Autor Wątek: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)  (Przeczytany 16479 razy)

kensei

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 6
Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« dnia: Maja 07, 2013, 07:48:21 pm »
Witajcie,

Nie będę ukrywał, poziomki to dla mnie totalna abstrakcja...jeszcze nie miałem okazji spróbować na nich pojeździć ale bardzo idea takiego roweru do mnie przemawia. Od wielu lat jeżdżę zarówno na góralu jak i na szosowym rowerze i pomysł wyluzowanej i szybkiej jazdy bez bolącego karku i poobijanych klejnotów wygląda świetnie.

Niestety w Polsce nie znam żadnego sklepu, który pozwalałby przymierzyć się do poziomego roweru, ba! może nawet spróbować na takim pojechać :( (tu obowiązuje znana miłośnikom motocykli karteczka z większości salonów "prosimy nie siadać" :)).

Stąd moje pytanie: czy w okolicach Łomianek (lub szerzej) Wawy jest może ktoś, kto dysponuje poziomką najbardziej zbliżoną do stylu low-racer (coś takiego mi się marzy) i pozwoliłby mi spróbować takiej jazdy?

Wiem, że to co mogę zaoferować w zamian (czyli jazdę na tym http://www.ibiscycles.com/bikes/mojo_sl/ lub lekkiej kolarce na Ultegrze) na tym forum nie ma większej wartości ale w ramach udostępnienia na zasadzie wzajemności swojego pojazdu nie mam jak na razie innego pomysłu. Nie wiem jak sprawdzić, czy te poziomki są dla mnie nie wydając od razu kilka tysięcy na rower (od razu zaznaczę, że ze mnie jest d...a nie majsterkowicz więc robienie samemu roweru nie bardzo wchodzi w grę...raczej zakup).

Czy ktoś jest skłonny pomóc?

Pozdrawiam,
Marcin

P.S. W okolicach Czosnowa śmiga taki starszy Pan na czymś co moje dzieci ochrzciły już pszczółką, co jest obudowanym rowerem poziomym ale nie udało mi się go jak dotąd zatrzymać...tak zasuwa po Rolniczej :)

reneva

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 122
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #1 dnia: Maja 07, 2013, 08:42:40 pm »
Witaj :)

Stąd moje pytanie: czy w okolicach Łomianek (lub szerzej) Wawy jest może ktoś, kto dysponuje poziomką najbardziej zbliżoną do stylu low-racer (coś takiego mi się marzy) i pozwoliłby mi spróbować takiej jazdy?

Warszawa, powiadasz? Pierwsze, co przychodzi mi do głowy, to temat tego wątku:
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1762.0

Czy coś jeszcze?...
O! Możesz wybrać się na Warszawską Masę Krytyczną. Na 99,9% znajdziesz tam przynajmniej jedną poziomkę. A czy właściciel się zgodzi? Trzeba sprawdzić osobiście ;)

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 07, 2013, 08:50:36 pm »
W Łomiankach nie masz chyba nic, na drugim brzegu Wisły masz Carbonbike (producent), choć ostatnio prawie nie robią rowerów poziomych tylko handbike, w Legionowie jest Gromanik (user), są [reklama=on]http://www.czescidopozioma.pl[reklama=off] (dystrybutor/użyszkodnik), jest Raffi (użyszkodnik), parę osób jest z Centrum, sporo w stronę Piaseczna, w Ożarowie jest Storm.
Producenci: to [reklama=on]http://www.velogic.pl[reklama=off], [reklama=on]http://www.velokraft.com[reklama=off], dystrybutor [reklama=on]http://www.cyklotur.com[reklama=off], zresztą te infotmacje przewijają się przez Forum.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

storm

  • Gość
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #3 dnia: Maja 07, 2013, 11:17:31 pm »
@Franc - ale Kensel szuka low racera... Nie wiem czy Raffiego rower można zaliczyć do tego typu pojazdów, wydaje mi się, że nie, bo ta klasa to <40 cm wysokości siedzenia fotelika. Ja na pewno odpadam, bo ja mam te 45cm, ale raz, że to za małe dla innych, a dwa, że w tej chwili nieuzyteczne.

