Autor Wątek: Sidecar - własności jezdne  (Przeczytany 9737 razy)

noisue

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 97
Sidecar - własności jezdne
« dnia: Lipca 19, 2013, 08:37:46 am »
Witam,
Ostatnio pokusiłem się o wykonanie wózka bocznego do roweru. Zdjęcia poniżej.





Wózek zrobiony jest z profili 30x18mm, przyspawane widełki do prowadzenia koła. Góra wykonana ze sklejki 10mm. W środku fotelik samochodowy z możliwością jego odczepienia gdyby trzeba było coś przewieźć. Planuje jeszcze wykonać stelaż podobny jak w namiotach z możliwością założenia osłony antyrobalowej lub przeciwdeszczowej.
Po pierwszych jazdach nasuwa mi się pytanie do osób które jeździły z podobnym wóżkiem. Podczas ruszania lub przy małych prędkościach mam problem z kierowaniem roweru. Ma on tendencje do pogłębiania zakrętu. Gdy już skręcam ciężko jest odbić na wprost, rower pogłębia pochylenie i muszę się zatrzymać, wyprostować rower i ruszyć od początku. Jest to trochę problematyczne, bo czasami dzieje sie tak kilkukrotnie podczas ruszenia, co trwa trochę. I już widzę miny zadowolonych kierowców których w sposób "celowy" opóźniam podczas ruszenia np spod świateł. Czy ktoś miał podobne problemy podczas jazdy z wózkiem bocznym?

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Sidecar - własności jezdne
« Odpowiedź #1 dnia: Lipca 19, 2013, 12:31:31 pm »
Wiesz noisue: dużo nas z sidecarami nie ma :D
Mój też strasznie ciężko manewruje przy małych prędkościach a podczas przepychania po parkingu w szczególności. Trzeba się mocno szarpać i narzucać tyłem roweru ale to dotyczy wymuszenia skrętu. Jechanie na wprost /pchanie zestawu na wprost jest w miarę dobre. Przy szybkiej jeździe, jest dużo lepiej i w zasadzie nic nie czuć na kierownicy ani podczas skręcania ani podczas jazdy na wprost.
Czy masz możliwość pochylania roweru w zakręcie względem wózka?
Jak jest czepiany?
Qrde, muszę zrobić sesję zdjęciową.......
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 535
Odp: Sidecar - własności jezdne
« Odpowiedź #2 dnia: Lipca 20, 2013, 09:01:42 pm »
A może problem dałoby się rozwiązać pochylając koło sidecara? Takie wysnówam spostrzeżenie z ustawienia kół trajek i wózków inwalidzkich w wersji sportowej.
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'

noisue

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 97
Odp: Sidecar - własności jezdne
« Odpowiedź #3 dnia: Lipca 20, 2013, 09:29:22 pm »
Rower może się pochylać względem wózka.
Poniżej szczególy mocowania:


Jestem w kropce, bo na chwilę obecną nie czuje się bezpiecznie by poruszać się taki zaprzęgiem po ulicach.

dziantek

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 308
Odp: Sidecar - własności jezdne
« Odpowiedź #4 dnia: Lipca 20, 2013, 10:11:54 pm »
Przymocuj wozek na sztywno, jak w motocyklach - problem zniknie. Ewentualnie zorganizuj pochylanie kola wozka, ale w ukladzie rownolegloboku jak trojkolowce linujace/tiltujace. Pochylenie kola wozka jak proponuje Tef niczego nie zmieni w mojej opinii.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Sidecar - własności jezdne
« Odpowiedź #5 dnia: Lipca 20, 2013, 11:25:44 pm »
Dziantek: wręcz przeciwnie, rower musi się pochylać w zakrętach, więc wózek nie może być na sztywno, układ równoległoboku nie jest potrzebny, wystarcza taki układ jak mamy. Myślę, że to kwestia masy wózka lub geometrii roweru. Noisue masz cruza - tu może być problem - masz nierównomierne obciążenie i ci skręca koło, co powoduje problemy z ruszaniem.
Ja u siebie nie zaobserwowałem złego zachowania się zestawu przy ruszaniu, kłopot jest tylko przy przepychaniu zestawu - duży promień skrętu powoduje konieczność dopychania wózka co przy jego masie i przy masie P8 jest kłopotliwe. Będziesz na Zlocie?
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

noisue

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 97
Odp: Sidecar - własności jezdne
« Odpowiedź #6 dnia: Lipca 21, 2013, 08:10:17 pm »
Na zlocie chciałbym być, i teraz kwestia opanowania wózka, jeżeli do tego czasu nauczę się jakoś jeździć tym czołgiem to przyjade całym zestawem wraz z córką, a jeżeli nie dam rady to będę sam.
Zostaje jeszcze jedna opcja, czyli wózek boczny na dwóch kołach, tylko nie przemawia to do mnie.

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Sidecar - własności jezdne
« Odpowiedź #7 dnia: Lipca 21, 2013, 10:11:20 pm »
Podczas ruszania lub przy małych prędkościach mam problem z kierowaniem roweru. Ma on tendencje do pogłębiania zakrętu. Gdy już skręcam ciężko jest odbić na wprost, rower pogłębia pochylenie i muszę się zatrzymać, wyprostować rower i ruszyć od początku. Jest to trochę problematyczne, bo czasami dzieje sie tak kilkukrotnie podczas ruszenia, co trwa trochę.
Świetnie! Masz okazję do nauczenia się używania świadomie przeciwskrętu. Czy w oba kierunki rower z wózkiem jest nadsterowny przy malej prędkości? Jak jest bez wózka? Jak wszystko zachowuje się przy dużych prędkościach ( powyżej 25km/h) na prostej i ostrych skrętach (duże złożenie). Konstrukcja twojego roweru nie jest Twoim sprzymierzeńcem  ;)

Jak często jeździsz rożnymi rowerami, motorkami? Jak długo uczyłeś się jeździć poziomką?

