Autor Wątek: trike  (Przeczytany 15724 razy)

afish

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 77
trike
« dnia: Stycznia 09, 2009, 08:14:54 pm »
Niektórzy zdazyli sie zorientowac ze prawie skonczylem  swoje pierwsze LWB USS
Ktos z forum jezdzacy na trike pokazal mi pare fotek i  zaczalem sie tym interesowac ..
POszukuje osób a wlasciwie rozwiazan konstrukcyjnych trike z przednimi dwoma kolami skretnymi i tylnym napedowym.
PIerwsze pytania do znawców:

1Czemu sfoznie zwrotnic kół przednich sa pochylone góra do siebie ?? ( podejrzewam ze kola sie pochylaja dzieki temu na zakretach ale nie jestem pewien)

2PIasty w trike-ach sa mocowane z jednej strony.... czy jest mozliwe mocowanie tak zwyklej piasty ??


3jeszcze nie ma ;]

POzdrawiam wszystkich poziomych i czekam na odp.

barba

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 67
Odp: trike
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 09, 2009, 08:18:51 pm »
1* http://poziome.pl/thunderbolt/projektowanie.htm

2* Tak najlepiej z osią QR-20 lub torpedo.

3* Będzie dużo więcej

Pzdr

afish

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 77
Odp: trike
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 09, 2009, 08:22:50 pm »
dzieki za pierwszy odzew .. stronka na pewno sie przyda, moze nie tylko mi :)

afish

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 77
Odp: trike
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 10, 2009, 06:52:34 pm »
http://www.youtube.com/watch?v=Xe356kdOCD4&feature=related

chcialem zapytac jakie warunki trzeba spelnic zeby tak sie kola pochylaly?? MOim zdaniem zwiekszy to przyczepnosc przy wiekszych szybkosciach..
Link jest dany do jakiejs trike z silnikiem  i kierownica ale zasada pewnie ta sama.
(nie moge znalesc linka z trike z takimi kolami a wiem ze ogladalem)
POzdrawiam i czekam na wasze madre spostrzezenia :)

Griffon

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 48
Odp: trike
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 10, 2009, 08:05:44 pm »

1Czemu sfoznie zwrotnic kół przednich sa pochylone góra do siebie ?? ( podejrzewam ze kola sie pochylaja dzieki temu na zakretach ale nie jestem pewien)


To się nazywa kąt pochylenia sworznia zwrotnicy i nie mam nic wspólnego z pochylaniem się pojazdu na zakrętach. Służy do regulacji tzw. sterowności - nadsterowności lub podsterowności pojazdu. Innemi słowy zjawisku pogłębiania zakrętu przez pojazd lub tendencji do jego prostowania. Poza tym parametrem ustawia się jeszcze kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz zbieżność kół. Parametry te znane są każdemu samochodziarzowi. Zwłaszcza takiemu, który prowadził samochód powypadkowy :-)
Wg mnie w rowerze i to na dodatek rekreacyjnym, a nie wyczynowym to jest rodzaj kwiatka do kożuszka.
Ale jak się upierasz to weź dowolny samochód i poszukaj tych wartości - one wszędzie są dość podobne. Na producentów rowerów trójkołowych raczej bym nie liczył, że podzielą się chętnie taką wiedzą. Albo jeszcze może programem obliczeniowym do modelowania stabilności pojazdu w płaszczyźnie jezdni...

Mechanizm pochylania całego pojazdu to zupełnie inne historia i długa tak jak historia motocykla... z wózkiem bocznym. Od zawsze ktoś próbował skonstruować takie cudo, niektórym nawet wychodziło (vide Harley Davidson) ale to chyba skórka niewarta wyprawki.

Wpisz do google'a hasło "tilting trike" i wyskoczy Ci trochę wiedzy na temat. Jeśli mnie pamięć nie myli, to firma Jetrike robi takie coś.

afish

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 77
Odp: trike
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 10, 2009, 10:50:53 pm »
hmmmmm

Griffon
na stronie do której link jest wyzej wlasnie pisze troche inaczej. ( chyba ze ja juz źle rozumiem)
Z tego co wyczytalem to kat wyprzedzenia zwrotnicy kola słuzy do tego co napisales o kacie pochylenia sworznia zwrotnicy....
Z tego co pisza to kat pochylenia sfoznia zwrotnicy słuzy temu zeby kolo obracalo sie w miejscu a nie po łuku.. Czyli zeby miejsce styku kola bylo w osi sworznia zwrotnicy.

Moze ktos sprostowac??


EDIT:
http://www.youtube.com/watch?v=GCJp4tU4TE4
o tym filmiku wspominalem .....  Dzieki griffon-owi znalazlem
« Ostatnia zmiana: Stycznia 10, 2009, 10:53:48 pm wysłana przez afish »

barba

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 67
Odp: trike
« Odpowiedź #6 dnia: Stycznia 11, 2009, 01:26:35 am »
Jeśli jeszcze nie dotarłeś: http://rydze.internetdsl.pl/trixo/ co nieco wyjaśnione. Oraz filmik moim zdaniem extra konstrukcji trajki: http://pl.youtube.com/watch?v=fjbIAVladHs&feature=PlayList&p=0F0DF05C0202025B&index=3

afish

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 77
Odp: trike
« Odpowiedź #7 dnia: Stycznia 11, 2009, 07:01:03 am »
filmik widzialem, stronke musze przestudiowac.
Dzieki i czekam dalej na info