Makenzen

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1243
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #4 dnia: Maja 08, 2013, 12:00:55 am »
Kensei, znajdź wśród użytkowników forum niejakiego Maćka70, on ma niskopodłogowy rower (w dniu pamiętnego "meczu, którego nie było" 16 października ub.r. na basenie narodowym jechał po szyję w wodzie ;)). W jego profilu jest podany mejl, pisz raczej na mejla, bo on tu chyba już nie zagląda.
Jeśli pod twoim tyłkiem jawi się rower poziomy... to wiedz, że coś się dzieje!!! :P

kensei

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 6
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #5 dnia: Maja 08, 2013, 06:17:12 am »
Bardzo dziękuję za podpowiedzi :)

Też myślałem o zlocie ale to dopiero pod koniec sierpnia  :(

Jeżeli chodzi o polskie firmy: Pan Mariusz z Velogica odpowiedział, że nie będzie już modelu Semi low-racer bo zastępuje go model Niuans (który z wyglądu zaczyna aspirować do roweru górskiego a nie low racera). Niestety po moim pytaniu o masę tego Niuansa na razie kontakt się urwał. Pan Kamil z Velokraft na pytanie o cennik nie odpowiedział. Pan Jarosław z carbonbike odpowiedział, że Jet jest robiony tylko na zamówienie (cena min. 8 tys.), do Cyklotouru jeszcze nie uderzałem :)...

Na chwilę obecną najtańsza opcja tego typu roweru to albo modyfikacja wspomnianego Niuansa (ale czytałem na forum, że sama rama tego roweru to ponad 5 kg...Semi low racer z pełnym rynsztunkiem ważył 16,5 kg...dla porównania low Baron Optimy ma ramę blisko o połowę lżejszą...tak wyczytałem :)) albo zakupu Performera low racera (cena w Niemczech 1330 Eur a wyposażenie bardzo przyzwoite i masa niecałe 12 kg).

Nie jestem specem od poziomek ale na zwykłych rowerach trochę pojeździłem i jest tak, że dla dużej prędkości najważniejsza jest niska masa (jeżeli nie ma się niskiej masy to nie osiągnie się takich prędkości przy których najważniejszym czynnikiem zamiast masy staje się aerodynamika)...i tutaj 16 kg rower wypada względnie słabo :(...zakładam, że genialnym wyborem byłby Velokraft VK2 ale chyba cena mnie zabije (ktoś zna ją może?).

Uderzam do Maćka70, jeżeli macie jeszcze jakiś pomysł to proszę dajcie znać. Dla mnie przymiarka to mus, bo mam 193 cm wzrostu i 96 cm długość nogi (xseam jak to poziomiści mierzą to ok. 119 cm).

Pozdrawiam,
Marcin

Makenzen

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1243
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #6 dnia: Maja 08, 2013, 06:29:51 am »
Uderzam do Maćka70, jeżeli macie jeszcze jakiś pomysł to proszę dajcie znać. Dla mnie przymiarka to mus, bo mam 193 cm wzrostu i 96 cm długość nogi

Uuuulala, no to Houston, mamy niewąski problem ;) Maciek ma 1,74 m wzrostu i nogi raczej krótkie, więc na jego rowerze będziesz miał kolana pod pachami ;)
Jeśli pod twoim tyłkiem jawi się rower poziomy... to wiedz, że coś się dzieje!!! :P

reneva

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 122
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #7 dnia: Maja 08, 2013, 08:16:43 am »
Nie jestem specem od poziomek ale na zwykłych rowerach trochę pojeździłem i jest tak, że dla dużej prędkości najważniejsza jest niska masa (jeżeli nie ma się niskiej masy to nie osiągnie się takich prędkości przy których najważniejszym czynnikiem zamiast masy staje się aerodynamika)...i tutaj 16 kg rower wypada względnie słabo :(...

Poziomki zawsze są trochę cięższe niż analogiczne rowery pionowe. A ich (potencjalnie) większa prędkość wynika z korzystniejszej aerodynamiki, na którą składają się mniejsza powierzchnia czołowa i (często, a szczególnie po montażu owiewek) lepszego współczynnika Cx.

