Autor Wątek: Budowa trike tadpole w oparciu o t-bolt  (Przeczytany 7842 razy)

christophorus

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 61
Budowa trike tadpole w oparciu o t-bolt
« dnia: Maja 03, 2014, 10:55:28 pm »
Witam!
Projekt budowy dobiega końca, więc w chwili obecnej jest kilka rzeczy do dopieszczenia.
Poniżej kilka fotek, które są już w galerii:



Koło napędowe ma rozmiar 28", natomiast skrętne - 20".
W chwili obecnej mam jeszcze do rozwiązania problem dotyczący napięcia łańcucha, który wstępnie już skróciłem sądzę na właściwą długość.
Obecnie jest tylko hamulec koła tylnego ale jak wiadomo to nie wystarczy, więc chcę dołożyć przednie tarczówki i zastanawiam się nad średnicą tarcz oraz rodzajem (hydrauliczne, czy mechaniczne). Myślę, że optymalne będą 180 mm, ale zastanawiam się jeszcze jakie piasty zastosować? Na oś 20 mm, czy może 15mm? Na chwilę obecną mam koła od BMX z osią 14 mm, więc pewnie 15 mm by wystarczyły, choć z drugiej strony można zmontować koło pod oś 20 mm i zawsze jest możliwość zamontowania adapterów pod 15mm, by nie ingerować już za wiele w mocowanie.
Jeśli sprawa tyczy się hamulców to pewnie mechaniczne wystarczą tym bardziej, że można połączyć przednie razem, by tył był również hamowany celem łatwiejszego zawracania przez stawianie bokiem :). Chyba, że hamowanie jednego koła przedniego daje zbliżony efekt? Nie mam porównania, więc nie wiem.
Co radzicie? Jakie macie rozwiązania w swoich trajkach?
« Ostatnia zmiana: Maja 03, 2014, 11:57:26 pm wysłana przez christophorus »

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Budowa trike tadpole w oparciu o t-bolt
« Odpowiedź #1 dnia: Maja 03, 2014, 11:45:45 pm »
W IMK P9 zbudowanym dla Juniora ma każde koło hamowane osobno - przednie prawe steruje prawa klamka, lewe przednie - lewa klamka a tylne koło ma hamulec w pedałach. W planach jest jednak układ sprzęgania obu hamulców przednich do sterowania dowolną przednią klamką z możliwością szybkiego rozłączania.
Fajnie zarzuca.
Tarcze z przodu - 140mm.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

AGA

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 870
  • PRODUCENT TRAJEK
    • matixbike
Odp: Budowa trike tadpole w oparciu o t-bolt
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 04, 2014, 01:33:00 pm »
witam
mechaniczne w zupełności wystarczą, jak dasz 180 tarcze to w sam raz
w przednich można zastosować równoważnik zwiększający sile hamowania
przy mechanicznych jest mniej zabawy jeśli chcesz dwa przednie koła  hamowane z jednej klamki
pooglądałem sobie te foty i wydaje mi się ze fotelik masz trochę za wysoko
przy ostrych zakrętach jak przyhamujesz tyłem będzie nie ciekawie  ;)
https://www.facebook.com/matixbike/timeline         - MATIX TRÓJKOŁOWIEC POZIOMY fat 1000W,48v, ,LIPO4 18AH przebieg- 2014-4860km sezon2015 -3740km,sezon2016-4456 przejechane

christophorus

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 61
Odp: Budowa trike tadpole w oparciu o t-bolt
« Odpowiedź #3 dnia: Maja 04, 2014, 04:02:55 pm »

pooglądałem sobie te foty i wydaje mi się ze fotelik masz trochę za wysoko
przy ostrych zakrętach jak przyhamujesz tyłem będzie nie ciekawie  ;)
Po jeździe testowej nie odnisłem takiego wrażenia. Po rozpędzeniu się i zawrocie o 180 stopni rower nie stracił stabilności. Uniosło się jedno koło przednie, ale nie było to na granicy stabilności...
W sumie nie wiem, czy suportu nie mam odrobinę za wysoko, by nie było efektu cierpnięcia nóg.

