Autor Wątek: trike  (Przeczytany 14331 razy)

afish

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 77
Odp: trike
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 11, 2009, 03:32:17 pm »
w tym filmiku
http://www.youtube.com/watch?v=GCJp4tU4TE4
chyba to jest rozwiazane jeszcze inaczej... Z tego co widac to nie ma dzwigni to przechylania tylko obie sa takie jak w najzwyklejszej trike. Zna ktos takie rozwiazanie ?

barba

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 67
Odp: trike
« Odpowiedź #16 dnia: Styczeń 11, 2009, 03:44:28 pm »
Moim zdaniem tutaj mamy do czynienia ze sterowaniem środkiem ciężkości... Na zakręcie masa pojazdu powoduje pojawienie się siły skierowanej na zewnątrz łuku. Środek ciężkości przesuwa się i powoduje wychylenie pojazdu z równowagi/od pionu. Zastosowanie takiej konstrukcji skutkuje zmniejszeniem masy, ale i zwiększeniem wrażliwości układu na szybkie i wąskie łuki, co może skutkować wywrotką lub "bujaniem". Przy zastosowaniu amortyzatora od pralki da się to okiełznać. 

Griffon

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 48
Odp: trike
« Odpowiedź #17 dnia: Styczeń 11, 2009, 04:35:21 pm »
w tym filmiku
http://www.youtube.com/watch?v=GCJp4tU4TE4
chyba to jest rozwiazane jeszcze inaczej... Z tego co widac to nie ma dzwigni to przechylania tylko obie sa takie jak w najzwyklejszej trike. Zna ktos takie rozwiazanie ?

A popatrz: http://www.carvx.com/main/main.html

Kółek niby cztery ale sporo szczegółów widać. To sie zwyczajnie pochyla, jak każdy inny rower tyle, że koła są zawieszone na równoległobokach (trapezach). I nie ma to niczego wspólnego z geometrią kół, o której powyżej. Tu, nawet pomimo posiadania tytułu inżynierskiego w dziedzinie pojazdów, za nic bym sie nie podjął dobrania geometrii przedniego zawieszenia.

Po mojemu ciekawostka to to jest jest, ale to jest absolutnie niewykonalne w piwnicznych warunkach. Dostęp (także finansowy) do DOBREGO warsztatu absolutnie konieczny

barba

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 67
Odp: trike
« Odpowiedź #18 dnia: Styczeń 11, 2009, 04:49:56 pm »
Bez przesady... Najpierw toporna konstrukcja drewniana i po paru/parunastu próbach i przeróbkach da się dojść do czegoś sensownego /podstawowych proporcji i wymiarów/. Tylko metoda prób i błędów w naszym wypadku.

afish

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 77
Odp: trike
« Odpowiedź #19 dnia: Styczeń 11, 2009, 09:21:45 pm »
Widzialem juz ta konstrukcje gdzies na stronach. Tez ciekawa sprawa. Najprosciej byłoby zastosowac w takim czterokołowcu taki sam patent z tył i z przodu ( np ten  o którym wczesniej pisalismy) i sadze ze do zrobienia.
Oczywiscie zgodze sie ze bez wyliczen i wiedzy technicznej pozostaje dobrac wszystko metoda prób i błedów

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4077
Odp: trike
« Odpowiedź #20 dnia: Styczeń 12, 2009, 02:34:55 pm »
Można rozwiązać problem pochylania a za razem amortyzacji prościej:
http://poziome.republika.pl/obrazki/mt/10_89_18a.jpg
Jeśli się nie mylę w tym trike'u zostało użyte pióro z resora.

barba

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 67
Odp: trike
« Odpowiedź #21 dnia: Styczeń 12, 2009, 09:35:27 pm »
Ciężka sprawa... Dosłownie :D Lepiej by było z poliwęglanu.



Ale To moim zdaniem nie pochyla się. Chyba, że te dwie śruby, które mocują resor do ramy obstalowane są od dołu w szynę, która w sposób cierny z odpowiednikiem na ramie porusza sie w poprzek osi pojazdu.


Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4077
Odp: trike
« Odpowiedź #22 dnia: Styczeń 13, 2009, 10:37:04 am »
Czy ciężka to kwestia zważenia standardowego układu z damperami i pochylaniem oraz resora z mocowaniami - podejrzewam ze różnica mogła by wyjść na korzyść resora chyba że mówimy o konstrukcjach z aluminium.
Głowy nie daję ale na moje 'mi się wydaje' ;) trike pochyla się dzięki samej sprężystości resora i balansu ciałem.
Choć jak jest w praktyce może pewnie powiedzieć tylko konstruktor i ci co mieli przyjemność tą maszyna pośmigać.

Btw masz więcej fotek tego trika z zawieszeniem z poliwęglanu? Lubie takie niekonwencjonalne rozwiązania :).

barba

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 67
Odp: trike
« Odpowiedź #23 dnia: Styczeń 13, 2009, 01:11:05 pm »

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2178
  • Zduńska Wola
Odp: trike
« Odpowiedź #24 dnia: Styczeń 13, 2009, 09:43:14 pm »
Może ten filmik pomoże wyjaśnić co i kiedy się pochyla ttp://pl.youtube.com/watch?v=hghF-FRqgZ0&NR=1
w samochodach stosuję stabilizatory. jedno koło na krawężniku, drugie na drodze a buda w poziomie. Np w garbusie przednie i tylne zawieszenie stabilizowane i resorowane jest na wałkach skrętnych, a może coś delikatniejszego zastosować w rowerze?
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


barba

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 67
Odp: trike
« Odpowiedź #25 dnia: Styczeń 14, 2009, 12:27:00 am »
Filmik fajny  ;) zasada taka, jaką opisywałem, ale fakt, że robiłem to nie udolnie, bo mówiłem o wychyleniu mocowania amortyzatora, ale faktycznie to ono się nie wychylało. /via fotka z trixo/ Ale co do stabilizatora się nie zgodzę patrz Wikipedia:

"...Stabilizatory

Kiedy jedziesz po zakręcie masa twojego samochodu przesuwa się na bok samochodu. Stabilizator czuwa nad tym, aby połączyć lewe i prawe zawieszenie do utrzymania go w jednej linii z wielkością masy, tak by opony utrzymywały maksymalny kontakt, nawet podczas przechyłów /opony "kwadratowe"/. Stabilizator przekazuje na ośkę opór nie uciekając zbytnio do sztywnych sprężyn. Odpowiednio ustawiony stabilizator zredukuje przechyły samochodu w zakrętach dla polepszenia trakcji w tych momentach, ale nie zwiększy ogólnej sztywności lub zredukuje efektywność koła do utrzymywania odpowiedniego kontaktu z nawierzchnią..."

afish

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 77
Odp: trike
« Odpowiedź #26 dnia: Styczeń 14, 2009, 09:09:01 am »
Filmik widzialem wczesniej.
co do stabilizatora to w samochodzie on jest wlasnie po to zeby auto sie NIE przechylalp i zeby nie "nurkowalo" przy hamowaniu..

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2178
  • Zduńska Wola
Odp: trike
« Odpowiedź #27 dnia: Styczeń 14, 2009, 06:13:38 pm »
Oczywiście, żeby auto nie przechylało się na zewnątrz zakrętu.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp