Autor Wątek: Moc na rowerze poziomym i pionowym  (Przeczytany 27625 razy)

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Moc na rowerze poziomym i pionowym
« Odpowiedź #30 dnia: Maja 27, 2013, 10:16:47 am »
A opisując w bikestats każdą wycieczkę / trening mamy cały praktyczny przekrój średnich
Trochę mnie nie zrozumiałeś.
Bardziej mi chodzi o porównywanie CUDZYCH wyników do SWOICH. TY jeździsz po podobnych trasach, które mogą się mieć nijak do CUDZYCH. Statystycznie TWOJE trasy mają ten sam poziom trudności i możesz na tych wynikach polegać. A tak nawet nie wiadomo, czy porównujesz się z prawdziwymi wynikami, czy z CUDZYMI "polukrowanymi".

Faktycznie.. jakby były szerokie mechanizmy filtrowania, to miałoby sens. Jednak mimo wszystko w BS brakuje paru "atrybutów" wycieczki: jakości nawierzchni, zjawisk pogodowych, liczby startów, itd, itp. Ale obawiam się, że po prostu nikt tego by nie wpisywał..

storm

  • Gość
Odp: Moc na rowerze poziomym i pionowym
« Odpowiedź #31 dnia: Maja 27, 2013, 11:19:47 am »
Panowie nie bierzecie pod uwagę bardzo ważnej rzeczy w owym BSie.
Załóżmy, że mamy 5 wyników:
100km w czasie 5 godzin - AVG 20km/h
120 km w czasie 5:10
30km w czasie 1 godziny
2km w czasie 12 minuty
1km w czasie 7 minut.

Jak liczy BikeStats średnią z tych wyników? Ależ to proste :D Bierze wszystkie średnie i dzieli je przez ilość wyników. Zatem wychodzi, że chociaż na długich trasach mamy średnie bardzo wysokie, to ogólnie nasza średnia idzie w dół, właśnie ze względu na te małe odległości, kiedy jechaliśmy wolno. Np testując rower.
Dlatego nie ma co patrzeć na średnie. Są one takie jakie są, czyli podnoszą gulę wysoko, ale nic nie znaczą.

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Moc na rowerze poziomym i pionowym
« Odpowiedź #32 dnia: Maja 27, 2013, 11:48:00 am »
Trochę mnie nie zrozumiałeś.
Bardziej mi chodzi o porównywanie CUDZYCH wyników do SWOICH. TY jeździsz po podobnych trasach, które mogą się mieć nijak do CUDZYCH. Statystycznie TWOJE trasy mają ten sam poziom trudności i możesz na tych wynikach polegać.
Ja patrze na to jeszcze inaczej - przez porównanie grupy poziomych z BS jako rowerów z innymi typami rowerów na BS i ich osiągami. A z tego co zaobserwowałem osiągi poziomek z BS łącznie z moimi pod względem średnich są bliżej do osiągów mtb ( przekrój 24-27 avg) niż szos ( 25-30+ avg). 

A tak nawet nie wiadomo, czy porównujesz się z prawdziwymi wynikami, czy z CUDZYMI "polukrowanymi".
Prawda, ale zakładam ze nikt się nie napina i wyniki nie są podrasowane. Zresztą jak mówię patrze na wyniki poziomych jako grupy rowerów i rowerzystów.

Faktycznie.. jakby były szerokie mechanizmy filtrowania, to miałoby sens. Jednak mimo wszystko w BS brakuje paru "atrybutów" wycieczki: jakości nawierzchni, zjawisk pogodowych, liczby startów, itd, itp. Ale obawiam się, że po prostu nikt tego by nie wpisywał..
Już parokrotnie pisałem - według mnie najlepszym (najbardziej obiektywnym) sprawdzianem są starty w zawodach i potem porównanie wyników.