AGA

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 870
  • PRODUCENT TRAJEK
    • matixbike
Odp: Budowa trike tadpole w oparciu o t-bolt
« Odpowiedź #4 dnia: Maja 04, 2014, 05:59:55 pm »
osiądź wygodnie w foteliku wyprostuj prawą nogę przed siebie,  a lewą postaw na ziemi
prawa noga powinna być jakieś 5-7st wyżej od poziomu
to jest najwyższa zdrowa pozycja
natomiast 5 stopni poniżej poziomu to wygoda   :)
https://www.facebook.com/matixbike/timeline         - MATIX TRÓJKOŁOWIEC POZIOMY fat 1000W,48v, ,LIPO4 18AH przebieg- 2014-4860km sezon2015 -3740km,sezon2016-4456 przejechane

darznur

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 286
Odp: Budowa trike tadpole w oparciu o t-bolt
« Odpowiedź #5 dnia: Maja 04, 2014, 06:37:30 pm »
osiądź wygodnie w foteliku wyprostuj prawą nogę przed siebie,  a lewą postaw na ziemi
prawa noga powinna być jakieś 5-7st wyżej od poziomu
to jest najwyższa zdrowa pozycja
natomiast 5 stopni poniżej poziomu to wygoda   :)

czy powyższa mądrość ma zastosowanie tylko do trike czy każdego pozioma ??

Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 535
Odp: Budowa trike tadpole w oparciu o t-bolt
« Odpowiedź #6 dnia: Maja 04, 2014, 07:21:07 pm »
Czy to jakaś uświęcona zasada to nie wiem ale stosuje się ją do wszystkich poziomek choć co komu wygodniej to już zależy od tego kogoś  :).
Ponadto +- 5 stopni to należy zwrócić uwagę, że jest to kąt od lini, którą wyznacza oś biodra i miejsce stopy przyłożonej do pedała, a nie lini pośladki - pięta.

Nawiązując do rozmowy prowadzonej w sprawie Twojej trajki w dziale Galerie:
  • Moja trajka, którą wykonałem dla syna nie ma amortyzacji. Po zlocie w 2013 syn stwierdził, że mu to nie przeszkadzało.
  • W kwestii sterowania pomyśl o rozwiązaniu czołgowym (takie ma w swoim rowerze @Paaj), co powinno rozwiązać Ci problem kolizji kierownica fotelik.
  • Faktycznie hamulce można by było rozwiązać o bębnowe lub rolkowe. Ja zastosowałem rolkowe. Wymaga to tylko przetoczenia piast aby od strony ramy założyć łożyska maszynowe, po zewnętrznej można zostawić oryginalne rozwiązanie z kuleczek. Dotoczyć trzeba jeszcze pasującą do tego ośkę.
« Ostatnia zmiana: Maja 05, 2014, 07:26:37 am wysłana przez Tef »
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'

AGA

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 870
  • PRODUCENT TRAJEK
    • matixbike
Odp: Budowa trike tadpole w oparciu o t-bolt
« Odpowiedź #7 dnia: Maja 04, 2014, 08:09:42 pm »
nie wiem czy te mądrości można dopasować do pozioma
poziomy to nie moja specjalność ale w trajkach działa  8)
https://www.facebook.com/matixbike/timeline         - MATIX TRÓJKOŁOWIEC POZIOMY fat 1000W,48v, ,LIPO4 18AH przebieg- 2014-4860km sezon2015 -3740km,sezon2016-4456 przejechane

christophorus

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 61
Odp: Budowa trike tadpole w oparciu o t-bolt
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 04, 2014, 08:28:24 pm »
osiądź wygodnie w foteliku wyprostuj prawą nogę przed siebie,  a lewą postaw na ziemi
prawa noga powinna być jakieś 5-7st wyżej od poziomu
to jest najwyższa zdrowa pozycja
natomiast 5 stopni poniżej poziomu to wygoda   :)
Chodzi tu o nogę która spoczywa na pedale, ale... w którym miejscu ma być korba? Poziomo do podłoża, czy prostopadle, czyli w najwyższym położeniu?

