Autor Wątek: Sprzętowe hity?  (Przeczytany 58983 razy)

Majsterkowicz

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 423
Odp: Sprzętowe hity?
« Odpowiedź #45 dnia: Kwietnia 24, 2014, 08:37:56 pm »
Cytat: yotomeczek
Mechanicze czy hydrauliczne - nie wiem. Pewnie hydrauliczne lepsze ale droższe?
Tu bym się czasem zastanowił, gdyż biorąc pierwsze lepsze 'marketowe' hydrauliki, zapłacisz mniej jak za lepsze mechaniczne.
Cytat: yotomeczek
Chcę coś niedrogiego ale trwałego i dobrego.
Proszę nie piszcie, że nie ma rzeczy niedrogich (nie mylić z najtańszy) i dobrych (nie mylić z najlepszy).
Czy jest alternatywa dla Shimano BB5? BB7 niewiele droższe... ciut więcej i można mieć hydrauliczne 445...
Chcę kupić coś co złożę i zapomnę :) Nie chcę ciągłych regulacji i wymiany klocków co trochę (jazda po łodzi więc wielkich obciążeń nie przewiduję - poza masą kierującego -prawie 100kg)
Jeżeli chcesz coś niedrogiego i trwałego, czyli de facto o najlepszym stosunku jakości do ceny, od razu nasuwają mi się hamulce Avida. Właśnie, to co napisałeś Shimano BB5 i BB7, to tak właściwie hamulce Avida, a nie Shimano.
Dla zabicia czasu, możesz zasięgnąć wielu ciekawych informacji pod tym linkiem: klik.

Jeżeli chodzi o konkrety ode mnie, to miałem przyjemność jeździć na kilku typach hampli tarczowych i powiem tak, że najlepszy stosunek jakości do ceny mają hamulce Avida BB5, lepsze od nich są BB7, bo posiadają dwa ruchome klocki, każdy obrotowy na łożysku - stąd ta trwałość. Kosztują więcej, ale warto. Na pewno, gdybym miał przeznaczyć kasę na tarczówki do 350zł, wziąłbym właśnie Avida BB7. Nie potrzeba odpowietrzać, jak to w przypadku hydraulików, a gdy z linką czy pancerzem coś nie tak, robisz wymianę we własnym zakresie za 10zł (cena linki + pancerz max).

Jeżeli chcesz polecieć w hydrauliki, to polecam także Avidy, ale model Juicy. Analogicznie 3 - 5 - 7. Im wyższy numerek, tym wyższa klasa.

Pozdrawiam

yotomeczek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 54
Odp: Sprzętowe hity?
« Odpowiedź #46 dnia: Kwietnia 24, 2014, 08:52:01 pm »
Dzięki za konkretne podpowiedzi :)
Czyli stanęło na Avid BB7.
Hydraulika może faktycznie być jednak kłopotliwa - odpowietrzanie itd... mała nieszczelność i większe problemy.


« Ostatnia zmiana: Kwietnia 24, 2014, 09:05:09 pm wysłana przez yotomeczek »

Majsterkowicz

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 423
Odp: Sprzętowe hity?
« Odpowiedź #47 dnia: Kwietnia 24, 2014, 08:54:45 pm »
Dzięki za konkretne podpowiedzi :)
Czyli stanęło na Avid BB7.
Hydraulika może faktycznie być jednak kłopotliwa - odpowietrzanie itd... mała nieszczelność i większe problemy.
No i jeszcze wszelkie naprawy ciężko wykonać we własnym zakresie, chyba że masz pełen full zestaw serwisowy ;)

yotomeczek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 54
Odp: Sprzętowe hity?
« Odpowiedź #48 dnia: Kwietnia 24, 2014, 09:05:36 pm »
Dzięki za konkretne podpowiedzi :)
Czyli stanęło na Avid BB7.
Hydraulika może faktycznie być jednak kłopotliwa - odpowietrzanie itd... mała nieszczelność i większe problemy.
No i jeszcze wszelkie naprawy ciężko wykonać we własnym zakresie, chyba że masz pełen full zestaw serwisowy ;)

Dokładnie - serwis robi się wyzwaniem...