Kuba2

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 72
Odp: Moc na rowerze poziomym i pionowym
« Odpowiedź #33 dnia: Czerwca 02, 2013, 10:45:31 pm »
Panowie, czytając całą dyskusje mam wrażenie że mylimy efektywność całego układu rowerzysta i rower od pytania zadanego przez autora a zatem jaka jest bezwzględna moc generowana na poziomce??
ponieważ ostatnio dużo sie interesuję alternatywnymi szkołami nauki pływania wypływa  ;) z tych poszukiwań ciekawy wniosek: prędkość pływania zależy od RÓŻNICY między mocą generowaną a OPORAMI ruchu. nie ten kto silniejszy pływa szybciej ale ten bardziej opływowy  ;D. czyli nawet jeśli moc na poziomce jest mniejsza (prawdopodobnie) to z powodu wyraźnie mniejszych oporów powietrza to prędkość i tak jest większa niż w pionie. Aby rzeczywiście to porównać należy postawić tego samego jeźdzca na rolkach oporowych na rowerze pionowym i poziomym zadając takie samo obciążenie, prędkość i czas testu. Używając pulsometru w łatwy sposób dowiemy się kiedy zużył więcej energii...

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Moc na rowerze poziomym i pionowym
« Odpowiedź #34 dnia: Czerwca 02, 2013, 11:02:41 pm »
Potrafię jechać ze średnią 33km/h przez pierwsze 4km dalej, by utrzymać tą szybkość to musiałbym odchudzić rower, odmłodnieć z jakieś 15lat i zdobyć dobre dopalacze , no to wtedy Amstrong mógłby mi plecy oglądać. A tak na serio, to szybkość tak duża na co komu po co, kiedy się w zawodach nie startuje?:)

Jeśli napisałeś o rowerze poziomym, to jestem w szoku... Rower poziomy to dla mnie kwintesencja prędkości jak i (możliwie największej jak na rower) wygody..

Ja na moim rowerku coś w stylu szosowym staram się dawać z siebie 100% (w ubiegłym sezonie nikt mnie nie wyprzedził- tak, jestem z siebie dumny^^- chociaż jeden dziadek na kolarce dał mi cholernie popalić, a chwila, gdy skręcił w jakąś boczną alejkę była najprzyjemniejszą z całego tygodnia :D)
Staram się utrzymywać średnią prędkość: nie wieje 30 km/h, wieje 20-25km/h.

Spodziewałem się, że gdy wsiądę na swoją pierwszą poziomkę wyniki uda mi się utrzymać niezależnie od pogody w okolicach 30 km/h, teraz jednak przekopałeś mnie po nabiale... ;)

 http://www.youtube.com/watch?v=dPuBm3pcPoY
Chcę kiedyś tak powiedzieć po zatrzymaniu przez policję na mojej (przyszłej) poziomce :D
    Old spice nie martw się spokojnie w wiatr i po górkach dasz radę 30 dziś w wietrzną pogodę w jedna strone z wiatrem drugą pod wiatr i     http://www.endomondo.com/workouts/197903824/8353692 endomondo pokazuje 46km ale według licznika i znaków drogowych jest 50 na żelaznej poziomce z podwójną amortyzacją i dmuchanym fotelem czyli wszystkim co najgorsze. Średnia ponad 28 według licznika 30z kawałkiem Do tego w tym roku przejechane może z 600 km  A jak założysz koła od  swojej kolarzówki to i więcej wyciągniesz
« Ostatnia zmiana: Czerwca 02, 2013, 11:17:04 pm wysłana przez tomek70 »

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Moc na rowerze poziomym i pionowym
« Odpowiedź #35 dnia: Czerwca 05, 2013, 04:43:07 pm »
to z powodu wyraźnie mniejszych oporów powietrza to prędkość i tak jest większa niż w pionie.
Tak trochę masz racji. CX umożliwi uzyskanie większej prędkości przy pomocy mniejszej siły. Ale nie zmieni wyniku.. w sytuacji jak zaatakuje Cię ostry szoszon jadący na 350W.. Twoje 150W pozostanie w chmurze pyłu i łez.. Nawet jakbyś sprężył się i oddał maksa (np. 300W), to utrzymasz się gostkowi na kole przez 30s.. a potem wracasz do swojej chmury rozpaczy (bo depczesz po beztlenie).

