Autor Wątek: Poziomka miejska - pomoc w określeniu koncepcji i w projektowaniu  (Przeczytany 30015 razy)

yotomeczek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 54
Z cyklu moja pierwsza poziomka :)
Ponieważ "piękne" miasto Łódź ma kompletnie niewydolną komunikację postanowiłem przesiąść się na rower i na nim dojeżdżać do pracy. W każdą stronę 10km, czyli 20km dziennie. Pożyczyłem zwykły rower i nie jest to dla mnie wygodny środek transportu :) Kiedyś w młodości śmigałem trochę na kolarce, ale to były inne czasy, drogi itd. Teraz mam dość dobry dojazd do pracy wyłącznie ścieżkami rowerowymi - co jest dla mnie sporym plusem, bo po jezdniach boję się jeździć...
W związku przeznaczeniem - jazda miejska, oraz garażowaniem w piwnicy, myślę o zbudowaniu niezbyt dużego i dość lekkiego roweru poziomego.

Założenia:
- umiarkowana masa (teraz korzystam z amortyzowanego miejskiego roweru o masie 16,5kg na kołach 26" i taka masa jest do przyjęcia, chociaż wolałbym ciut mniej nosić do piwnicy)
- konstrukcja typu SWB ASS, semi low-rider, żeby wygodnie podpierać się przy skrzyżowaniach (a i bardziej mi się takie rowerki podobają)
- koła - przód 20", tył koło 24"-26" (chcę na bagażniku móc przewieźć torbę 30x30x50cm mniej więcej - więc większe koła odpadają)
- amortyzacja - chętnie o ile nie skomplikuje znacznie wykonania i nie podniesie bardzo masy.

Żeby nie było - odrobiłem pracę domową i przewertowałem sporo stron forum i innych :) W oko wpadła mi konstrukcja Velogic Niuans czy ten http://www.atomiczombie.com/TomaHawk%20Short%20Wheelbase%20Recumbent%20Lowracer.aspx. Pytanie - jakie tam są opony? Myślałem nad 20x2,35 przód i 24x2,4 tył - czy takie balony dadzą zadowalający komfort? Na ścieżkach rowerowych nie ma zbyt wielu przeszkód - głównie minimalne krawężniki - takie do kilku centymetrów. Masa kierującego to 95kg. Ewentualnie może amortyzowany widelec przedni z niewielkim skokiem, żeby nie podwyższać przodu? Tył ewentualnie amortyzowany ale jakoś tak, żeby nie zajęło dużo miejsca i żeby była to amortyzacja nastawiona na łagodzenie dużych nierówności, taka "awaryjna".
Rama będzie spawana ze stali - kolega obiecał pomóc :)
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 05, 2014, 04:09:43 pm wysłana przez yotomeczek »

władek8

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 348
Odp: Poziomka miejska - pomoc w określeniu koncepcji i w projektowaniu
« Odpowiedź #1 dnia: Kwietnia 05, 2014, 04:39:29 pm »
W mieście SWB będzie dobrym rozwiązaniem a amortyzacja chyba jest niezbędna łatwiej pokonać krawężniki, poza tym na SWB będziesz  miał lepszą widoczność przy omijaniu ludzi na śmieszkach.
Garażowanie w piwnicy w bloku?

Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 535
Odp: Poziomka miejska - pomoc w określeniu koncepcji i w projektowaniu
« Odpowiedź #2 dnia: Kwietnia 05, 2014, 04:48:47 pm »
Myślę, że na miasto takie jak Łódź to bardziej coś wyższego takiego jak Velogic Trans.
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'

yotomeczek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 54
Odp: Poziomka miejska - pomoc w określeniu koncepcji i w projektowaniu
« Odpowiedź #3 dnia: Kwietnia 05, 2014, 04:52:25 pm »
W mieście SWB będzie dobrym rozwiązaniem a amortyzacja chyba jest niezbędna łatwiej pokonać krawężniki, poza tym na SWB będziesz  miał lepszą widoczność przy omijaniu ludzi na śmieszkach.
Garażowanie w piwnicy w bloku?

Tak piwnica w bloku :( - a to wiąże się ze schodami w dół i wąskim korytarzem...

Myślę, że na miasto takie jak Łódź to bardziej coś wyższego takiego jak Velogic Trans.