Teraz kolejna kwestia - przerzutki. Mój rower dawca ma nieindeksowane manetki i nie umiem tym przerzucać :) Kręcę i cyka ileś ząbków żeby zmienić bieg... także kolejne wydatki :) Przód 3 tarcze tył 7. Czy wymiana samych manetek załatwi sprawę? Pewnie nie - bo jak czytam opisy kaset to one mają jakiś system indeksowania...
Jakie przerzutki+manetki warto kupić - oczywiście celuję w coś co ma dobry stosunek cena/jakość.
Ponieważ będę musiał kupić łańcuch (a właściwie 3 szt - bo chyba przeciętnie 2,5 łańcucha na poziomke wychodzi) - od razu doradźcie coś trwałego :) Kaseta 7 ew. 8

Majsterkowicz

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 423
Odp: Sprzętowe hity?
« Odpowiedź #49 dnia: Kwietnia 24, 2014, 10:22:42 pm »
Na bank nie kupuj wolnobiegów, to jest przeżytek, a ośka krzywi się od samego paczenia ;)
Kaseta 8s jest najodpowiedniejsza. Mojemu szwagrowi składałem rower, to poleciłem mu kasetę HG50 o koronkach 30-11T. Moim zdaniem najlepsza do korby 22-32-44 i na koło 26". Wszystko jeszcze zależy od tego, jak kto lubi jeździć oraz czy z obciążeniem, czy nie. Kwestia obliczeń kadencji itp. Prosta sprawa.
Manetki, polecam starszy typ, a niezawodny, mianowicie Alivio ML m410. Z tego co się orientuję, ostatnie manetki, które działają w systemie 3x8. Cała reszta obecnie klepanych (nawet najniższa Acera czy nawet Altus) jest już 3x9, co dla mnie jest mega głupotą.
Aha, trochę wyprzedzę... Jeżeli chcesz usilnie kasetę 7s, to manetki 8s spokojnie je obsłużą. Odległość między koronkami w kasecie 7s i 8s jest identyczna. Jedyną różnicą będzie to, że manetka będzie miała jeden 'pusty' bieg, np regulujesz sobie 1-7, a 8-my bieg już nic nie wnosi ;)

Pozdrawiam

yotomeczek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 54
Odp: Sprzętowe hity?
« Odpowiedź #50 dnia: Kwietnia 24, 2014, 10:49:43 pm »
To HG50 to taki standard szerokości łańcucha (i kół zębatych kaset)?
Czy HG50 jest najtrwalszym rozwiązaniem - mam na myśli łańcuch i zębatki?
Docelowo 8 biegów z tyłu może być - więcej na pewno nie chcę choćby ze względu na trwałość.
 

Majsterkowicz

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 423
Odp: Sprzętowe hity?
« Odpowiedź #51 dnia: Kwietnia 25, 2014, 10:34:28 am »
HG50 to jeden z wyższych modeli z grupy 8s, a dokładnie jest to grupa porównywalna z Alivio/Deore. Dla informacji, zmierzone przeze mnie - grubość każdej z koronek, czy to w wolnobiegu 6s czy kasecie 8s, jest identyczna, dlatego też jest to dobre rozwiązanie, bo łańcuchy do tego systemu są śmiesznie tanie. Od chińczyków za 15zł (nie polecam :P), aż do łańcuchów Shimano (także CN HG50) oraz Srama serii PC 800 w cenie do 50zł.

Jeżeli chodzi o mnie, to zarówno w poziomce, jak i w pionowym krossie mam łańcuch na 9s, a to z prostych przyczyn. W poziomce mam faktycznie system 3x9, więc to oczywistość, natomiast w krossie mam korbę na system 9/10s, czyli na wąski łańcuch. Dlatego też pomijając, że z tyłu mam zaledwie 8 biegów, musiałem zastosować węższy łańcuch, aby w korbie wszystko grało.