Co ma masa do prędkości maksymalnej? Do głowy przychodzi mi tyle:
- Większa masa przy tej samej sile pogarsza przyspieszenie (II zasada dynamiki Newton'a), przez co w praktyce (np. ruchu miejskim) można mieć problemy z osiąganiem imponujących prędkości.
- Większa masa oznacza więcej kilogramów do wciągania pod górkę. Jeżeli na swojej stałej trasie masz dużo podjazdów, to prędkość średnia naturalnie będzie niższa. Domyślam się też (na razie jestem tylko teoretykiem ;) ), że problemem mogłoby być odpływanie krwi z nóg, tym bardziej odczuwalne, im bardziej "leżąca" pozycja (patrz low-racer), dodatkowo redukując moc przenoszoną na pedały. Ale na Mazowszu górki to raczej nie problem.
- Większa masa oznacza większe ugięcie opon, a w konsekwencji większe opory toczenia. To jednak można niwelować przez zwiększenie ciśnienia, szczególnie w przypadku, gdy masa jest zwiększona "tylko" o te parę kilogramów (co, po uwzględnieniu masy rowerzysty, jest przyrostem stosunkowo niewielkim).

Tak więc z tą bezwzględną zależnością Vmax od masy to nie do końca prawda. Niemniej jednak niska masa roweru zawsze jest w cenie, i to dosłownie :D

Na koniec wywodu krótki filmik z wyścigu torowego poziomki low-racer bez owiewek i dwu- lub trzykrotnie cięższego velomobilu (masy rowerzystów - nieznane):
https://www.youtube.com/watch?v=swoy6wOQIXk

Pan Jarosław z carbonbike odpowiedział, że Jet jest robiony tylko na zamówienie (...)

Jeżeli chcesz kupić pozioma, to powinieneś oswoić się z tym wyrażeniem ;) To nie są rowery robione w milionach sztuk, tylko właśnie na zamówienie, a standardowy czas jego realizacji wynosi 4 tygodnie. Jedyną alternatywą jest szukanie używek lub dorwanie już przygotowanej poziomki u producenta, jak np. tutaj: http://www.azub.eu/CZ/bikes-on-stock/ lub poprzez wysłanie zapytania o dostępność takowej.

Ma to jednak również pewną zaletę - możesz zamówić swojego pozioma z takim osprzętem, jaki tylko sobie wymarzysz :)

Też myślałem o zlocie ale to dopiero pod koniec sierpnia  :(

Nie zapominaj o WMK. Każdy ostatni piątek miesiąca, o 18:00, na pl. Zamkowym. Jak pojawisz się wcześniej i trafisz na czyjś dobry humor, to może będziesz mieć okazję spróbować jeżdżenia w normalnej pozycji ;)

Dla mnie przymiarka to mus, bo mam 193 cm wzrostu i 96 cm długość nogi (xseam jak to poziomiści mierzą to ok. 119 cm).

Oj... Jest to na tyle dużo, że przed złożeniem zamówienia będziesz musiał się upewnić (choćby nawet i przez skrobnięcie specjalnego maila), że dana rama/model nie będzie dla Ciebie za mała. Np. Niuans Velogic'a można dostosować do X-seam pomiędzy 100 a 118cm (źródło: http://czescidopozioma.pl/velogic/253-niuans.html).
« Ostatnia zmiana: Maja 08, 2013, 08:38:27 am wysłana przez reneva »

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 08, 2013, 08:35:16 am »
VK2 to min 2000euro, NoCom - 2500euro
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

storm

  • Gość
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #9 dnia: Maja 08, 2013, 09:31:34 am »
Bardzo dziękuję za podpowiedzi :)
Też myślałem o zlocie ale to dopiero pod koniec sierpnia  :(

Albo najbliższa Warszawska Masa Krytyczna, na której w lecie jest sporo poziomek (jak na warunki polskie). Zawsze można przyjechać, przejechać się z masą i porozmawiać z nami, poziomkowiczami. ;)

Na chwilę obecną najtańsza opcja tego typu roweru to albo modyfikacja wspomnianego Niuansa (ale czytałem na forum, że sama rama tego roweru to ponad 5 kg...Semi low racer z pełnym rynsztunkiem ważył 16,5 kg...dla porównania low Baron Optimy ma ramę blisko o połowę lżejszą...tak wyczytałem :)) albo zakupu Performera low racera (cena w Niemczech 1330 Eur a wyposażenie bardzo przyzwoite i masa niecałe 12 kg).