storm

  • Gość
Odp: Moc na rowerze poziomym i pionowym
« Odpowiedź #36 dnia: Czerwca 06, 2013, 11:01:49 am »
To jeszcze ja dopiszę coś dziwnego co mnie spotkało wczoraj. Mianowicie, jako że planowałem i planuje mały maratonikw Nieporęcie to sobie załatwiłemw olne no i wczoraj jechałem ostatni dzień przed owym wydarzeniem pozałatwiać kilka rzeczy w mieście. Wracając już mi się kompletnie nie chciało kręcić, więc postanowiłem zmniejszyć sobie HR do minimum. I co ciekawe:
- 135 HR standardowe kręcenie przy 27 km/h na 6 biegu, kadencja >80
- 122 HR niestandardowe kręcenie z kadencją poniżej normalnej z V około 25-26km/h na 7 biegu
- 110-115 HR przy 60-65 RPM kadencji, z V rzędu 27 km/h
Dosyć interesujące. Wygląda na to, że o ile wyższa kadencja odciąża stawy to jednak powoduje większe zużycie tlenu i większy HR?
Oczywiście przy tych 60-65 RPM to kolanka powinny mieć dosyć, ale... ja NIE naciskałem na pedały. Mój organizm "sam sobie" ustawił kadencję i trzymała taką prędkość mimo braku siły.

Pytanie - skąd wziąć jeszcze większego powera? Trening?
O chmurce rozpaczy prosze mi więcej nie pisać, bo takową zaliczyłem w ciągu 2 ostatnich zlotów "bawiąc się" z szoszonkami i... chcę się jej pozbyć :]

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Moc na rowerze poziomym i pionowym
« Odpowiedź #37 dnia: Czerwca 06, 2013, 06:22:06 pm »
Na kadencje i moc ogromny wpływa ma  pozycja na poziomce oparcie fotelika i wysokość suportu. Ostatnio przerabiałem rożne pozycje wyższa kadencję osiąga się bez problemu przy nisko położonym suporcie z kolei wysoko położony suport to mała kadencja i szybsze  zmęczenie. Dlatego idealnym rowerem do jeżdżenia i ścigania się po szosach byłby lekki rower ze zmienną geometrią  kołami szosowymi. Np  tak żeby pod górkę za pociągnięciem dźwigni ustawić siedzenie bardziej pionowo, z górki położyć na maxa położyć . Oglądałem ostatnio zdjęcia rowerku SAC a miał w nim 26 " koła opony na moje oko max 1,25 i do tego dynamo jak takim rowerem może konkurować z Szoszonami ? Niech ktoś z was wstawi sobie jeśli ma koła 26 i leciutkie felgi oponę kenda 26X 1" to chyba najcieńsza oponka na 26" koła i wtedy poczuje co to oznacza lekkie koło ja w swoim rowerku na takiej oponie a maiłem taka jedną wyprzedzałem skutery i przez pewien czas byłem w stanie prowadzić wierzcie lub nie koła oprócz aerodynamiki to podstawa załóżcie takie same koła jak ma szosowiec i wtedy porównujcie

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Moc na rowerze poziomym i pionowym
« Odpowiedź #38 dnia: Czerwca 06, 2013, 06:42:16 pm »
Storm, chyba wiesz, o czym myślę? Nieobeznanym podpowiem: Friel :) Musisz poprawić ekonomikę jazdy. Niska kadencja niestety jest synonimem niskiej mocy i niekoniecznie dużej wydajności.