yotomeczek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 54
Odp: Sprzętowe hity?
« Odpowiedź #52 dnia: Kwietnia 27, 2014, 12:26:48 pm »
Poczytałem troche o łańcuchach i zębatkach i jestem troche zniesmaczony. Ja rozumiem wszystko węższe bo 8 trybów... ale żeby taka żałosna trwałość tego była? Czytam i oczom nie wierzę - zalecana wymiana łańcucha co kilkaset kilometrów? Co trzy wymiany łańcucha wymiana kasety... Zgroza - czyli robi się to droga impreza...
Czy łańcuchy do rowerów bez wielobiegowych kaset (jeden bieg lub wiele w piaście) są "pancerne"?
Doczytałem że do kaset 6-8 biegowych wewnętrzna szerokość ogniw jest jednakowa 3/32" ale już szerokość zewnętrzna tych łańcuchów zawiera się w granicach 7,1-7,2mm (dla kaset 8 biegowych), 7,3-7,4 (dla 7 biegowyh) i 7,6-7,8mm dla sześciobiegowych.... Dla jednobiegowych rowerów (tylna kaseta) szerokość wewnętrzna łańcucha to już 1/8" czyli 33% więcej niż dla wielobiegowych...
Ponieważ do poziomki trzeba kupić 3 łańcuchy - to oczywiście chcę coś o najlepszym stosunku cena/jakość - czy najtralsze za dane pieniądze. Rozumiem, że im mniej się wyciąga łańcuch tym wolniej zużywają się kasety i zębatki przednie?

Dochodzę do konkretu - jeżeli warto kupić łąńcuch klasy HG50 to jaki konkretnie? TAYA TB-600 (dobra cena ok 20pln) albo TAYA OCTO? Wippermann a tym bardziej Rohloff zdecydowanie za drogie... o KMC opinie są różne... czy jednak Shimano?

Jeszcze pytanko o manetki :) - jakie są najwygodniejsze w poziomie? te obrotowe czy pod kciuk? Na pionie obrotowa sprawdza się nieźle, chociaż czasem zdarza mi się nieco ją przekręcić niechcący kiedy mocniej zapieram się o kierownicę (hamowanie czy jakiś podrzut kołem czy też zabujam stojąc  na pedałach).

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Sprzętowe hity?
« Odpowiedź #53 dnia: Kwietnia 27, 2014, 03:59:07 pm »
No nie przesadzajmy, ze raz w miesiącu wymieniam ła?cuch.  BUrZA ma od nowości, ponad 15tyś km, M5 z 10 tyś zrobione, wcześniej nie wiem ile poprzedni właściciel. W poziomych rowerach na pedałach nie stajemy, więc łańcuch nie przeskakuje.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


dziantek

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 308
Odp: Sprzętowe hity?
« Odpowiedź #54 dnia: Kwietnia 27, 2014, 04:28:48 pm »
A czy poziome rowery nie słyną z tego, że możemy wycisnąć większą siłę w pedały będąc zapartym o fotel, niż polegać wyłącznie na sile grawitacji i masie rowerzysty? Bo jeśli tak, to tendencja do przeskakiwania wyrobinego łańcucha na kasecie powinna być wyrażniejsza właśnie w rowerach poziomych...czy nie?

Majsterkowicz

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 423
Odp: Sprzętowe hity?
« Odpowiedź #55 dnia: Kwietnia 27, 2014, 05:23:09 pm »
Panowie, małe sprostowanie ode mnie...

To co czytamy na internecie, zalecenia i te sprawy, to tylko i wyłącznie zalecenia zarówno producentów jak i wnioski bardziej zaawansowanych kolarzy. Ze zmianą łańcucha co powiedzmy 500km się jak najbardziej zgodzę, jednak wymagane to jest przy intensywnej jeździe i to na dodatek przy zastosowaniu JEDNEGO łańcucha w napędzie.
W poziomce stosujemy co najmniej dwa, a nawet i  łańcuchy, co trzykrotnie może zwiększyć dystans do kolejnej wymiany, ale... Jeszcze jedną, dodatkową wzmianką jest to, że nie każdy na poziomce jeździ wyczynowo, czyli ciśnie ile nogi mają mocy. Większość preferuje łagodną, spokojną jazdę i delektowanie się krajobrazami, co jeszcze bardziej wpływa na żywotność łańcucha.
A nawiązując do samej wymiany. Właśnie - wymiana kojarzy nam się z procedurą następującą: kupujemy nowy przedmiot, demontujemy stary, na jego miejsce wskakuje nowy, a stary do kosza. Tutaj nie ma tej strasznej zasady. Cykliczna wymiana łańcucha ma za zadanie ujednolicić zużycie wszystkich elementów napędu, począwszy od zębatek korby, a skończwszy na wspominanym łańcuchu. Z racji tego, że łańcuch spełnia rolę pośrednika między kręcącą się korbą, a tylnymi zębatkami - narażony jest na największe zużycie, stąd też, zalecana jest jego wymiana co pewien okres czasu. Zaleca się, aby w sezonie użyć trzech łańcuchów (najlepiej je ponumerować), a rozpoczynający się sezon przeprowadzić w takim samym stylu, co poprzedni. Takie działanie ma zapewnić jak najbardziej równomierne zużycie się wszystkich elementów napędu, a tym samym możliwość uzyskania maksymalnego przebiegu na jednym komplecie napędu.