No właśnie raczej za wysoko siodło dla mnie - Velogic Trans to 580mm nad ziemią a wtedy podpieranie się nogą nie jest zbyt komfortowe...
Raczej myślę o wysokości 400-450mm - wtedy jest tak jak na obrazku:
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 05, 2014, 04:57:35 pm wysłana przez yotomeczek »

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: Poziomka miejska - pomoc w określeniu koncepcji i w projektowaniu
« Odpowiedź #4 dnia: Kwietnia 05, 2014, 05:14:26 pm »
Przejrzyj może na początek temat http://forum.poziome.pl/index.php?topic=2289.0 gdzie znajdziesz sporo świeżych informacji n/t "bakcyla poziomkowego" w tym kilka konkretnych rozwiązań technicznych i wskazówek.
Od siebie dodam ze moja wizja truskawki miejskiej ewoluował od sztywniaka typu Niuans (bo zdroworozsądkowo ekonomiczny jak na kupny) bo "wyczyn to fajna rzecz", potem rozsądek (bo wiosna przyszła i jazda na "nienormalnym" rowerze poobijała mi dupsko po wrocławskich ulicach) że jednak może cos z amortyzacją na tył aby ostatecznie dowlec się do full suspension KODA w wersji lux ...
Problem został rozwiązany bo stanęło na wygodnym, niskim i po ściągnięciu dampera długim i wąskim pakunku do wożenia się nawet niewielkim samochodem.
Ponieważ nie mogę jeszcze służyć zdjęciem gotowca to jedynie polecam cos jak KODA - małe na 20 calowych kółkach z gruba "slikowa" oponą 20x2,20 z pełną amortyzacją (dobrej klasy damper to conamniej klasy Epicpn Suntoura i przód Spinner Air Grind - oba są dmuchane powietrzem więc łatwo dopasować do wagi i wożonego osprzętu) a jak cię stać to planetarke na tył (np. Srama 7 lun Nexusa 7-8).
Planetarka daje ciekawa właściwość - przy odpowiednio użytych zębach zewnętrznych i kołach z grubszą oponą ale mocno dmuchaną (minimum 90-100 PSI) i zębatka 52-53 na przodzie daje rade jechać porównywalnie jak z zębatką "ala piła tarczowa" 65 (chodzi o osiągane prędkości).

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Poziomka miejska - pomoc w określeniu koncepcji i w projektowaniu
« Odpowiedź #5 dnia: Kwietnia 05, 2014, 05:26:14 pm »
Do miasta najlepiej pasuje spionizowana wersja pozioma.

Dużych prędkości nie musisz osiągać a ruszanie ze świateł jest lepsze.
Fotel najlepiej siatkowy, jak np. w Batavusach mniej się plecy pocą.

Taki niski jak model z AtomicZombie to na długie proste a nie jazdę od skrzyżowania do skrzyżowania.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


paaj

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 399
Odp: Poziomka miejska - pomoc w określeniu koncepcji i w projektowaniu
« Odpowiedź #6 dnia: Kwietnia 05, 2014, 06:43:21 pm »
Jeżdżę  po tym samym mieście co Ty i fotel ustawiam w miarę pionowo. Jadąc za miasto, pochylam go i jest ok.
Zatem możliwośc regulacji jest wskazana.Ja mam fotel na wysokości 60 cm i przy moich 173 cm wzrostu, nie mam problemu na skrzyżowaniach. Amortyzacja moim zdaniem do jeżdżenia po drogach rowerowych też się przydaje, bo już nie jednokrotnie musiałem salwowac się ucieczką przed samochodami pchającymi się bez pierwszeństwa i wtedy krawężnik jest mniej bolesny :).
Jeżeli chcesz spróbowac na moim niebieskim poziomie to daj znac na priva.

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Poziomka miejska - pomoc w określeniu koncepcji i w projektowaniu
« Odpowiedź #7 dnia: Kwietnia 05, 2014, 09:16:09 pm »
Do miasta najlepiej pasuje spionizowana wersja pozioma.
Dokładnie. Tu masz kilka przykładów takiego układu: https://picasaweb.google.com/113663826549422725409/KompaktCLVB
Więcej znajdziesz pod frazą clvb recumbent w googlach.
Na miasto bardzo przydaje się amortyzacja (np. Katowice przy obecnym stopniu rozkopania miejscami są całkiem nieprzejezdne dla sztywnych poziomek.)
Jeśli rower ma być głownie kompaktowy to wybierz swb na dwóch kołach 20" kilka przykładów tu:
https://picasaweb.google.com/113663826549422725409/SWB