Popatrz też na geometrię kół, poszukaj też temacie wózków bocznych motocyklowych. Jeśli mi dobrze pamięć świta to przy junaku zalecali dokręcić stery kierownicy (większy opór-amortyzator cierne), koło w wózku nie miało zbieżności 0. Ale to trzeba zweryfikować.



I już widzę miny zadowolonych kierowców których w sposób "celowy" opóźniam podczas ruszenia np spod świateł.
Nigdy się nimi nie przejmuj.


A ja już widzę zastosowanie towarowe takiej doczepki, czy nawet uniwersalną konstrukcję tego typu, oczywiście towarową. Cholera, jo jest nawet łatwiejsze od przyczepki :D
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Sidecar - własności jezdne
« Odpowiedź #8 dnia: Lipca 21, 2013, 10:30:37 pm »
Neverhood: ja swoim zestawem jeżdżę po zakupy do supermarketu - ~25kg zakupów da się przewieść, potem zaczynam się bać o rower i widelec przy hamowaniu. Poza tym, w moim przy takim obciążeniu mało brakuje i zaczne szorować podłogą sidecar'a po spowalniaczach - zawieszenie siada.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

noisue

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 97
Odp: Sidecar - własności jezdne
« Odpowiedź #9 dnia: Lipca 22, 2013, 08:37:09 am »
Zastanawiam się jeszcze czy nie zmienić trochę geometrii. Poniżej rysunek z zaznaczonym stanem aktualnym oraz propozycją zmian.


Może zmienić mocowania tak by było one symetryczne względem osi kół i przenieść fotelik również do tyłu by pokrywał się z osiami kół. Może ze względu na to, że środek ciężkości jest przed kołami, wózek ma tendencje do większego obciążania roweru powodując jego przechyły przy małych prędkościach? Franc czy mógłbyś pokazać geometrie swojego wózka?

Co do towarowego zastosowania, to jest ono przewidziane, wystraczy wyjąć fotelik który nie jest mocowany na stałe.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Sidecar - własności jezdne
« Odpowiedź #10 dnia: Lipca 22, 2013, 09:47:53 am »
U mnie mocowanie jest w osi roweru, mniej-więcej w połowie długości ramy, środek ciężkości pasażerki wypada na ~wysokości osi koła wózka, dyszel - pod siedzeniem wózka.
Ogólny widok na całość:

Szczegóły mocowania wózka do roweru

Zbliżenie na wahacz koła i jego położenie względem fotela

Zbliżenie na mocowanie dyszla i osi obrotu wahacza od spodu siedziska


Cały album: https://plus.google.com/photos/105277250576881179178/albums/5903177945627185697
« Ostatnia zmiana: Lipca 22, 2013, 10:03:27 am wysłana przez Franc »
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Mihaj

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 1
Odp: Sidecar - własności jezdne
« Odpowiedź #11 dnia: Lipca 24, 2013, 09:26:33 am »
Zastanawiam się jeszcze czy nie zmienić trochę geometrii. Poniżej rysunek z zaznaczonym stanem aktualnym oraz propozycją zmian.


Może zmienić mocowania tak by było one symetryczne względem osi kół i przenieść fotelik również do tyłu by pokrywał się z osiami kół. Może ze względu na to, że środek ciężkości jest przed kołami, wózek ma tendencje do większego obciążania roweru powodując jego przechyły przy małych prędkościach? Franc czy mógłbyś pokazać geometrie swojego wózka?

Co do towarowego zastosowania, to jest ono przewidziane, wystraczy wyjąć fotelik który nie jest mocowany na stałe.

Dzień dobry,
proponuję skorzystać z doświadczeń motocyklowych, w których wózki boczne mają oś koła wyprzedzającą oś tylnego koła motocykla. W takim układzie środek ciężkości wózka znajduje się bezpieczniej nad trójkątem stabilności wyznaczonym przez punkty podparcia = koła. Taki układ ma właśnie rower Franca. Dodatkową sprawą jest zbieżność koła wózka względem osi symetrii pojazdu. Można tym łatwo pomajstrować i zobaczyć co daje zmiana o 1-2 mm.
Michał

noisue

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 97
Odp: Sidecar - własności jezdne
« Odpowiedź #12 dnia: Lipca 30, 2013, 06:42:08 am »
Franc czy mógłbyś podać jak szeroki jest twój zestaw np.: wymiar od osi roweru do osi koła przyczepka + szerokość roweru. Oraz jakie wymiary ma sama przestrzeń osobowo bagażowa. U mnie rower ma około 50cm szerokości, przyczepka to około 80 cm, także całkowita szerokość ponad metr. Jak to wygląda u Ciebie?

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Sidecar - własności jezdne
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpnia 01, 2013, 06:29:11 pm »
Jak wrócę z urlopu to pomierzę.

szerokość "gondoli" (siedziska) - 350mm
odległość osi koła wózka od osi roweru - 740mm
szerokość całkowita od osi roweru - 800mm
szerokość roweru ~460mm
szerokość zestawu ~ 1030mm

długość gondoli - 950mm
materiał sklejka 4, 6.5 i 12mm (może są też kawałki 9mm)
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 07, 2013, 11:01:27 pm wysłana przez Franc »
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800