ale jak przerwiesz pancerz linki to jedziesz dalej i hamujesz tylko nieco gorzej a w przypadku hydraulika masz wyciek i koniec z hamowaniem.
O załamaniach obu systemów lepiej nie myśl. Zarówno linki tego nie lubią jak i hydraulika. Natomiast co do długości możesz być pewien, że mimo prawie 3 metrów powinno działać dobrze. Ja miałem kiedyś zamontowany hamulec hydrauliczny tylny z przodu i mimo kilku obwiązań przewodu - całkiem dobrze hamował. Nie tak gładko jak na przewodzie krótkim, ale i tak znacznie lżej niż wibrejk czy mechanik. Także moim zdaniem odległość nie będzie przeszkodą.

W lepszych modelach hydraulików klamkę możesz odkręcić z kierownicy bez zdejmowania rączek i manetek.

Wracając do BB7 i tarczy - o ile nie zjeżdżasz z jakichś Rysów ;) to chyba lepsza byłaby tarcza o większej powierzchni, aby klocki miały większy kontakt z nią. Lepsze i szybsze hamowanie - kosztem szybszego zagrzewania i dłuższego czasu studzenia pewnie. Ale za to jak naciśniesz to stoisz. Tak mi się wydaje - ale ja do tarcz specjalnej uwagi w sumie nie przykładam bo i downhilla nie uprawiam.


P.S.
@Kaczor - czy jesteś _absolutnie_ pewien co do porównywania w tej samej cenie lub podobnej mechaników i hydraulików? ;)
Zastanów się dobrze, zanim mi się podłożysz ;)
Vide:  http://forum.poziome.pl/index.php?topic=2125.msg36699#new
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 22, 2014, 11:46:48 pm wysłana przez storm »

live_evil

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1297
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #23 dnia: Sierpnia 23, 2014, 10:51:03 am »
Co do systemu mocowania tarcz, to nie ma on znaczenia (wg mnie) ja wybrałem śruby, bo mam w zestawie narzędzi torxa (który wykorzystuje też do innych celów), do centerlock jest potrzebny dedykowany klucz, który musiał bym specjalnie kupić.
Owy specjalny klucz pewnie masz i nawet o tym nie wiesz, bo centerlocka przykręca się kluczem od kasety.

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #24 dnia: Sierpnia 23, 2014, 02:49:44 pm »
z tego co opowiadają Ci co jeżdżą w góry i zjeżdzają na hamulcu non stop to na 1 dzień zawodów szła jedna tarcza, mowa o tych zwykłych bez "dodatków" jeśli się marwtić o chłodzenie to tarcza Icetech np saint i xtr 180mm na CL bądź 6 śrub i np nowy deore hamulec - m615 bądź xt 785, gdzie zacisk ma miejsce na klocki z radiatorem

janxx

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 61
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #25 dnia: Sierpnia 24, 2014, 08:09:45 am »
Fajny design, ale chłodzenie polepszałbym nie przez perforację, ale przez zwiększenie powierzchni tarczy i jej poczernienie w miejscach z którymi nie stykają się klocki.
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 24, 2014, 08:15:16 am wysłana przez janxx »

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #26 dnia: Sierpnia 24, 2014, 11:53:24 pm »
Towarówki to nie rowery wyścigowe (chociaź gdzieś widziałem jak na takich się ścigali), więc wyczynowe hamulce im nie są potrzebne. Ja mam spowalniacz, który potrafi zablokować koło na sliskim zakręcie co może powodować przykre doznania. O glebnięciu nie ma mowy, bo Janina jest niewywrotna, co parę razy już uratowało moje kolana od kontuzji. W tego typu rowerach wszystkie ustrojstwa powinny być bezobsługowe i odporne na działanie kiepskich warunków pogodowych. Gabaryty towarówek sprzyjają, że rowery raczej śpią na dworze cały rok.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


janxx

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 61
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #27 dnia: Sierpnia 25, 2014, 07:30:27 am »
Mój biporter nie jest typową towarówką. W założeniach ma być luksusowym VAN-em, limuzyną do przewożenia VIP-ów. Od czasu zmontowania po dojechaniu na miejsce, nie miał jeszcze ani jednego dnia przestoju, jeździ kilkanaście kilometrów dziennie, całkowicie wyeliminował z ruchu klasycznego pionowca i samochód. Ze względu na charakter ładunku mam wobec niego zwiększone wymagania co do sterowności i skutecznego hamowania.
Kiedy biporter nie jest obciążony, lub obciążony jednym, najmniejszym pasażerem tarczowe BB5 są wystarczające, prowadzi się tez nieźle.  Z pełnym ładunkiem i hamowanie i sterowność jest wyraźnie gorsza. To nie jest rower zjazdowy, nagrzewanie tarcz nie będzie problemem, ale chciałbym zrobić mu na tyle dobre hamulce, aby w razie zagrożenia kolizją, nawet obciążony, mógł wyhamować nie gorzej nią klasyczny rower.
Problem jest chyba nie w typie zacisków, czy rodzaju tarcz, ale w tym, że klasyczne tarcze zostały zaprojektowane dla klasycznego roweru o masie niewiele większej niż masa kierowcy. Wymyśliłem sobie, ze drugą wersję testowo wyposażę w podwójne hamulce - tarcza + v-brake. Może będzie to przekombinowane? Ne wiem, na razie taką własne mam koncepcję.
 

Lisciasty

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 131
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #28 dnia: Sierpnia 25, 2014, 10:47:28 pm »
A może odświeżyć temat hamulca stosowanego u nas za komuny? Wyprofilowany
klocek gumowy, dopychany od góry i atakujący oponę :] Siermiężne toto i duże,
ale można zrobić tak, że będzie miało zabójczą powierzchnię styku między
klockiem a oponą, gdzie fauki i tarcze będą się mogły schować ;)

janxx

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 61
Odp: Skuteczne hamulce
« Odpowiedź #29 dnia: Sierpnia 25, 2014, 11:09:15 pm »
Pamiętam ten system, kiepsko hamował... Ponadto niektórzy twierdzą, że siła hamowania nie zależy od powierzchni klocków.