Griffon

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 48
Odp: trike
« Odpowiedź #8 dnia: Stycznia 11, 2009, 07:46:44 am »
Dokładniej rzecz biorąc, to orientacja sworznia zwrotnicy w CAŁEJ przestrzeni jest po to, by utrzymać pojazd w żądanym torze jazdy w jak najszerszym spektrum warunków jazdy. Tzn. jazda po prostej, po zakręcie, z bocznym wiatrem, a także w czasie napędzania (także z różnymi rodzajami napędu - przedni i tylny) oraz, co ważne - hamowania (także w czasie jazdy po łuku!). Tylko czy to wszystko jest aż tak potrzebne w rowerze? Tak się tylko głośno zastanawiam. Moim skromnym zdaniem w zupełności wystarczy zastosować układ, który zrobił Wojtek Rydzewski. Jak na rower to spokojnie załatwi sprawę.

afish

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 77
Odp: trike
« Odpowiedź #9 dnia: Stycznia 11, 2009, 08:00:35 am »
Ze strony która wysłał barba wynika ze to kat wyprzedzenia odpowiada za pochylanie sie kół na zakrecie (przednich)
Mniejsza z tym.
Na stronie niestety nie znalazlem dokladniejszych fotek tego ukladu sterowania pochylem na boki i skrecaniem.
Jak by ktos był w posiadaniu fotek które pokazuja ten uklad to byłbym wdzieczny.

barba

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 67
Odp: trike
« Odpowiedź #10 dnia: Stycznia 11, 2009, 01:32:19 pm »
Afish no proszę Ciebie... Wszystko jest opisane i sfotografowane. Na pod stronie STEROWANIE ostatnie zdjęcia.

"...Docelowo wszystko zakończyłem wykorzystując przeguby i ruchomy element pośredniczący w przenoszeniu ruchów dźwigni na element mocujący amortyzatory.... Otwór widoczny na pierwszym planie jest połączony elementem przegubowym z otworem widoczny w elemencie mocującym amortyzatory. Drążek przekazujący ruch z dźwigni jest zamocowany w uchwycie widocznym głębiej (2 blachy z otworami)..."


Ciekaw jestem, czemu Rydzu ostatnio nie zagląda na forum? Na pewno miał by coś do powiedzenia na ten temat... Na pewno masa takiego pojazdu bardzo przeszkadza.

afish

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 77
Odp: trike
« Odpowiedź #11 dnia: Stycznia 11, 2009, 01:47:05 pm »
barba
PRzeczytalem wszystko na stronie i widzialem wszystkie fotki.
JEdnak dalej uwazam ze jest malo zdjec ukazyjacych ten patent. Dla kogos kto to widzial na zywo na pewno jest wszystko jasne niestety ja tylko w internecie ogladam takie konstrukcje i wiekszosc fotek nie jest przydatna w rozwiazaniu takiego ukladu.

barba

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 67
Odp: trike
« Odpowiedź #12 dnia: Stycznia 11, 2009, 02:14:26 pm »
W dziale ZASADA DZIAŁANIA jest animacja, na której widać jak się zmienia przekątna w wahaczach. To był cel.



Uzyskano takie zmiany poprzez obrót mocowania/podstawy amortyzatorów. Na tym zdjęciu poniżej widać wychylone mocowanie /czerwone kółko/ i różnicę długości przekątnych /zielonej i różowej/.

Zauważ, że:



Czerwona kreska to przegub, którego nie ma i który łączy dźwignię z mocowaniem amorków. Niebieskie kółko to punkt przyłożenia drążka sterowania.


Mam nadzieję, że już wszytko jasne.

afish

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 77
Odp: trike
« Odpowiedź #13 dnia: Stycznia 11, 2009, 02:25:16 pm »
Dziekuje.

W woli upewnienia sie :
Czesc do której sa przymocowane amortyzatory (to zółte) jest zamocowana tak zeby mogla sie przechylac na boki?
Troche jeszcze pomarudze :)
Zastanawiam sie czy na postoju za pomoca tej dzwigni jest mozliwe przechylanie roweru ??
BO z tego co widac na rysunku to trzymajac za dzwignie trzymamy "pion" roweru i gdybysmy  dzwignie od regulowania pochyłu puscili luźno to rower by sie przekrzywił na któras strone?? Mam racje ??
Jesli tak to czy utrzymanie pionu podczas jazdy na wprost nie jest jakas przeszkoda??

barba

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 67
Odp: trike
« Odpowiedź #14 dnia: Stycznia 11, 2009, 03:00:39 pm »
Te dwie blaszki po obydwu stronach amortyzatorów tak są takie jakby wahadłowe mocowania. Jest możliwe takie wykonanie, bike-a aby sam się przewracał , :) Ale aby tak nie było trzeba sobie rozrysować i obliczyć gdzie w takiej kołysce będzie środek ciężkości. Środek ciężkości musi być nisko poniżej osi, w której obraca się to mocowanie amorków. Im niżej tym bardziej prosto jedzie rower  ;) i tym trudniej go pochylić. Zasada jak w choperach. Metodą prób i błędów trzeba to zaprojektować gdyż na tym etapie edukacji jeszcze nie jestem w stanie tego obliczyć.

I jeszcze jedno zdjęcie z tego typu konstrukcją:


« Ostatnia zmiana: Stycznia 11, 2009, 03:02:46 pm wysłana przez barba »