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: Poziomka miejska - pomoc w określeniu koncepcji i w projektowaniu
« Odpowiedź #8 dnia: Kwietnia 05, 2014, 09:42:58 pm »
czyli coś takiego byłoby w sam raz dla Ciebie, z tym że przy kole 20 cali blat minimum 48 wskazany, amortyzacja tak jak w pionach na przodzie jest standardem, tak w poziomie standardem jest amortyzacja z tyłu, czyli głównie tam gdzie spoczywa cała masa ciała, uginacz nawet zwykły z makrokesza wystarcza, owszem będzie bujać bo brak tłumienia ale ja na swój aż tak nie narzekam, fotelik jest dobrze ustawić tak aby jego góra była pionowo do ziemi. miałem położony dość sporo i nie byłem z tego zadowolony. Jeśli masz trochę zdolności i sprzęt możesz pokusić się o hamulec tarczowy na przód bądź dobrą mocną obręcz na przód z racji że nie ma jak odciązyć przedniego koła i ta tańsze mogą się centrować ( nie mówię że wszytskie takie są ) do tego komplecik błotników i jakiś zwykły bagażnik. Jeżeli zmieściłbyś się w wadze ramy z wahaczem w 3,5kg, to masz szanse otrzymać pozioma o wadze tych 16kg na tanim osprzęcie alivio :)

yotomeczek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 54
Odp: Poziomka miejska - pomoc w określeniu koncepcji i w projektowaniu
« Odpowiedź #9 dnia: Kwietnia 05, 2014, 10:17:02 pm »
@ Danielasty - fajny poziom :) - to Twój? Jakie ma koła i oponki?

Dwa jednakowe koła trochę mi nie podchodzą, ale może warto się przekonać.

Ten to już chyba LWB :) - wygląda na duży


LWB mają tą zaletę, że łatwo zbudować bezkolizyjne koło sterowane (czyli suport za widełkami na tyle że nic nie koliduje przy skręcaniu). Jednak wydłuża to rower...
Może CLWB to niegłupi pomysł? o takie cosik:


Albo w wersji z prostrzą ramą:


No nic trzeba wszystko jeszcze poprzetrawiać i przemyśleć. Tym bardziej jest o czym myśleć, że teraz mam pożyczony pion i zamiast kupować coś na już (używany pionowy) to wole od razu w poziomke wejść. Budżet raczej ograniczony, więc pewnie będę polował na używki-dawcy. Dlatego muszę najpierw określić w którym kierunku iść a potem polować na podzespoły i .. działać.
Dzięki wszystkim za uwagi i sugestie.

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Poziomka miejska - pomoc w określeniu koncepcji i w projektowaniu
« Odpowiedź #10 dnia: Kwietnia 06, 2014, 06:23:02 pm »
Półpoziomki (Giant Revive, Sparta Glider, itd.. w Europie zachodniej, szczególnie Holandii, mocno popularne.. ale ze względu na osoby o niskiej kondycji fizycznej i kobiety w ciąży :) ) wydają się faktycznie idealnym rozwiązaniem. Idąc krok dalej jest Bathavus Relaxx, często można jakiegoś "trupa" zanabyć przez Allegro za śmieszne grosze.

Chyba najwygodniejszym rozwiązaniem prawdziwie "poziomym" do miasta jest po "patyczak" (rama jednobelkowa). Prosty, tani a funkcjonalny. Dobrze skrętny, w miarę wygodny do noszenia po schodach, krótki. Fotelik może być dość wysoko postawiony, więc widoczność jest bardzo dobra.

30-40cm nad ziemią to już low-racer, do miasta zupełnie się nie nadaje (szczególnie jak fotelik jest mocno położony), to że wygodnie możesz sobie odłożyć nogi, to fakt, ale i tak zawsze będziesz siadał w pionie (żeby mieć lepszą widoczność), co jest dość niewygodne. LR to nie jest sprzęt do miasta, tylko na wyścigi i długie trasy. Przede wszystkim z powodu bezpieczeństwa: nikt nie patrzy tak nisko żeby zobaczyć rower (niestety wiem z autopsji).

woojtek1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 564
  • Optima Lynx
Odp: Poziomka miejska - pomoc w określeniu koncepcji i w projektowaniu
« Odpowiedź #11 dnia: Kwietnia 06, 2014, 06:42:30 pm »
LR to nie jest sprzęt do miasta, tylko na wyścigi i długie trasy. Przede wszystkim z powodu bezpieczeństwa: nikt nie patrzy tak nisko żeby zobaczyć rower (niestety wiem z autopsji).
No właśnie. Dlatego ja polecam coś w tym kierunku https://plus.google.com/photos/116127195051805593889/albums/5791115940973098865?banner=pwa&authkey=CIX2rJSIi_ioqQE
Ujezdżam go od ponad dwóch lat, trochę modyfikuję i myślę że jest ok.
Ostatnio przez 2 tygodnie korzystam z (pionowego) roweru żony ( w moim złamał się fotelik) i mam następujące wnioski:
1. Ten ból ! Już zapomniałem, że na pionie trzeba uważać na dziury. Inaczej tyłek odpada ;)
2. Widoczność - przy takim kącie fotelika jak w batavusie nie gorsza niż na pionie, a może nawet lepsza ?
3 Prędkości - trochę szybszy start - pion jest lżejszy, ale trochę gorsze średnie.
4 Pokonywanie wzniesień i jazda po terenie - trochę lepiej na pionie.
Pozdrawiam.

yotomeczek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 54
Odp: Poziomka miejska - pomoc w określeniu koncepcji i w projektowaniu
« Odpowiedź #12 dnia: Kwietnia 06, 2014, 10:19:48 pm »
Oczywiście słuchając Waszych rad utwierdzam się w przekonaniu że low-racer nie bardzo sprawdzi się. Skłaniam się ku wyżej zawieszonemu fotelowi i bardziej pionowemu oparciu.