Jak już wspomnieli koledzy hansglopke i dziantek, łańcuch w poziomce tak szybko się nie zużywa, z racji jego długości oraz ograniczonych sił, jakie musi on przenosić (brak możliwości napięcia go przez korbę, stając całą masą na jeden z pedałów).

Dlatego podsumowując. Jeżeli chcesz zastosować w swoim rowerze napęd 8-mio biegowy z tyłu, zakup dowolny łańcuch na zakres 6-8 biegów, a na pewno będzie Ci to współpracowało (masz moją gwarancję) niemniej, im wyższy model łańcucha wybierzesz, tym możesz oczekiwać wyższej kultury pracy napędu. Aha, z racji mnogości firm, szczególnie tych 'tańszych' jak np. KMC, nie zwracaj uwagi na produkty tych firm. Ja do krossa zakupiłem łańcuch Z9200 (9s) i po niecałej połowie sezonu byłem zmuszony kupić łańcuch ze stajni Shimano. Zysk około 15 zł okazał się 35-cio złotową stratą :P W swojej poziomce mam 338 ogniwa łańcucha HG-53 i jestem z niego bardzo zadowolony. Porównywalną jakość oferuje SRAM, lecz w wyższej cenie. A gdy szukasz czegoś z naprawdę wyższej półki, zajrzyj do firmy Wipperman, tam już zostawia się grubą kasę, za faktycznie dobry sprzęt ;)

Co do manetek, ja preferuję Revo-Shift, czyli klasyczne manetki dźwigniowe. Wybieram je z racji precyzji działania oraz zastosowania metalowych elementów na główne części odpowiadające za zmiany oraz utrzymywanie odpowiednich biegów. Nadają się one jedynie tam, gdzie znajduje się również optymalny dostęp do każdej z dźwigni, w przeciwnym razie nie mają najmniejszego sensu.
Gdy chcesz zastosować u siebie USS (czyli podsiodłową kierownicę), bezwzględnie mogę polecić manetki obrotowe, zarówno formy SRAM jak i Shimano. Znajomy ma takowe i operuje się nimi bez problemu.

W razie wątpliwości, pytaj śmiało, postaramy się pomóc ;)

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Sprzętowe hity?
« Odpowiedź #56 dnia: Kwietnia 27, 2014, 05:33:09 pm »
Ja mam podobną na sztycy od kierownicy. Oczywiście nie tak wycezylowaną.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


live_evil

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1297
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Sprzętowe hity?
« Odpowiedź #57 dnia: Kwietnia 27, 2014, 05:33:36 pm »
Co do manetek, ja preferuję Revo-Shift, czyli klasyczne manetki dźwigniowe.
Revo-Shift to manetka obrotowa, może miałeś na myśli Rapid-Fire?

Majsterkowicz

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 423
Odp: Sprzętowe hity?
« Odpowiedź #58 dnia: Kwietnia 27, 2014, 05:48:37 pm »
Co do manetek, ja preferuję Revo-Shift, czyli klasyczne manetki dźwigniowe.
Revo-Shift to manetka obrotowa, może miałeś na myśli Rapid-Fire?
Ah tak tak... Myślę jedno, mówię drugie ;)
Ja używam tych, Rapid Fire ;)

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: Sprzętowe hity?
« Odpowiedź #59 dnia: Kwietnia 27, 2014, 10:51:24 pm »
ja używam revo shiftów obrotowych pod 3x8, z 7 biegu, ma obroty nadgarstka i mam 1 z tyłu, zajmują mało miejsca a do tego służy u mnie to za grip, dałem 35z k/kpl