Przeżyjesz!
Ja zaczynałem od STALOWEGO SWB, który wazył 20kg (słownie: dwadzieścia!) kilogramów, a w początkowej wersji Mk.I ważył 22kg. I wyciągąłem na nim tyle co i dzisiaj.


Nie jestem specem od poziomek ale na zwykłych rowerach trochę pojeździłem i jest tak, że dla dużej prędkości najważniejsza jest niska masa (jeżeli nie ma się niskiej masy to nie osiągnie się takich prędkości przy których najważniejszym czynnikiem zamiast masy staje się aerodynamika)...i tutaj 16 kg rower wypada względnie słabo :(...zakładam, że genialnym wyborem byłby Velokraft VK2 ale chyba cena mnie zabije (ktoś zna ją może?).

Waga jest ważne, ale tutaj w poziomce masz jeszcze:
- inna pozycja - lepsza aero
- inna pozycja - możliwość zaparcia się o fotelik
- mniej obciążone stawy rąk, karku i.... DUPA mniej boli i nic nie wchodzi między poślady ;]

To powoduje, że te opory stawiane przez poziomkę i pionowca odczuwa się zupełnie inaczej.
A poza tym to:  http://forum.poziome.pl/index.php?topic=902.30
Tylko coś nie mogę znaleźć słynnego zdjęcia Bartka Z. kiedy jedzie z rękoma na kuferku... hmmm...

tatar

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 184
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #10 dnia: Maja 08, 2013, 12:09:07 pm »
Cytuj
Nie jestem specem od poziomek ale na zwykłych rowerach trochę pojeździłem i jest tak, że dla dużej prędkości najważniejsza jest niska masa (jeżeli nie ma się niskiej masy to nie osiągnie się takich prędkości przy których najważniejszym czynnikiem zamiast masy staje się aerodynamika)...

To jest po prostu nieprawda - niezależnie czy chodzi o pionowy czy poziomy rower.
Chyba, że masz na myśli prędkość biegania z rowerem pod pachą - wtedy owszem.

Masa ma tylko pewne znaczenie na stromych podjazdach. Na płaskim praktycznie nie wpływa na prędkość.

storm

  • Gość
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #11 dnia: Maja 08, 2013, 01:53:47 pm »
@Tatar - masa na płaskim ma znaczenie bo musisz wpierw tą masę przyspieszyć do określonej prędkości. A potem jeszcze tą masę przy tej prędkości utrzymać.
Aczkolwiek Reneva pokazała znakomity filmik, ktory pokazuje, że przy pewnej aerodynamice można osiągać znakomite rezultaty.
Ja też dodam pewien filmik:
http://www.youtube.com/watch?v=A5-7fBZfIIQ

Da się.


P.S. Chyba znalazlem rek^Khar^Khar...ord zrobiony na rowerze pionowym jadącym oczywiście za samochodem ;>
http://www.youtube.com/watch?v=5qo4Quz7_s4

Ale i tak mniej od Sam Whittinghama ;)
« Ostatnia zmiana: Maja 08, 2013, 04:02:08 pm wysłana przez storm »

tatar

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 184
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #12 dnia: Maja 08, 2013, 04:40:03 pm »
@Tatar - masa na płaskim ma znaczenie bo musisz wpierw tą masę przyspieszyć do określonej prędkości. A potem jeszcze tą masę przy tej prędkości utrzymać.