Tomek, wg mnie koła to druga rzecz po "silniku". Albo raczej ciśnienie w nich i rodzaj bieżnika. Dlatego chętnie kupiłbym koła i szytki 20". 12-14atm jechałoby naprawdę pięknie :) (aż do pierwszej naprawdę dziurawej drogi :( )

Wspomniane przez Ciebie dynamo to już margines (w maratonie.. daleko za dostępnością batonów i płynów). Na 1000km może to dać różnicę prawie godziny (albo i dwóch jakby "wyduszać" je na maksa). Tak naprawdę.. większą stratę ma się na skutek wagi tegoż niż wynikającą z poboru prądu.

storm

  • Gość
Odp: Moc na rowerze poziomym i pionowym
« Odpowiedź #39 dnia: Czerwca 06, 2013, 06:50:12 pm »
@Tomek70 - to chyba nie jest tak do końca jak piszesz. Jeszcze miesiąc temu, przed KR moja kadencja dochodziła w porywach do 80. Z trudem zresztą. Zero pałeru, zero możliwością wyciągnięcia więcej mocy jakbym chciał, maksymalne prędkości na prostej, gładkiej i lekko pochylonej (we właściwym kierunku!) to 30 km/h. Miesiącpo, czyli wczoraj, będąc schatanym po 4 dniach dojazdów po 60km dziennie minimum do pracy i z powrotem, spokojnie mogę robić kadencję w okolicach 95 rpm, posiadany pałer pozwala na podjeżdżanie pod górkę na '4' biegu (przed i na KR tylko 1 i 3 bieg). I to wszystko mimo zmęczenia. Jak to możliwe? Po prostu wytrenowanie. Po prostu jadąc na KR byłem cholernie nieprzygotowany, i dlatego po kilkunastu pierwszych kilometrach zaczałem tracić dystans do zawodników, aż wreszcie zgubiłem się gdzieś za plecami Franca.

To jest po prostu kwestia odpowiedniego treningu. Sądzę tak, bo ja u siebie położenia fotelika nie zmieniałem w SLRze (Semi Low Racer Velogic), a mimo to mam już większą moc na nim i znacznie lepszą kadencję. A wdrapywania się pod górkę to nie jest już czarna rozpacz, tylko "o!? Górka. Super!" ;)

Co do opon się absolutnie zgadzam. Marathona 1.5" z tyłu zamieniłem na Kojaka i widać róznicę. Lepsze przyspieszenie, a to w mieście się szybko zwraca.
O zmiennej geometrii skrzyde... roweru też myślałem. Do zrobienia pewnie, ale skomplikowane i zwiększa niestety mniej lub bardziej wagę roweru. Stąd myślałem o posiadaniu 2 rowerów. Jednego bezkompromisowego na wyścigi i maratony - drugiego do miasta, turystyki.

P.S.
@Pająk - książka w drodze ;)
Opony można znaleźć na stronie polskiego producenta rowerów na "U". Są i takie co mają 0.90" 20". Niestety kosztują... :]

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Moc na rowerze poziomym i pionowym
« Odpowiedź #40 dnia: Czerwca 06, 2013, 08:54:27 pm »
Nie wiem ja osobiście zmieniałem geometrie nawet jednego dnia u mnie wystarczyło  to zrobić na amortyzatorze i przekładało się to znacząco na kadencję obejrzyjcie filmiki z rowerkiem lighting na you tube jak ma ustawiony fotelik pomijając wagę którą też jest niska.  Na dynamie jeździłem i ma ono spory opór także jak nie pracuje  jak pracuje jeszcze większy choć i tak jest lepsze od tego co trze o oponę :( . Z treningiem  to się zgadza

SAC

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 277
Odp: Moc na rowerze poziomym i pionowym
« Odpowiedź #41 dnia: Czerwca 06, 2013, 09:09:16 pm »
Dynamo, które mam, gdy jest włączone okrada mnie z 6W, wyłaczone bierze 1W, przy prędkosci około 25 km/h.
Z chęcią te Waty stracę, bo dzięki nim w nocy widzę bardzo dobrze i nie muszę sie troszczyć o to by zmieniać baterie.   

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Moc na rowerze poziomym i pionowym
« Odpowiedź #42 dnia: Czerwca 06, 2013, 10:04:40 pm »
felgi oponę kenda 26X 1" to chyba najcieńsza oponka na 26" koła
Już miał Cię poprawiać że najwęższa kenda na 26" to kwest 1.25 ale faktycznie kenda robi kontendera na 26" na 1.0 :
http://www.cyklotur.com/czesci/opony-detki/opony-rowerowe-26-cali-559/szosowe/p,kenda-kontender-k-196-26-x-1-0-60tpi-kenda,2837.html
Z wagą 280g za 44 zł to fajna oponka, ale nie jedyna w rozmiarze 1" - w hi racerze mam irc metro 2 widziałem też continental 26" x1.0 ale kosztowały coś koło 80-90zł za oponkę.