A jeśli chodzi o mocowanie kiery, to przesunę je jeszcze do przodu, a mostek dam odwrotnie, więc jedynie łapa do końcówki drążka będzie musiała być przyspawana z drugiej strony :)
Nie wiem czy Pan Horowitz coś się pomylił z kątami, że bom jest za wysoko, czy u mnie siodełko wykonałem za nisko?
W każdym razie muszę to zmodyfikować, więc fotelika nie ma co dawać wyżej a jedynie ciąć i zwiększyć kąt bomu w stosunku do ramy.
A już prawie miałem jeżdżącego trójkołowca :(
Za mało ma się czasu wolnego...
« Ostatnia zmiana: Maja 04, 2014, 10:34:57 pm wysłana przez christophorus »

AGA

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 870
  • PRODUCENT TRAJEK
    • matixbike
Odp: Budowa trike tadpole w oparciu o t-bolt
« Odpowiedź #9 dnia: Maja 05, 2014, 06:04:55 am »
zacząłbym od obniżenia fotela, pałąki podporowe są zdecydowanie za głębokie jak naciągniesz tkaninę to się okaże ze spokojnie  można obniżyć fotel   
ugiąłbym je po łuku a nie pod kątem prostym
mostek przemontuj pod  ramę prześwit tylko ucierpi jakieś 5 cm kierownice zawsze można przechylić chwytami w stronę przodu
dopiero wtedy zacznij kombinować z bomem
masz same korzyści z tych  przeróbek
obniżony środek ciężkości
kierownica ma większe ramie (mniejsza siła żeby skręcać ) 
bom będzie mniej zadarty do góry (łatwiej puścić łańcuch )
nie musisz tego od razu stosować najpierw sobie przemyśl  ;)
https://www.facebook.com/matixbike/timeline         - MATIX TRÓJKOŁOWIEC POZIOMY fat 1000W,48v, ,LIPO4 18AH przebieg- 2014-4860km sezon2015 -3740km,sezon2016-4456 przejechane

Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 535
Odp: Budowa trike tadpole w oparciu o t-bolt
« Odpowiedź #10 dnia: Maja 05, 2014, 08:07:30 am »
Może to Ci trochę wyjaśni sprawę:




nie wiem czy te mądrości można dopasować do pozioma
poziomy to nie moja specjalność ale w trajkach działa  8)

Trajka to też poziomka.
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'

AGA

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 870
  • PRODUCENT TRAJEK
    • matixbike
Odp: Budowa trike tadpole w oparciu o t-bolt
« Odpowiedź #11 dnia: Maja 05, 2014, 06:34:56 pm »
masz racje Tef że trajka to też rodzaj poziomki  ,chodziło mi o to ze nie mam doświadczenia w poziomach dwukołowych
miałem pod sobą parę rowerków tego typu ale wszystko działo się tak szybko ze nie nadążyłem otrzepywać się z trawy
kilka sezonów do tyłu jak robiłem pierwsza trajke
to wziąłem trzy kantówki drewniane  przymocowałem na probe fotelik i tak kombinowałem ustawieniami żeby dopasować jak najlepsza pozycje nóg i oparcia pod siebie
gdy uznałem ze mi to odpowiada dopiero wtedy pomierzyłem katy i długości odcinków
na tej podstawie stworzyłem prototyp
w praktyce i tak jak moi znajomi się przymierzali
to każdy miał inne uwagi (nie wszyscy garba mają w tym samym miejscu ) :D
https://www.facebook.com/matixbike/timeline         - MATIX TRÓJKOŁOWIEC POZIOMY fat 1000W,48v, ,LIPO4 18AH przebieg- 2014-4860km sezon2015 -3740km,sezon2016-4456 przejechane

christophorus

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 61
Odp: Budowa trike tadpole w oparciu o t-bolt
« Odpowiedź #12 dnia: Maja 17, 2014, 07:57:01 pm »
Dziś odebrałem kółka 20 " zaplecione z piastą z bębnami, więc czas zacząć kolejną przeróbkę.
Popróbuję też jak się będzie sprawowała z napędem 26".
Wykonałem od nowa zwrotnice pod nowo zaplecione koła. Poprawiłem ich usytuowanie w stosunku do osi zwrotnic, co powinno znacznie poprawić manewrowanie.
http://www.fotosik.pl/u/christophorus1/zdjecie/10/album/1615244
http://www.fotosik.pl/u/christophorus1/zdjecie/11/album/1615244
« Ostatnia zmiana: Maja 26, 2014, 11:25:34 am wysłana przez christophorus »