Pytanko - do małego koła przedniego 20" czy 16" pierwszy lepszy amortyzowany widelec sie sprawdzi czy raczej szkoda pary na loterię? Czy taki widelec dobrze amortyzuje http://www.roowery.pl/towar/89/widelec-amortyzowany-dlugi-lowrider-springer-20-1-8-ball-lowriders-nx20bbk.html ??

@woojtek1
Jakie kółka (i opony - rozmiar)? 20" i 26"?
Rama wytrzymuje bez amortyzacji? Przy mojej masie trochę się jednak obawiam braku amortyzacji.
Przy tej koncepcji jest sporo miejsca na bagaż :)

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: Poziomka miejska - pomoc w określeniu koncepcji i w projektowaniu
« Odpowiedź #13 dnia: Kwietnia 06, 2014, 11:23:44 pm »
Yotomo a dlaczego szukasz widelców przednich typu "dziwoląg"?
Nie wygodniej i "normalniej" po prostu sięgnąć w kieszeń i sprawdzić ile chciałbyś wyłozyć na komponenty podstawowe - zwykłe widelce (na 20 cali) typu ZOOM to 50 zł, Suntoury czy RST z lepsza twardsza sprężyna to 250 zł, Spinner Air Grind to ok 400 zł potem Meks i White Brothers 80 (tutaj ceny zaczynają być w cenie roweru (1500 zł i wyżej) a na wynalazkach typu TEN amor w rowerze http://2.bp.blogspot.com/-cwfgQq5V1BE/UbncZLIW4KI/AAAAAAAARZM/8xmt3ezzCCA/s1600/999254_10151639616242332_382303758_n.jpg - swoja droga bardzo sprawny wynalazek ale 1200 Euro za podstawowa wersje (mówię o samym amortyzatorze/widelcu) to chyba kosmos dla ... koneserów.
Podaje powyższe jako przykład moich poszukiwań i ostatecznie wybór dopasowany do CAŁOŚCI kwoty za rower (wliczając w to czyjąś prace przy składaniu jak i stopień skomplikowani roweru, wygody i założeń konstrukcyjnych które chciałem uzyskać - części były po mojej stronie).
Zapewne konstrukcja wykonana samodzielnie  (czytaj: rama z wahaczem) to tylko część z kosztów i dużo mniejsza niż konstrukcja "kupna" ale pozostałe elementy typu fotel, kaseta tył, przerzutki, widelec z amorem, damper albo sprężyna na początek, łańcuch, koła, oponki, dętki to już wydatek "konieczny" bo nie do wykonania samemu ...
Cholera czekam aby się ujawnić ale mam kłopot z jedną częścią, a rower składa mi się daleko od miejsca zamieszkania - wskazałbym palcem co i jak bo przelazłem przez tyle założen, że "żal patrzeć" jak inni lezą tą samą droga w niewiedzy (hue hue hue)

yotomeczek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 54
Odp: Poziomka miejska - pomoc w określeniu koncepcji i w projektowaniu
« Odpowiedź #14 dnia: Kwietnia 07, 2014, 07:27:30 am »
Szczerze mowiac nie szukam dziwolagow :) Po prostu trafilem na taki i pytam co to warte. Przegladalem amortyzowane widelce 20" i z nowych to ciezko cos znalezc.
Budzet to kilkaset pln - tak max do tysiaka (moze troche ponad), wiec trzeba bedzie sie wykazac zeby sie zmiescic.
Szczerze mowiac jestem bardzo zadowolony, ze trafilem na to forum - wlasnie dlatego ze mam szanse skorzystac z doswiadczen innych i nie popelnic glupich bledow.
Rame pospawa mi kolega - ale bede chcial zaprojektowac mozliwie prosta, zeby z tym tez nie bylo za duzo kombinowania, bo sie kolega zniecheci albo wyjdzie waz zamiast ramy :)
Czego nie warto zastosowac uzywanego? Lancuch tryby, korby? Amortyzacja w uzywkach?
Po wybraniu konceptu postaram sie wrzucic projekt do omowienia i wyeliminowania bledow.