Niezupełnie. Masa ma pewne ale niewielkie znaczenie przy przyspieszaniu. Niewielkie bo np.:
10 kg rower + 80 kg rowerzysta = 90 kg
20 kg rower + 80 kg rowerzysta = 100 kg czyli zaledwie o ok. 10% więcej.
Z 2 zasady dynamiki -  czas rozpędzania do konkretnej prędkości, przy tej samej włożonej sile jest proporcjonalny do masy.
Zatem przy masie łącznej układu o 10% większej czas wydłuży się o 10% - czyli np. nie 5s a 5.5s (przy dwukrotnie cięższym rowerze).
Dochodzą opory łożysk (te faktycznie zależą od masy) ale dobre a nawet normalne łożyska mają minimalne opory.

Dlatego masa w praktyce ma znaczenie tylko dla czasu osiągnięcia określonej prędkości (na płaskim).
Do utrzymania tej prędkości na płaskim, potrzebna siła jest niezależna od masy (a głównie oporów powietrza).
To działa także w drugą stronę - jak już się rozpędzisz to dłużej jedziesz bez pedałowania - bo masz większą energię (inna sprawa, że zwykle nie można tego wykorzystać efektywnie).

Przy podjazdach masa ma znaczenie. Ale czy taki 10% wpływ jest duży - to już ocena indywidualna.

« Ostatnia zmiana: Maja 08, 2013, 05:05:05 pm wysłana przez tatar »

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #13 dnia: Maja 08, 2013, 06:39:33 pm »
Co do leżaczków.. to chyba Bartka Z też pasuje do tej kategorii? Tak, wiem, nie da się na tym jeździć :)

W sumie nie wiem czemu się nie odezwał.. Ale Yin w zeszłym roku chciał pchnąć swojego ZOX'a. Zagadaj do niego, w najgorszym razie tylko będzie miła pogawędka ;D

kensei

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 6
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #14 dnia: Maja 08, 2013, 07:45:54 pm »
No to ja dwa grosze w sprawie masy :)

Siła tarcia równa się nacisk razy współczynnik tarcia. Zakładając te same opony, łożyska itp. (napęd) to siła tarcia zależy wyłącznie od nacisku (jeszcze na tym etapie pomijamy tarcie o powietrze). Nacisk zależy od masy (przyspieszenie ziemskie g ma stałą wartość). Stąd też siła tarcia o podłoże rośnie wraz z masą i nie bardzo widzę jak z tym dyskutować...nie bez powodu ciężkie samochody potrzebują mocniejszych silników... Oczywiście przy wzroście prędkości rośnie znaczenie oporu powietrza w stosunku do oporów toczenia (bo siła oporu powietrza rośnie z kwadratem prędkości). Dlatego napisałem, że aerodynamika ma kapitalne znaczenie pod warunkiem, że przy swojej "mocy" mogę rozbujać rower do takiej prędkości gdzie siła oporu aero jest już istotna w stosunku do mojej siły napędowej...

Reasumując :) już z doświadczenia...jak się ma baaardzo ciężki rower to człowiek nie do końca czuje problem aerodynamiką (lub jak się ma duży opór toczenia z innego powodu jak na góralu...przy moich obecnych oponach rozbujanie sie do 30 km/h wymaga sporego wysiłku...a dopiero przy tej prędkości opór powietrza zaczyna mieć duże znaczenie...dlaczego?...dlatego, że jak jadę na kolarce to dopiero powyżej 30  km/h widzę olbrzymią różnicę w tym ile wysiłku muszę włożyć w utrzymanie prędkości np. 35 km/h w zależności od tego czy leżę na lemondce czy też jadę wyprostowany)...to taka empiryka. Tak czy siak...chyba każdy z nas wolałby mieć rower z masą ok. 9 kg niż taki z masą ok. 20 kg ? ;)

Widziałem, że robią poziomki 9 kilogramowe...ale cena powala, więc zakładam, że 11-12 kg to i tak przyzwoity wynik...dla porównania 11,4 kg waży mój mastodont góral w rozmiarze XL...z tą różnicą, że tu mam full suspension ze skokiem 14 cm przód i tyle samo tył...no i takiego POZIOMEGO rowerku z taką masą i taką zawiechą każdemu tu życzę :)

Pozdrawiam,
Marcin