Btw. już parokrotnie pisałem że zdjęcie 10 gram z masy rotującej koła jest odczuwalne jak zdjęcie 40 gramów z każdej innej częsci roweru.

Z chęcią te Waty stracę, bo dzięki nim w nocy widzę bardzo dobrze i nie muszę sie troszczyć o to by zmieniać baterie.   
Czy ktoś z startujących też miał dynamo w piaście? Imho w jeździe turystycznej - fajna sprawa, w wyścigach - nie tędy droga. Szczególnie kiedy są na rynku tanie lekkie i wydajne prądowo akumulatorki 18650 i latarki do nich dedykowane.

storm

  • Gość
Odp: Moc na rowerze poziomym i pionowym
« Odpowiedź #43 dnia: Czerwca 07, 2013, 01:27:07 am »
@Tomek - jak zmieniłem geometrię poprzez podniesienie oparcia fotelika dosłownie o 1-2 cm do góry to mi pałer siadł. Tak duże są przyzwyczajenia ciała i mięśni do pracy w innych warunkach. Z tym możesz poradzić tylko poprzez trening w kilku różnych warunkach. Zatem taka zmiana na trasie zajmuje te kilka-naście sekund, a niekoniecznie musi od razu się przełozyć na korzystniejsze warunki do pracy nóg.
Co nie oznacza, że jestem przeciwnikiem takiego rozwiązania. Wręcz przeciwnie, zastanawiałem się nad czymś takim ze 3 lata temu już, ale w walce o lekkość i szybkość roweru wyszło na to, że póki co na nizinach zbyt często nie skorzystam z czegoś takiego, a skomplikowanie geometrii może potem przysporzyć kolejnych problem. Np z prowadzeniem łańcucha, dodatkowymi napinaczami etc.

@SAC - jeśli chodzi o latarkę to ja kiedyś kupiłem latarkę Bailong BL8600 Cree Q5, na 1 diodę w tym sklepie:
http://neolux.pl/ w Brwinowie. Po czym z tą latarką wracałem potem do domu przez ciemne drogi, zero latarni itede. I powiem tak: gdybym tej latarki nie kupił - chyba bym wracał po omacku. A tak swobodnie się poruszałem 25 km/h po drodze, a jadący z przeciwka kierowcy wyłączali światła drogowe ;) Nie jest to super hi-fi sprzęt, ale jak na drogi oświetlone spokojnie daje radę, jak jadę poboczem dk2 to widzę wszystko co mam przed sobą. I waży aż/tylko 200 gramów. Na trybie max bakteria starcza na 1.5h świecenia. Jeśli dodam do tego zapasową baterię 70 gramów (mam 2 zapasowe) to świat i ludzie. Wreszcie taka cree na kasku działa cały czas, nie tylko wtedy jak jadę. Łatwo mogę ją też skierować gdzieś w bok.
/to nie miała być reklama, ale... no cóż IMHO warto. ;) /

Wreszcie nie wiadomo tak naprawdę ile kosztuje wyprodukowanie tych 6W na świecenie. Czy faktycznie te 6W z obrotów koła, czy tarcie jest większe i jest to 10W? Bo o ile na początku jazdy mamy pałeru ile się da, to na koniec widać na śladzie GPSa jaki pokazałeś SAC, że tej mocy ewidentnie brakuje :] A dynama z koła nie wyjmiesz, za to latarę możesz komuś oddać czy wywalić w krzaki nawet... ;)

SAC

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 277
Odp: Moc na rowerze poziomym i pionowym
« Odpowiedź #44 dnia: Czerwca 07, 2013, 10:50:09 am »
@Yin @Storm
O dynamie i świetle na BBTour odpowiadam tam:
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=2022.msg29017#msg29017